Gå til innhold

Fjerne mandler hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg må bare lufte dette her, må bare høre om det er jeg som er helt på jordet....

Jeg har en gutt på snart 4,5 år. Han fjernet polypper da han var 2,5 år. Han har astma og pollenallergier. Han er ofte forkjølet, lenge om gangen, han har og har alltid hatt så store mandler at han sliter med å svelge ned maten, har etterhvert funnet sine metoder for å få maten ned. Han sover dårlig, han har søvnapne. Han er ofte sliten og trøtt. Han har mye øreverk. I fjor vinter var han gjennom 4 penicillin kurer, eller antibiotika?? Husker ikke.

Ihvertfall, var til fastlegen på fredag, han sa at dette ikke er noen grunn til å fjerne mandler, mens jeg synes absolutt det er en grunn.

Kan noen synse litt her???

Anonymous poster hash: 43814...487

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sa fastlegen min og om min sønn. Det kom til å gå seg til, dette måtte vi regne med osv.bJeg insisterte på henvisning til øre nese hals spesialist, og på sykehuset hadde de aldri sett så store mangler på et lite barn (3 år). De sa han hadde store plager og anbefalte operasjon på det sterkeste. dette etter mange besøk hos fastlege, som mente det ikke var noe å bry seg om. Ble opperert to uker etterpå og har fått et nytt liv. Ikke syk, sover bedre, er mye blidere og mer opplagt. Spesialisten sa at snorking ene og alene er grunn for å fjerne mandlene, da de sjelden får den dype søvnen man trenger. Kan faktisk gå så langt at overtrøtthet gir ADHD lignende symptomer og flere barn som i dag får ADHD medisiner faktisk bare sliter med dårlig søvn, og hadde blitt helt friske bare av å fjerne mandlene. Hadde bedt om en annens lege mening.

Anonymous poster hash: 0078e...3a0

Skrevet

Takker for svar. Hvor store var din sønn sine mandler?? Her ligger de nesten inntil drøvelen hele tiden, og ved infeksjon ligger de trykt oppå!

Anonymous poster hash: 43814...487

Skrevet

Jeg ville tatt ham med til fastlegen en gang til og krevd en henvisning til øre-nese-hals-lege. En vanlig fastlege kan ikke alltid avgjøre hva som er best i slike tilfeller, men det kan en ø-n-h-lege. Dersom legen din nekter å henvise, ville jeg funnet en annen lege.

Anonymous poster hash: 98782...603
Skrevet

Hei. Vår datter hadde det på samme måte som din sønn, bortsett fra øreverk. Hun hadde sin første kur med efedrin da hun var 3 uker gammel, og hun hadde feber og var opphovnet i halsen hver 3-4 uke etter det. Hun snorket som en bryggesjauer og hadde pustestopp om natta. Hun sovnet mitt ute på uteområdet til bhg mens de holdt på med "haien kommer" da hun var 3 år. Orket ikke å gå på turer med bhg. Hun var blek og sliten, og mørk under øynene. Vi foreldre hadde siden hun var rundt 1 år spurt om dette ikke kunne være mandlene, ettersom det på min side er vanlig med svææære mandler - flere har fjernet dem.

Til og begynne med ble vi ikke hørt, og hun ble utredet for både allergi og astma - noe som ikke ble påvist. Da hun nærmet seg 3 år maste vi oss til en time med øre-nese-hals lege, og han trengte ikke å se i halsen hennes en gang.... Hun gapte, og han kunne uten bruk av spatel eller noe konstatere at her måtte det operasjon til. Kirurgen som fjernet mandlene da hun var rett i overkant av 3 år sa at han aldri hadde sett så store mandler og falske mandler på en 3 åring. De dekket drøvelen, og gikk langt ned i halsen. Han kommenterte at hvis de ikke hadde blitt fjernet da de ble fjernet kunne hun i verste fall ha utviklet en hjerneskade som følge av mangel på oksygen.... Hun slet jo med pusten hele tiden, og fikk ikke nok oksygen på natta.

Det ble store sårflater etter operasjonen på grunn av størrelsen på mandlene, som gjorde at rekonvalesenten tok litt lenger tid, men alt gikk greit og det oppsto ingen komplikasjoner. Det er nå 3 år siden hun fjernet dem og etter det har hun kun hatt feber 1 gang, og 1 forkjølelse. Hun er en helt annen unge. Mye mer energi, hun snorker aldri mer og du hører ikke at hun puster før du bøyer hodet helt inntil munnen hennes.

Anonymous poster hash: ab73b...58b
Skrevet

Krev å få henvisning til ØNH-spesialist, og er mandlene virkelig store får du nok operasjon innvilget ganske greit. Ihvertfall hvis han har søvnapne og problemer med å svelge maten. Vi fjernet mandlene til jenta vår på 4,5 år nå i sommer, og det er en helt ny verden nå; at hun faktisk klarer å sove og puste som normalt om natta selv om hun har litt snørr i nesa f.eks :)

Anonymous poster hash: 39a85...28d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...