Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #1 Skrevet 27. september 2013 Vi har pleid å ha rullering over tre år; et år hos oss, et år hos svigers og et år hos mine foreldre. Det blir litt reisevei mellom, for å si det sånn. I år er det egentlig svigers sin tur. Men mamma er syk. Skikkelig syk, så vi venter egentlig at det er hennes siste jul. Og jeg vil selvsagt feire den med henne. Men hun bor på sykehjem nå, og har ikke mulighet til å komme hjem, selv ikke for en dag. Så da sitter jeg her med to alternativer. 1: Enten kan vi ha en koselig julefeiring på forhånd, bare vi i nærmeste famliie med mamma (dvs pappa og mine søsken), på sykehjemmet, og så reiser jeg hjem til familien min til jula. 2: Eller så kan jeg reise fra familien min og være med mamma på sykehjemmet på julaften. Det blir antakelig masse stress siden jeg jobber både lillejulaften og kanskje også julaften formiddag (står på vent for å bytte bort vakten). I alternativ 1 er jeg redd for at pappa skal sitte alene hjemme på julaften og mure seg inne med triste tanker. Det blir en tung jul for han, og det er ikke mulig å få han til å f.eks reise til oss for et par dager. Han vil være i nærheten av der mamma er. Jeg har en søster i nærheten, så regner med at han er velkommen dit. Hvis ikke bør jeg kanskje reise og besøke han på julaften. Men jeg har ikke lyst til å være borte fra familien min i jula heller. Noe som beskriver alternativ 2 også. Men er det det som kreves, så gjør jeg selvsagt det. Uansett må jeg være tilbake på jobb 3. juledag. Mannen min sier at jeg må bestemme selv, men pga jobb så har ikke han muligheten til å bli med dersom jeg reiser til foreldrene mine i jula. Pappa sier at han kun vil feire jul for mamma sin del og ikke vil lage noe opplegg. Han kommer til å tilbringe store deler av dagen på sykehjemmet. Det skjønner jeg godt, men jeg vil at barna mine skal få feire julaften likevel, så det er ikke aktuelt å ta dem med meg dersom jeg reiser ned alene. Søsknene mine har jeg ikke snakket med enda. Det er også begrenset hvor mye jeg kan ta fri fra jobb, har to jobber og jobber til og med lille julaften på den ene, og kanskje til og med julaften formiddag på den andre. Det er den travleste tiden for oss, og ikke bare-bare å ta seg fri når juleturnusen allerede er satt opp. Nevnte for den ene sjefen at jeg kanskje måtte reise bort i jula, og da fikk jeg bare en kommentar tilbake om at vaktene for jula allerede var satt opp, og at jeg fikk ha lykke til med å prøve og bytte rundt selv, for nå var alt endelig på plass. Huff, måtte bare få ut litt frustrasjon Det er kaos i hodet mitt, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få dette til å gå rundt. Det blir ekstra vondt når man har så mange følelser å ta hensyn til oppi det hele. Viktigst er selvsagt mamma, men det spørs hvor mye hun får med seg av det i det hele tatt. Hun vet i alle fall ikke hvilken dag det er og vil ikke bry seg om vi feirer 24 desember eller 10 desember. Hun er som sagt veldig dårlig. Det er ikke vanskelig for de andre i familien å besøke mamma på julaften, og i tillegg kunne være med familiene sine på julekvelden. De bor en liten kjøretur fra sykehjemmet. Det er bare jeg som bor en dagsreise unna. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å kunne være både en god datter og en god mamma. Føler meg dratt i alle retninger akkurat nå Anonymous poster hash: 914e7...0ce
HvittHus Skrevet 27. september 2013 #2 Skrevet 27. september 2013 I og med at hun ikke lenger er helt til stede, ville jeg tatt en feiring på forhånd, for så å dra hjem til egen familie i jula. Søsteren som bor nærme bør ta ansvar for at faren deres får tilbud om feiring der.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #3 Skrevet 27. september 2013 Tror nok sjefene vil være mer fleksibel om du forteller at det er pga. sykdom. Du må gjøre det du føler er best for deg. Vil du slite med dårlig samvittighet om du ikke er med din mor på julaften? Personlig så hadde jeg valgt å dra på sykehjemmet en helg før jul, sammen med mann og barn. Og feiret sammen med barna mine på julaften. Anonymous poster hash: 42fd0...a2b
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #4 Skrevet 27. september 2013 Faren din blir tatt godt vare på, om han blir på sykehjemmet på julaften. Anonymous poster hash: 42fd0...a2b
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #6 Skrevet 27. september 2013 Hei, takk for svar. Det er ikke aktuelt for mannen min og barna å bli med på julefeiring på sykehjemmet. Det blir i så fall kun nærmeste familie. Men det spørs om ikke jeg heller mot å ha en førjulsfeiring sammen med mamma på sykehjemmet og så reise hjem til familien min til jul. Må snakke med søsteren min som bor nærme pappa og spørre om hun kan invitere han til feiring (hun har sikkert tenkt på det allerede, men jeg har ikke snakket med henne om det enda). Men jeg er litt redd for at familien min skal bli skuffet over meg hvis jeg velger å gjøre det sånn. Samtidig er jeg redd for at mann og barn blir skuffet dersom jeg velger å feire julen borte. Vet ikke hvorfor jeg tenker sånn, men jeg føler liskom at jeg må gjøre alt for alle. Det er det som gjør det så vanskelig HI Anonymous poster hash: 914e7...0ce
