Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #1 Skrevet 28. september 2013 Nå er det engang slik at dersom en studentpappa tjener mer en noenogførtitusen i året så må han ta ut 14 uker fedrekvote eller så faller den bort. Fedrekvoten er der for at far skal få være med barnet og bli kjent med det. Men for studerende fedre er dette ikke mulig. Far må på skolen, og barnet blir enten plassert hos dagmamma eller i barnehage. Hvor er logikken i dette? Har snakket med NAV om det. Reglene er slik. De vet at flere sliter med dette og de sier selv det er urettferdig, men slik er reglene. I hovedsak betyr dette at en av de svakeste gruppene økonomisk er de som kommer dårligst ut. Tim gjengjeld kan jeg nå nevne at de i nordsjøen får både ta permisjon de ukene de er hjemme, og jobbe offshore med full lønn. Altså de som allerede tjener godt kommer enda bedre utav det. Dagens oppgulp fra meg. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #2 Skrevet 28. september 2013 Studerende mødre klarer fint å ta permisjon. Burde ikke være noe mer vanskelig for fedrene! Anonymous poster hash: ff606...eba
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #3 Skrevet 28. september 2013 Studerende mødre klarer fint å ta permisjon. Burde ikke være noe mer vanskelig for fedrene! Anonymous poster hash: ff606...eba Mødre får 10 mnd. Fedre får 3. Nevn den utdannelse du kan være borte fra i 3 mnd. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #4 Skrevet 28. september 2013 Kan man ikke ta ut en dag eller to i uka over lengre tid? Det bør studentpappaen klare! :-) Anonymous poster hash: 964d4...d60
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #5 Skrevet 28. september 2013 Kan man ikke ta ut en dag eller to i uka over lengre tid? Det bør studentpappaen klare! :-) Anonymous poster hash: 964d4...d60 Vi søkte om det men fikk avslag. Man kan kun ta ut gradert med 100 prosent jobb. Dvs at om han tar 40 prosent gradert må han jobbe 60 prosent ved siden av. Samtidig som han studerer 100 prosent. Studier er desverre ikke godkjent. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #6 Skrevet 28. september 2013 Studerende mødre klarer fint å ta permisjon. Burde ikke være noe mer vanskelig for fedrene! Anonymous poster hash: ff606...eba Mødre får 10 mnd. Fedre får 3. Nevn den utdannelse du kan være borte fra i 3 mnd. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6 Mor får 14 uker, far får 14 uker, resten fordeler dere som dere vil. Er det praktisk mulig å være borte et semester? Eller redusere studiebelastningen og være hjemme noen dager per uke? Permisjonen kan tas ut til barnet er tre år, det burde være mulig å få til for de fleste. Anonymous poster hash: 3c771...a25
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #7 Skrevet 28. september 2013 Studerende mødre klarer fint å ta permisjon. Burde ikke være noe mer vanskelig for fedrene! Anonymous poster hash: ff606...eba Mødre får 10 mnd. Fedre får 3. Nevn den utdannelse du kan være borte fra i 3 mnd. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6 Mor får 14 uker, far får 14 uker, resten fordeler dere som dere vil. Er det praktisk mulig å være borte et semester? Eller redusere studiebelastningen og være hjemme noen dager per uke? Permisjonen kan tas ut til barnet er tre år, det burde være mulig å få til for de fleste. Anonymous poster hash: 3c771...a25 som sagt fars permisjon kan kun utsettes pga jobb. Ikke studier. Regelverket er helt firkantet på dette. Så han må enten ta dem rett etter min permisjon eller ikke i det hele tatt. Det blir jo til at han tar det etter meg uansett. Men han må fortsette på skolen ellers må han utsette studiet i ett år. Og det har vi ikke tid eller råd til. Synes bare det er ufattelig trist at barnet må være hos dagmamma eller i barnehage når far egentlig skulle hatt tid til å kose seg i permisjon. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #8 Skrevet 28. september 2013 Studerende mødre klarer fint å ta permisjon. Burde ikke være noe mer vanskelig for fedrene! Anonymous poster hash: ff606...eba Mødre får 10 mnd. Fedre får 3. Nevn den utdannelse du kan være borte fra i 3 mnd. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6 Mødre får ikke 10 måneder. Mødre kan velge 10 måneder. Mødre kan også velge bort noe og far kan velge å ta flere måneder. Å ta permisjon feks. et semester er ikke noe problem. Anonymous poster hash: ff606...eba
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #9 Skrevet 28. september 2013 Kjenner flere hvor mor er i full jobb og far er student. Alle de mødrene har fått overført fedrekvoten til seg. Det var aldri noe problem. Anonymous poster hash: f004d...400
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #10 Skrevet 28. september 2013 Kjenner flere hvor mor er i full jobb og far er student. Alle de mødrene har fått overført fedrekvoten til seg. Det var aldri noe problem. Anonymous poster hash: f004d...400 Har søkt og fått avslag fordi far har 5000 kroner utbetalt fra jobb. Han tjener dermed for mye. Hadde han tjent under en halv g kunne vi fått den overført. Nå kan vi kun få den overført dersom han blir invalid. Lite sannsynlig. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #11 Skrevet 28. september 2013 Kjenner flere hvor mor er i full jobb og far er student. Alle de mødrene har fått overført fedrekvoten til seg. Det var aldri noe problem. Anonymous poster hash: f004d...400 Det er kun om far bare er student uten å jobbe ved siden av. Anonymous poster hash: bf8c2...484
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #12 Skrevet 28. september 2013 Studerende mødre klarer fint å ta permisjon. Burde ikke være noe mer vanskelig for fedrene! Anonymous poster hash: ff606...eba Mødre får 10 mnd. Fedre får 3. Nevn den utdannelse du kan være borte fra i 3 mnd. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6 Mødre får ikke 10 måneder. Mødre kan velge 10 måneder. Mødre kan også velge bort noe og far kan velge å ta flere måneder. Å ta permisjon feks. et semester er ikke noe problem. Anonymous poster hash: ff606...eba vi får desverre ikke overført noe av fellesperioden da jeg har 0 prosent kontrakt. Selv om jeg jobber over 100 prosent enkelte mnd fikk vi besked om at mor må ha kontrakt på 100 prosent for å få overført fellesperioden. Tro meg vi har vært i flere møter og søkt flere ganger og fått avslag på alt. Skolen må utsettes et helt år (ingeniørutdanning) eller han må gå der hver dag. Det finnes ingen mellomting. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #13 Skrevet 28. september 2013 Kjenner flere hvor mor er i full jobb og far er student. Alle de mødrene har fått overført fedrekvoten til seg. Det var aldri noe problem. Anonymous poster hash: f004d...400 Det er kun om far bare er student uten å jobbe ved siden av. Anonymous poster hash: bf8c2...484 Hvorfor har alle disse familiene fått det til da? Fedrene har jobbet ved siden av studiene, den ene faktisk i nav. Anonymous poster hash: f004d...400
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #14 Skrevet 28. september 2013 Studerende mødre klarer fint å ta permisjon. Burde ikke være noe mer vanskelig for fedrene! Anonymous poster hash: ff606...eba Mødre får 10 mnd. Fedre får 3. Nevn den utdannelse du kan være borte fra i 3 mnd. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6 Mødre får ikke 10 måneder. Mødre kan velge 10 måneder. Mødre kan også velge bort noe og far kan velge å ta flere måneder. Å ta permisjon feks. et semester er ikke noe problem. Anonymous poster hash: ff606...eba vi får desverre ikke overført noe av fellesperioden da jeg har 0 prosent kontrakt. Selv om jeg jobber over 100 prosent enkelte mnd fikk vi besked om at mor må ha kontrakt på 100 prosent for å få overført fellesperioden. Tro meg vi har vært i flere møter og søkt flere ganger og fått avslag på alt. Skolen må utsettes et helt år (ingeniørutdanning) eller han må gå der hver dag. Det finnes ingen mellomting. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6 At dere har planlagt dette svært dårlig er ikke staten sin feil. "Hvis far skal ta ut foreldrepenger utover fedrekvoten, må mor gå ut i aktivitet. Det vil si at hun må gå ut i arbeid, utdanning, delta på introduksjonsprogram eller kvalifiseringsprogram" Det stilles ingen krav om arbeidskontrakt på 100% Anonymous poster hash: ff606...eba
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #15 Skrevet 28. september 2013 Kjenner flere hvor mor er i full jobb og far er student. Alle de mødrene har fått overført fedrekvoten til seg. Det var aldri noe problem. Anonymous poster hash: f004d...400 Det er kun om far bare er student uten å jobbe ved siden av. Anonymous poster hash: bf8c2...484 Hvorfor har alle disse familiene fått det til da? Fedrene har jobbet ved siden av studiene, den ene faktisk i nav. Anonymous poster hash: f004d...400 Kanskje de har hatt under en halv g i lønn. Eller at han som jobbet i nav har brukt sine kontakter der siden nav bruker mye skjønn i saksbehandling. Eller at dette var for noen år siden da regelverket var noe løsere rundt dette. De siste årene har reglene blitt strammet kraftig inn ift overtakelse av fedrekvote. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #16 Skrevet 28. september 2013 Studerende mødre klarer fint å ta permisjon. Burde ikke være noe mer vanskelig for fedrene! Anonymous poster hash: ff606...eba Mødre får 10 mnd. Fedre får 3. Nevn den utdannelse du kan være borte fra i 3 mnd. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6 Mødre får ikke 10 måneder. Mødre kan velge 10 måneder. Mødre kan også velge bort noe og far kan velge å ta flere måneder.Å ta permisjon feks. et semester er ikke noe problem. Anonymous poster hash: ff606...eba vi får desverre ikke overført noe av fellesperioden da jeg har 0 prosent kontrakt. Selv om jeg jobber over 100 prosent enkelte mnd fikk vi besked om at mor må ha kontrakt på 100 prosent for å få overført fellesperioden. Tro meg vi har vært i flere møter og søkt flere ganger og fått avslag på alt. Skolen må utsettes et helt år (ingeniørutdanning) eller han må gå der hver dag. Det finnes ingen mellomting. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6 At dere har planlagt dette svært dårlig er ikke staten sin feil. "Hvis far skal ta ut foreldrepenger utover fedrekvoten, må mor gå ut i aktivitet. Det vil si at hun må gå ut i arbeid, utdanning, delta på introduksjonsprogram eller kvalifiseringsprogram" Det stilles ingen krav om arbeidskontrakt på 100% Anonymous poster hash: ff606...eba Jo. Fikk det som svar i vedtaksbrevet at de ikke kunne overføre fellesperiode på bakgrunn av en 0 prosentskontakt. Det var da ingen garanti for at jeg kommer til å være i aktivitet eller få vakter selv om jeg tidligere har jobbet mer enn 100 prosent. Det må få være lov å utrykke frustrasjon over regelverket. Jeg har da ytringsfrihet. Da jeg fikk nummer 1 og 2 for henholdsvis 8 og 6 år siden var det ikke noe problem å få overført fedrekvote. Jeg fikk faktisk sjokk over hvor strengt regelverket er i dag. Og at vi i tillegg har hatt en regjering som er sosialistisk og skal være på de svakestes side gjør meg litt sint, ettersom de faktisk ikke har tatt hensyn i regelverket. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6
Edelweis Skrevet 28. september 2013 #17 Skrevet 28. september 2013 At dette var dårlig planlagt syns jeg dere kan spare dere for å komme med som argument damer. Det er ikke alltid like lett og planlegge barn. Det kan skje uten at man har planer om det og det vet dere meget godt. når det er sagt er jeg enig i at reglene er håpløse for studenter og at man da faller litt mellom to stoler som er veldig urettferdig. Det er vel like viktig at barn av studerende fedre får være sammen med sin far, som er hovedargumentet for at fedrekvoten ble øket. Det er ikke bare å ta seg 3 mnd fri fra studiet, men ikke lett for mor og gi fra seg hele fellesperioden fordi far er student heller. det er jo mer styr og jobb med amming og slikt om mor må gå i 100% jobb allerede etter 14 uker. så jeg skjønner meget godt at HI synes dette er urettferdig og teite regler, noe vi alle burde være enige i, for hvorfor skal man straffes som student? hvorfor skal det ikke være mulig for dem og utsette permisjonen?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #18 Skrevet 28. september 2013 Far kan jo ta sin del i sommerferien(ihvertfall 2mnd) Anonymous poster hash: ee675...c75
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #19 Skrevet 28. september 2013 Far kan jo ta sin del i sommerferien(ihvertfall 2mnd) Anonymous poster hash: ee675...c75 Om det passer seg sånn ja at mors fellesperiode er ferdig da... Om hun er ferdig i permisjonen midt i året må far ta ut permisjon da, han kan kun utsette uttaket sitt om han er i 100% jobb - og nei, 100% studier telles ikke.. Reglene er firkantige ja, og ja det har blitt strammet kraftig inn på dette med mors overtakelse av fedrekvoten.. Det stilles også krav til mors aktivitet når far tar ut av fellesperioden og det MÅ dokumenteres at mor jobber i minst 75% stilling (evt er heltidsstudent) i perioden far vil ta fellesperioden... Vanskelig eller ei, vi har likevel verdens beste permisjonssordning og det er mange muligheter for fleksible uttak innenfor det regelverket som er.. Anonymous poster hash: cdd15...e37
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #20 Skrevet 28. september 2013 Fedrekvoten på 14 uker må tas før barnet fyller tre år. Går fint an å finne 14 uker der man har fri frem til barnet er tre! Sommer ferier der man ikke trenger jobbe men får betalt likevel... Studenter har gjerne korte dager, og da slipper barnet å være veldig lenge i barnehagen. Kan dere ikke koordinere litt slik at det ikke blir lange dager? Ikke alt er obligatorisk på de fleste studier... Studentbarnehagene er bra tilrettelagt for de minste, og tar inn fra 8 mnd. Ikke så ille å være der noen timer hver dag og så ha lange sommerferier sammen allesammen i flere år! Anonymous poster hash: 769f5...03c
*Teoline* Skrevet 28. september 2013 #21 Skrevet 28. september 2013 Fedrekvoten på 14 uker må tas før barnet fyller tre år. Går fint an å finne 14 uker der man har fri frem til barnet er tre! Sommer ferier der man ikke trenger jobbe men får betalt likevel... Studenter har gjerne korte dager, og da slipper barnet å være veldig lenge i barnehagen. Kan dere ikke koordinere litt slik at det ikke blir lange dager? Ikke alt er obligatorisk på de fleste studier... Studentbarnehagene er bra tilrettelagt for de minste, og tar inn fra 8 mnd. Ikke så ille å være der noen timer hver dag og så ha lange sommerferier sammen allesammen i flere år! Anonymous poster hash: 769f5...03c Har du litt problemer med leseforståelsen? Hi skriver flere ganger at pga at far er student kan han ikke ta ut gradert permisjon, men MÅ ta sine 14 uker i direkte sammenheng med mors. Blodig urettferdig.
Edelweis Skrevet 28. september 2013 #22 Skrevet 28. september 2013 når er du ferdig med permisjonen din da HI? om et passer kan kanskje far ta noen av sine uker i sommerferien. på høgskole hadde ikke jeg undervisning i mai,juni og juli og halve august. så kan du ta resten av din del igjen etterpå? hvis det går? eller? jeg er ikke så god på disse reglene så si fra om jeg tenker helt feil her nå.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #23 Skrevet 28. september 2013 Kan man ikke ta ut en dag eller to i uka over lengre tid? Det bør studentpappaen klare! :-) Anonymous poster hash: 964d4...d60 Mange studier krever 85 % obligatorisk oppmøte... da blir det vanskelig! Anonymous poster hash: 795b8...24a
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #24 Skrevet 28. september 2013 Fedrekvoten på 14 uker må tas før barnet fyller tre år. Går fint an å finne 14 uker der man har fri frem til barnet er tre! Sommer ferier der man ikke trenger jobbe men får betalt likevel... Studenter har gjerne korte dager, og da slipper barnet å være veldig lenge i barnehagen. Kan dere ikke koordinere litt slik at det ikke blir lange dager? Ikke alt er obligatorisk på de fleste studier... Studentbarnehagene er bra tilrettelagt for de minste, og tar inn fra 8 mnd. Ikke så ille å være der noen timer hver dag og så ha lange sommerferier sammen allesammen i flere år! Anonymous poster hash: 769f5...03c Har du litt problemer med leseforståelsen? Hi skriver flere ganger at pga at far er student kan han ikke ta ut gradert permisjon, men MÅ ta sine 14 uker i direkte sammenheng med mors. Blodig urettferdig. Det stemmer nå ikke at far ikke kan ta gradert permisjon. Det KAN han, men han kan ikke utsette uttaket sitt så lenge han ikke jobber fulltid. Far kan fint fortsette å jobbe i fedrekvoten i samme stilling som før og samtidig få foreldrepenger da graderingen skjer mot en full stilling.. Far kan da komme ganske godt ut av det.... Et eksempel : Far jobber 25% stilling og tjener 10 000 i mnd. (bruker enkle tall her) Han velger å fortsette å jobbe 25% i fedrekvoten. Han vil da få utbetalt 75% foreldrepenger av sin opptjening (altså 75% av sine 10000 i mnd - altså 7500 kr) pluss lønna si på 10 000 kr.. Han får altså totalt 17 500 kr i mnd.... Og i tillegg strekker han permisjonen lengre pga den utsettes med samme antall dager som han jobber. Dette er ved 100% dekningsgrad...... Anonymous poster hash: cdd15...e37
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #25 Skrevet 29. september 2013 Studerende mødre klarer fint å ta permisjon. Burde ikke være noe mer vanskelig for fedrene! Anonymous poster hash: ff606...eba Mødre får 10 mnd. Fedre får 3. Nevn den utdannelse du kan være borte fra i 3 mnd. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6 Mødre får ikke 10 måneder. Mødre kan velge 10 måneder. Mødre kan også velge bort noe og far kan velge å ta flere måneder.Å ta permisjon feks. et semester er ikke noe problem. Anonymous poster hash: ff606...eba vi får desverre ikke overført noe av fellesperioden da jeg har 0 prosent kontrakt. Selv om jeg jobber over 100 prosent enkelte mnd fikk vi besked om at mor må ha kontrakt på 100 prosent for å få overført fellesperioden. Tro meg vi har vært i flere møter og søkt flere ganger og fått avslag på alt. Skolen må utsettes et helt år (ingeniørutdanning) eller han må gå der hver dag. Det finnes ingen mellomting. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6 At dere har planlagt dette svært dårlig er ikke staten sin feil. "Hvis far skal ta ut foreldrepenger utover fedrekvoten, må mor gå ut i aktivitet. Det vil si at hun må gå ut i arbeid, utdanning, delta på introduksjonsprogram eller kvalifiseringsprogram" Det stilles ingen krav om arbeidskontrakt på 100% Anonymous poster hash: ff606...eba Jo. Fikk det som svar i vedtaksbrevet at de ikke kunne overføre fellesperiode på bakgrunn av en 0 prosentskontakt. Det var da ingen garanti for at jeg kommer til å være i aktivitet eller få vakter selv om jeg tidligere har jobbet mer enn 100 prosent. Det må få være lov å utrykke frustrasjon over regelverket. Jeg har da ytringsfrihet. Da jeg fikk nummer 1 og 2 for henholdsvis 8 og 6 år siden var det ikke noe problem å få overført fedrekvote. Jeg fikk faktisk sjokk over hvor strengt regelverket er i dag. Og at vi i tillegg har hatt en regjering som er sosialistisk og skal være på de svakestes side gjør meg litt sint, ettersom de faktisk ikke har tatt hensyn i regelverket. Anonymous poster hash: 5a7fe...db6 Du sier at dette er barn nr 3 o at far ikke har tatt noe permisjon med de andre heller. Da er det nok heller viljen, enten din eller fars, det står på enn omstendighetene. Anonymous poster hash: e8b53...b36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå