Gå til innhold

Noen som har fått bot på feil grunnlag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva gjorde dere med saken? Evt hvilken straff fikk dere?

Har fått bot på feil grunnlag, men er så redd for at den skal bli forhøyet om jeg ikke godtar boten nå som den er "ferdigprutet" :(

What to do?

Anonymous poster hash: 861a6...e9d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk bot for å ikke ha bilett i det jeg gikk inn på trikken. Da jeg gikk med krykker brukte jeg nemlig for lang tid opp trappen før jeg fikk stemplt billetten min. I boten stod det også at jeg gikk på trikken to stopp før jeg faktisk gjorde. Jeg var på trikken i omtrent 45 sekunder før jeg fikk boten.

Jeg klaget og klagen ble avvist. Da klaget jeg på klagen, og ba om et møte for å gå igjennom videoovervåkningen av trikken. De nektet. Jeg sendte ny klage å sa at dersom jeg ikke fikk se videoovervåkningsbildene ville min advokat anmelde de.

De så igjennom videoen som beviste at jeg kom på trikken (der jeg sa jeg gjorde det), halter opp to trappetrinn med krykker, stoppet og åpnet vesken (for å finne frem billetten og stemple den), og så ble jeg omtrent overfalt av en hissig kontrollør.

Jeg anmeldte denne kontrolløren både internt og til politiet for trusler og voldelig atferd, men jeg kom ingen vei med det. Boten ble slettet, men jeg fikk ingen beklagelse.

Skrevet

Jeg fikk bot for endel år siden for uaktsom kjøring. Kræsja inn i en bil bakfra i Majorstuakrysset. Jeg skled da, så følte vel ikke akkurat at det gikk an å skli på en mer aktsom måte... Dessuten var både navn og hendelsesforløp i politirapporten feil, og grunnen til boten var at det var personskade (jeg fikk en sleng i nakken, ingen andre skadd).

Faren min (som er advokat) rådet meg til å bare betale bota, ellers ville det ta vinter og vår før saken kom opp, og hvis jeg ble dømt ville jeg få det på rullebladet, og det ville være mye surere enn å bare betale de 5000...

Anonymous poster hash: dd29e...7b0

Skrevet

Så det er vanskelig å få "medhold" når man allerede har fått en dom?

Alt tyder i dette tilfellet på at det var en annen persons feil, men jeg har fått hele skylda! Jeg kan bevise politiet at de har dømt på feil grunnlag, men er redd jeg ikke får medhold!

Skrevet

Alt tyder i dette tilfellet på at det var en annen persons feil, men jeg har fått hele skylda! Jeg kan bevise politiet at de har dømt på feil grunnlag, men er redd jeg ikke får medhold!

Hvis du kan bevise at det er gjort en feil, hvorfor har du ikke bevist dette før? Er vel litt sent når du allerede har fått en dom???

Anonymous poster hash: c487f...4d5

Skrevet

Er det en bot (forenklet forelegg) du har fått, eller har du fått en dom?

Skrevet

Hvis du kan bevise at det er gjort en feil, hvorfor har du ikke bevist dette før? Er vel litt sent når du allerede har fått en dom???

Anonymous poster hash: c487f...4d5

Jeg har bevist det, men de har ikke sjekket reglene nøye nok i forhold til hva som er skjedd. 

Skrevet

Er det en bot (forenklet forelegg) du har fått, eller har du fått en dom?

Har fått en bot på 10.000 kr eller 20 dager i fengsel.

Skrevet

Parkeringsbot? Har fått det. Klagde og fikk den ettergitt :D

Anonymous poster hash: 79e8c...1bb
Skrevet

Ja altså, hvis du får bot eller forenklet forelegg kommer ikke det på rullebladet. Hvis du bestrider forelegget og det blir sak, og du får en dom, kommer det på rullebladet. Ta kontakt med en advokat og forfør deg om hvor god sak du har ut fra bevisene du har før du bestemmer deg om du vil gå videre med dette.

Skrevet

Ja, fikk parkeringsbot. Parkerte på privat område som lå like ved et offentlig område. Det var ingen merking om privat parkering, så jeg klaget og fikk medhold i klagen. Boten ble trukket.

Anonymous poster hash: 399f9...bcc
Skrevet

Ja altså, hvis du får bot eller forenklet forelegg kommer ikke det på rullebladet. Hvis du bestrider forelegget og det blir sak, og du får en dom, kommer det på rullebladet. Ta kontakt med en advokat og forfør deg om hvor god sak du har ut fra bevisene du har før du bestemmer deg om du vil gå videre med dette.

Har snakket med tre advokater, og alle dem ble overgitt over boten. Dem ville alle tre klaget, og det uten tvil!

Skrevet

Fikk parkeringsbot for manglende betaling i et parkeringshus. Automatene deres (Europark, ikke bruk dem hvis du kan unngå) virket ikke, vi var tre personer som prøvde med forskjellige kort. Så fikk jeg parkeringsbot. Men jeg skulle ha ringt dem for å si at jeg ikke fikk til å betale, de var deres "unnskyldning". Jeg klaget, men fikk ikke medhold.

Anonymous poster hash: eb6c8...d6a

Skrevet

Haha, jeg mente ikke å skrive "forfør deg"... :D

Men hvis tre advokater sier du bør bestride boten... 10000 er mye penger hvis du er uskyldig!

Skrevet

Fikk bot når jeg sto på gratisplass for handlende kunder. Var innom butikken og kjøpte en liter melk, så rett ut i bilen igjen. Tok ca 5 minutter, og kunne parkere i 30 min. En venninne gikk forbi bilen idet jeg skulle dra, så rullet ned vinduet og snakket noen ord med henne. Mens vi sto der kom en parkeringsvakt og begynte å ta bilder av bilen, jeg forklarte saken på en hyggelig måte og sa at jeg var på vei ut. Mannen var veldig ufin, blokkerte bilen så jeg ikke fikk rygget. Skrev boten og kastet den rett i ansiktet mitt. Gikk tilbutikken og klagde, de tok saken og rasende ringte de til parkeringselskapet og krevde mannen oppsagt. Var ikke første gang visstnok. Mannen mistet jobben (hørt av andre i ettertid). Fikk ingen unnskyldning, slapp boten.

Anonymous poster hash: 23f1a...6f5

Skrevet

Haha, jeg mente ikke å skrive "forfør deg"... :D

Men hvis tre advokater sier du bør bestride boten... 10000 er mye penger hvis du er uskyldig!

Det er utrolig mye penger, og etter reglene har jeg ingen skyld i hendelsen! :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...