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #7 Skrevet 27. september 2013 Det er du skal leve med avgjørelsen din. Ikke tenk på hva andre mener, men gjør det som er best for deg selv og dine barn. Anonymous poster hash: 42fd0...a2b
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #8 Skrevet 27. september 2013 Slik du beskriver det synes jeg du skal lage en best mulig jul for dine egne barn denne dagen. Besøk moren din noen dager før jul og gjerne i romjulen også. Fortell faren din at han selvfølgelig er velkommen til dere om han ønsker det (å være alene julaften trenger ikke være så ille når du vet at du har alternativer), men bruk selve julaften på mann og barn. Det er de det faktisk betyr noe for. Anonymous poster hash: 9d799...730
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #9 Skrevet 27. september 2013 Du burde snakke med søsteren din om dette. Feks. at dere på forhånd feirer jul og at søsteren din inviterer pappa til julefeiring på julaften? Anonymous poster hash: e2220...443
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #10 Skrevet 27. september 2013 Jo, jeg skal snakke med søsteren min om dette. Vi må få orden på dette snart, for jeg må legge planer, bestille flybilletter osv. Det blir nok ikke mer enn et besøk før jul, og så evt et på nyåret dersom jeg ikke reiser ned til selve julaften. Det blir dyrt, og så er det dette med jobben. Hvis mamma blir veldig mye dårligere og det nærmer seg slutten, så sykmelder jeg meg selvsagt og reiser til henne. Men så lenge formen hennes er stabil er det nå snakk om julefeiringen utenom de faste besøkene. Jeg tror nesten jeg går for alternativ 1, så sant søsteren min kan ta seg av pappa på julaften. Takk for at dere leste og svarte, det hjalp med på å sortere tankene. Jeg har hatt så dårlig samvittighet for i det hele tatt å tenke på å ikke være hos mamma på julaften. Og så får jeg dårlig samvittighet for å være borte fra barna på julaften. Lett skal det ikke være. HI Anonymous poster hash: 914e7...0ce
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #11 Skrevet 27. september 2013 Jeg har litt annen oppfatning enn de andre her, kanskje fordi vi allerede har erfaring fra noe lignende. Vi har også en 3-års rotasjon, og i fjor skulle vi egentlig ha vår "fri" Jul og ta med poden til utlandet. Min svigerfar var døende, så vi avlyste hele greien og planla å feire Jul med mine svigerforeldre i Norge i stede. Han bodde ikke på sykehjem fordi han ønsket å dø hjemme. Dessverre dødde svigerfar 1 uke før Jul, men planen var at mannen, sønnen og jeg skulle være med de på Julaften slik at de ikke var alene. Litt kjipt for barnet å ha syk Jul, men livet er nå slik. Ble til at vi hadde begravelse like før Jul og dempet julefeiring. I år skulle vi prøve oss på "fri" Jul igjen, men det er mulig min mor har fått kreft igjen. I så fall er det trolig ingenting som kan gjøres mer. Om det kommer dårlige nyheter på neste kontroll i okt., blir det Jul i mitt hjemland med min mor og far. Det blir mange Jul igjen, for meg skal man være med døende familiemedlemmer i høytider, uansett hvor komplisert, lite festlig, stusselig eller trist det blir. Jeg har vært konstant klar til å hive meg på neste fly til andre siden av Atlanteren siden januar 2010, vi planlegger aldri langsiktig mer og pakker alle prosjekter som involverer min mor med "om" og "hvis", men slik er det når foreldrene blir eldre; hun har alltid vært der for meg når jeg var barn, nå er det min tur å være der for henne. Anonymous poster hash: 899cf...1c8
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #12 Skrevet 27. september 2013 Hvem har mest glede av å ha deg med på julefeiringen? Din mor eller barna dine? Jeg hadde reist så tett opptil julaften jeg hadde kunnet, hadde nok bedt om et par dagers fri i forbinnelse med helgen før jul (ferie, fri uten lønn) og så reist til mine foreldre. Bodd hjemme hos far, hjulpet han litt i huset, laget litt mat til han til frysa, passet litt på han, hatt noen gode samtaler og besøkt min mor mye! Julaften er kun en dag. Dette er tøft for din far og jeg ville brukt tida mi på han istedenfor å tenke at jeg måtte være det akkurat julaften. Få din søster til å invitere han på julemiddag! Jeg har selv vært veldig syk julaften, jeg brydde meg ikke om hvilken dag det var. Satte pris på små, hyppige besøk men brydde meg katten om det var julaften eller sommer. Men ligger i sin egen boble. Jeg var bekymret for mannen min og ble glad når noen sa de hadde invitert han på middag, hjulpet han osv! Tilby å hjelp din far med julegaver, reis på et litt lengre besøk til han og ring han på julaften! Anonymous poster hash: 824ca...92a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå