Gå til innhold

Finnes det noe reseptfritt mot bilsyke til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke armbånd, for det virker ikke. Barnet er 4 år.

Anonymous poster hash: ab33c...236
Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Postafen er vel reseptfritt?

Kjerringråd finnes det flust av, men det er vel mer en placeboeffekt, men så lenge det funker!

Jeg var kjempemasse bilsyk som liten, og et kjerringråd som virket for meg, var å ha plaster over navlen. Haha, helt idiotisk egentlig, men det virket :P

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Forresten, alltid ha øynene på veien og minst mulig stimuli....ikke folk som prater, ikke lese bøker osv..

og balansetrening skal visstnok hjelpe, selv om det blir mer langsiktig da :)

Skrevet

Postafen kan du bruke og er reseptfritt. Jeg ble bilsjuk etter en halvtimes kjøring da jeg var liten, men salt chips hjalp alltid.

Ikke gi melkeprodukter før kjøreturen.

Anonymous poster hash: fb484...ac5

Skrevet

Selv om det nå står at postafen ikke skal brukes til unger under 12 år sa legen vår vt vi kunne bruke de slik det var før. Vi har en veldig bilsyk unge.

iktig informasjon: 
Av formelle grunner er Postafen ikke lenger godkjent til bruk hos barn under 12 år. Statens legemiddelverk understreker at det ikke foreligger ny kunnskap eller mistanke om bivirkninger. SLV uttaler at omfattende bruk over lang tid taler for at legemidlet er trykt for barn under 12 år. Les mer på Statens legemiddelverk hjemmeside: legemiddelverket.no 
Tidligere godkjent dosering for barn: 
1-5 år: 1/4 tablett 2 ganger i døgnet, 
5-12 år: 1/2 tablett 2 ganger i døgnet. 
For å forebygge reisesyke tas dosen 1-2 timer før avreise 

Anonymous poster hash: 0b4d7...379
Skrevet

Brukte Prostafen til min på 3 år i sommer. Ga 2 tabl. og ikke engang det fungerte. Spydde som en gris før vi hadde nådd bygrensa :(

Anonymous poster hash: 72cfa...a9e
Skrevet

2 tabletter????

Anonymous poster hash: c0f45...e9e

Skrevet

2 tabletter????

Anonymous poster hash: c0f45...e9e

Ga først en før vi dro. Kasta masse opp og ga så en til. Kasta masse opp igjen. Da turde jeg ikke gi flere og barnet var speedy resten av turen på over 1 timer.

Neste gang tar vi fly!

Skrevet

Du som ga 2 tabletter, du er klar over at tablettene må gis 1,5 - 2 timer før avreise?

Vi har brukt postafen til våre helt fra de var ganske små (1.5 år tror jeg), ei stund skulle de ikke gis til barn under 12 år, men trodde de hadde gått bort fra det igjen.

Skrevet

Postafen var greit da vår eldste var liten. Nå mener de at det bør unngås til barn under 12 år...

Anonymous poster hash: 375b3...86f

Skrevet

To plaster som settes i kryss over navlen, postafen som må gis to timer før avreise, seaband armbånd, ingefær (lag noe som inneholder ingefær, gjerne et lett måltid før reisen), og ha potetskruer, popcorn eller noe annet salt lett tilgjengelig å gi barnet omtrent i det dere begynner å kjøre. Cola er også lurt å ha, selv om barnet ikke er så gammelt. Det er på alle måter verdt å gi barnet noe usunt, fremfor å spy i timesvis!

Anonymous poster hash: 1ff74...ab2

Skrevet

Det eneste som hjalp for meg var å sitte foran, med vinduet litt åpent, litt vann og drikke og musikk på radioen. Jeg blir bilsyk fremdeles med en gang, men ikke når jeg kjører selv.

Skrevet

Du som ga 2 tabletter, du er klar over at tablettene må gis 1,5 - 2 timer før avreise?

Vi har brukt postafen til våre helt fra de var ganske små (1.5 år tror jeg), ei stund skulle de ikke gis til barn under 12 år, men trodde de hadde gått bort fra det igjen.

Ga tablettene 2 timer før vi kjørte avgårde. Snakket med lege før jeg ga dem altså

Skrevet

Bruk Marzine og ikke Postafen! Postafen har mange fæle bivirkninger som ekstrem trøtthet, svimmelhet, føler seg dopa osv. Marzine er mye mildere, men virker like bra (eller bedre synes jeg selv).

Anonymous poster hash: 3c13a...723
Skrevet

Seaband fungerer supert. :)  Vår eldste ble bestandig kvalm under bilturer helt til hun fikk prøve seaband. Mye bedre enn å tilføre barnet kjemiske midler.

Skrevet

Jeg kastet opp hele tiden på turer da jeg var liten.

Det som hjalp meg var å lene seg med svingene. Var nemlig aldri syk da jeg satt med på far min sin motorsykkel, hvor en lener seg til venstre om sykkelen kjører til venstre. Med bil blir kroppen dratt mot høyre om bilen kjører til venstre, noe som ofte skaper kvalme.

Unngå og sterke drikker (juice ol) før reise, samt spill/leker/film i bilen. Lær dem å se mot horisonten, ikke ned på veien.

Skrevet

Selv om du spurte etter reseptfritt så svarer jeg, minsten her får polarmin når vi skal kjøre lengre en 30 minutter. Det fungerer godt, han har ikke blitt dårlig en eneste gang etter vi begynte med det. Det skal sies at det er sjelden vi kjører langt.

Anonymous poster hash: c8670...472

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...