Gå til innhold

Får barna dine feire halloween ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymous poster hash: 63360...d9c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymous poster hash: 26996...99a
Skrevet

Ja, jeg synes selv det er en morsom tradisjon som vi godt kan gjøre plass til her i landet også. Bare alle lærer barna reglene og ingen terroriseres så blir det bra. Enn så lenge deler vi ut, men når barna blir i riktig alder skal vi gå med dem også. :)

Skrevet

Selvsagt får de det.

De er høflige og veloppdragne barn som skjønner hvilke regler de skal følge, og det er så gøy når hele nabolaget kryr av små hekser og spøkelser ❤

Skrevet

Jeg holdt de lenge unna det, men de to siste årene har sønnen gått sammen med venner. Datteren har vært på sånn "HelloVenn". Sønnen blir ti år i år. 

Hvert år har vi en familiehalloweenfeiring, den er morsom. Da kler besteforeldre, tante, onkel, fetter osv seg ordentlig ut, så har vi en fin kveld med mat, dessert, og en spennende tur ut i skogen for å finne godteposer. 

Anonymous poster hash: 0beb8...1cb
Skrevet

Ja selvsagt, det er like gøy for både store og små. Som musemor over her sier at så lenge man lærer barna reglene rundt dette og ingen ødelegger er dette en fin tradisjon å ha.

Skrevet

Nei, ikke så lenge jeg har noe jeg skulle sagt.

Skrevet

Ja, her feires halloween. Her pyntes huset både innvendig og utvendig, godteskålen står klar og vi går rundt til naboene :)

Skrevet

Dere som ikke feirer, hvorfor ikke?

Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: e3374...a46

Skrevet

Nei det får hun virkelig ikke

Anonymous poster hash: 92957...cba

Skrevet

De er så små (3 og 5) at det har ikke vært aktuelt foreløpig. Og i løpet av de 6 årene vi har bodd her, har det ringt på ei eneste utkledd jente på Halloween - med andre ord ikke så vanlig akkurat her hvor vi bor. Men nå har det seg slik at eldstemann fyller 6 år i slutten av oktober, så i år blir det Halloweenfest med hele klassen. Han gleder seg stort :)

Skrevet

Ja. Men vi avtaler på forhånd hvilke naboer vi går til. Blir vel de 4 nærmeste.

Anonymous poster hash: cb7a6...d80

Gjest Julia1984
Skrevet

Hvis vennene til barna mine skal, så holder jeg de selvsagt ikke utenfor.

Jeg er ikke kjempe glad i Halloween, men ser hvor mye barna rundt gleder seg - så skulle det komme en invitasjon til halloweenfest hjemme hos noen....selvfølgelig skal de få gå!!

Noe annet er bare sært og dumt!!

Skrevet

Dere som sier nei....er det snakk om skolebarn?

Så hvis deres barn blir invitert hjem til Halloweenfest sammen med de andre i klassen...så sier dere nei? Barnet får ikke delta på fellesskapet?

Stakkars unge!!

Anonymous poster hash: f6fb4...244
Skrevet

Fordi jeg oppfatter det som nok et opphav til kjøpepress, konstruert av handelsstanden. Og jeg synes det er en skikkelig uting å gå fra dør til dør for å tigge godterier.

Skrevet

Ja fordet det er en tradisjon jeg har fra min barndom

Ene barnet her i huset fyller år på Halloween så vi har først feiring hjemme så går alle barna ut på knask eller knep.

Vi pynter selvfølgelig opp hele huset med "skumle" ting og har gresskar utenfor døren som vi har skjært ansikt i.

Skrevet

Fordi jeg oppfatter det som nok et opphav til kjøpepress, konstruert av handelsstanden. Og jeg synes det er en skikkelig uting å gå fra dør til dør for å tigge godterier.

Handelstanden faktisk...

Her er det langt fra handelstanden som har funnet opp Halloween, det har ungene lært om på TV, i amerikanske filmer og serier. Så begynte noen ha ha halloweenbursdag og fest, derfra utviklet det seg til at ungene ville ringe på dørene. Første årene dette skjedde var det ikke en halloween-effekt å finne i butikkene.

Etterspørselen steg og butikkene begynte ta inn litt, hvert år var de utsolgt lenge før dagen kom så neste år bestilte de inn mer. Dette er det virkelig etterspørselen som styrer altså, ikke handelstanden.

Selvfølgelig sitter det noen surpomper rundt omkring som nekter å like ting som ikke var der da "de var små", akkurat som det var den gangen juletre ble innført, den gangen man begynte med julekalender osv osv.

Ungene digger nye ting, og særlig når de kan kle seg ut, løpe rundt meg kompisene sine med lommelykter og godteposer. Det er jo kjempegøy. 

Så selvfølgelig får ungene feire halloween, så får heller surpompene skru av utelyset sitt og nekte ungene sine og være med på moroa.

Anonymous poster hash: 3f519...af9

Skrevet

Ja, mine to får gå om de ønsker, noe de stort sett vil ;)

Men vi/barna går bare til hus som har utelampen på, slik at de som ikke ønsker å være med på Haloween ikke blir kontaktet.

Her hjemme pynter vi litt på trappen med lys og pynt og har godteskålen klar for de som har kledd seg ut :)

Jeg ser ikke på dette som "tigging" på den måten, vil man gi noe så gir man noe. Jeg "belønner mer enn gjerne at barn kommer seg ut i frisk luft og vekk fra datamaskiner ;)

Og dessuten..når jeg var liten gikk vi julebukk, ikke akkurat anderledes det når det kommer til "tigging".

Skrevet

Handelstanden faktisk...

Her er det langt fra handelstanden som har funnet opp Halloween, det har ungene lært om på TV, i amerikanske filmer og serier. Så begynte noen ha ha halloweenbursdag og fest, derfra utviklet det seg til at ungene ville ringe på dørene. Første årene dette skjedde var det ikke en halloween-effekt å finne i butikkene.

Etterspørselen steg og butikkene begynte ta inn litt, hvert år var de utsolgt lenge før dagen kom så neste år bestilte de inn mer. Dette er det virkelig etterspørselen som styrer altså, ikke handelstanden.

Selvfølgelig sitter det noen surpomper rundt omkring som nekter å like ting som ikke var der da "de var små", akkurat som det var den gangen juletre ble innført, den gangen man begynte med julekalender osv osv.

Ungene digger nye ting, og særlig når de kan kle seg ut, løpe rundt meg kompisene sine med lommelykter og godteposer. Det er jo kjempegøy. 

Så selvfølgelig får ungene feire halloween, så får heller surpompene skru av utelyset sitt og nekte ungene sine og være med på moroa.

Anonymous poster hash: 3f519...af9

Det er heldigvis ikke noe problem her i området, ingen som har adoptert den skikken her.

Skrevet

Men man trenger jo ikke å slenge seg på kjøpefesten ? Det holder jo med enten vanlige karneval klær eller hjemmesydd. Og litt makeupp og tupert hår på det værste. Det er klart at godteriet kanskje koster litt men mange lager jo sitt eget godteri også, farget popcorn eller hjemmebakt :). Dessuten ser jeg ikke på dette som tigging. Barna har jo kledt seg ut for å komme på døren å vise seg ferm. Dette har dem jo gjort for din skyld like mye som for sin egen?

Skrevet

Men hvilken relgion tror dere at Hallowen  har sin opprinnelse i ?

Anonymous poster hash: 0822f...7c2
Skrevet

Det er vel litt blanding, men hovedsaklig er det Allehelgensdag hvor man hyller/feirer helgener og martyrer. Katolsk sådan. Generellt minnes de døde.

Det er ikke "død og fordervelse" som mange tydeligvis tror.

Skrevet

Det er vel litt blanding, men hovedsaklig er det Allehelgensdag hvor man hyller/feirer helgener og martyrer. Katolsk sådan. Generellt minnes de døde.

Det er ikke "død og fordervelse" som mange tydeligvis tror.

Jeg vet  hvorfor vi feirer  denne dagen. Vi har stort familieselskap  hatt det i snart 20 år bare lurer på om "dere" som er i mot alt som er en smule religiøst kan  være med på noe sånt.

Skrevet

Om ungene blir invitert med for å gå sammen med venner - eller som i fjor blir invitert på halloweenfest - nekter jeg dem ikke å gå, men jeg legger i utgangspunktet ikke opp til noe Halloweenfeiring i heimen. Men må vel sikkert til å dele ut godteri enten jeg vil eller ikke, om jeg ikke skal risikere å få huset pepret med poteter slik enkelte småkrapyler praktiserer her i gata...

Anonymous poster hash: 0ef5b...a59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...