Gå til innhold

Unormalt og drikke øl 4-6 ganger i uka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann drikker øl nesten hver dag, alt mellom 1-6 øl. Er det unormalt? Jeg syns det er for ofte, har nevnt det for han men da blir han kjempe sur,

Anonymous poster hash: 55d4b...e0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det var veldig mye spør du meg... 

Anonymous poster hash: fd131...36b
Skrevet

Ja, det er unormalt. Og ikke greit når man har barn. Og hvis han blir sur når du nevner det, så er jo det et dårlig tegn...

Anonymous poster hash: cf212...c36
Skrevet

I min verden er dette veldig unormalt, jeg vil kalle det avhengighet og misbruk.

Jeg synes forbruket til min mann er mer normalt og han drikker kanskje en ølboks mens han lager middag på lørdagskvelden, men ikke hver lørdag, heller annenhver. Drikker mer enn en øl gjør han bare om han er på fest og det er han kanskje 6 ganger i året.

Anonymous poster hash: 9a1ad...a76
Skrevet

Jeg er veldig bekymret for dette. Han blir ikke full altså, bare så det er sagt. Jeg går bare prøve og finne ut av det. Takk for svar :)

Skrevet

Det er vel ikke normalt å drikke så man får promille nesten daglig, da er man avhengig.

Det er vel egentlig så enkelt at hvis han ikke greier å slutte å drikke alkohol daglig uten å blir sur, grinete og forpeste omgivelsene sine pga egne abstinenser... da har han et alkoholproblem, om han vil innrømme det eller ei.

Jeg hadde ikke akseptert at mannen drakk så mye. Rett og slett fordi jeg ikke vil være "medskyldig" i å godta at mannen utviklet seg til alkoholiker!

Hvis han ikke greier å slutte så har han et problem. At han ikke "vil" slutte og "ikke ser noe problem med det" er heller ikke gode nok argumenter.

Han drikker for mye. Greier han ikke å slutte så har han et alvorlig alkoholproblem, da er han avhengig!

Anonymous poster hash: 2da29...8c9
Skrevet

Anbefaler deg forresten å ta kontakt med interessegrupper for pårørende til rusmisbrukere. Der får du enda bedre informasjon ift hva som er faresignalene, hvor mye som er for mye, hvilke argument den som drikker vanligvis har osv.

Skrevet

Det er vel ikke normalt å drikke så man får promille nesten daglig, da er man avhengig.

Det er vel egentlig så enkelt at hvis han ikke greier å slutte å drikke alkohol daglig uten å blir sur, grinete og forpeste omgivelsene sine pga egne abstinenser... da har han et alkoholproblem, om han vil innrømme det eller ei.

Jeg hadde ikke akseptert at mannen drakk så mye. Rett og slett fordi jeg ikke vil være "medskyldig" i å godta at mannen utviklet seg til alkoholiker!

Hvis han ikke greier å slutte så har han et problem. At han ikke "vil" slutte og "ikke ser noe problem med det" er heller ikke gode nok argumenter.

Han drikker for mye. Greier han ikke å slutte så har han et alvorlig alkoholproblem, da er han avhengig!

han blir ikke sur om det går en kveld eller to uten alkohol, men han blir sur om jeg tar opp at jeg syns det er for ofte han tar en øl.

Skrevet

Ikke normalt. 

Anonymous poster hash: 8635d...127
Skrevet

Interessant at så mange er i mot dette. Da det var en lignende tråd om menn som drikker når de har ferie, så mente flesteparten at de godt kunne drikke hver dag hele ferien gjennom uten at det var noe problem. De som mente noe annet var de som ble kritisert.

(Vi snakker 2-3 uker i strekk, der første ølen ble åpnet kl 12)

Jeg bare antar at dere ikke er de samme personene.

Anonymous poster hash: 11d0b...868

Skrevet

I min verden er det både unormalt og uakseptabelt. Det hadde hørt uakseptabelt selv uten barn. Med barn er det ene og alene skilsmissegrunn uavheging om han drikker det etter barna har lagt seg.

Skrevet

Interessant at så mange er i mot dette. Da det var en lignende tråd om menn som drikker når de har ferie, så mente flesteparten at de godt kunne drikke hver dag hele ferien gjennom uten at det var noe problem. De som mente noe annet var de som ble kritisert.

Slik eg tolkar 4-6 gongar i veka drikk han ikkje sjeldnare enn 4 eller oftare enn 6 på det jamne. Det er noko heilt anna enn å ta nokre daglege øl på ferie, som er ei avgrensa periode og ofte også litt unntakstilstand.
Skrevet

Slik eg tolkar 4-6 gongar i veka drikk han ikkje sjeldnare enn 4 eller oftare enn 6 på det jamne. Det er noko heilt anna enn å ta nokre daglege øl på ferie, som er ei avgrensa periode og ofte også litt unntakstilstand.

Jeg er helt enig med deg i at det er uakseptabelt altså.

I den ferietråden var det snakk om flere enheter hver dag. Vi snakker øl ved bassenget, øl til lunsj, øl til middag, og ennå mer etter middag. Med barn tilstede.

Det overrasket meg at flertallet i tråden mente det var helt ok, hadde vært interessant å vite hvor grensen deres går.

Skrevet

Jeg har ikke svart i eller sett den ferietråden som du refererer til, så jeg er nok ikke den samme, nei ;)

Hvis barn er involvert, nei, egentlig uten barn også, så ville så mye daglig drikking også i ferien være noe som jeg så på som et faresignal ift å utvikle et alkoholproblem.

Daglig inntak av alkohol sliter på kroppen, i hvert fall når man kommer opp i 3-4-5-6 øl pr dag. Det gjør noe med leveren. Alt sukkeret disponerer for diabetes og hjerte-kar. For ikke å snakke om at man faktisk nesten daglig er pusset. Og som Perlefisken sa, det hjelper ikke om inntaket skjer etter at barna har lagt seg!

Selv om ferie dreier seg om 2-3-4 uker i strekk, så mener jeg at å begynne å innta alkohol daglig fra lunsjtider er for mye. Om det skjer en dag innimellom og at man kanskje koser seg med øl eller vin til mat på kvelden er ok, men ikke en sånn smårus fra lunsjtider og resten av dagen!

Jeg vil ikke stå stille og taus og se på at en i min nærhet - og i hvert fall ikke mannen! - står i fare for å utvikle et alvorlig alkoholproblem.

Jeg mener at bare det at HIs mann blir sur om hun tar opp drikkingen hans er et tegn på at han er i ferd med å utvikle et usunt forhold til alkohol!

Skrevet

Jeg får ta det opp igjen imorgen. Barna har alltid lagt seg når han tar en øl. Tusen takk for svar, og god natt :)

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at det er uakseptabelt altså.

I den ferietråden var det snakk om flere enheter hver dag. Vi snakker øl ved bassenget, øl til lunsj, øl til middag, og ennå mer etter middag. Med barn tilstede.

Det overrasket meg at flertallet i tråden mente det var helt ok, hadde vært interessant å vite hvor grensen deres går.

Meinar å hugse tråden, og at eg var kritisk til alkoholinntaket der også. Ikkje fordi det var dagleg inntak, men fordi alkoholen var fast følge gjennom dagen.
Skrevet

Da husker du sikkert at det var mange som ikke reagerte på det negativt, spesielt i begynnelsen av tråden. Det kom noen motstandere på banen etterhvert, men jeg husker ikke nick. :-)

Beklager å avbryte tråden din HI

Skrevet

Jeg får ta det opp igjen imorgen. Barna har alltid lagt seg når han tar en øl. Tusen takk for svar, og god natt :)

Hollberg sa jo i Jeppe på Bjerget: Alle vet at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor Jeppe drikker.

Kanskje du skal spørre mannen din hvorfor han føler han må ha øl nesten daglig, og at han må ha flere øl daglig.

Det kan være at han er så sliten eller stresset at han føler at de ølene er den eneste måten han greier å slappe av på. Det er mange, både menn og kvinner som har det slik! Det kan være stress eller bekymringer som ligger over en og gjør det tøft. Det kan være ting man ikke deler med andre så lett. Da kan alkohol bli en enkel ting å ty til for å "slappe av". Problemet er at man som regel etter en tid trenger det oftere og oftere, og at man må øke inntaket også for å få samme effekten. Og da får man dessverre bieffekten - man blir mer sliten, sover dårligere med alkohol i blodet, blir mer sliten, blir enda mer stresset og føler enda større behov for å "bare slappe av med ei øl".

Hvis det er noe slikt som er grunnen hos mannen din så må han og dere gjøre noe med det som er årsaken til hans evt stress eller bekymringer.

Hvis han mener han ikke er stresset eller har ekstra bekymringer så drikker han bare for å drikke, og det er kanskje enda verre.

Ta det opp med ham, men gjør det på en ordentlig måte slik at han ikke går rett i forsvar. Da kommer dere ingen vei, for da blir han bare sur.

Lykke til :)

Skrevet

Da husker du sikkert at det var mange som ikke reagerte på det negativt, spesielt i begynnelsen av tråden. Det kom noen motstandere på banen etterhvert, men jeg husker ikke nick. :-)

Beklager å avbryte tråden din HI

Har om ikkje anna fått friska opp hukommelsen. .

Meinar framleis at kvardag og ferie er to forskjellige ting, men at det inntaket som vart skissert ikkje høyrer heime på familieferie. Men det er tydeleg at det ikkje er gjengs oppfatning om akkurat det. Uansett trur eg nok dei som svarte i den tråden ville funne det uakseptabelt med eit slik inntak året rundt..

Skrevet

Hollberg sa jo i Jeppe på Bjerget: Alle vet at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor Jeppe drikker.

Kanskje du skal spørre mannen din hvorfor han føler han må ha øl nesten daglig, og at han må ha flere øl daglig.

Det kan være at han er så sliten eller stresset at han føler at de ølene er den eneste måten han greier å slappe av på. Det er mange, både menn og kvinner som har det slik! Det kan være stress eller bekymringer som ligger over en og gjør det tøft. Det kan være ting man ikke deler med andre så lett. Da kan alkohol bli en enkel ting å ty til for å "slappe av". Problemet er at man som regel etter en tid trenger det oftere og oftere, og at man må øke inntaket også for å få samme effekten. Og da får man dessverre bieffekten - man blir mer sliten, sover dårligere med alkohol i blodet, blir mer sliten, blir enda mer stresset og føler enda større behov for å "bare slappe av med ei øl".

Hvis det er noe slikt som er grunnen hos mannen din så må han og dere gjøre noe med det som er årsaken til hans evt stress eller bekymringer.

Hvis han mener han ikke er stresset eller har ekstra bekymringer så drikker han bare for å drikke, og det er kanskje enda verre.

Ta det opp med ham, men gjør det på en ordentlig måte slik at han ikke går rett i forsvar. Da kommer dere ingen vei, for da blir han bare sur.

Tusen takk for et skikkelig svar. Han sier han slapper av, han har en veldig stressende jobb med 14 t på jobb mandag-fredag.

Skrevet

Det må da blir fryktelig dyrt?

Skrevet

Det må da blir fryktelig dyrt?

ja, det koster endel. Han har kjøpt kasser i Sverige da. Har noen ganger sagt vi ikke har penger, da har det gått helt fint. Da har det gått 1 uke uten at han har kjøpt, så avhengig tror jeg ikke han er?

Skrevet

Tusen takk for et skikkelig svar. Han sier han slapper av, han har en veldig stressende jobb med 14 t på jobb mandag-fredag.

Men da tror jeg faktisk at det er "enklere". Det er ikke rart mannen din er stresset med så mange timer på jobb hele uken. Han jobber jo ca 70 timer i uken, det er nesten 200 % stilling, det!   :o 

Når han jobber så mye så blir kroppen over tid så full av stresshormoner at det er nesten umulig å greie å slappe nok av ved bare å sette seg ned om kvelden. Og dermed så blir han for stresset til å greie å slappe av, finner ikke roen frem mot sengetid.

Jeg tror dere må ta dere en ordentlig prat om hvordan dere vil at familielivet deres skal være fremover. Dere risikerer at han går på en kjempesmell pga at han jobber seg selv i grøfta helsemessig. Det er hverken han eller du eller dere som familie tjent med.

Han kan greie å holde det gående en periode på denne måten med å "slappe av" med x antall øl om kvelden. Men den ølen vil også være med på å forsterke stresset i kroppen hans på sikt - selv om han om kvelden mener å oppfatte det motsatte. Det er det som er så skummelt med alkohol når man drikker pga at man er for stresset og for sliten.... man føler det er behagelig og at man greier å slappe av. Skuldrene senker seg og man føler seg bra. Men prisen må man betale i form av dårligere kvalitet på søvnen, som fører til at man blir enda mer sliten på dagen, som gjør at man blir mindre effektiv i jobben på sikt, man stresser mer for å prøve å være like effektiv, strekker aldri helt til, og trenger enda mer å slappe av når man kommer hjem..... en ordentlig dårlig runddans :unsure:

Problemet her er ikke først og fremst alkoholen, men det er at mannen din er overarbeidet!

Men hvis han ikke passer seg og gjør noe med arbeidssituasjonen så risikerer han at alkoholen blir et kjempeproblem på toppen av alt annet stress. Det er det ikke verdt!

Snakk med ham om hvordan dere ser for dere fremtiden. Han har vel ikke tenkt å jobbe like mye fremover??

Dette gjør jo noe med dere som familie også...

Ta en ordentlig samtale med ham. Vis ham at du forstår at han er sliten og har behov for å slappe av. Men at det må gjøres noe med hvorfor han er så sliten - det hjelper ikke å døyve symptomene med alkohol. For i lengden blir det et større problem enn han greier å takle. Foreløpig greier han trolig å kontrollere det. Men han kan like gjerne miste den kontrollen i neste uke. Hvor grensen går vet ingen av dere.

Mannen jobber trolig så mye av en grunn, det bør dere diskutere. Er det mulig å gjøre endringer? Om ikke i neste uke, kanskje om en måned eller to? For noe må gjøres før du har en mann som er syk pgs stress. Når man møter den berømte veggen skjer det for mange - spesielt menn - brått og brutalt og ofte uten forvarsel.

Fortell mannen din at du er bekymret for ham fordi du er glad i ham, at du ikke kritiserer ham, men at dere sammen må finne en løsning - fordi du vil beholde ham i livet ditt frisk og rask i fremtiden også :)

Lykke til begge to :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...