Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #1 Skrevet 29. september 2013 Spesielt da dere hvor barna begynner å vokse litt til. Hvordan er utgiftene hos dere? Tenker da primært på de variable utgiftene, ikke de faste regningene, men ting som mat, klær, gaver, utstyr til fritidsaktiviteter, lommepenger osv. Jeg føler at vi tenker oss om før vi handler, og vi flotter oss sjeldent eller aldri dyre merkeprodukter. Likevel synes jeg utgiftene våre er veldig høye. Men så sammenligner jeg jo gjerne med tråder der foreldre med 1-2 (små) barn svarer, og det blir vel ganske anderledes enn hos oss som har mange barn og barn som begynner å bli store. Vi overfører fast 17 000 kr i måneden til en forbrukskonto som går til mat, nødvendige klær (nytt av klær og sko som de/vi må ha mer av fordi det andre er blitt slitt hull i, eller vokst i fra), gaver ol, og den blir alltid tom. Det er mest mat som trekker her, begge de eldste barna spiser hver like mye som to voksne tilsammen. Som regel går den tom et par dager før månedsskiftet. Og da er ikke ting som nye fotballsko, treningstøy, lommepenger osv med der. Er dette mye, eller er det et utgiftsnivå dere kjenner igjen? Anonymous poster hash: 6c2e7...c89
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #2 Skrevet 29. september 2013 *dytte litt* Anonymous poster hash: 6c2e7...c89
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #3 Skrevet 29. september 2013 Sliter de så mye tøy? hvor dyrt tøy trenger de hele tiden da? Synes det høres forferdelig mye ut. Har 3 barn men ikke så store og jeg kan tenke meg at matposten drar opp, men tøy..hver mnd..? :-O Altså jeg ser at det i perioder brukes mye på klær, men det går jo ann å være litt føre var på dette området også, kjøpe når det ikke er sesong for det, arve, bruke jakker som ikke er for små over to sesonger....? Og hvor bevisst er dere med tanke på å handle mat..? Ser du på kassalappen, vet du hva ting i butikken koster, planleggeer dere middager, bruker dere opp rester? dett er ting man alltid kan forbedre. Hvor gamle er barna, kan de ikke jobbe for lommepengene? Klippe plen, måke snø, helgejobb? Altså hvis de "trenger" så mye. ? Anonymous poster hash: 1609f...30c
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #4 Skrevet 29. september 2013 Sliter de så mye tøy? hvor dyrt tøy trenger de hele tiden da? Synes det høres forferdelig mye ut. Har 3 barn men ikke så store og jeg kan tenke meg at matposten drar opp, men tøy..hver mnd..? :-O Altså jeg ser at det i perioder brukes mye på klær, men det går jo ann å være litt føre var på dette området også, kjøpe når det ikke er sesong for det, arve, bruke jakker som ikke er for små over to sesonger....? Og hvor bevisst er dere med tanke på å handle mat..? Ser du på kassalappen, vet du hva ting i butikken koster, planleggeer dere middager, bruker dere opp rester? dett er ting man alltid kan forbedre. Hvor gamle er barna, kan de ikke jobbe for lommepengene? Klippe plen, måke snø, helgejobb? Altså hvis de "trenger" så mye. ? Anonymous poster hash: 1609f...30c De sliter mye på tøyet ja! Er ikke uvanlig at en bukse får hull på knærne etter bare noen få uker, eller at sokker blir hullete, og dette er noen av de få plaggene vi faktisk ikke tørketromler. Nå har jeg også tatt en gjennomsnitt på klær og sko. Noen måneder går det lite til klær, andre mye, som når alle trenger nye vintersko og, ullundertøy og yttertøy til vinteren (vips forsvinner det ut 5000-7000 kr bare der). Brukssko kan jo ikke arves, og de fleste kjelderesser, skibukser og ullundertøy ol slites ut av et barn slik at det ikke kan arves. Jeg kan kjøpe jakker ol på salg, men sko tør jeg ikke å gjøre det med, og det er også dyrest i og med at de eldste har så store skostørrelser nå. Vi handler mat på Rema1000 ol, ikke noe fancy. Og det går totalt 100 kr i uken på ukepenger fordelt på barna. De eldste får mer enn de yngste. De bidrar en del hjemme, tømmer oppvaskmaskin, går ut med boss, måker, støvsuger ol. Anonymous poster hash: 6c2e7...c89
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #5 Skrevet 29. september 2013 hvorfor kan ikke sko kjøpes på salg? Jeg tenker at 10 000 i mat er fint mulig, så da er det 7000 igjen HVER mnd som du sier går til klær :-O Det er faktisk enormt mye.. Anonymous poster hash: 1609f...30c
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #6 Skrevet 29. september 2013 Tror nesten vi bruker mer... Har fire barn hvor de to eldste er gutter, aktive gutter som driver idrett. De spiser utrolig mye mat. Alle fire barna skal jo ha frokost, matpakker, et mellommåltid etter skolen, middag og kvelds. Går gjerne 1,5 til 2 brød i døgnet og alle de skivene skal ha pålegg, de får alle spise en yoghurt om dagen, de får alle 1-2 glass juice om dagen også har vi ganske fri tilgang til frukt. Matbudsjettet vårt er 12-14.000,- i måneden. Vi flotter oss ikke, men lever ikke av bare billigprodukter heller, vi går etter tilbud og kvalitet. Det blir mange barneselskaper i løpet av et år, de tre eldste går på skolen og en 10-15 selskaper på hver av dem blir det jo i året, 70-100 kr i gave hver gang... Klær vokser de ut av og sliter ut, noe må gjerne kjøpes hver måned. Noen måneder er det bare noen sokker og en pysj som må kjøpes, andre måneder er det vinstersko, fotballsko, ytterjakke eller andre dyre ting. Skiutstyr, skøyter o.l. arver de jo etter hverandre, men vi har jo en som står på slalåm og en som står snowboard så de arver ikke. Vi prøver å være prisbevisste og passe på når det er salg, men det blir jo mye likevel. De to eldste må nesten ha to skibukser hver om vinteren, og siden de blir mye brukt er de gjerne hullete og slitt etter endt sesong og lite å arve på. Sko arver de jo ikke, og et par gode vintersko koster fort 1000 kr, eldste bruker str 42. De to eldste er såpass store nå at de må til frisøren for å klippe seg, jeg er ikke noe god på det og de vil jo se "kule" ut. Håret vokser som gress og etter 4-5 uker er det jo helt ute av fasong igjen Det koster virkelig penger altså, de skal jo ha mobiler også... Anonymous poster hash: 2028e...298
Elsker livet Skrevet 29. september 2013 #7 Skrevet 29. september 2013 Jeg kjøper mye på salg, og tenker meg om. Men dessverre tenker jeg meg ikke om så veldig lenge, så det blir altfor mye på klær og sko til hele husstanden i forhold til hva vi virkelig må ha. Er veldig glad i å ha godt utvalg til alle formål. Er faktisk ikke så veldig mye som kan arves, for her slites det også. Spesielt bukser får hull på knærne etter kort tid, og enkelte ganger vokser de som uvær. Syns ikke den summen du bruker var noe å være flau over. Syns vel heller det var et minimum. Men vil du få den ned bør du prøve å handle inn mest mulig til neste sesong når sesongen er slutt. Noen ganger treffer en ikke på størrelsen, men jeg er sikker på at jeg har spart mye selv om ett og annet ble feil. Det er også mulig å kjøpe penere ting brukt. f,eks klær som brukes få ganger til jul og 17. mai.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #8 Skrevet 29. september 2013 hvorfor kan ikke sko kjøpes på salg? Jeg tenker at 10 000 i mat er fint mulig, så da er det 7000 igjen HVER mnd som du sier går til klær :-O Det er faktisk enormt mye.. Anonymous poster hash: 1609f...30c Det går mye mer enn 10 000 kr til mat og husholdning. Kanskje 13 000? Og så ca 1000 kr på diverse gaver. Mer når egne barn har bursdag. Det er ikke så mye som går til klær egentlig, og i hvert fall ikke 7000 kr Barna sine føtter vokser sånn i rykk og napp at jeg ikke tør å kjøpe sko før de faktisk trenger dem. Men er det salg da, så kjøper jeg selvfølgelig på salg. Det er likevel dyrt når de bikker str 40 i sko. HI Anonymous poster hash: 6c2e7...c89
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #9 Skrevet 29. september 2013 Jeg synes dere er flinke som (nesten) klarer dere på 17000 kr med så mange i familien. Vi er en familie på 2 voksne og 1 lite barn, og vi overfører 15000 kr hver mnd til forbrukskonto som dekker mat, bensin, klær, gaver osv. I tillegg kommer f.eks vinterklær og andre dyre ting utenom, det tar vi av andre penger når vi trenger det. Men nå sparer ikke vi så mye, og trenger det ikke heller, så vi har sikkert et høyt forbruk. Anonymous poster hash: bf596...866
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå