Gå til innhold

Dere som er imot KRLE på skolen:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke kristne, barna er ikke døpt.

Men jeg synes det er veldig viktig at alle lærer om religionene rundt omkring i verden, både eksisterende og utdødde, da religion er såpass stort for mange og har hatt så stor påvirkning på hele verdens historie. Og fortsatt har..

Kunnskap er makt. Makt til å f.eks.vise forståelse for ens neste.

Mine barn er ikke døpt da jeg ikke kunne love at de skulle oppdras kristent (selv om vi har veldig mange verdier man også finner i religioner), men har svart så godt jeg kan på alle spørsmål de har hatt rundt dette med religion og tro i oppveksten deres. I tillegg har jeg fra "første stund" fortalt de at religion er en personlig sak og at det er opp til de om de ønsker å bli religiøse og hvilken religion de vil følge.

Fortsetter under...

Skrevet

Ærlig talt. ingen har vondt av litt kristendom

Skrevet

Skjønner meg ikke på kommentarer som "tvangsdøpe alle nordmenn" "Tvinge til å gå i kirken" osv.

Det man  lærer i krl-timene på Norsk skole, er ganske uskyldig ift andre religioner. Vi lærer da om valgfrihet, og blir for pokker ikke tvunget til noe som helst. 
At kristendommen skal prioriteres på skolen er bare flott, selv om man skal velge lærere med omhu... Hadde selv en ekstremt kristen lærer på barneskolen, og det var IKKE greit. 

Skrevet

Vi søsken er døpt og sønnen min er døpt. Ikke fordi vi er kristne men fordi det er en koselig tradisjon. Jeg sa aldri JA til at jeg skulle lære min sønn om den kristne tro. Presten spurte på møtene om vi var kristne, nei sa vi. Så da spurte han hvorfor vi ville døpe han og da sa vi helt ærlig at det var fordi det var en fin tradisjon.

Anonymous poster hash: cee53...bc8
Skrevet

Barnet er ikke døpt. Jeg er døpt, men ikke lenger medlem av kirka.

Jeg skulle helst sett at det ble undervist like mye om alle religioner og livssyn.

Det at Norge lenge har vært et kristent land får ungene lære i historie og norsk.

Anonymous poster hash: abb02...d2b

Skrevet

Mine barn er ikke døpt. Vi går ikke i kirken med dem, så synes det er supert at de får sjansen til å gå med skolen. Vil at de skal vite hva det er. Ønsker ikke en større skjevfordeling i religionsundervisningen enn det allerede er. Ser i hvert fall at mine unger kan veldig mye om kristendommen sammenlignet med de andre verdensreligionene.

Annonse

Skrevet

Ærlig talt. ingen har vondt av litt kristendom

På samme måte som ingen har vondt av litt av de andre religionene. Derfor er dagens ordning bedre. De som vokser opp i kristne hjem får nok påfyll fra hjemmet. Skolen bør være nøytral.

Anonymous poster hash: 4b8d3...2c3

Skrevet

dette kommer til å ende med at veldig mange kommer til å søke om fritak fra undervisning i KRLE-faget, akkurat som på 90-tallet - jeg tror halve klassen hadde livssynsundervisning i stedet for kristendom på barneskolen jeg..

Anonymous poster hash: 0c28a...dca
Skrevet

Er dere kristne, dere som er for mer kristendom i RLE?

Anonymous poster hash: 5c789...8d9

Ja

Skrevet (endret)

dette kommer til å ende med at veldig mange kommer til å søke om fritak fra undervisning i KRLE-faget, akkurat som på 90-tallet - jeg tror halve klassen hadde livssynsundervisning i stedet for kristendom på barneskolen jeg..

Anonymous poster hash: 0c28a...dca

Det er jeg redd for også.

:rolleyes:

Endret av Tieran
Skrevet

Våre barn er døpt, vi er ikke kristne, og jeg syntes ikke det bør være mer om kristendom på skolen.

Jeg døpte barna fordi det er tradisjon, og ikke fordi jeg er kristen. Det er en fin ramme rundt en hyggelig fest. Likeså tenker jeg om bryllup. Når man en dag dør, så er det fint å ha en grav å gå til på en kirkegård. Alt dette uten at jeg tenker noe på Jesus osv. Det blir bare en fin ramme rundt, og det ligger i vår kulturarv. Jeg har døpt mine barn, og oppdrar de til ikke å tro på Gud. Når jeg står i kirken har jeg ingen problemer med dette, siden jeg ser på historiene om Gud/Jesus som eventyr. Jeg tar det ikke alvorlig, fordi jeg anser historiene for å være skrønerhistorier. Jeg tror Jesus levde, men at han var en vanlig mann med en uvanlig fantasi.

Både Jødedommen, Islam og Kristendommen har samme opphav. Det begynte med Abraham, Isak og Jakob. Den gangen trodde man at drømmer var sanne, så da de drømte at Gud ga de land, så trodde de på det. Ville man trodd på dem i dag? Neppe. Jakob lurte til seg farsarven ved å kle seg ut som broren. Abraham gjorde trellen til kona sin gravid, og var villig til å ofre sønnen sin for Gud. Ja de holdt på, og for meg har de liten troverdighet. Hva med Jesus som ikke begynte å forkynne før etter at han var 30 og døpt først da av døperen Johannes? Ville han ikke begynt å forkynne tidligere om han virkelig var Guds sønn? Gud som er så god og ufeilbarlig, hvordan kunne han holde på med menneskeofring og det attpåtil sitt eget barn? Ting henger ikke på greip, så jeg tror ikke. Likevel er det fascinerende historier.

Jeg ønsker faget RLE velkomment på skolen, og jeg vil at barna skal lære om alle religioner både pga kulturarven i verden, og for at de skal skjønne at dette kun er historier. For hvorfor tror man på Gud og Mohammed om man er fra en bestemt del av verden, Kristendom her, hinduisme er stort i India osv. Jeg tror alle får større forståelse for hverandre med kunnskap, men da ikke spesielt av mer Kristendom men av alle religioner.

Anonymous poster hash: 6a062...7fe

Føler du deg ikke utrolig dum? Da du døper dine barn bare fordi det er "tradisjon"? Jeg hadde vært flau!

Og bare så du vet det: Man blir ikke spadd ned i en kornåker selv om man ikke er døpt. Man får en grav å gå til. :D

Anonymous poster hash: 3cfca...00d

Skrevet

De som er kristne bør klare å lære barna sine dette selv. Hvorfor skal skolen måtte gjøre "jobben" til de late kristne.

Anonymous poster hash: 4b8d3...2c3
Skrevet

Om mine barn er døpt eller ikke er helt likegyldig da jeg mener sterkt at religion hører hjemme i hjemmet og ikke på skolen!

Men det er vel krf sitt største mareritt. ..

Annonse

Skrevet

Jeg synes det er bra at vi får mer kristendom inn. Er ikke utpreget kristen selv, men er døpt og har ei barnetro. Kristendommen er en del av kulturen til mange i Norge, det kan man ikke nekte for. Mange er kankje ikke "aktivt" kristne, men har har likevel en tilknytning til kirken og høytidene. For mange betyr det svært mye.  Kirken er også samlende og åpnes under kriser. Presten er en som er med i mange menneskers siste fase av livet. Hvorfor kan vi ikke ta vare på dette? Alle må få tro det de vil, men kristendommen er den største religionen i Norge og en del av kulturarven og historien. Det er for meg naturlig at den blir viet mer plass i skolen enn andre religioner. 

Anonymous poster hash: ccc38...1c7
Skrevet

Mine barn er ikke døpt og jeg ønsker ikke mer kristendomsundervisning i skolen. Jeg ønsker at mine barn skal bli selvstendig nok til å velge selv, og da mener jeg at burde legges like mye vekt på alle religioner og livssyn. Jeg tenker også å vise barna mine alternativene som finnes der ute, samtidig som jeg kommer til å vise dem vitenskap, for min del så er vitenskapen viktig. Når de blir eldre så vil jeg de skal ta et bevisst valg.

Jeg kan enda huske kristendomsundervisningen ifra barneskolen, tror ikke jeg lærte om noe annet enn kristendommen. Takk og lov for at jeg fikk en dyktig lærer på ungdomsskolen. Lærte masse om andre religioner og livssyn da jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg håper at mine barn får en like god lærer som han var. Nå skal det sies at han var en god lærer i andre fag også.

Skrevet

Våre barn er døpt, vi er ikke kristne, og jeg syntes ikke det bør være mer om kristendom på skolen.

Jeg døpte barna fordi det er tradisjon, og ikke fordi jeg er kristen. Det er en fin ramme rundt en hyggelig fest. Likeså tenker jeg om bryllup. Når man en dag dør, så er det fint å ha en grav å gå til på en kirkegård. Alt dette uten at jeg tenker noe på Jesus osv. Det blir bare en fin ramme rundt, og det ligger i vår kulturarv. Jeg har døpt mine barn, og oppdrar de til ikke å tro på Gud. Når jeg står i kirken har jeg ingen problemer med dette, siden jeg ser på historiene om Gud/Jesus som eventyr. Jeg tar det ikke alvorlig, fordi jeg anser historiene for å være skrønerhistorier. Jeg tror Jesus levde, men at han var en vanlig mann med en uvanlig fantasi.

Både Jødedommen, Islam og Kristendommen har samme opphav. Det begynte med Abraham, Isak og Jakob. Den gangen trodde man at drømmer var sanne, så da de drømte at Gud ga de land, så trodde de på det. Ville man trodd på dem i dag? Neppe. Jakob lurte til seg farsarven ved å kle seg ut som broren. Abraham gjorde trellen til kona sin gravid, og var villig til å ofre sønnen sin for Gud. Ja de holdt på, og for meg har de liten troverdighet. Hva med Jesus som ikke begynte å forkynne før etter at han var 30 og døpt først da av døperen Johannes? Ville han ikke begynt å forkynne tidligere om han virkelig var Guds sønn? Gud som er så god og ufeilbarlig, hvordan kunne han holde på med menneskeofring og det attpåtil sitt eget barn? Ting henger ikke på greip, så jeg tror ikke. Likevel er det fascinerende historier.

Jeg ønsker faget RLE velkomment på skolen, og jeg vil at barna skal lære om alle religioner både pga kulturarven i verden, og for at de skal skjønne at dette kun er historier. For hvorfor tror man på Gud og Mohammed om man er fra en bestemt del av verden, Kristendom her, hinduisme er stort i India osv. Jeg tror alle får større forståelse for hverandre med kunnskap, men da ikke spesielt av mer Kristendom men av alle religioner.

Føler du deg ikke utrolig dum? Da du døper dine barn bare fordi det er "tradisjon"? Jeg hadde vært flau!

Og bare så du vet det: Man blir ikke spadd ned i en kornåker selv om man ikke er døpt. Man får en grav å gå til. :D

Høflighet er en dyd. Føler meg faktisk veldig smart. Jeg liker tradisjon, og som sagt syntes jeg en dåp er en fin ramme rundt en fest. Når man ikke tror på Gud, så tar jeg det ikke så høytidelig at det er 'Guds hus', fordi det for meg er et 'eventyr hus' med en vakker ramme rundt. Selvsagt vet jeg at man ikke blir begravd på et jorde, men jeg syntes at kirken er en vakker ramme rundt bla. dåp, bryllup og begravelse.

Skrevet

Føler ikke du deg utrolig bra nå? Siden du fikk gjort ditt beste for å latterliggjøre noen som tenker annerledes enn deg mener jeg.

Kristendom og norsk tradisjon og kulturarv på sitt beste.

Skrevet

Vi er en kristen familie,så vi har døpt barna våres. Men skjønner de som velger å ikke gjøre det når de ikke er kristene,for meg ser det helt idiotisk ut å stå i kirka å love noe man ikke holder.

Jeg er for RLE på skolen,mine barn synes det er et kjempegøy fag :) Jeg mener også at de har godt av å lære om forskjellige relgioner,og skal respektere andres tro og relgion. For dem som tror på f.eks islam er det like viktig som kristendommen er for oss. Vi skal derfor ikke si noe som kan såre dem og deres relgion,noe de har lært om i RLE og hjemme. Men det er jo noen familier som ikke snakker så mye om tro hjemme som det vi gjør,så da er det flott at de kan lære om det på skolen :)

Og til du anonym over der, vi er ikke late kristene. De fleste kristene snakker om relgionen vår hver dag. Skolen gjør da like mye "jobb" til Islam,jødedommen,hinduismen osv..Her forteller barna stadig om andre relgioner som dem har lært om på skolen. De har ikke noe mer kristendom enn andre relgioner.

Skrevet

Av ren nysgjerrig, til dere som sier at det er fint at kristendommen kommer inn med en enda større prosentandel i faget:

Dere argumenterer med at dette er viktig fordi kristendommen er norsk tradisjon og kulturarv på sitt beste (siterer deg her, Skjotta). Det er greit nok - kristendommen har tross alt gamle røtter i dette landet. Jeg lurer derimot på hvordan økt undervisning i kristendom vil gi barna økt innsikt i den norske tradisjon og kulturarv? Det står ingenting i kompetansemålene om dette. Økt undervisning i kristendom betyr jo da gjerne at jeg heller kan bruke mer tid på å snakke om Frelsesarmeen, Pinsevennene, Metodistene, eller kanskje slenge sammen et ganske stor prosjekt. Jeg er jo ikke historielærer, og vil heller aldri undervise i historie i timene mine. Jeg ser ikke hvordan barna skal få økt innsikt i norsk historie, tradisjon og kulturarv ved at kristendommen få større plass. De vil derimot lære enda mer om kristne konfesjoner, og kanskje bli drevne på å slå opp i Bibelen.

Anonymous poster hash: d44c7...89d
Skrevet

Vi er en kristen familie,så vi har døpt barna våres. Men skjønner de som velger å ikke gjøre det når de ikke er kristene,for meg ser det helt idiotisk ut å stå i kirka å love noe man ikke holder.

Jeg er for RLE på skolen,mine barn synes det er et kjempegøy fag :) Jeg mener også at de har godt av å lære om forskjellige relgioner,og skal respektere andres tro og relgion. For dem som tror på f.eks islam er det like viktig som kristendommen er for oss. Vi skal derfor ikke si noe som kan såre dem og deres relgion,noe de har lært om i RLE og hjemme. Men det er jo noen familier som ikke snakker så mye om tro hjemme som det vi gjør,så da er det flott at de kan lære om det på skolen :)

Og til du anonym over der, vi er ikke late kristene. De fleste kristene snakker om relgionen vår hver dag. Skolen gjør da like mye "jobb" til Islam,jødedommen,hinduismen osv..Her forteller barna stadig om andre relgioner som dem har lært om på skolen. De har ikke noe mer kristendom enn andre relgioner.

Da gjør ikke skolen jobben sin, for allerede RLE-faget står kristendommen i særstilling, og er den religionen det er viet mest undervisningstid til.

Anonymous poster hash: d44c7...89d

Skrevet

Føler ikke du deg utrolig bra nå? Siden du fikk gjort ditt beste for å latterliggjøre noen som tenker annerledes enn deg mener jeg.

Dette er ikke noe forsøk på å latterliggjøre andre som tror på noe annet enn meg. Innlegget var ment å være et svar til HI på hva jeg tenker om å være i mot mer KRLE på skolen, men allikevel har valgt å døpe barna mine.

Skrevet

Vi er ikke kristen. Er ikke døpt selv, barna er ikke døpt. Jeg kommer til å ta barna ut av krle undervisningen, slik mine foreldre gjorde med meg og mine søstre da vi var små og da det het KRL.

Synes ikke noe om å prakke kristendom eller en annen religion på andre mennsker. Det hadde vært noe annet hvi man lærte likt om alle religionene, hva de sto for, hva de tror på osv. Men når 55% av undervisningen består av kristendommen så går de for langt.

Anonymous poster hash: a7421...8e9
Skrevet

Dette er ikke noe forsøk på å latterliggjøre andre som tror på noe annet enn meg. Innlegget var ment å være et svar til HI på hva jeg tenker om å være i mot mer KRLE på skolen, men allikevel har valgt å døpe barna mine.

og da er det naturlig for deg å innlede med "føler du deg ikke utrolig dum nå?" ?

hva i alle dager har kristendom i skolen å gjøre med dåp av barna sine?

i det ene øyeblikket må det undervises i kristendom fordi dette er en del av vår kulturarv og norsk tradisjon og i det neste må man være hyperkristen for å få "tillatelse" fra deg og de med deg til å døpe barna sine?

ikke engang presten og kirka har noe imot at folk begrunner sitt valg om dåp med tradisjon og ønsker utenom tro, så hvorfor er det greit for deg å kalle noen dum fordi de mener at det er greit?

Skrevet

Mine barn er ikke døpt og jeg ønsker ikke mer kristendomsundervisning i skolen. Jeg ønsker at mine barn skal bli selvstendig nok til å velge selv, og da mener jeg at burde legges like mye vekt på alle religioner og livssyn. Jeg tenker også å vise barna mine alternativene som finnes der ute, samtidig som jeg kommer til å vise dem vitenskap, for min del så er vitenskapen viktig. Når de blir eldre så vil jeg de skal ta et bevisst valg.

Jeg kan enda huske kristendomsundervisningen ifra barneskolen, tror ikke jeg lærte om noe annet enn kristendommen. Takk og lov for at jeg fikk en dyktig lærer på ungdomsskolen. Lærte masse om andre religioner og livssyn da jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg håper at mine barn får en like god lærer som han var. Nå skal det sies at han var en god lærer i andre fag også.

Som om jeg skulle sagt det selv! Jeg kommer ikke til å døpe barnet mitt(som er på vei), da jeg mener at barn ikke skal innlemmes i religion før de er gamle nok til å selv gjøre et bevisst valg. Inntil de blir så gamle bør de få lik innsikt i alle religioner og livssyn, skolen bør være fullstendig nøytral. Sannsynligvis vil klassen ha elever som har ulike religioner, noen vil være kristne, noen muslimer, noen humanister osv. Og dette får nok barna mer enn nok av hjemme, da foreldre selv velger hvordan de vil oppdra sine barn. Dermed kan skolen være et sted hvor man lærer litt om alt og gjør barna bevisste på at de selv har et valg når de blir gamle(og kritiske) nok.

Her hjemme blir det nok ikke mye religionsundervisning(bare noen gode historier om Tor med hammeren som lager lyn osv), men heller et fokus på vitenskap og fysikk. Jeg vil heller ta barna med på teknisk museum og vitensenteret enn i kirken.

Skrevet

Jeg har døpt barnet mitt, jeg har heller ikke noe i mot mere kritendomsundervisning i skolen.

Anonymous poster hash: 32095...44f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...