Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #1 Skrevet 24. september 2013 Hun sier altså til Sigrid at det ikke er bra for babyen å ligge på brystet eller tett inntil henne om natta... Hva?!? Siden babyen kan bli for varm og siden hun "får jo nok kos og nærhet om dagen og må venne seg til å ligge alene om natta". Hvordan kan hun si noe sånt, trodde det var gammeldagse tanker som ikke hørte hjemme på et helsesøsterkontor nå i 2013... Anonymous poster hash: f4dd8...63a
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #2 Skrevet 24. september 2013 Men hørte du ikke etter hva hun sa da? Det kan bli for varmt for babyen og de regulerer temperaturen dårlig, og de har jo ikke mulighet for å flytte på seg (øker sjansen for krybbedød). Synes det hørtes helt fornuftig ut jeg. Anonymous poster hash: 626b1...4bf
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #3 Skrevet 24. september 2013 Det den helsesøsteren sa stemmer det, og heldigvis har det seg sånn at vi i år 20013 er så opplyste. Anonymous poster hash: 7882b...7fa
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #4 Skrevet 24. september 2013 http://ammehjelpen.no/artikkel/127/Samsoving Og da regner jeg med at de færreste legger tykke dyner eller pledd oppå babyen så klart... HI Anonymous poster hash: f4dd8...63a
HvittHus Skrevet 24. september 2013 #5 Skrevet 24. september 2013 Det er forskjell på å samsove og ha babyen tett inntil kroppen om natten. Hvis våre barn hadde ligget inntil sin far om natten ville de rent bort av varme, for han gløder i mørket når han sover. Vi løste det ved å ha barnet i midten med egen dyne.
Virginia. Skrevet 24. september 2013 #6 Skrevet 24. september 2013 Å sove på mammas bryst nesten hele natten, med dyne eller et teppe over der igjen kan nok bli veldig varmt. Dessuten forstyrrer det mors søvnkvalitet. Syner det var en fornuftig, forskningsorientert og vennlig helsesøster som turte å stille opp på dette programmet jeg. Tøft gjort!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #7 Skrevet 24. september 2013 Men babyer ligger da tett inntil mamman sin om natta i alle andre kulturer enn den vestlige, gjør de ikke? Det er jo det som er det naturlige for en nyfødt liten baby, ikke ligge alene i egen seng, hvis den tydelig viser redsel og ubehag ved det?! Og som linken over her sier, forskningen gir ingen klare svar for babyer under 8 uker, verken den ene eller andre veien. HI Anonymous poster hash: f4dd8...63a
Virginia. Skrevet 24. september 2013 #8 Skrevet 24. september 2013 Men babyer ligger da tett inntil mamman sin om natta i alle andre kulturer enn den vestlige, gjør de ikke? Det er jo det som er det naturlige for en nyfødt liten baby, ikke ligge alene i egen seng, hvis den tydelig viser redsel og ubehag ved det?! Og som linken over her sier, forskningen gir ingen klare svar for babyer under 8 uker, verken den ene eller andre veien. HI Anonymous poster hash: f4dd8...63a Ikke med så mye hud-til-hud som når det ligger direkte på magen/ brystet til mor med dyne over tror jeg...? Men når det er sagt, så er det sikkert ikke stor forskjell på forskningsresultatene slik du skriver, og jeg har aldri selv hørt om babyer som det har skjedd noe med når de sover slik. Et argument for er jo at mor gjerne vil kunne våkne raskere om noe skjer med babyen mens den sover slik. Antar at jordmoren også gjerne ville vise at holder seg oppdatert, og ga de beste anbefalingene hun kunne ut fra det de vet i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå