Gå til innhold

Klær og utstyr til barnehage - hva trenger vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hurra (og hjelp jeg gruer meg), vi har fått barnehageplass! Så nå kommer det store spørsmålet. Hva trenger vi? Jeg har funnet denne siden 

http://mammanett.no/utstyrsguide/barnehageklaer

men dere erfarne barnehagemødre/ansatte: hva er mest nødvendig etter deres mening? Tenker spesielt på regntøy, vinterdress, praktiske votter for små fingre og utesko. Hva er bra og hva er dårlig? Hun er ett år når hun begynner, så de er jo ikke ute på de kaldeste dagene (jeg har allerede fått med meg at ull er gull og merking er hellig ;) ). 

Tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kjøpt et par regnvotter også, for de blir fort våte og kalde på hendene.

Jeg synes ikke man trenger dobbelt av regntøy, hvis det blir skittent, går det i maskinen på kvelden og tørker på vranga i løpet av natta.

I vår bhg er det ofte ganske varmt inne, så hvis de bruker ulltøfler om vinteren blir de veldig svette på føttene.

Skrevet

Og en ting til: Lurt at sekken dere bruker i bhg (altså til og fra, ikke barnets tursekk) er stor nok til å få plass til litt forskjellig. En bitteliten barneryggsekk får man nesten ikke plass til noe oppi, og barnet er jo uansett for lite til å bære sekken sjøl.

Skrevet

Regnvotter og ullvotter til nå og polvotter når det blir skikkelig vinter.

En god lue som sitter godt og går ned over ørene er gull verdt til vinteren.

Inne brukte de i vår barnehage stort sett bare body og strømpebukse på de små så det var nok med en eller to ekstra av slike i skifteklærne. Etterhvert når de startet å gå /springe selv hadde de fleste slike "strømpetøfler" med myk såle eller sokker med gummiknotter unner så de ikke sklei på gulvet.

De yngste brukte forete fotposer ute i stedet for stive sko på vinteren.

I vår barnehage anbefaler de heller en mindre foret utedress til vinteren slik at barna lettere beveger seg i den. Da klær de heller på dem flere lag med myk ull under i stedet for ekstra for i dressen.

Pass på løse snore i klærne som kan henge seg opp når barnet leker.

Uteklær har vi stort sett bare hatt et sett av til enhver tid. Utedressen vasket jeg gjerne i helgen, og regnklær kan spyles av om kvelden og være klar til bruk neste morgen om det er krise.

Vår skiftetøyskurv i barnehagen indeholdt ca dette:

2 skift strømpebukse + body + innetøfler/sklisokker hele året

Votter+lue+buff+ullsokker høst/vinter/vår

2 ulldrakter høst/vinter/vår

Tynn dress vår/sommer/høst

Tjukkere dress på vinteren

Regnklær + støvler vår/sommer/høst

Solkrem+t-skjorte+shorts+solhatt på sommeren

Fottøy etter årstiden da de ble gamle nok til å springe rundt selv.

Lykke til med det hele.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...