Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #1 Skrevet 24. september 2013 Jenta min går i 1. klasse og lurer så veldig på hvorfor noen slektninger på skolen går med skaut på hodet. Det er jo ikke kaldt ute en gang. Jeg har prøvd å forklare at de har annen tro (muslimske). Jeg får mange 'hvorfor' oppfølgingsspørsmål og blir svar skyldig. Jeg syntes ikke noe om svar ala 'fordi det er sånn'. Å gi omskrevne svar om undertrykkelse og tildekning syntes jeg er vanskelig. Hva sier du til dine barn? Anonymous poster hash: fdbf3...a8c
<3 2G <3 Skrevet 24. september 2013 #2 Skrevet 24. september 2013 At deres religion sier de skal det og at hun kan spørre noen på skolen så kanskje hun får et bedre svar.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #3 Skrevet 24. september 2013 "Fordi mamma`n og pappa`n har bestemt det akkurat som jeg bestemmer at du skal gå med lue på vinteren" Anonymous poster hash: b622e...63e
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #4 Skrevet 24. september 2013 At de dekker seg til pgs religion . At guden de tror på vil at de gjør det . Anonymous poster hash: 68416...1a9
Mandala Skrevet 24. september 2013 #5 Skrevet 24. september 2013 Jeg leste nylig om ei muslimsk dame som sa at det for mange av dem som bruker det, ikke handler om undertrykkelse. Tvert imot er det for dem frihet. Når man dekker til håret blir fokus tatt bort fra utseendet og man kan eller fokusere på personens egenskaper og kunnskaper
monson Skrevet 24. september 2013 #6 Skrevet 24. september 2013 Du kan jo fortelle litt om forskjellige religioner samtidig. Sånn som i jødedommen så går menn med små luer på hodet, og kvinnene med skaut i synnagogen. Og at kristne ofte går med kors osv.. ? Og de gjør det for å "hylle" guden sin, og for å fortelle andre hvilken religion de hører til osv og forskjellige religioner, har forskjellige regler og noen velger å følge de slavisk og andre ikke.
Superdolly Skrevet 24. september 2013 #7 Skrevet 24. september 2013 Jeg synes godt du kan fortelle at det er religiøst og dersom hun spør om mer enn du kan svare på, kan du også si det. "Ja, jeg lurer også på dette, men jeg har aldri lært noe særlig mye om islam så det vet jeg dessverre ikke. Kanskje du kan spørre X og Y på skolen i morgen?"
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #8 Skrevet 24. september 2013 Lurt å be henne spørre på skolen :-). Dersom jeg sier at de hyller Gud ol, spør hun bare hvorfor det bare er jenter som gjør det, og luer går jo både gutter og jenter med. Leste også leserinnlegget i Aftenposten om hun som mente det var frihet, for da fokuserte andre på personlighet mm. Syntes litt synd på hun som skrev det da jeg så illustrasjonsbildet Aftenposten valgte, for selv om håret var tildekket var jenta sterkt sminket. Så mye for å ha fokus på annet enn utseendet ja! Men igjen hvis det er frihet, hvorfor går ikke menn med det?! Anonymous poster hash: fdbf3...a8c
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #9 Skrevet 24. september 2013 Bare jeg som synes det er rart at hun ikke har sett muslimske damer før? Jeg ville bare svart at de liker å ha på sånne klær. Akkurat som vi liker våre klær. Anonymous poster hash: 0c25a...221
Jallow B Skrevet 24. september 2013 #10 Skrevet 24. september 2013 "Fordi mamma`n og pappa`n har bestemt det akkurat som jeg bestemmer at du skal gå med lue på vinteren" Anonymous poster hash: b622e...63e Men dette er jo ikke sant, heller. Jeg vet om mange familier hvor mor går med hijab, men barna uten, og familier hvor mor ikke har hijab, og barna bruker. HI: Jeg ville gjort som en annen, forklart at i noen religioner gjør man sånn og sånn, i andre religioner gjør man sånn og sånn. "Hvorfor det?" ville jeg besvart med "fordi de selv mener at det er det rette å gjøre."
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #11 Skrevet 24. september 2013 Bare jeg som synes det er rart at hun ikke har sett muslimske damer før? Jeg ville bare svart at de liker å ha på sånne klær. Akkurat som vi liker våre klær.Anonymous poster hash: 0c25a...221 Hun har sett muslimske damer før uten å reflektere over det. Hun er mer opptatt av andre barn enn andre voksne. Nå som hun nylig har begynt på skolen og ei i klassen bruker skaut, har hun begynt å lure. Hun ser i tillegg at 'slektningene' til jenta på skolen også går slik. Da ble det plutselig veldig 'nært' for henne. I barnehagen brukte ingen av barna skaut. Anonymous poster hash: fdbf3...a8c
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #12 Skrevet 24. september 2013 Det sto ikke i hovedinnlegget at et barn også bruker skaut. Da skjønner jeg bedre at hun lurer. Anonymous poster hash: 0c25a...221
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #13 Skrevet 24. september 2013 Du får fortelle det som det er da vet du. At de blir tvunget til det fordi damer/jenter skal skjule seg for menn (ifølge deres tro) Anonymous poster hash: 38d5a...0d4
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #14 Skrevet 24. september 2013 Ser at jeg forklarte litt dårlig der. Beklager det. Har vært en lang dag... Anonymous poster hash: fdbf3...a8c
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #15 Skrevet 24. september 2013 At det er en skikk de har akkurat som dere har en skikk med å ikke vise rompa ute blandt folk. Anonymous poster hash: aabb0...46f
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #16 Skrevet 24. september 2013 At det er en skikk de har akkurat som dere har en skikk med å ikke vise rompa ute blandt folk. Anonymous poster hash: aabb0...46f Ha ha, da kommer hun til å le godt :-). Anonymous poster hash: fdbf3...a8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå