Gjest novembertretten Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Har dere døpt barna deres? Grunnen til at jeg spør er at facebook nå flyter over av venner som er opprørt over at ungen skal ha litt mer kristendom på skolen enn tidligere, men samtidig går disse samme folka og døper ungene sine i kirken, og lover å oppdra ungen i kristen tro. Jeg har ikke døpt mine barn fordi jeg ikke er troende, men jeg syntes det er helt greit at de har mer kristendom på skolen dersom det absolutt skal være religion og livssynsfag i skolen (ser helst at de slutter med det). Grunnen til at jeg synres det er greit er at dette er en del av vår kulturarv. Det er viktig for oss. Det er da mye værre at ikke-troende står i kirken under dåpen og lover noe de ikke har noen intensjoner om å holde!
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Nei, vi har ikke døpt barna våre. Ønsker ikke utvidet kristendomsundervisning i skolen. jeg synes godt det kan være religionsundervisning i skolen, men da med like mye vekt på alle religionene de skal undervise om. I tillegg mener jeg den som underviser må være objektiv i forhold til religionen, slik at det ikke blir forkynning. Det er behov for å lære om andres religioner og livssyn slik at vi kan forstå mer av hvordan folk tenker og handler ut fra f eks religionen sin. En del av undervisningen av religioner i skolen kunne likså godt sortert under historieundervisning. Eldre- og nyere historie,. Den kristne formålsparagrafen i skole og bhg ble endelig fjernet, og jeg ser det som et trist tilbakesteg om vi ender opp der igjen. Anonymous poster hash: 21c0c...941
Gjest novembertretten Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Nei, vi har ikke døpt barna våre. Ønsker ikke utvidet kristendomsundervisning i skolen. jeg synes godt det kan være religionsundervisning i skolen, men da med like mye vekt på alle religionene de skal undervise om. I tillegg mener jeg den som underviser må være objektiv i forhold til religionen, slik at det ikke blir forkynning. Det er behov for å lære om andres religioner og livssyn slik at vi kan forstå mer av hvordan folk tenker og handler ut fra f eks religionen sin. En del av undervisningen av religioner i skolen kunne likså godt sortert under historieundervisning. Eldre- og nyere historie,. Den kristne formålsparagrafen i skole og bhg ble endelig fjernet, og jeg ser det som et trist tilbakesteg om vi ender opp der igjen. Anonymous poster hash: 21c0c...941 Jeg tenker veldig likt som deg, men er du ikke bekymret for at kulturarven vår skal bli "borte" ved at ungene ikke lærer noe om dette? Mulig de lærer dette gjennom norsk historie, alt for lenge siden jeg gikk på skolen til at jeg husker det. Det er jo en grunn til at vi, under kriser, store ulykker ol. strømmer til kirkene. Det er ikke fordi vi alle er kristne, men fordi det er en del av vår kultur. Endret 1. oktober 2013 av novembertretten
valkyrien Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Nei, vi har ikke døpt. Ikke løper vi til kirken under kriser heller. Jeg synes det er greit å lære om religioner i skolen, men synes ikke at det skal legges ekstra vekt på kristendommen.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Våre barn er ikke døpt, og vi er ikke kristne, men alikevell vil jeg at barna skal lære om vår kulturarv, og det innebærer også kristendommen. Bare tenk på juleavslutninger i kirken osv. Jeg ville syntes det var utrolig trist om ikke mine barn skulle få oppleve den gode stemningen slike tradisjoner gir. At ungene mine skal lære like mye om islam som kristendom syntes jeg er helt forkastelig. Vi har ingen tradisjon for islam. Grunnen til at barna ikke er døpt er fordi vi ikke har planer om å oppdra de i den kristne tro, men det betyr IKKE at vi ikke vil at de skal lære om vår kulturarv. Den burde vi være stolte av. Anonymous poster hash: 3cfca...00d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Hehe, ingen bombe at ingen som har døpt ungene sine svarer her Anonymous poster hash: 3cfca...00d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 Er dere kristne, dere som er for mer kristendom i RLE? Anonymous poster hash: 5c789...8d9
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #8 Skrevet 1. oktober 2013 Mine barn er ikke døpt, og ingen av oss er medlemmer i DNK (eller andre kirkesamfunn for den del). Ingen andre organisasjoner eller religioner/livssyn heller, bare for å understreke det. Jeg underviser i RLE, og mener selvfølgelig at faget bør bestå. Det er et viktig fag i skolen. Det er derimot et tilbakesteg at kristendommen skal oppta 55 prosent av undervisningen, på bekostning av andre religioner, livssyn og etikk. Det er allerede en skjevfordeling, nå blir det enda verre. Argumentet om kulturarven finner jeg noe latterlig. I løpet av mine år som religionslærer (og det begynner å bli noen), har jeg aldri undervist i kristendommen som en del av vår norske kulturarv. Jeg er tross alt ikke historielærer. Det står heller ikke i kompetansemålene - og jeg kommer heller ikke til å ta på meg rollen som historielærer fremover. Jeg må derimot avfinne meg med at jeg må undervise i enda mer kristendom, men den kristendommen kommer slettes ikke til å være spesielt knyttet til Norge og Norges historie. Det er tydelig at enkelte tror at RLE-faget er et historiefag. Anonymous poster hash: d44c7...89d
Gjest novembertretten Skrevet 1. oktober 2013 #9 Skrevet 1. oktober 2013 Mine barn er ikke døpt, og ingen av oss er medlemmer i DNK (eller andre kirkesamfunn for den del). Ingen andre organisasjoner eller religioner/livssyn heller, bare for å understreke det. Jeg underviser i RLE, og mener selvfølgelig at faget bør bestå. Det er et viktig fag i skolen. Det er derimot et tilbakesteg at kristendommen skal oppta 55 prosent av undervisningen, på bekostning av andre religioner, livssyn og etikk. Det er allerede en skjevfordeling, nå blir det enda verre. Argumentet om kulturarven finner jeg noe latterlig. I løpet av mine år som religionslærer (og det begynner å bli noen), har jeg aldri undervist i kristendommen som en del av vår norske kulturarv. Jeg er tross alt ikke historielærer. Det står heller ikke i kompetansemålene - og jeg kommer heller ikke til å ta på meg rollen som historielærer fremover. Jeg må derimot avfinne meg med at jeg må undervise i enda mer kristendom, men den kristendommen kommer slettes ikke til å være spesielt knyttet til Norge og Norges historie. Det er tydelig at enkelte tror at RLE-faget er et historiefag. Anonymous poster hash: d44c7...89d Vel...Ungene mine har da vært på mange kirkebesøk i forbindelse med jul, påske osv. da de har gått på skolen, og dette ser jeg på som vår kulturarv.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #10 Skrevet 1. oktober 2013 Vel...Ungene mine har da vært på mange kirkebesøk i forbindelse med jul, påske osv. da de har gått på skolen, og dette ser jeg på som vår kulturarv. Vår kulturarv er å tvinge barna å gå i kirken i påsken og i julen? Anonymous poster hash: 5c789...8d9
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #11 Skrevet 1. oktober 2013 Mine barn er ikke døpt, og ingen av oss er medlemmer i DNK (eller andre kirkesamfunn for den del). Ingen andre organisasjoner eller religioner/livssyn heller, bare for å understreke det. Jeg underviser i RLE, og mener selvfølgelig at faget bør bestå. Det er et viktig fag i skolen. Det er derimot et tilbakesteg at kristendommen skal oppta 55 prosent av undervisningen, på bekostning av andre religioner, livssyn og etikk. Det er allerede en skjevfordeling, nå blir det enda verre. Argumentet om kulturarven finner jeg noe latterlig. I løpet av mine år som religionslærer (og det begynner å bli noen), har jeg aldri undervist i kristendommen som en del av vår norske kulturarv. Jeg er tross alt ikke historielærer. Det står heller ikke i kompetansemålene - og jeg kommer heller ikke til å ta på meg rollen som historielærer fremover. Jeg må derimot avfinne meg med at jeg må undervise i enda mer kristendom, men den kristendommen kommer slettes ikke til å være spesielt knyttet til Norge og Norges historie. Det er tydelig at enkelte tror at RLE-faget er et historiefag. Anonymous poster hash: d44c7...89d Vel...Ungene mine har da vært på mange kirkebesøk i forbindelse med jul, påske osv. da de har gått på skolen, og dette ser jeg på som vår kulturarv. Disse kirkebesøkene har ingenting med RLE-faget å gjøre. Man kan også søke fritak fra disse besøkene, man kan per dags dato ikke søke fritak fra RLE-faget. Det var noe annet da faget het KRL, og det kan fint hende at det blir noe annet nå også (at det åpner for fritak). Mener du at undervisningstimene i kristendom skal gå med på mer kirkebesøk? Anonymous poster hash: d44c7...89d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #12 Skrevet 1. oktober 2013 Vel...Ungene mine har da vært på mange kirkebesøk i forbindelse med jul, påske osv. da de har gått på skolen, og dette ser jeg på som vår kulturarv.Vår kulturarv er å tvinge barna å gå i kirken i påsken og i julen? Anonymous poster hash: 5c789...8d9 Ja, sånn kan man også se på det. Jeg kaller det heller for obligatorisk skolearrangement. Anonymous poster hash: ba0d3...d68
Gjest novembertretten Skrevet 1. oktober 2013 #13 Skrevet 1. oktober 2013 Vel...Ungene mine har da vært på mange kirkebesøk i forbindelse med jul, påske osv. da de har gått på skolen, og dette ser jeg på som vår kulturarv. Vår kulturarv er å tvinge barna å gå i kirken i påsken og i julen? Anonymous poster hash: 5c789...8d9 Tvinge?? Eeeehhhhh, nei! Mine barn har aldri hatt noen motforestillinger til dette, de syntes faktisk det er veldig koselig.¨ Om du er lærer så syntes jeg det er merkelig at du sier dette, for da vet du vel at det er noe som har blitt gjort i skolen i alle år. Samme som juleverksted og juleavslutning. Men nå for tiden mener jo mange at det burde bli slutt på det også....
Gjest novembertretten Skrevet 1. oktober 2013 #14 Skrevet 1. oktober 2013 Mine barn er ikke døpt, og ingen av oss er medlemmer i DNK (eller andre kirkesamfunn for den del). Ingen andre organisasjoner eller religioner/livssyn heller, bare for å understreke det. Jeg underviser i RLE, og mener selvfølgelig at faget bør bestå. Det er et viktig fag i skolen. Det er derimot et tilbakesteg at kristendommen skal oppta 55 prosent av undervisningen, på bekostning av andre religioner, livssyn og etikk. Det er allerede en skjevfordeling, nå blir det enda verre. Argumentet om kulturarven finner jeg noe latterlig. I løpet av mine år som religionslærer (og det begynner å bli noen), har jeg aldri undervist i kristendommen som en del av vår norske kulturarv. Jeg er tross alt ikke historielærer. Det står heller ikke i kompetansemålene - og jeg kommer heller ikke til å ta på meg rollen som historielærer fremover. Jeg må derimot avfinne meg med at jeg må undervise i enda mer kristendom, men den kristendommen kommer slettes ikke til å være spesielt knyttet til Norge og Norges historie. Det er tydelig at enkelte tror at RLE-faget er et historiefag. Anonymous poster hash: d44c7...89d Vel...Ungene mine har da vært på mange kirkebesøk i forbindelse med jul, påske osv. da de har gått på skolen, og dette ser jeg på som vår kulturarv. Disse kirkebesøkene har ingenting med RLE-faget å gjøre. Man kan også søke fritak fra disse besøkene, man kan per dags dato ikke søke fritak fra RLE-faget. Det var noe annet da faget het KRL, og det kan fint hende at det blir noe annet nå også (at det åpner for fritak). Mener du at undervisningstimene i kristendom skal gå med på mer kirkebesøk? Anonymous poster hash: d44c7...89d Å hei og hå!!! Nå tar du litt vel av vel??? Jeg skriver at jeg faktisk mener at vi hverken burde ha livssyn eller noen form for religion på skolen!
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #15 Skrevet 1. oktober 2013 Nei, vi har ikke døpt barna våre. Ønsker ikke utvidet kristendomsundervisning i skolen. jeg synes godt det kan være religionsundervisning i skolen, men da med like mye vekt på alle religionene de skal undervise om. I tillegg mener jeg den som underviser må være objektiv i forhold til religionen, slik at det ikke blir forkynning. Det er behov for å lære om andres religioner og livssyn slik at vi kan forstå mer av hvordan folk tenker og handler ut fra f eks religionen sin. En del av undervisningen av religioner i skolen kunne likså godt sortert under historieundervisning. Eldre- og nyere historie,. Den kristne formålsparagrafen i skole og bhg ble endelig fjernet, og jeg ser det som et trist tilbakesteg om vi ender opp der igjen. Anonymous poster hash: 21c0c...941 Så da feirer du vel ikke jul heller da? Eller påsken? Anonymous poster hash: d528a...6d8
Gjest Julia1984 Skrevet 1. oktober 2013 #16 Skrevet 1. oktober 2013 Mine barn er døpt, men jeg synes det er tilstrekkelig med kristendomsundervisning i skolen. I tillegg, selv om vi er kristne i vår familie, synes jeg det er viktig st de lærer om andre religioner
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #17 Skrevet 1. oktober 2013 Vi har ikke døpt barna. Jeg er imot hele faget. De kunne heller hatt en religion-uke eller noe sånt, slik man lærte om forskjellige religioner og livssyn. Anonymous poster hash: 76ce4...65a
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #18 Skrevet 1. oktober 2013 Mine barn er ikke døpt, og ingen av oss er medlemmer i DNK (eller andre kirkesamfunn for den del). Ingen andre organisasjoner eller religioner/livssyn heller, bare for å understreke det. Jeg underviser i RLE, og mener selvfølgelig at faget bør bestå. Det er et viktig fag i skolen. Det er derimot et tilbakesteg at kristendommen skal oppta 55 prosent av undervisningen, på bekostning av andre religioner, livssyn og etikk. Det er allerede en skjevfordeling, nå blir det enda verre. Argumentet om kulturarven finner jeg noe latterlig. I løpet av mine år som religionslærer (og det begynner å bli noen), har jeg aldri undervist i kristendommen som en del av vår norske kulturarv. Jeg er tross alt ikke historielærer. Det står heller ikke i kompetansemålene - og jeg kommer heller ikke til å ta på meg rollen som historielærer fremover. Jeg må derimot avfinne meg med at jeg må undervise i enda mer kristendom, men den kristendommen kommer slettes ikke til å være spesielt knyttet til Norge og Norges historie. Det er tydelig at enkelte tror at RLE-faget er et historiefag. Anonymous poster hash: d44c7...89d Vel...Ungene mine har da vært på mange kirkebesøk i forbindelse med jul, påske osv. da de har gått på skolen, og dette ser jeg på som vår kulturarv. Disse kirkebesøkene har ingenting med RLE-faget å gjøre. Man kan også søke fritak fra disse besøkene, man kan per dags dato ikke søke fritak fra RLE-faget. Det var noe annet da faget het KRL, og det kan fint hende at det blir noe annet nå også (at det åpner for fritak). Mener du at undervisningstimene i kristendom skal gå med på mer kirkebesøk? Anonymous poster hash: d44c7...89d Å hei og hå!!! Nå tar du litt vel av vel??? Jeg skriver at jeg faktisk mener at vi hverken burde ha livssyn eller noen form for religion på skolen! du skriver selv at dine barn har vært på flere kirkebesøk i forbindelse med kristne høytider (i regi av skolen), og at det er det du ser på som kulturarv. Det svaret skriver du til det jeg skriver om RLE-faget, og hvordan det ikke står i kompetansemålene at elevene skal lære om norsk kulturarv. Det er jo da naturlig at jeg stiller spørsmålstegn ved om du mener at dette da skal være en del av RLE- (eller KRLE-undervisningen), ettersom du skriver det som svar på det jeg skriver. Jeg er ellers totalt uenig i at RLE som fag bør fjernes fra skolen. Anonymous poster hash: d44c7...89d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #19 Skrevet 1. oktober 2013 Nei, vi har ikke døpt barna våre. Ønsker ikke utvidet kristendomsundervisning i skolen. jeg synes godt det kan være religionsundervisning i skolen, men da med like mye vekt på alle religionene de skal undervise om. I tillegg mener jeg den som underviser må være objektiv i forhold til religionen, slik at det ikke blir forkynning. Det er behov for å lære om andres religioner og livssyn slik at vi kan forstå mer av hvordan folk tenker og handler ut fra f eks religionen sin. En del av undervisningen av religioner i skolen kunne likså godt sortert under historieundervisning. Eldre- og nyere historie,. Den kristne formålsparagrafen i skole og bhg ble endelig fjernet, og jeg ser det som et trist tilbakesteg om vi ender opp der igjen. Anonymous poster hash: 21c0c...941 Så da feirer du vel ikke jul heller da? Eller påsken? Anonymous poster hash: d528a...6d8 Ventet på dette argumentet. Jo, vi feirer jul, som for øvrig ble feiret i Norge lenge før kristningen tok sted. Jeg feirer ikke en kristen høytid. Vi har ikke julekrybbe oppe, vi går ikke i kirken og vi deler ikke juleevangeliet. Anonymous poster hash: d44c7...89d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #20 Skrevet 1. oktober 2013 Hva angår påske, feirer jeg heller ikke det religiøst. Anonymous poster hash: d44c7...89d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2013 #21 Skrevet 1. oktober 2013 Vel...Ungene mine har da vært på mange kirkebesøk i forbindelse med jul, påske osv. da de har gått på skolen, og dette ser jeg på som vår kulturarv.Vår kulturarv er å tvinge barna å gå i kirken i påsken og i julen? Anonymous poster hash: 5c789...8d9 Ja, sånn kan man også se på det. Jeg kaller det heller for obligatorisk skolearrangement. Anonymous poster hash: ba0d3...d68 Så du mener det er viktig at barna lærer seg om bibelen, kristendom, en haug med historie rundt kristendommen, for at de skal forstå hvorfor de blir tvunget til å gå i kirken hver jul og hver påske? Du mener derimot ikke at en bare kunne skrinlegge hele tvinge-barna-inn-i-kirkene-opplegget og heller skille på stat og kirke? Anonymous poster hash: 5c789...8d9
Gilette Skrevet 2. oktober 2013 #22 Skrevet 2. oktober 2013 Ingen av mine er barnedøpt Den eldste jenta ønsker å stå konfirmant og skal døpes pga det. Alle de skolepliktige er fritatt fra relgionsundervisning (ikke lett å få til men det går ann om en er standhaftig nok) Jeg er katolikk Far til de to eldste er Agnostiker Far til de yngste er protestant Min personlige overbevisning er at relgionsundervisning er hjemmets eget ansvar og ikke statens (les:skolen)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #23 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg er ikke imot KRLE i skolen. Kristendommen har vært vår statsreligion siden 1000-tallet (men det er det jo ikke lenger). Skjønner ikke hvorfor det skal være et så stort problem at barna har HOVEDvekt på kristendom i skolen, det vil jo ikke dermed si at man MÅ være/bli kristen bare fordi man har mer fokus på kristendom i skolen.. Skal vi kutte ut engelsk da fordi vi er redde for å bli engelskspråklige? Nei, det kan vel ikke sammenlignes.. Som så mye annet.. Man bestemmer jo tross alt selv hva man vil tro på uansett. Jeg døper barna mine, men jeg skal ikke tvinge de til å tro på noe de ikke vil tro på. De må bestemme selv, men nå som de er små er det jeg som er deres forelder og tar valgene for dem. Når de blir gamle nok til å bestemme selv skal de få lov til det. Jul og påske er tradisjon å feire her til lands, uansett om man gjør det til en kristen greie eller ei.. Ser flere nisser enn jesusbarn på utsiden av folks hus da, så ser ikke hvor det argumentet der har hold hen.. Anonymous poster hash: 2263f...945
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #24 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg har døpt barna, men vil ikke ha mer kristendom på skolen. Jeg vil heller ha mer av de andre religionenen. Kristendomen får de "gratis" her hjemme, men jeg kan dessverre ikke så mye om de andre religionene for vi fikk nesten bare kristendomopplæring da jeg gikk på skolen. Anonymous poster hash: 4b8d3...2c3
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2013 #25 Skrevet 2. oktober 2013 Våre barn er døpt, vi er ikke kristne, og jeg syntes ikke det bør være mer om kristendom på skolen. Jeg døpte barna fordi det er tradisjon, og ikke fordi jeg er kristen. Det er en fin ramme rundt en hyggelig fest. Likeså tenker jeg om bryllup. Når man en dag dør, så er det fint å ha en grav å gå til på en kirkegård. Alt dette uten at jeg tenker noe på Jesus osv. Det blir bare en fin ramme rundt, og det ligger i vår kulturarv. Jeg har døpt mine barn, og oppdrar de til ikke å tro på Gud. Når jeg står i kirken har jeg ingen problemer med dette, siden jeg ser på historiene om Gud/Jesus som eventyr. Jeg tar det ikke alvorlig, fordi jeg anser historiene for å være skrønerhistorier. Jeg tror Jesus levde, men at han var en vanlig mann med en uvanlig fantasi. Både Jødedommen, Islam og Kristendommen har samme opphav. Det begynte med Abraham, Isak og Jakob. Den gangen trodde man at drømmer var sanne, så da de drømte at Gud ga de land, så trodde de på det. Ville man trodd på dem i dag? Neppe. Jakob lurte til seg farsarven ved å kle seg ut som broren. Abraham gjorde trellen til kona sin gravid, og var villig til å ofre sønnen sin for Gud. Ja de holdt på, og for meg har de liten troverdighet. Hva med Jesus som ikke begynte å forkynne før etter at han var 30 og døpt først da av døperen Johannes? Ville han ikke begynt å forkynne tidligere om han virkelig var Guds sønn? Gud som er så god og ufeilbarlig, hvordan kunne han holde på med menneskeofring og det attpåtil sitt eget barn? Ting henger ikke på greip, så jeg tror ikke. Likevel er det fascinerende historier. Jeg ønsker faget RLE velkomment på skolen, og jeg vil at barna skal lære om alle religioner både pga kulturarven i verden, og for at de skal skjønne at dette kun er historier. For hvorfor tror man på Gud og Mohammed om man er fra en bestemt del av verden, Kristendom her, hinduisme er stort i India osv. Jeg tror alle får større forståelse for hverandre med kunnskap, men da ikke spesielt av mer Kristendom men av alle religioner. Anonymous poster hash: 6a062...7fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå