Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2013 #1 Skrevet 4. oktober 2013 Legen sier at vi bør gi 5-åringen influensavaksine pga. astma. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, fordi min mann er så skeptisk til vaksiner generelt. Han sier at han egentlig ikke ønsker vaksine, men at han ser behovet og mener at jeg skal få ta det endelige valget. Jeg tenker at legen vet best, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Anonymous poster hash: b8b11...755
HvittHus Skrevet 4. oktober 2013 #2 Skrevet 4. oktober 2013 Gi barnet vaksine. Jeg ble fryktelig syk av en helt vanlig forkjølelse for to uker siden(anstrengelsesutløst astma) og hadde så store pusteproblemer at jeg måtte på kortison. Jeg er ikke i tvil om at det er riktig å vaksinere når man har astma, og sesongvaksinen for influensa er dessuten godt testet og trygg.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2013 #3 Skrevet 4. oktober 2013 Med barn i riskikogruppen hadde jeg ikke vært i tvil, jeg hadde gitt vaksinen. Influensavaksinen er en godt utprøvd og sikker vaksine som store deler av befolkninger får i hele den industrielle verden (i USA tar vel alle denne vaksinen?). Anonymous poster hash: 9f024...c6d
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2013 #4 Skrevet 4. oktober 2013 Slik det kjennes nå så tror jeg det blir vaksine. Skal til legen på mandag, så har helgen til å tenke på, men tror egentlig ikke det er så mye mer å tenke over. I alle andre sammenhenger følger vi rådene til legen, og jeg vil aldri kunne tilgi meg selv om det skulle skje noe med mitt barn. Anonymous poster hash: b8b11...755
☆☆☆ Skrevet 4. oktober 2013 #5 Skrevet 4. oktober 2013 Det er sjølvsagt sunt å vere skeptisk til ei viss grad, men når helsedirektoratet anbefalar vaksina til barn med kronisk sjukdom er det fordi tilgjengelig kunnskap er gjennomgått av fagfolka og dei har konkludert med at nytten er større enn risiko og ulemper. I tillegg snakkar vi om ei av verdas mest brukte vaksiner, den blir brukt av millionar på millionar kvart år og har også vore på marknaden lenge. Ein treng difor ikkje uroe seg nevneverdig over ukjende biverknader eller langtidseffekter. Eg ville gitt den, då barnet er i ei av gruppene vaksina blir anbefalt for.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2013 #6 Skrevet 4. oktober 2013 Takk til alle dere som gidder å skrive. Det å se at andre også ville gitt vaksinen, gjør at jeg kan føle meg litt tryggere på valget Anonymous poster hash: b8b11...755
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2013 #7 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg har to barn med astma.. og snakket med fastlegen om det. Han anbefalte selvsagt vaksine. Så snakket jeg med 3 andre leger (mine arbeidsgivere) og de sa at de måtte anbefale det til alle i risikogruppen, men at de ikke mente mine barn trengte det. På lik linje med svineinfluensavaksine. De anbefalte den til alle i risikogruppene, og tok den selv fordi de "måtte", ikke fordi de ønsket det. Så du kan spørre legen, om han virkelig anbefaler det, eller om det er fordi han må. Anonymous poster hash: 14e21...42f
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2013 #8 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg har to barn med astma.. og snakket med fastlegen om det. Han anbefalte selvsagt vaksine. Så snakket jeg med 3 andre leger (mine arbeidsgivere) og de sa at de måtte anbefale det til alle i risikogruppen, men at de ikke mente mine barn trengte det. På lik linje med svineinfluensavaksine. De anbefalte den til alle i risikogruppene, og tok den selv fordi de "måtte", ikke fordi de ønsket det. Så du kan spørre legen, om han virkelig anbefaler det, eller om det er fordi han må. Anonymous poster hash: 14e21...42f Legen presiserte at om det var hans barn hadde han ikke vært i tvil, så tror nok legen virkelig mener at vi bør vaksinere. Så problemstillingen er egentlig hva jeg skal gjøre med tanke på at min mann egentlig ikke ønsker vaksine. Men det virker som om han har forståelse for at jeg vil vaksinere. Anonymous poster hash: b8b11...755
Gjest Anonymbruker85 Skrevet 4. oktober 2013 #9 Skrevet 4. oktober 2013 Hadde hørt på legen her,ikke mannen
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2013 #10 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg har ei jente på fem med astma, og hun skal få vaksine i år. I fjor hadde hun to runder med forskjellig influensa og året før ble hun dårlig en måned av influensa. Det er ingen som har anbefalt å gi vaksinen før i vinter, så vi har vel egentlig ikke tenk på at det finnes. Jeg kunne ønske vi ble anbefalt den før. Anonymous poster hash: 5e59a...384
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå