Gå til innhold

Mulig begynnende øyebetennelse på meg selv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det svir og klør, og jeg er rød rundt øyet. Har hatt det noen dager - kun på ene øyet. Det verker også inne i øyet. Jeg vet det er veldig smittsomt og vil ikke smitte minien. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg prøve å få noe for det i kveld, eller vil jeg mest sannsynlig bli avvist? Er det kanskje likegreit å vente til i morgen? 
Jeg har virkelig ikke tenkt på at det kan være øyebetennelse. Så derfor har jeg ikke gått til legen. 

Anonymous poster hash: 27eb1...7d1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring lege og få time i morgen tidlig. Vær SUPERNØYE med hygienen, vask hender OFTE og ikke del på håndklær o.l.

Anonymous poster hash: 26147...de7
Skrevet

Du trenger ikke dra til legen.

Skyll øyet under vann og tørk forsiktig med en ren klut. (Ikke gni, men klapp forsiktig) gjør dette flere ganger, så går det til slutt over.

Anonymous poster hash: ae08f...d8b

Skrevet

Det høres ikke ut som øyekatarr i det hele tatt (regner med det er det du mener med øyebetennelse). Da er de vanligste symtomene rødt øye og puss og ubehag/svie i selve øye. Rødt rundt og verking inne i øyet er ikke vanlige symptomer i det hele tatt. 

Ser du like godt på øyet som du pleier? Reagerer du mer enn normalt på lys? Er pupillene like store (hvis de pleier å være det...)? Kjennes det ut som du har et rusk på øyet?

Anonymous poster hash: 7c3f5...101
Skrevet

Takk for svar. Er tåkesyn på det øyet. Det kjennes ut som jeg har rusk på øyet ja! 

Skrevet

Takk for svar. Er tåkesyn på det øyet. Det kjennes ut som jeg har rusk på øyet ja! 

Da kan det være en hornhinnebetennelse og det bør behandles raskest mulig. Jeg ville tatt kontakt med legevakta i dag. Ubehandlet kan man hvis man er ekstremt uheldig ende opp med dårligere syn på det øyet. Et annet alternativ er at det er regnbuehinnebetennelse og det bør også behandles raskest mulig, men da er det ikke vanlig med ruskfølelse. Og det er mange andre alternativ også.

Jeg ville uansett tatt kontakt med legevakta i dag, da får du antagelig kloramfenikol, hvis legen gjør det som er normalt, det som er viktig da, er at du følger med på om det blir bedre eller ikke og evt tar kontakt med legen på nytt hvis ikke det blir bedre (eller hvis det blir enda dårligere) og da bør du til en øyelege. Noen legevakter henviser deg uansett til en øyelege.

Anonymous poster hash: 7c3f5...101

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...