Gå til innhold

Foreldrepenger når mannen er selvstendig næringsdrivende!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er usikker på hvordan vi skal gå frem ved søknad om foreldrepenger denne gangen sist hadde vi 80%. Jeg tok første perioden og han avsluttet permisjonen med sine 12 uker som fedrekvoten var da. Da blei vi fort raka fant, og er enige om at vi ikke kan gjøre det sånn denne gangen!!

 Det lønner seg ikke at han tar ut permisjonen sin sammenhengende. Hvordan søker vi da?

Vi ønsker at jeg tar ut første del og at vi deler hans 14 eller12 uker(husker ikke hva det er nå) utover. Noen som har søkt på denne måten?

 

Eks: jeg  jobber man, ons og fredag og han  jobber tirs og torsdag til han har brukt opp sine uker.

 

Håper noen kan svare meg.



Anonymous poster hash: 4bf5f...ac7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fullt mulig å gjøre det sånn. Slik jeg skjønner det vil dere at du skal ta ut mødrekvote og fellesperiode og så skal far etterpå ta ut fedrekvoten et par dager i uka? Far må søke om gradert uttak og gjøre en avtale med arbeidsgiver om hvor mye han skal jobbe i fedrekvoten. Dette må han søke om FØR du er ferdig med din permisjon....



Anonymous poster hash: 5ace2...f3f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Hvilken skjemaer fra NAV skal man benytte da? Er det vanlig for meg og gradert for mannen, eller må jeg søke føste del vanlig  og så begge søke gradert??



Anonymous poster hash: 4bf5f...ac7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk skjema nav 14-05.09 søknad om foreldrepenger, mødrekvote og fedrekvote for å søke om ditt vanlige uttak. Far søker om gradert uttak på skjema nav 14-16.05 søknad om utsettelse og gradert uttak (han må i tillegg sende inn det andre søknadsskjemaet - altså to skjemaer for far) . Dersom du skal jobbe i tillegg til delvis permisjon mens far tar ut gradert fedrekvote må begge søke gradert uttak. Om du kun skal ha gradert permisjon og ikke jobbe trenger du ikke det.... 

Du søker først, og far søker litt før han skal ha sitt uttak - viktig at han gjør det før du er ferdig med permisjonen din... 

Lykke til!



Anonymous poster hash: 5ace2...f3f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset hadde far en dag i uken en periode og et par uker her, et par uker der og noen dager i romjula og da kom vi greit ut av det økonomisk selv om jeg gikk hjemme :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...