Gå til innhold

Hva er passe aldersforskjell på tre barn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns DU er passe aldersforskjell på tre barn?

Lurer nemlig på dette da vi har et barn på 3,5 år og en nyfødt. Vi diskuterer dette her hjemme hva som vil være ideelt mtp nr. 3.

Vi vipper på 2 eller 3 års forskjell på nr.2 og 3. Jeg vet at dette er individuelt ut fra hvor aktive barn man har osv. Men lurer fortsatt på hva andre syns/ har erfart?

De to vi har nå er i mine øyne rolige barn og har et godt sovehjerte begge to.

Er det noen som har både to og tre års mellomrom mellom barna som kan komme med fordeler/ ulemper med aldersforskjellen??

Anonymous poster hash: f73c9...cd0

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har 3 år mellom første og andre, og 6 år mellom andre og tredje. Fordelen er at de to eldste er rimelig selvgående! Når jeg fikk nr to var eldste såpass liten at det ikke var så mye styr, som idrett, bursdag, lekser, venner osv osv. Så det er vel fordeler og ulemper med alt :)

Skrevet

Nr 3 kom når de to andre var 3 og 5 år, det gikk fint for oss. Men det hadde sikkert gått fint om det var både kortere eller lengre avstand mellom dem. En klarer som oftest det en "må" og slik det blir :)

Anonymous poster hash: 5ea1a...be2

Skrevet

Skulle akkurat til å spørre om det samme selv. Første er født i 2010, andre i 2013. Tenkte at tredje burde komme senest i 2016, for jeg vil ikke ha for stor forskjell mellom 1 og 3. Dessuten ville det vært veldig fint å være hjemme det første skoleåret til eldste. Vurderer likevel 2015, men får se hva mannen sier! Bli evt siste barnet.

Anonymous poster hash: d95e7...4db

Skrevet

Har to år mellom første og andre. Fire år mellom andre og tredje. Ulempen er at babytiden varer lenge. Og når jeg har skolebarn og baby på samme tid er det vanskelig med rutiner fordi man ofte må ut og kjøre/hente på kveldstid. Jeg er alene annenhver uke. Men det er skikkelig fint å være hjemme med baby når man har førsteklassing, og det er i tillegg kjempefint å ha selvhjulpne barn når tredje kommer. De kler seg selv osv. Og i tillegg kan jeg be dem se etter babyen på gulvet mens jeg lager middag f.eks. Det krever mindre av meg når også de kan hjelpe å gi oppmerksomhet. Jeg er veldig fornøyd med denne aldersforskjellen, men jeg hadde nok vært fornøyd om vi fikk dem tettere også. Fordeler og ulemper med alt.

Anonymous poster hash: 12631...04a
Skrevet

Jeg har 2 år og 4 mnd mellom nr. 1 og 2, akkurat 2 år mellom nr. 2 og 3. Syns det var fryktelig travelt når de var små, men det går bra nå når de er 3, 5 og 7 klasse.

Skrevet

har tre barn og det er 3 år mellom dem alle. Nå er minsten 4mnd så vi har ikke hatt så mange erfaringer enda,men så greit går det veldig greit. 

Eldste er kun med på en fritidsaktivitet og mellomste er ikke med på noe, så ettermiddagene er veldig rolige(heldigvis!) Samt mellomste ble ferdig med bleie til sistemann kom, noe som er helt himmelsk deilig!

de to eldste sover godt på natta og eldste er veldig selvgåen. Mellomst på 3 år må selvsagt ha endel hjelp,men klarer mye selv også.

Så jeg synes dette er  så ideelt som mulig :)

Anonymous poster hash: fe788...6ca
Skrevet

Jeg har 3 år mellom 1 og 2, og 2 år og 4 mnd mellom 2 og 3. Syntes begge deler funket bra. Hadde egentlig tenkt å ha 3 år mellom nr 2 og 3 også om vi skulle ha en nr 3, men så fant nr 3 at hun skulle bestemme unnfangelse og fødsel helt selv ;)

Skrevet

Talk for svar!

Noen flere erfaringer?? :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Dytter igjen jeg. Flere med erfaring?? :)

Skrevet

Dytt

Skrevet

Tenker 2,5 år mellom kvart barn er "ideelt". Då får dei søsken som er nær i alder, samstundes som dei har nokolunde språk og forståing når dei får småsøsken.

Men eg synes 2 barn er meir ideelt enn 3, når vi er inne på det..

Skrevet

Har tre år mellom nr en (2010) og to(2013). Heller mot fire år mellom nr to og tre tror jeg, ikke mindre enn tre iallfall. Treåringen ble ganske sjalu og det er den erfaringen de fleste jeg kjenner som har tre år i mellom har. Samtidig vil jeg ikke ha mindre enn tre år imellom...for min egen del. Orker ikke to bleiebarn samtidig.....;)

Skrevet

Har akkurat to år mellom de to første, som nå er 3 og 5 år gamle. Er i gang med å planlegge barn nr 3 nå, og tenker at ca 4,5 år mellom de de to minste vil bli bra. Da er mellomste blitt såpass stor og selvhjulpen at hverdagen flyter lettere, den verste trassen er over og de to eldste vil bli mer tydelige "storesøsken" siden aldersforskjellen blir såpass stor. De to eldste er såpass tette i alder at de har kjempemye glede av hverandre som det er, derfor følte jeg ikke noe behov for at nr 3 også måtte komme tett i alder på de andre. Han/ hun kan heller få æren av å nyte minstemanns rolle, med all den oppmerksomhet og dulling og dalling det vil medføre ;)

Anonymous poster hash: 6444c...379
Skrevet (endret)

Har to gutter med 24 mnd mellom. Hittil har det vært enkelt, men yngste er bare 6 mnd da. Og en langt enklere baby enn det storebror var. Foreløpig ingen sjalusi, og det føles ikke særlig mer slitsomt med 2 enn 1. Selvfølgelig krever jo babyen sitt, men vi er allerede i småbarnstralten med lite søvn og lite egentid så det oppleves ikke som store forskjellen. Har aldri hatt selvstendige sovebabyer men man klarer det man må, og vi er heldige som har fått to friske små  :)

Foreløpig er vi altså særs fornøyde med 24 mnd i mellom, de kommer fort opp på samme nivå, kan byttelåne klær, får litt felles interesser, felles venner osv. Og for oss er det en deilig bonus å allerede være ferdige med svangerskap, fødsler og barseltid. Vi skal altså ikke ha flere barn, nå skal vi kose oss og nyte de to vi har  :)

Endret av Madolyn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...