Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #1 Skrevet 28. september 2013 Barnet, en gutt på 3 år, har fått diganosen anstrengelses astma. Legen kunne ikke høre piping, surkling eller noe annet fra lungene. Men barnet har hivende innpust og har respondert bra på flutide og ventoline. Saken er den at da han var baby hadde han en bilyd på hjerte, etter ultralyd på barneavdelingen fikk vi beskjed om at det ville normalisere seg av seg selv. Ikke hatt noe videre oppfølging. Han er en aktiv gutt som er høyt og lavt, men når det kommer til å gå tur orker han ingenting. Han blir så sliten at han gråter etter å bli bært. Nytter ikke å distrahere han med ting han vanligvis liker eller å gå på tur med jevn aldrende barn. Han har også daglig løs avføring og skal nå prøve ut laktose fritt kosthold om det er av betyding og vite. Bør jeg kreve en ny sjekk av hjerte, eller skal jeg bare slå meg til ro med diagnosen astma? Anonymous poster hash: 6a0bc...3d3
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #2 Skrevet 28. september 2013 Jeg ville kontaktet barneavdelingen på nytt. Fortalt hvordan gutten har det ved anstrengelse. Bedre med en undersøkelse for mye slik at dere kan få ro på akkurat det med hjertet. Hvis han ikke tåler laktose eller melkeproteiner (eller gluten for den del) kan han få løs mage. Han kan også da få så mye slim at det kan virke som om det er astma. Jeg hadde det da jeg var lita og i tenårene, fikk diagnosen astma. Men har ikke astma. Blir ikke tungpustet av aktivitet når jeg holder meg unna det jeg ikke tåler. Ta kontakt med barneavdelingen, det er de som skal følge ham opp hvis det evt er aktuelt å sjekke hjertet en gang til. Anonymous poster hash: 76c9d...f4c
Caprica Skrevet 28. september 2013 #3 Skrevet 28. september 2013 Det er veldig vanlig med bilyd på hjertet, dette forsvinner ofte av seg selv. Vår sønn har en bilyd på hjertet som aldri forsvant, men den er ikke av betydning (de klassifiserer bilyden etter alvorlighetsgrad) Du kan jo godt be om en ny time for å sjekke om ting kan ha forandret seg. Får dere oppfølging fra barnelege/astmalege? Uansett bør du medisinere for astma.. Flutide fast i bunn (trappes ned til minste vedlikeholdsdose i gode perioder, trappe opp til maks dose, ofte 2 inh morgen og kveld) og ventoline ved behov. Barnehagen (om han går der) bør alltid ha med ventoline på tur. Dersom han er laktoseintolerant bør dere se forskjell raskt dersom dere kutter ut laktose. Fins jo latosefrie meieriprodukter som gjør det enkelt å kutte ut laktose uten å endre kosten nevneverdig. PS husk at det er MASSE laktose i brunost, nærmere 40%.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #4 Skrevet 29. september 2013 Takk for svar. Han får flutide 2 doser morgen og kveld og ventoline ved behov. Barnehagen har og fått ventoline. De gir han det før han skal ut og ellers ved behov. Og han er mye bedre. Før han starta med medinsinene måtte jeg hente han ved ett par anledninger fordi han hadde hærja så mye at han hyperventilerte og var da helt utslitt etterpå. Han får ikke noe oppfølging, fikk først prøve medisinser 2uker, så tilbake en tur til legen. Da hadde han hatt god virking av medisiner så skulle fortsette på det og fikk diagnosen. Ikke noe mer oppfølging. Skulle bare bestille ny resept når han trengte mer. Men er det ikke rart at legen ikke kunne hære noe uvanlig i lungene hverken første eller andre gang han var hos legen pga pustinga? Han burde vel hørt noe ved astma? Men kan jeg bare ringe direkte til barnepoliklinikken og høre med de? Var der han var å sjekka hjerte som baby Anonymous poster hash: 6a0bc...3d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå