Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #1 Skrevet 27. september 2013 Hvor mye får dere utbetalt i mnd? Jeg ser at det desverre går den veien for meg, men klamrer meg fast på jobben. Det går ut over hjem og familie, ikke bare meg selv. Siden vi sliter økonomisk nektet jeg legen og sykemelde meg utover arbeidsgiverperioden. Jeg har ikke råd til å gå uten inntekter de mnd. det tar NAV og utbetale meg sykepenger. Ble operert i vinter og ble da gående flere mnd. uten inntekter, kan ikke gjøre det en gang til. I går sa sønnen min at jeg hadde blitt "snillere" etter at jeg ble sykemeldt. Jeg har jo litt overskudd til han nå som jeg er hjemme på dagen. Fikk meg til å innse at jeg ikke hadde vært så flink til å skjule smertene og det dårlig humøret mitt pga dem alikevel. Er ikke slem mot han, men har nok litt kort lunte. Var innom jobben med sykemeldingene mine i sted. Sjefen fablet noe om å koble inn bedriftshelsetjenesten osv., at det gikk ut over kollegaene mine osv. Ser jo at det går ut over de andre, men jeg kan ikke noe for at det har blitt som det har blitt med meg. Ser ikke helt for meg at jeg skal kunne få jobb noen andre stedet heller. Anonymous poster hash: dcbe2...7e7
HvittHus Skrevet 27. september 2013 #2 Skrevet 27. september 2013 AAP regnes ut fra tidligere inntekt. Her finner du en link om hvordan du regner ut dagsatsen. https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Beregning+av+arbeidsavklaringspenger.346096.cms
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #3 Skrevet 27. september 2013 Hvis det tar langt tid for NAV å utbetale deg sykepenger, kan det ha noe med at arbeidsgiver er treg til å sende inn inntektsopplysninger. det går vanligvis ikke flere måneder før du får utbetaling forutsatt at arbeidsgiver sender inn inntektsopplysninger med en gang! At din arbeidsgiver snakket om å koble inn BHT erhelt normalt. Arbeidsgiver er faktisk forpliktet til å kalle inn BHT på dialogmøte etter max 7 uker. At de vil gjøre det tidligere , bør du se på som positivt. BHT kan veilede deg og arbeidsgiver ift. tilrettelegging:) Anonymous poster hash: 76e31...f82
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #4 Skrevet 27. september 2013 Var vel kanskje måten sjefen sa det på som fikk meg til å steile. Kunne ikke ta det videre der og da siden det var flere til stede på. Skulle ønske jeg kunne være line frisk og rask som noen år tilbake. Nå har jeg bare vondt og er uttafor pga. det. Anonymous poster hash: dcbe2...7e7
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #5 Skrevet 27. september 2013 Det komme an på hvor lenge du har hatt sykdommen. Jeg har vært sykemeldt i perioder siden jeg var 17 år og i jobb, også hatt ok utbetalte sykepenger og foreldrepenger. Men da jeg gikk over på AAP ble lønn beregnet utfra begrensningstidspunktet, det tidspunktet arb.evnen er nedsatt med 50%, i de fleste tilfeller altså første gang du ble sykemeldt for tilstanden. Jeg fikk bakoversveis da det viste seg at med denne reglen får jeg kun utbetalt minstesatsen, som er ca. 11 000 i mnd.... Økonomisk kjørt etter 3 året med denne stønaden for å sii det mildt! Anonymous poster hash: 9288d...2c2
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #6 Skrevet 27. september 2013 Jeg får 19.000 i mnd utbetalt på aap + forsikring... Anonymous poster hash: 5da87...517
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #7 Skrevet 27. september 2013 Jeg får utbetalt 16 600 i mnd. på aap så det er vanskelig å få pengene til å strekke til hver mnd. Anonymous poster hash: 54138...e15
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #8 Skrevet 27. september 2013 Hadde 14.000 i AAP, og nå ca 23.000 i ufør. Anonymous poster hash: 788bf...608
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #9 Skrevet 27. september 2013 #8: Hvorfor har du mer i ufør enn AAP? Jeg skrev over her at jeg har minstesats AAP, og NAV har nå sagt at det går mot ufør. var redd jeg fikk ennå mindre utbetalt da... Anonymous poster hash: 9288d...2c2
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #10 Skrevet 27. september 2013 Det er faktisk sjelden nav sin feil om sykepengene blir forsinket, da mangler de innteksopplysningene fra arbeidsgiver så det er der feilen ligger... Men om du ikke har vært sykemeldt så lenge får du jo først sykepenger i 1 år før du må over på aap da, og sykepenger skal være det samme som du har i lønn. Hva du får i aap kommer an på hva du tjener, du får 66% av lønnen din i aap. Om du nå går med på en langtidssykemelding, noe jeg virkelig synes du skal etter å ha fulgt innleggene dine her, må du i dialogmøter med sjefen din og da er det helt vanlig at bedrifthelsetjenesten er med. Siden du jo må ha verdens verste sjef og verdens minst empatiske kollegaer skal du også sørge for at enten nav eller legen din (helst begge to) også er med på disse møtene ellers risikerer du å bli totalt overkjørt. Snakk med legen din om det og si til han at du vil ha han med i møtene med arbeidsgiver siden det er så lite forståelse å møte. Legen er på din side! Jeg går på aap pga to forskjellige revmatiske diagnoser selv, men jeg jobber to dager i uken og har verdens mest forståelsesfulle sjef så her er dialogen ikke noe problem. Arbeidsplassen min har ansatt en vikar i 60% stilling også jobber jeg ca 40%, vikaren har litt ledig kapasitet og tar også ekstra oppgaver når andre på arbeidsplassen er syke, har syke barn e.l. så alt fungerer helt utmerket. Jeg gikk betydelig ned i lønn da jeg fikk aap, den regnes nemlig av gjennomsnittslønnen du hadde de 3 siste årene før du ble syk og siden jeg hadde hatt ulønnet permisjon et halv år og før det 80% i foreldrepenger ble den gjennomsnitten ganske lav. Men jeg hadde ikke noe valg, jeg har ikke kapasitet til å jobbe mer, man skal ikke jobbe for enhver pris heller og da jeg jobbet fullt var jeg enten på jobb eller i water på sofaen, jeg orket/klarte ingenting annet. Sånn var det i mange år, aldri ute med venner, klarte ikke ferie, aldri ute med ungene, mannen måtte ta alt av aktivisering, turer, selskapelighet osv alene. Det skal jo ikke være sånn... Vi har måttet forandre en del ting, senke standarden litt, ha billigere bil, ta boliglånet over litt lenger tid osv, men vi får det da til å gå rundt på et vis. Nå synes jeg du skal sette helsen din og familien din først, og drite litt i den jobben og den sjefen din. Vi lever bare en gang og din oppgave er å gjøre det beste ut av det livet, vi er nødt til å stokke så godt vi kan med de kortene vi har fått utdelt og når revmatisme og smerter er en del av livet må vi tilpasse oss det. Kanskje finner du etterhvert ut, i samarbeid med nav, at du trenger en helt annen type jobb eller arbeidsplass for å kunne jobbe redusert, da hjelper nav deg med å lete etter en slik plass. Ønsker deg uansett lykke til! Klem fra en medsøster. Anonymous poster hash: b44ec...150
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #11 Skrevet 27. september 2013 Ved lav husstandar inntekt får man barnetillegg i uførepensjon. Anonymous poster hash: a905f...c7a
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #12 Skrevet 27. september 2013 Jeg har 11.000 i mnd i AAP.. Anonymous poster hash: 5efdc...917
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #13 Skrevet 27. september 2013 Har ca 22.000 utbetalt på AAP. Anonymous poster hash: 309bd...595
Gjest Vicky Pollard Skrevet 28. september 2013 #14 Skrevet 28. september 2013 Men greier du ikke jobbe feks 50% etter hvert da? Og 50% SAP. Det er jo vel ikke enten eller? Og så har du jo muligheter til p søke annen jobb, få kurs eller utdanning. Litt skremmende at du begynner å tenke ufør mens du er sykmeldt allerede. Fokuset ditt bør være hva du greier gjøre. Arbeid er så mye mer enn penger. Å koble inn bedr helsetjenesten er jo et godt initiativ.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #15 Skrevet 28. september 2013 Har 12 000 i AAP Anonymous poster hash: 4c5fc...553
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #16 Skrevet 28. september 2013 Hei jeg mr 8 her. Har mer i ufør fordi jeg får for 3 barn. Forsørgertiølegg. Anonymous poster hash: 788bf...608
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå