Gå til innhold

La gutter være gutter og jenter være jenter.


sugmeiføet!

Anbefalte innlegg

 

JEg HATER HELLO KITTY!

 

gremmes over foreldre som kjøper det dritet der til ungene sine. JALLA

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 5e285...ba5

 

Jeg HATER cars, spiderman ol men guttene elsker det, så her er rommene fulle av Cars og spiderman . Det er mannens sitt ansvar å kjøpe det til dem sånn at jeg slipper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Schrödingers katt Schrödingers katt 12.09.2013Kategori: Dokumentar og fakta

 

Blir små jenter og gutter behandlet likt i barnehagen? Vi overvåker en vanlig dag i en norsk barnehage for å se om de voksne behandler barna så rettferdig som de tror. Er det forskjell på hvor mye tid og oppmerksomhet barna får? Resultatet overrasker de ansatte.

 

Her kan du se noe av problematikken; det er ikke at vi skal skvise gutter og jenter inn i samme mal, men at vi faktisk ofte hindrer feks jenter i å utfolde seg på samme vis som gutter! Se dette klippet fra en barnehage hvor de ansatte selv TROR de gir gutter og jenter like muligheter!

 

http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt/dmpv73001513/12-09-2013

 

Anonymous poster hash: 47c7b...578

 

Bra poeng!

 

Og jeg mener at vi like ofte begrenser gutter. Det er utrolig "mannsdiskriminerende" når mannfolk fra andre kulturer ikke tør å bli sett offentlig mens de for eksempel henger opp sin egen klesvask -fordi det er kvinnfolkarbeid.

 

Eller litt eldre mannfolk som bare blir sittende passive foran TV dersom helsa gjør det umulig for dem å fortsette i den fysiske "manne-mann" jobben de hadde. Fordi inni hodet på dem er omskolering og kontorarbeid for femidotter. Og når de heller ikke klarer "godkjente" mannfolk-hobbyer som bilmekking, hobbysnekring eller snømåking lenger, ja da er det bare TV-sporten igjen da. Trening og kosthold er heller ikke noe ekte menn skal drive med (man skal jobbe seg sterk, ikke trene seg sterk). Slike menn finnes det faktisk mange av ute i distriktene, jeg ser dem daglig gjennom jobben. De er så begrenset av sitt syn på hvordan "menn skal være menn" at de ofrer både helsa og selvfølelsen når de ikke lenger passer inn i rollen sin.

 

Anonymous poster hash: 435c1...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Vil gutter leke med dukker, jenter med biler etc., så er dette helt i orden. En rosa genser kan også gå til gutt, og en blå genser går til jente. 

 

Men jeg er totalt imot at gutter og jenter skal på død og liv være like! For man er ikke like! Kjønnene er forskjellige. 

 

Jeg tror Hi tenker på den andre tråden hvor guttungen får kjole til å gå i.... og dette er jeg imot. Gutter skal ikke gå i kjole, om den er rosa eller grønn. Kjole i Norge er et jenteplagg. Punktum ! 

 

Anonymous poster hash: b2876...7f4

 

Hva med kjortel da? Mange menn i Norge som bruker dette. Riktignok ikke helnorske i opprinnelse eller familie alle, men likevel... Og vikingene brukte også dette, de var da vel tøffe og mandige nok, eller hva?

 

Synes det blir tull når man lar et klesplagg bli noe mer enn det egentlig er: Noen stykker tøy. Som barnet synes er fint og har lyst til å prøve. Ikke en identitet, og i hvert fall ikke et tegn på en fastlåst framtidig identitet!

 

Det er ingen av oss som faktisk ser ut til å ha reflektert over saken som noen gang har sagt at gutter og jenter skal være like. Vi sier faktisk at jenter eller gutter ikke er like innad "i gjengen" engang! Mao er vi i mot å lage standardiserte bokser eller glasstak å stenge inne barna våre i.

 

Men for all del: Vil du lage begrensninger for barnet ditt, så vær så god! Det er greit å lage regler for barna angående ting som angår oppførsel i forhold andre mennesker, barnets helse eller trygghet, men begrensende regler bare fordi mamma/pappa synes det er "galt", DET er ikke greit.

 

Anonymous poster hash: 435c1...3fa

 

Kjortel er ikke kjole. Enkelt og greit. Det er et annet type klesplagg. Ikke har jeg sett andre enn prester ol. i den type plagg heller... 

 

Vi lever ikke i vikingenes tid, vi lever nå. I dagens samfunn er kjole et jenteplagg, uten tvil. 

 

Jeg vil ikke oppmuntre en gutt til å gå i kjole. Jeg vil fortelle ham at det er et plagg som jenter bruker. Vil han prøve det, så skal han få det, men det vil være uaktuelt å la ham gå i det, annet enn på f.eks karneval.

 

Men med tanke på andre ting, som jenter som vil spikre, leke med biler, klatre i trær etc, eller gutter som vil danse ballett, leke med dukker og dukkevogn etc., så er ikke dette gutte, - og jenteting i mine øyne. Barna mine skal få utfolde seg, de skal selvfølgelig få gjøre ting uavhengig av om det "passer" kjønnet deres. Det er bare akkurat denne kjole-tingen jeg har i mot. 

 

Anonymous poster hash: b2876...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at jenter leker med gutteleker og omvendt. Og helt greit at gutter har rosa skjorte og jenter går med gensere med monstertruck på.

 

Om mine gutter blir fotballspillere eller ballettdansere spiller ingen rolle og jeg har selv knall lilla vogn til 2 åringen min.

 

Men, jeg hadde en stemor som var veldig opptatt av at jenter kunne gå med blått, ha kort hår , klatre i trær ol. Så når jeg var liten så hadde jeg kort hår, måtte gå i en knall rosa dress med rosa slips på 17 mai og første klokka jeg hadde var blå. Ikke hadde jeg spesielt mye jenteleker heller.

 

Og alt jeg ønsket meg som 7 åring var å gå med en fin kjole, ha langt hår og leke med dukkene mine, men det fikk jeg sjeldent lov til fordi alt skulle være kjønnsnøytralt. Mens andre leste om prinsesser og bambi måtte jeg lese om Bobsey barna.

 

Mine gutter har overhode ikke noe sans for jenteting og jeg ser ingen grunn til å prøve å forandre på det. Min 6 åring hadde blitt veldig skuffet om han hadde fått en rosa navnelapp og jeg hadde reagert negativ om mine gutter hadde fått rosa teppe og rosa lapp i boksen  når de ble født sin fordi jeg vil at det skal syns at de er gutter.

Dine gutter og du hadde reagert over å bli puttet i den rosa jentebåsen. Det forstår jeg godt. Spessielt den ene jenta mi og jeg reagerer også negativt på det. Hvorfor skal hun bli tvunget inn i den rollen? 

 

Anonymous poster hash: d1585...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er man så opptatt av at barna i dag ikke skal deles inn i typiske skjønnsroller? Hva er det som er så farlig med at gutter er gutter og jenter er jenter, spesielt her inne?

 

Jeg syns nesten alle jentemammaene her inne hater rosa og alle guttemammaene elsker rosa. Man kan gjerne kle gutten sin i kjole men ikke jenta fordi da er det så upraktisk med tanke på reinbukse ol. Veldig komisk.

 

Jeg har 2 gutter som aldri leker med jenteleker (selv om de har noen dukker ) og om eldste her må ha på seg rosa sokker så er det helt krise for han fordi han hater rosa. Og det er ikke noe vi har fortalt han at han ikke skal like fordi det er en typisk jentefarge.

 

Hvorfor er det så galt at gutter liker blått og jenter rosa?

Og hva er så galt med at jenter hater rosa, men liker blått. Hvorfor skal jenter leke med dukker, dukkevogn og dukkehus når de heller vil klatre i trær og leke med biler. Hvorfor skal jenter tvinges til å danse i gymmen når de helst vil spille fotball. Hvorfor skal jenter kles i rosa, kjoler og skjørt når de helst vil ha på Spider-Man genser. Hvorfor skal jenter like Hello Kitty, når de heller liker Lynet mc Queen.

 

Hvorfor er det så farlig at barna får velge selv hva de vil leke med og hvilke farger de liker, uavhengig om det er rosa, blått, biler eller dukker.

Hvorfor er ikke en jente en jente selv om hun liker blått, og en gutt en gutt selv om han liker rosa. Hvorfor er vi så redd for at barna skal skille seg ut.

 

Anonymous poster hash: 6a6e9...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...