Gå til innhold

Noen som har VG+? "Ville fremstå perfekt"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne dere ha lagt ut teksten her, har så lyst til å lese den.

Anonymous poster hash: fb4f0...f17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjøp den sjøl, så får du lese...

Anonymous poster hash: 79d7a...e55
Skrevet

Fikk nok av «fasadelivet»

RAUFOSS (VG) Med bilder av smilende barn, nye klær og flotte cupcakes brukte Marte Frimand-Anda (37) mye energi på å fremstå som en perfekt mor. Helt til hun en dag møtte veggen.

Av Siri Eggen, Krister Sørbø (foto)  29. september 2013

Nå ønsker tobarnsmoren å ta et oppgjør med måten vi alle strever etter å fremstå som vellykkede for alle andre.

– Sannheten er at de færreste er så lykkelige som de kanskje virker, sier hun.

VG møter Marte sammen med ektemannen Sjur (43), datteren Pernille (2) og sønnen Rasmus (3) hjemme på Raufoss.

På bloggen Casa Kaos skriver småbarnsmoren om grinete barn, blå tusj på veggene og en sofa full av melkeflekker.

Sånn har det ikke alltid vært.

Fasaden viktigst

Som nybakt mor i 2009, var frilansjournalisten veldig opptatt av hva alle andre mente – ikke bare om seg selv som mor, men om seg selv som en «perfekt» person.

– Jeg ville vise at jeg kunne mestre alt selv om jeg hadde fått barn – både jobb, utseende, forhold, venner og fritid, forteller hun.

På sosiale medier la Marte ut bilder av den blide sønnen, de hyggelige middagene og den fine kjolen. Sure miner og bustete hår slapp ikke ut av husets fire vegger.

– Det å vise frem en flott fasade, ble viktigere enn at vi hadde det bra, sier ektemannen Sjur (43), som også er frilansjournalist.

Historien til familien Frimand-Anda er langt fra unik.

Det å fremstå som vellykket har blitt en kollektiv konkurranse, ifølge psykolog og samlivsterapeut Frode Thuen.

- Fører til stress

– Før var man fornøyd med å ha jobb, kone og barn. Nå skal man ha den beste jobben, de flinkeste barna, det flotteste huset og den beste kona, sier han.

Eksperter VG har snakket med mener at glansbildene som presenteres på sosiale medier ofte er både urealistiske og unyanserte. Dermed føler vi ofte at vi kommer til kort, ifølge psykolog Bjørnar Olsen.

– Muligheten til å være mislykket og utilstrekkelig har blitt uendelig, og det fører åpenbart til stress, sier han.

Tobarnsmor Karianne Gamkinn (39) kjenner seg godt igjen. Hun mener sosiale medier har gjort at kravene til A4-familien er større enn noen gang:

– Alt blir prosjekter som du skal lykkes i, både deg selv, barna, hytta, huset, ferien og mannen. Det har blitt så viktig å vise frem hvem man er, at man i blant kan lure på hvor selve livet blir av.

– Selv prøver jeg å være veldig bevisst på det, men det er klart jeg blir påvirket, understreker hun.

39-åringen bor i Sandefjord sammen med ektemannen Åge Hvitstein (43) og barna Hans Georg (2) og August (5).

På bloggen Mammadamen tar hun opp aktuelle temaer for småbarnsforeldre. Bilder av både «ferieidyll» og «familielykke» legges ut på sosiale medier.

- Enormt press

– Jeg vil vise at vi har det fint, og ønsker å fremstå som en positiv person, en god mor og en aktiv arbeidstaker. Det er også mindre krevende å vise frem de fine sidene, sier 39-åringen, som jobber som frilans kommunikasjonsrådgiver.

Hun mener det er helt avgjørende at vi stopper opp og spør oss selv om hva som faktisk er viktig.

– Strømmen av bilder og oppdateringer fører til et enormt press, og jeg tror mange av oss strever for mye, sier hun.

Psykolog og samlivsterapeut Frode Thuen mener konsekvensen for mange er at de blir mer opptatte av fasaden enn av livet i seg selv.

– Det kan undergrave livskvaliteten, lykken og fellesskapet, sier han.

Når vi bruker mye tid og energi på å holde fasaden ved like, kan det gå utover både oss selv og familien, ifølge ekspertene.

Skamfølelse

Spesialpsykolog Gry Stålsett ved Modum bad mener det enorme fokuset på prestasjon sier at vi ikke er verdifulle nok i oss selv.

– Vi føler hele tiden at vi ikke er gode nok. Resultatet er at veldig mange sliter med en skamfølelse.

– Vi strever oss syke, mener hun.

Stress, depresjoner, ensomhet og tomhet kan være konsekvensen, ifølge ekspertene.

Urealistiske forventninger er en av årsakene til at småbarnsmor Jorunn Stokke Aamodt (38) fra Asker har sett seg lei av hverdagslykken som florerer i sosiale medier.

– Konsekvensen er at vi blir misfornøyde med våre egne liv uten grunn. Derfor er det viktig å huske at ikke alle kan lykkes i alt, selv om det til tider kan føles sånn, sier hun.

Da 38-åringen ventet sitt første barn for tre år siden trodde hun at hun skulle gå rundt med en intens lykkefølelse.

Kuttet blogger

– Jeg fikk for meg at hver dag ville være helt fantastisk, noe som er en helt absurd ting å tro, sier 38-åringen, som jobber som teamleder og kommunikasjonsrådgiver for Fredskorpset.

Selv ble hun så deprimert over de plettfrie hjemmene at hun måtte slutte å lese interiørblogger. Sønnen Sverre (2) sender hun i barnehagen med de samme klærne som dagen før. I tillegg har hun sluttet å rydde og vaske før ektemannen Stian (36) får besøk av kamerater.

– Veldig mange mødre opplever at rot i hjemmet eller barnas møkkete klær sier mer om dem, enn om fedrene. Det er et ideal som stammer fra tiden hvor kvinner var hjemme på heltid, noe som er umulig å leve opp til i dag.

På bloggen Frøken Makeløs prøver hun derfor også å skrive om ting som er vanskelige, blant annet om en spontanabort hun hadde for snart fire år siden.

– Det var en overraskende vond opplevelse, men jeg ønsket å være åpen for å hjelpe andre. Jeg mener vi alle har et ansvar for hvordan vi fremstiller oss selv, sier hun.

Tilbake på Raufoss i 2009 surret hele tiden tankene i bakhodet til Marte Frimand-Anda (37): Var dette øyeblikket fint nok til å dele med resten av verden? Var sønnen blid nok? Var klærne rene nok?

– Det tok mye tid, og jeg strevde veldig. Likevel følte jeg ikke at jeg fikk det til. Jeg lurte på hvordan alle andre klarte å være så vellykkede som de tilsynelatende var.

Ærlig bilde

Før sønnens navnefest tilbrakte hun timevis på kjøkkenet for å bake cupcakes. Da mannen ba henne om å slappe av, ble hun sint.

– Jeg forstod ikke hvordan han ikke kunne se viktigheten av at kakene ble helt perfekte. De skulle tross alt deles på sosiale medier. I dag må jeg bare le av det, sier hun.

Da ekteparet fikk sitt andre barn i 2011 flyttet familien til Spania, hvor Marte begynte å blogge for en norsk nettavis.

Småbarnsmoren kjente at hun ikke lenger klarte å leve opp til alle forventningene.

– Jeg skrev om hvor fint og perfekt alt var, mens barna kastet mat og slåss rundt meg. Jeg bestemte meg for å bruke mer krefter på familien, og mindre på å fremstå som perfekt.

Siden da har hun brukt bloggen til å gi et ærlig bilde av livet som småbarnsmor, med snørr, trassalder og poser under øynene. Sannheten er at huset til de fleste småbarnsfamilier trolig står på hodet store deler av dagen, ifølge 37-åringen.

- Senk skuldrene

Selv om hun fortsatt bryr seg om hva andre mener, merker hun stor forskjell på hverdagen.

– Jeg har fått mer tid, overskudd og er også mye mer til stede i mitt eget liv. Det har gjort meg til en bedre mamma, kone og venn.

Hun har derfor en klar oppfordring:

– Senk skuldrene og slapp av. Jeg tror veldig mange føler seg utilstrekkelige. Derfor må vi aldri glemme at de færreste lever et Facebook-liv.

Faresignalene
  • Hvis det ikke er samsvar mellom hvordan du fremstår og hvordan du opplever deg selv.
  • Hvis du gjør en rekke ting som selv ikke ser verdien i. Alt fra fine klær på barna til oppussing.
  • Dårlig søvn er en tidlig indikasjon på stress. Det samme er liten matlyst, hodepine og urolig mage.
  • Hvis iscenesettelsen av deg selv og din familie går utover tiden dere har sammen.
  • Hvis det å fremstå som vellykket føles viktigere enn faktisk å ha det bra.

Kilde: Psykolog og samlivsterapeut Frode Thuen, psykolog Bjørnar Olsen, spesialpsykolog Gry Stålsett.

Slik tar du grep
  • Spør deg selv hva du selv syns er viktig, og om det har nok plass i livet ditt.
  • Vær åpen for at din måte å gjøre det på er bra, selv om den ikke er helt lik «alle» andres.
  • Bruk mindre tid på sosiale medier. Unngå å være «online» til enhver tid.
  • Vis til andre at ikke alt er helt perfekt hele tiden. Ikke vær redd for å vise sårbarhet.
  • Sett mål for korte perioder og bli bevisst på at du har et valg. Prøv f.eks. å gå klokken fire fra jobb en hel uke.
  • Ikke la det gå slag i slag. Legg inn nok buffere mellom overgangene. Ha minst 30 prosent slakk i hverdagen.
  • Se deg rundt. Husk at mange andre kjenner på de samme følelsene om å komme til kort.
  • Slapp av. Husk at det viktigste er at du har det bra med deg selv og din familie.

Kilde: Psykolog og samlivsterapeut Frode Thuen, psykolog Bjørnar Olsen, spesialpsykolog Gry Stålsett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...