Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #1 Skrevet 29. september 2013 Min eldste datter begynte på internatskole nå i høst. Hun har klaget over maten der ganske lenge nå så jeg ba henne om å få se på menyen for de neste 14 dagene. Jeg synes det var fryktelig mye usunn mat og lite variasjon. Hva synes dere? Mandag: Pølser med potetstappe Tirsdag: Fiskeboller med hvit saus, rødbeter og råkost Onsdag: Elgkarbonader, viltsaus, grønnsaker og tyttebær Torsdag: Smørgrøt med saft Fredag: Pannekaker med flesk Lørdag: Pølsegrateng, koktepoteter og smeltet smør / Karamelpudding til dessert Søndag: Tomatsuppe, egg og loff Mandag: Spaghetti med kjøttsaus Tirsdag: Fiskepinner, kokte poteter, gulerøtter og smeltet smør Onsdag: Pølse med potetstappe Torsdag: Snitzel, chips, salatog dressing Fredag: Kyllingfilet, pasta, pprikasaus og loff Lørdag: Hjemmelaget pizza / Vanilje is med varme bær eller sjokolade til dessert Søndag: Røkt kjøttpølse, kokte poteter, brunsaus Er det mulig å klage på maten de serverer eller er det sånn der er? Anonymous poster hash: 86af4...dd1
smurfis Skrevet 29. september 2013 #2 Skrevet 29. september 2013 Dette kan være veldig veldig usunt, eller helt ok. Det kommer jo an på råvarene, men i og med at dette sikkert er produsert på et storkjøkken så tenker jeg at de har gått for lette og kjappe løsninger, og billige løsninger. Utrolig mye pølser på menyen da!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #3 Skrevet 29. september 2013 Ikke særlig sunt nei, men sikkert populært hos mange av barna dessverre . Klag på maten du. Anonymous poster hash: a6b11...fcb
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #4 Skrevet 29. september 2013 Ingen ordentlig fisk heller... Anonymous poster hash: a6b11...fcb
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #6 Skrevet 29. september 2013 Alt for dårlig! Ikke en eneste dag med ren fisk eller kjøtt? Tomatsuppe til søndagsmiddag?? Enormt fettrikt og karbohydrat-rikt...usj! Anonymous poster hash: 3c772...157
Ugl@ ruger... Skrevet 29. september 2013 #7 Skrevet 29. september 2013 Smørgrøt til middag???? Tuller du.. Husker tante pleide å lage det til kveldsmat til oss når hun passet meg da jeg var liten.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #8 Skrevet 29. september 2013 Mye pølse! Og tomatsuppe er da ingen søndagsmiddag, vel. Jeg antar de lager desse middagene fordi det er noe de fleste liker, f.eks kokt torsk eller brennsnut har vel aldri vært en slager blant barn/ungdom dessverre. Anonymous poster hash: 2a390...00f
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #9 Skrevet 29. september 2013 Jeg syntes matplanen var noe i overkant usunn, men jeg vet hvor vanskelig det er å drive storkjøkken da jeg jobber på internatskole selv. Vi har hatt mange hendvendelser fra elevene tidligere ang maten og vi har endret drastisk mtp råvarer osv. Vi kjøper mye direkte fra slakter Her er en typisk matplan der jeg jobber: Man: Kyllingsuppe med krutonger og brød. Tir: Panert laks med poteter og agurksalat. Ons: Lasagne med salat og brød Tor: Komle med flesk Fre: Pølse og potetmos Lør: Dag: Grøt Kvelds: Pastasalat med foccatia. Søn: Kjøttkaker med potet, grønsaker og makaronistuing. Dessert: Fruktcocktail med krem. Når man lager store mengder mat (vi har 85 elever i internatet) så må det være noe som kan varmes opp igjen pga mye av maten blir laget under studietiden og må holde seg frem til middagstid. Jeg vil anbefale ditt barn og skrive en skriftlig klage til kjøkkenet og oppfordre andre elever til å gjøre det samme, kjøkkenet må da ta klagene og gjøre noe med det siden det er elevene som betaler for maten. Om det ikke går igjennom så bør de ta kontakt med mattilsynet og få en skriftlig oversikt over det som skal være standarden for mat i offentlige sektorer og legge den ved en klage evt involvere rektor. Mvh Nestleder på storkjøkkenet på folkehøyskole. Anonymous poster hash: e90ae...ef0
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #10 Skrevet 29. september 2013 Jeg syntes matplanen var noe i overkant usunn, men jeg vet hvor vanskelig det er å drive storkjøkken da jeg jobber på internatskole selv. Vi har hatt mange hendvendelser fra elevene tidligere ang maten og vi har endret drastisk mtp råvarer osv. Vi kjøper mye direkte fra slakter Her er en typisk matplan der jeg jobber: Man: Kyllingsuppe med krutonger og brød. Tir: Panert laks med poteter og agurksalat. Ons: Lasagne med salat og brød Tor: Komle med flesk Fre: Pølse og potetmos Lør: Dag: Grøt Kvelds: Pastasalat med foccatia. Søn: Kjøttkaker med potet, grønsaker og makaronistuing. Dessert: Fruktcocktail med krem. Når man lager store mengder mat (vi har 85 elever i internatet) så må det være noe som kan varmes opp igjen pga mye av maten blir laget under studietiden og må holde seg frem til middagstid. Jeg vil anbefale ditt barn og skrive en skriftlig klage til kjøkkenet og oppfordre andre elever til å gjøre det samme, kjøkkenet må da ta klagene og gjøre noe med det siden det er elevene som betaler for maten. Om det ikke går igjennom så bør de ta kontakt med mattilsynet og få en skriftlig oversikt over det som skal være standarden for mat i offentlige sektorer og legge den ved en klage evt involvere rektor. Mvh Nestleder på storkjøkkenet på folkehøyskole. Anonymous poster hash: e90ae...ef0 Jeg synes det var veldig dårlig med fiskemiddag hos dere også. Bare fisk en dag hele uka, og da er det panert fisk i tillegg? Ikke helt optimalt da. Anonymous poster hash: 5efa0...8d9
MammantilNurket Skrevet 30. september 2013 #11 Skrevet 30. september 2013 Min eldste datter begynte på internatskole nå i høst. Hun har klaget over maten der ganske lenge nå så jeg ba henne om å få se på menyen for de neste 14 dagene. Jeg synes det var fryktelig mye usunn mat og lite variasjon. Hva synes dere? Mandag: Pølser med potetstappe Tirsdag: Fiskeboller med hvit saus, rødbeter og råkost Onsdag: Elgkarbonader, viltsaus, grønnsaker og tyttebær Torsdag: Smørgrøt med saft Fredag: Pannekaker med flesk Lørdag: Pølsegrateng, koktepoteter og smeltet smør / Karamelpudding til dessert Søndag: Tomatsuppe, egg og loff Mandag: Spaghetti med kjøttsaus Tirsdag: Fiskepinner, kokte poteter, gulerøtter og smeltet smør Onsdag: Pølse med potetstappe Torsdag: Snitzel, chips, salatog dressing Fredag: Kyllingfilet, pasta, pprikasaus og loff Lørdag: Hjemmelaget pizza / Vanilje is med varme bær eller sjokolade til dessert Søndag: Røkt kjøttpølse, kokte poteter, brunsaus Er det mulig å klage på maten de serverer eller er det sånn der er? Anonymous poster hash: 86af4...dd1 1940/1950-tallet ringte og ville ha igjen maten sin ... dette er en flott meny ... for undervektige tenåringer som akkurat har overlevd fem år med krig Å hjelpes!! Dette var ikke bra Ved første øyekast savner "ordentlig" fisk og rå/friske grønnsaker. Jeg vet ikke hva "smørgrøt" er, men i min verden er grøt noe man gir til småbarn og har fint lite med middag å gjøre *grøss* Jeg har ikke noe i mot pølser, men uavhengig av pølsenes kvalitet er fire (?) pølsemåltider på to uker er i overkant. En del av tingene på menyen kan gjøres ganske sunne, men jeg tviler på at dette blir gjort på et storkjøkken. Jeg er ikke imponert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå