Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 De har alltid hatt mye penger, og vi fikk alltid det dyreste da vi vokste opp. Nå vil de at barnebarna også skal få det, men samboeren mener at det er unødvendig. Han mener at alle barna kan bruke den stasjonære pc'en i stua, mens jeg mener vi skal ta imot Mac til alle tre. Han er vokst opp i et hjem hvor man kjøper det aller nødvendigste, og ingenting ekstra. Dette sliter på forholdet, for det blir diskusjoner om dette nesten daglig. Noen råd fra dere? Anonymous poster hash: eaf75...b6a
☆☆☆ Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 Synes de bør kunne kompromisse litt, de skal forestille å vere vaksne.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 er enig med mannen din, hvorfor skal de få masse dyre ting,de blir bare bortskjemte og vil bare kreve mer og mer og ikke bli fornøyd med vanlige gaver til 200-300 kr Anonymous poster hash: 93c30...a05
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Her er jeg faktisk enig med din mann. Hvorfor kan de ikke bruke den stasjonære pc`en?Hvor gamle er barna? For når de begynner å trenge PC til skolearbeid, "får" de jo PC på skolen. Anonymous poster hash: 53923...376
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #5 Skrevet 23. september 2013 Er enig med mannen din, jeg. Anonymous poster hash: 9d663...ad3
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 Jekk deg ned luksusbarn. Lytt til mannen din. han har fornuft i mellom øra. Anonymous poster hash: f3a0c...3c9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 Spørs hvor mange dere er. Kjipt med lang kø på pc'en når man trenger den men hver sin mac? Høres unødvendig ut. Hva med å la de kjøpe EN mac som ungene kan dele på hvis den stasjonære er opptatt? Anonymous poster hash: b445c...8c2
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #8 Skrevet 23. september 2013 Her er jeg faktisk enig med din mann. Hvorfor kan de ikke bruke den stasjonære pc`en? Hvor gamle er barna? For når de begynner å trenge PC til skolearbeid, "får" de jo PC på skolen. Anonymous poster hash: 53923...376 Sønnen min går i 7.klasse og har hatt innleveringer og oppgaver på PC nesten ukentlig lenge, og han har ikke fått noen PC på skolen, han må bruke min. De leverer oppgaver gjennom It's learning og har oppgaver hvor det står spesifisert at de skal bruke internett til å finne svarene... Så min sønn skal få PC til jul, jeg ser ikke noe galt i at så store barn har egen PC. Men jeg er også litt enig med mannen til HI her, det er ikke sunt å bare få og få og få, men en mellomting hadde kanskje vært greit? Er kjipt å være den i klassen som har minst ting også, kanskje greit å legge seg midt på treet, for det er heller ikke bra å være den som har mest. Men egen PC eller nettbrett har vel de fleste barn i siste halvdel av barneskolen i dag. Anonymous poster hash: cdb75...ef8
Underveis --> Skrevet 23. september 2013 #9 Skrevet 23. september 2013 Jeg er nok også enig med din mann. For meg handler det om hva mine barn bruker tiden sin på. Dersom de skulle fått en haug med elektronisk leketøy, så blir de ofte "borte". Ja, det blir stille og rolig, men jeg vil ha aktive barn som holder på med fysisk aktivitet. Jeg vil også at mine barn skal lære seg å dele, og å vente på noe, og å spare til noe de ønsker seg! Det har ikke noe med at man ikke ønsker gi de hele verden, men hvordan de skal takle livet som voksen og selvstendig. Dersom de tidlig får dyre ting, så blir det foferdelig vanskelig å ha trang studentøkonomi f.eks. Dersom skolebarna trenger skolePC, så la besteforeldrene sponse de med den frekkeste modellen da, men bare til det barnet som trenger det, og gjerne i forbindelse med bursdag. Hvordan skal de kunne lære seg å sette pris på gaver de får dersom alt uansett ramler ned i fanget på de til enhver tid? Tenk på hvordan du vil de skal bli som voksne, ikke hva de gnåler og maser om til daglig!
Gjest Anonymbruker85 Skrevet 23. september 2013 #10 Skrevet 23. september 2013 er nok enig med mannen din her. barn kan bli fort utakknemlig for ting,hvis de er vant til og bare få dyre ting
Slalotte Skrevet 23. september 2013 #11 Skrevet 23. september 2013 Enig med mannen din.. Men hva om besteforeldrene kan gi det i julegave istedenfor..?
Gjest Hercule Poirot Skrevet 23. september 2013 #12 Skrevet 23. september 2013 Oi da... Hver sin Mac til 3 barn? Hva skal de med det, da? Har de bruk for det? En Mac på deling i tillegg til stasjonær pc, ja, det kan være greit, men hver sin??? Snakk om sløsing og bidrag til inaktive og bortskjemte unger. Ingen barn har bruk for pc/mac før de har reelt behov for det i skolesammenheng. Jeg vil anta at elever i øverste sjikt på mellomtrinnet og på ungdomsskolen har økende grad av behov for pc/mac, mens på videregående får jo hver elev "leie" pc til hele skoleløpet. Jeg skriver "leie" fordi leiesummen tilsvarer summen hver elev får i utstyrsstipend fra lånekassa. Etter å ha "leid" pc-en i tre år, får de pc-en. Noen kan vel ha glede av den i et par-tre år til, mens andre helt fint greier å drepe pc-en lenge før de er ferdige på videregående... Avsporing her, men tilbake til poenget - nei, 3 barn trenger absolutt ikke hver sin mac.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #13 Skrevet 23. september 2013 Så lenge de har råd til det, og ønsker å gi dem hver sin Mac, ser ikke jeg problemet med det. Hadde vært veldig glad hadde det vært oss... Anonymous poster hash: cec62...73b
3 i april Skrevet 23. september 2013 #14 Skrevet 23. september 2013 Jeg er enig med mannen din. Men jeg syns at besteforeldre kan få kjøpe hva de vil til jul og bursdag. Så om besteforeldre har et stort ønske om og kjøpe dyre ting til barnebarna sine kan de få gjøre det da.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #15 Skrevet 23. september 2013 Enig med mannen din. Ser hva dessuten hva data har gjort med mine 3 brødre... Anonymous poster hash: 95f29...1c1
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #16 Skrevet 23. september 2013 Sist jul fikk vi alle fem fullt skiutstyr inkl. klær, og opphold på luksushytte hele vinterferien. Samboer ble sur, og nektet å bli med, så jeg måtte dra alene med barna. Foreldrene mine mener det godt, og begrunner det med at vi trenger avkobling fra en stressende hverdag. Anonymous poster hash: eaf75...b6a
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. september 2013 #17 Skrevet 23. september 2013 Jeg er enig med deg hi Om man har råd til det ser jeg ikke noe grunn for at de ikke kan få det. Mine barn får alt de trenger og litt til og er ikke bortskjemte . 6 åringen min gir mer en gjerne ukelønnen sin til hjemløse sånn at de kan kjøpe seg kaffe ( som han sier selv) og han blir like glad for pokemon kort til 20 kr som ett nettbrett til 4000 kr. Selv om de får dyre ting betyr ikke det nødvendigvis at de er bortskjemte. Og hvorfor er det så farlig å være bortskjemt om man er høfflig og har empati ?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #18 Skrevet 23. september 2013 Sist jul fikk vi alle fem fullt skiutstyr inkl. klær, og opphold på luksushytte hele vinterferien. Samboer ble sur, og nektet å bli med, så jeg måtte dra alene med barna. Foreldrene mine mener det godt, og begrunner det med at vi trenger avkobling fra en stressende hverdag. Anonymous poster hash: eaf75...b6a Spør du meg, så har foreldrene dine for mye penger! Det de vel også kan sies å gjøre, er å kjøpe barnebarna sine. Men at samboeren din ble så sur at han nektet å bli med - det er barnslig oppførsel. Jeg vil anbefale foreldrene dine å justere ned nivået på gaver, dette er ren og skjær sløsing. Anonymous poster hash: e6c69...859
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #19 Skrevet 23. september 2013 Sist jul fikk vi alle fem fullt skiutstyr inkl. klær, og opphold på luksushytte hele vinterferien. Samboer ble sur, og nektet å bli med, så jeg måtte dra alene med barna. Foreldrene mine mener det godt, og begrunner det med at vi trenger avkobling fra en stressende hverdag. Anonymous poster hash: eaf75...b6a Kanskje han føler veldig på at ikke hans foreldre har råd til å gi det samme?? Anonymous poster hash: 3e624...c3d
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #20 Skrevet 23. september 2013 Jeg ville gjort et kompromiss, de kan få en maskin på deling som skal brukes til skolearbeid, og litt spilling om dere tillater det. De har godt av å dele og ha begrensinger og med en maskin samt den stasjonere blir det ikke kø for skolearbeid vil jeg tro. Anonymous poster hash: 2e20a...a20
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #21 Skrevet 23. september 2013 Kan de ikke få ekstra dyre ting til jul heller? Dette må nesten bare du og samboer snakke om å bli enige om et kompromiss. Du får gi litt ved at barna ikke trenger å få dyre ting hele året, mens han får gi litt ved å ikke sitte å surmule om de får flotte gaver til jul og feks. bli med på ferie om det er det de/dere får. Anonymous poster hash: 57b8d...f94
Isola&Lille+julegave Skrevet 23. september 2013 #22 Skrevet 23. september 2013 Sist jul fikk vi alle fem fullt skiutstyr inkl. klær, og opphold på luksushytte hele vinterferien. Samboer ble sur, og nektet å bli med, så jeg måtte dra alene med barna. Foreldrene mine mener det godt, og begrunner det med at vi trenger avkobling fra en stressende hverdag. Anonymous poster hash: eaf75...b6a For en utakknemlig og barnslig samboer du har! Ser svarene her inne tyter over av misunnelse og jantelov! Hvorfor ikke la besteforeldrene skjemme bort barnebarna så mye de vil?! Utrolig heldige dere er som kan få nyttige ting og fantastiske opplevelser i gave. Heller det enn besteforeldre som propper ungen full i brus, kaker, is og snop for å skjemme de bort! At barna blir så bortskjemt av dette, er jeg helt uenig i. De kan likevel lære å være takknemlig og sette pris på det de har! Når foreldrene dine har mulighet, og ønsker å bruke penger på sine barnebarn bør de få lov til det! Det er faktisk litt frekt av din mann å ikke ta imot!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. september 2013 #23 Skrevet 23. september 2013 Sist jul fikk vi alle fem fullt skiutstyr inkl. klær, og opphold på luksushytte hele vinterferien. Samboer ble sur, og nektet å bli med, så jeg måtte dra alene med barna. Foreldrene mine mener det godt, og begrunner det med at vi trenger avkobling fra en stressende hverdag. Anonymous poster hash: eaf75...b6a For en utakknemlig og barnslig samboer du har! Ser svarene her inne tyter over av misunnelse og jantelov! Hvorfor ikke la besteforeldrene skjemme bort barnebarna så mye de vil?! Utrolig heldige dere er som kan få nyttige ting og fantastiske opplevelser i gave. Heller det enn besteforeldre som propper ungen full i brus, kaker, is og snop for å skjemme de bort! At barna blir så bortskjemt av dette, er jeg helt uenig i. De kan likevel lære å være takknemlig og sette pris på det de har! Når foreldrene dine har mulighet, og ønsker å bruke penger på sine barnebarn bør de få lov til det! Det er faktisk litt frekt av din mann å ikke ta imot! Helt enig!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #24 Skrevet 23. september 2013 Her må du og mannen din finne ut noe som skal fungere for dere alle - over tid. Det betyr at dere begge må være innstilt på å svelge noen kameler. Flott med en Mac på deling, så kan de heller kanskje få en ny på deling om et par år. Supert med flott vinterferie, men nytt utstyr til alle er vel ikke nødvendig? Voksne trenger sjelden helt nytt og barn kan arve etter hverandre. Så synes jeg dine foreldre må få beskjed om enkelte "grenser" for hva de kjøper så de ikke tråkker dere på tærne. Kanskje det er hyggelig for pappa å kjøpe nytt skiutstyr til poden etc. etc. Anonymous poster hash: 4a5ed...7dc
Anne-B. Skrevet 23. september 2013 #25 Skrevet 23. september 2013 Det er litt mye med en laptop til dem hver. Hvordan skal det bli for dem når de blir så gamle at de skal klare seg selv, hvordan skal de da lære å tilpasse forbruket etter behov? Jeg tror det er der mange sliter i dag, at de er vant til et forbruk de selv ikke kan opprettholde når de flytter for seg selv og det ikke lenger er naturlig at foreldrene sponser så mye. Hos oss må barna dele på laptop og nettbrett, man tar ikke skade av å måtte tilpasse seg andre. Den som har skolearbeid, går foran en som bare vil spille. At foreldrene dine har så mye penger, er jo fantastisk flott for dem, det må føles trygt og godt. Jeg ville likevel tenkt på hva det forteller barna. Besteforeldre skal ikke fungere som en åpen pengesekk. Samtidig er det jo godt å lese at dere har noen som støtter dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå