Gå til innhold

Må bare dele dette, ang en drøm jeg hadde. Den var sann!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste uken har jeg gravd meg langt ned i arkivet fra 1800-tallet. Vært i kontakt med en historiker i området å alt tenkelig Research.

Drømte en natt en "ut av deg selv" drøm. Jeg var tilbake til 1826, på en gård med beliggenhet på hemsedalsfjellet.

I drømmen gikk jeg iført fillete klær. Følte meg litt på villspor. Som om jeg var på let etter noe. Jeg gikk i fjellet med dyrene..

Plutselig hørte jeg mye støy langt borte. Bestemte meg for å følge lydene.

Gjennom noen kratt og busker skimtet jeg et tre hus. Så såg jeg flere. Var som en lite tun.

Hørte sildringen av en liten elv langs fjellskråningen..

Jeg fulgte elven og hørte at jeg kom nærmere støyet, skrik om hjelp.

Plutselig stod jeg der, vitne til en forferdelig drukningsulykke. En far satt å holdt sine to små sønner, og mor stod i bakgrunnen å gråt.

Guttene hadde druknet. De var 3 og 5 år ca.

Jeg kunne kjenne lukten av blodslit, svette og hardt arbeid. Familien slet med å finne mat. Mor passet babyen mens far var på jakt. Det var når far kom tilbake at han fant guttene i elven. Mor hadde sovnet av utmattelse og sult, ikke merket at guttene hadde forsvunnet.

Jeg var vitne til det hele. Jeg hørte at de ropte guttene sitt navn. Fikk også vite hva foreldrene og babyen het..

De tok med seg sine to døde sønner inn i huset. Og idet de lukket døren, våkner jeg..

Denne drømmen var så ektefølt og sterk, at jeg følte helt alvorlig med en gang at dette hadde skjedd. Så det var da jeg begynte å lete etter spor. Etter mye hjelp og lite søvn, så viser det seg at dette er en hendelse som faktisk fant sted i 1826.

En liten familie på 5 bodde på et lite tun slik jeg så for meg i drømmen. Fikk til og med se bilde, og det stemmer på en prikk. Nå står bare "grunnmuren" igjen. Det låg ved den lille elven guttene hadde druknet i. I arkivet ble det meldt om 2 dødsfall i en drukningsulykke med to små gutter på 3 og 5 år. Navnene stemte på en prikk. Også foreldrene sitt navn. Videre sporet vi opp alle som har bodd i det huset i ettertid, men på tidlig 1900-tallet stopper alle spor.

Dette var helt absurd. Og jeg sitter igjen med masse spørsmål om hvordan dette er mulig? Hvorfor jeg? Og hvordan?

En meget spesiell opplevelse. Alle detaljer, navn, alder og det jeg drømte stemmer.

Utrolig merkelig.

Anonymous poster hash: cfea1...621
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du har drømt om et av dine tidligere liv.

Anonymous poster hash: 60eae...bd4
Skrevet

Jeg får jo ikke frem alt i et innlegg her, for det ville blitt langt! Men håper dere forstår poenget, selv om. Datoen stemmer også. Litt ekkelt, i grunnen.

Har ikke helt trodd på at man har levd før. Men etter denne hendelsen så er jeg faktisk ikke så mye i tvil lenger..

Hi

Skrevet

kanksje du hadde lest om det en av dagene før, mens du holdt på med researchen din.

Anonymous poster hash: 282cc...cee
Skrevet

kanksje du hadde lest om det en av dagene før, mens du holdt på med researchen din.

Anonymous poster hash: 282cc...cee

Drømte drømmen før jeg begynte å undersøke :)

Skrevet

helt utrolig!!! og så interessant!!

hadde vært litt stolt jeg om dette hadde vært meg, som du sier:hvorfor meg?

Snakk med en healer/klarsynt kanskje?

Anonymous poster hash: ff024...8c7
Skrevet

Jeg får jo ikke frem alt i et innlegg her, for det ville blitt langt! Men håper dere forstår poenget, selv om. Datoen stemmer også. Litt ekkelt, i grunnen.

Har ikke helt trodd på at man har levd før. Men etter denne hendelsen så er jeg faktisk ikke så mye i tvil lenger..

Hi

Du er heldig som får oppleve det :)

Gjest Bjørketreet
Skrevet

:o  :o  :o

Utrolig fasinerende! Jeg hadde selv blitt helt opphengt i dette hadde det vært meg...Wow... Synes du skal ta kontakt med noen klarsynte, jeg :) De kan kanskje ''se'' at du har evner som du kan lære deg å bruke.

Så sant du ikke driver å kødder med oss her da! :P

Skrevet

:o  :o  :o

Utrolig fasinerende! Jeg hadde selv blitt helt opphengt i dette hadde det vært meg...Wow... Synes du skal ta kontakt med noen klarsynte, jeg :) De kan kanskje ''se'' at du har evner som du kan lære deg å bruke.

Så sant du ikke driver å kødder med oss her da! :P

Det er IKKE tull! Og som jeg sa, jeg kunne sikkert gjenfortalt drømmen tusen ganger mer i detalj, men det ville tatt vinter og vår :P

Hadde lignende drømmer når jeg var liten kan jeg huske. Men fikk aldri "gransket de". Så da var det jo bare en drøm, om du forstår? :P

Det er hvert fall 10-15 år siden jeg hadde den perioden med rare drømmer. Og nå forstår jeg jo litt mer.

Men tenker litt, hvorfor? Ble også helt tom å uvel når jeg våknet. Og gikk hele dagen i enorm sorg følelse ovenfor disse to barna. Akkurat som jeg følte det som moren følte, på en måte.

Spennende og skummelt. Men håper litt på at jeg kan drømme noe slikt igjen :)

Skrevet

Bare av nysgjerrighet, hva slags arkiv brukte du og historikeren for å finne ut av dette?

Skrevet

Digitalarkiv, kirkebøker,biblioteker og min morfar :)

Skrevet

Så spennende! Skulle ønske jeg hadde energi og tid til å søke opp drømmer på den måten. Jeg har en, skjønner du, som kommer igjen og igjen, helt fra jeg var ganske liten. Det er i grunnen noen år siden jeg hadde drømmen nå da... Jeg har alltid vært overbevist om at det er en sann drøm, men fra mitt tidligere liv. Jeg er derfor livredd flammer, og høyde. Mao, jeg døde da jeg måtte hoppe ut vinduet fra et to eller treetasjers hus (jeg husker ikke helt, men det var et høyt hus) pga en brann. Jeg landet feil, og brakk nakken. Det var en stor stein/lite fjell der jeg måtte hoppe. 

Anonymous poster hash: 87e1e...a4a
Skrevet

...og ble drukningen rapportert i kirkeboka? Når var bildet fra? Neppe fra 1826?

Skrevet

Blir bare litt nysjerrig. Hvordan vet du at årstallet var 1826? Og hvordan vet du hva foreldrene og barna het? Hadde du noen som "snakket" til deg og fortalte deg dette? 

Anonymous poster hash: 5041e...d0d
Skrevet

Bildet var så klart ikke tatt i 1826. Fant bilder den senere tid på det gr.nr. og fra "nyere" tid.

Drukningen ble rapportert, eller skrevet om hvert fall.

Årstallet kom frem da de snakket om at de hadde fått livets beste gave (babyen) og opplevd livets største tragedie (drukningen) og at 1826 var et år som de aldri ville glemme.

Vet hva de het fordi de sa navnene til hverandre i samtalene jeg observerte..

Hi

Skrevet

Men du sa at drømmen sluttet da de lukket døren og tok med seg de døde barna inn? Hadde de allerede da rukket å fortelle hverandre at 1826 skal jeg aldri glemme? Brukte de hverandres etternavn også, ettersom du var istand til å finne dem i kirkebøkene?

Skrevet

Men du sa at drømmen sluttet da de lukket døren og tok med seg de døde barna inn? Hadde de allerede da rukket å fortelle hverandre at 1826 skal jeg aldri glemme? Brukte de hverandres etternavn også, ettersom du var istand til å finne dem i kirkebøkene?

Det stemmer at den sluttet da. Men som jeg også sa, så ville første innlegg blitt milelangt om jeg skulle tatt med hver minste detalj. I drømmen så satt de ute og sørget lenge. Ropte barna sine navn i sorg.

Etternavn sa de ikke. Vi fant det på grunnlag av gr.nr og litt søk rundt drukningsulykker i det tidsrommet, på et veldig avgrenset sted.

Skrevet

Så du drømte gr.nr..?

Nei, det gjorde jeg ikke.

Skrevet

Men du sier dere fant etternavnet på grunnlag av gr.nr? Hvordan visste du gr.nr. dersom du ikke hadde etternavn?

Skrevet

Men du sier dere fant etternavnet på grunnlag av gr.nr? Hvordan visste du gr.nr. dersom du ikke hadde etternavn?

Hva vil du frem til egentlig? Fortelle meg at jeg ikke drømte dette, og at det faktisk er umulig? Det kan godt være. Det er godt mulig det bare var flaks! Ikke vet jeg, jeg er verken klarsynt eller historiker! Jeg fant det bare veldig fascinerende! :)

Han tok utgangspunkt i årstallet. Så stedet. Så hendelsen, og navn. Det var de fire hovedpunktene.

Skrevet

Jeg vil frem til at dette høres veldig lite sannsynlig ut. Altså; jeg stiller på ingen måte spørsmål ved at du har drømt det du har drømt, men oppklaringsmåten virker, vel - hva skal jeg si? svært lite plausibel.

Skrevet

Jeg vil frem til at dette høres veldig lite sannsynlig ut. Altså; jeg stiller på ingen måte spørsmål ved at du har drømt det du har drømt, men oppklaringsmåten virker, vel - hva skal jeg si? svært lite plausibel.

Helt greit at du har din mening om det ;)

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Jeg må også spør om noe av ren nysgjerrighet, hva var det med drømmen som gjorde at du følte den var så historisk/ekte at du begynte å søke den opp?  :o  Hvordan skilte den seg ut fra andre drømmer?

Synes drømmer uansett er utrolig fasinerende, tenk på alt det som ligger i underbevisstheten vår som kun kommer frem i drømmene!

Skriver drømmedagbok jeg, er utrolig underholdene å lese i ettertid, og man tar vare på minner som som regel bare forsvinner bort :)

Skrevet

Jeg må også spør om noe av ren nysgjerrighet, hva var det med drømmen som gjorde at du følte den var så historisk/ekte at du begynte å søke den opp?  :o  Hvordan skilte den seg ut fra andre drømmer?

Synes drømmer uansett er utrolig fasinerende, tenk på alt det som ligger i underbevisstheten vår som kun kommer frem i drømmene!

Skriver drømmedagbok jeg, er utrolig underholdene å lese i ettertid, og man tar vare på minner som som regel bare forsvinner bort :)

Det var nok det at jeg følte meg sånn inn i den. Sorgen hun damen bar over å ha mistet sine to sønner. Og at når jeg våknet så satt det som klistret, med klump i magen.. :/ Jeg var trist hele dagen, oppriktig trist. Var noe med den som fikk meg til å ville undersøke.. Enkelte drømmer blir man irritert over å drømme :P Blir som med en god film der man må tenke seg frem til slutten, fordi den er ferdig.. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...