Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #1 Skrevet 26. september 2013 Vi har pleid å feire annethvert år hos min og mannens familie. Mannens familie bor et stykke unna, så det er en dagstur med bil/en times tid med fly. I fjor var det mannens families jul. På grunn av at vi begge jobbet tett inn til julen, og det hadde vært mye tungt (dødsfall, sykdom i nær familie på min side), ønsket vi å feire hjemme. Vi inviterte svigers i god tid før, men fikk ikke noe konkret ja/nei. Tiden gikk, og mannen spurte hva det ble til, og da var svaret at de ikke ville komme. Jeg ble veldig skuffet, for jeg hadde sett for meg en rolig koselig jul sammen med dem. Siden de takket nei, var vi hos min familie, og hadde det topp. I år er det min familie sin jul, så vi blir også dette året sammen med dem. Har termin 23.12, så ikke aktuelt verken å ha besøk eller dra langt avsted. Neste år har vi en liten en, og da tenker jeg at vi blir å feire jul i vårt eget hjem. Bygger nytt hus, så ser fram til å lage våre egne tradisjoner. Kommer til å invitere svigers de julene vi skal være sammen med dem, og takker de nei blir vi hos min familie. Er jeg vrang? Anonymous poster hash: 1f0d0...64e
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #2 Skrevet 26. september 2013 .... Anonymous poster hash: 1f0d0...64e
Gjest Kira Skrevet 26. september 2013 #3 Skrevet 26. september 2013 Jeg skjønner godt at dere ønsker å feire hjemme og lage egne tradisjoner. Men er det slik at dere reiser til din familie det året det er deres tur eller kommer de til dere? Hvis dere er hjemme hvert år synes jeg ikke du er vrang, men hvis dere reiser til din familie og ikke hans synes jeg kanskje det blir litt urettferdig ovenfor hans familie.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #4 Skrevet 26. september 2013 Hi her... Min familie bor fem minutter med bil fra oss... Anonymous poster hash: 1f0d0...64e
Gjest Kira Skrevet 26. september 2013 #5 Skrevet 26. september 2013 Hi her... Min familie bor fem minutter med bil fra oss...Anonymous poster hash: 1f0d0...64e Jeg ser at det selvsagt er mye lettere enn å reise en hel dag, men da faller argumentet med å feire jul hjemme og lage egne tradisjoner bort.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #6 Skrevet 26. september 2013 Hi igjen... Gjør det virkelig det? Om svigers kom hit var vi fire voksne... Om de ikke kommer, er det bare oss to. Litt stusselig. Så da er vi hos søsken/foreldre selve julaften fra kl fem, og ellers er vi hjemme. Med tradisjoner er ikke tanken bare selve kvelden, men julefrokost, grøt lillejulaften, avslapning med bøker og rester 1.juledag, ekte juletre, pynte seg skikkelig julaften osv.... Anonymous poster hash: 1f0d0...64e
beibilykke Skrevet 26. september 2013 #7 Skrevet 26. september 2013 Dere må selvsagt gjøre som dere ønsker og hva som passer best for dere!! Ja, det er nok koselig for svigers at dere drar til dem. Om det ikke blir annenhver er vel ikke så nøye! ! Og som du sier så har dere jo invitert dem og de takket nei. De kan like mye komme til dere som dere til dem, oh spesielt når dere har en liten en og. Det er jo også slik at når man stifter sin egen familie får man egne tradisjoner.og noen julafter planlegger man skikkelig for å samle hele storfamilien Jeg syns ikke du er vrang jeg! Kos dere med jula og lykke til med julebaby
Love my kidz Skrevet 27. september 2013 #8 Skrevet 27. september 2013 Siden du faktisk har termin lillejulaften så er det selvfølgelig ikke lurt å reise bort. Men synes ABSOLUTT at dere kan ta med ettåringen til svigers neste år! Tradisjon om hjemmejul kan dere starte med når ungen faktisk skjønnernoe
Love my kidz Skrevet 27. september 2013 #9 Skrevet 27. september 2013 Og ja, du er veldig vrang som heller feirer hos dine dersom svigers ikke kommer til dere. Da ER poenget med hjemmetradisjon bort. Da må dere heller invitere dine hjem til dere. Ser du det ikke selv?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #10 Skrevet 27. september 2013 Blir ikke hjemmetradisjon når du reiser til din familie det året du skal feire med de.. Etter min mening er det å lage egne tradisjoner med å feire hjemme en fast greie, ikke bare annenhvert år fordi det er lang reisevei. Synes ikke argumentet med å hjemmetradisjon holder når det kun er snakk om annenhvert år. Anonymous poster hash: c3ca0...fb5
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #11 Skrevet 27. september 2013 Vi har valgt å feire hjemme hvert år og inviterer både mine og mannens foreldre hvert år. Noen år er de her begge to samtidig, andre år feirer de sammen med andre av barna sine og da er gjerne bare en av dem her. Siden mannen har to søsken og jeg har tre søsken er det mange kabaler som skal legges og det blir ikke noen annenhvert år på noe som helst egentlig. I fjor var foreldrene til mannen min, min mamma (mine foreldre er skilt) og min yngste søster her. I år blir det nok også mannens foreldre og hans ene bror med kone og kanskje min ene søster, min mamma skal til min andre søster og hennes familie. Foreldrene til mannen min er gamle, og vi vet ikke hvor lenge vi har dem, jeg synes det er viktig at barna får gode minner om julefeiring sammen med dem før de blir borte. Jeg feirer aldri jul sammen med de to eldste søsknene mine, de er begge gift og har to og tre barn, så de velger også å feire i egen bolig. Foreldrene våre rullerer mellom oss Det er jo mye lettere for en voksen bestemor å reise på julebesøk enn om vi som har fire barn skal pakke ned alt av gaver og styr for å reise på besøk den dagen. Middager hos besteforeldre har vi flust av i romjulen. Anonymous poster hash: c58e9...945
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #12 Skrevet 27. september 2013 Helt uenig med siste her. Dere velger selv hvilke tradisjoner dere ønsker å ha og så lenge dere inviterer svigers og de velger å ikke komme bør ikke det være ditt problem. Det er slitsomt å feire jul "i en koffert", særlig med små barn. Noe helt annet å dra til familie som bor rett ved. Er det noen spesiell grunn til at svigers ikke ville komme - andre barn som feirer jul hos dem, dårlig helse som gjør det vanskelig å reise e.l? Hvis ikke synes jeg du skal fortsette sånn med god samvittighet! Anonymous poster hash: e7f3b...844
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #13 Skrevet 27. september 2013 Oops, det kom visst et innlegg i mellom her.. Var nr 10 jeg ikke var enig med! Hilsen nr 12:) Anonymous poster hash: e7f3b...844
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #14 Skrevet 27. september 2013 Jeg syns ikke du er vrang og jeg hadde nok gjort det på samme måte. Vi feiret faktisk jul hver for oss frem til det første året vi hadde barn sammen, da hadde vi to år hvor vi feiret en gang hos hans foreldre og en gang med mine foreldre, men så ble foreldrene hans skilt og det ble ekstremt styrete å skulle få det til å gå opp med at vi skulle på en eller annen måte annenhver, samtidig som ingen skulle måtte sitte alene. Og så er det mye styr å skulle pakke bilen full av gaver, unger osv for å reise bort en kveld og så tilbake igjen + at ungene var klare for senga lenge før oss andre, så de ble lagt borte, for så flyttes hjem. Alt dette gjorde at vi begynte å feire hjemme, selv om vi har en kort kjøretur til alle besteforeldrene, så jeg skjønner veldig godt at du syns det er mye styr å skulle reise langt bort. Samtidig så skjønner jeg svigerforeldrene dine også som ikke kommer. De har jo sine tradisjoner med jul hjemme hos seg selv og de syns sikkert heller ikke det er noe gøy å feire jul i en koffert. Jeg har selv aldri feiret jul med besteforeldrene mine og jeg kan ikke si jeg føler jeg har gått glipp av noe likevel. Jeg har mange andre fine minner om det fra sommer, helgeturer, påske, vinterferier osv. Jeg kjenner faktisk at jeg gleder meg litt til alle barnas tanter og onkler begynner å feire for seg selv, sånn at besteforeldrene kommer til å rullere mer og vi blir færre og får en roligere julaften. Anonymous poster hash: a8414...663
frk.Lykkeliten<3 Skrevet 27. september 2013 #15 Skrevet 27. september 2013 Vi har samme løsningen, og litt av samme problemet. Men vi har rett og slett ikke plass til å ha alle hos oss, så i år må jeg sitte gravid i 6 mnd,på 3t busstur etter jobb på juleaften for å feire julekvelden med hans familie... så hva vi gjør når den lille kommer blir veldig spennende. Men så lenge du har invitert dem, så synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet, med mindre de har gode grunner som (alder, stor familie, ol.) bør de nesten ta hensyn til at det blir veldig tungvindt for dere å dra med seg hele julekvelden dit.
Appelsinpiken Skrevet 27. september 2013 #16 Skrevet 27. september 2013 Vi gjør det samme. Annethvert år hos min familie som bor like ved, og annenhver år inviterer vi svigers hit. Vi legger ikke ut på 8 timers langtur om vinteren med småbarn som hater og kjøre bil.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #17 Skrevet 27. september 2013 Så lenge du inviterer svigers synes jeg ikke du er vrang. Langt i fra. Dere har skapt deres egen lille familie nå, og dere må derfor få bestemme hva som er best for den familien, ikke hva som er best for andre Anonymous poster hash: 608ea...0c3
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #18 Skrevet 27. september 2013 Vi er hjemme hvert år og de som vil får komme til oss. Mannen vil ikke reise helt til mine foreldre og etter 3 år på rad hos hans satte jeg foten ned. Har hatt det slik siden unge nr.2 kom. Anonymous poster hash: f6dde...fe5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå