Gå til innhold

Lege eller ikke??? Magesmerter barn 10år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. I dag er jeg hjemme med dn gutt på 10år som klager på magen. Vondt i hele, men mest på høyre. Sitter han stille er det bare sårt, men gjør mer vondt om han bøyer seg ned e.l og kommer borti. E t om han nyser, hoster..

Har ikke inntrykk av at det er veldig vondt. Han har spist mat selv om han klager over å være kvalm. Begynte i går kveld, sovnet sent i går og våknet tidlig fordi det var vondt. Sov godt i matt tror jeg..

Han ordner ting selv, men ser han er forsiktig. Pleier ikke klage så mye egentlig, så lurer jo litt.

Hva ville dere gjort..?

Anonymous poster hash: 1e99c...0be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha sjekket om han var 'slippøm'.

Klarer han å fortelle hvor i magen det gjør vondt?

Dersom det er blindtarmbetennelse, så pleier smerten først

å lokalisere seg i/rundt navelhøyde før den bevegerseg mot blindtarmsområdet.

(Nede på siden på guttens høyre side av magen.. Google om du ikke vet hvor den ligger).

Du kan da trykke et par fingre ned i magen for så å slippe raskt opp.

Om det er MER vondt i magen umiddelbart etter at du slipper (altså IKKE når du trykker),

så KAN det bety blindtarmbetennelse. Dette kan være en grei sjekk å ta før du ringer legen.

(Men husk å alltid ta det du leser her med en klype salt og sunn fornuft!

En ting er å skrive til deg her -en annen ting er å la kompetent personale sjekke pjokken..)

Kan også være greit å ta tempen -sjekke om han har litt forhøyet temp.

Du skal ikke gi smertestillende (Paracet etc) når noen har vondt i magen,

for dette kan kamuflere smertene som jo er en viktig indikator på hva det kan være

dersom det er noe mer enn et forbigående ubehag..

Men føler du deg usikker på gutten, så ringer du legen uansett.

Heller en gang for mye enn en gang for lite..

God bedring!

Anonymous poster hash: d91a7...612
Skrevet

Han har ikke feber, men høyere temp enn vanlig. Det vil si måleren pleier å vise 36,5. Nå viser den 37,2.

Pleier sjelden å ha feber, men hender jeg måler for å vite normalen i snitt.

Har klemt litt og slipt, men har inntrykk av at det er vondt uansett.

Nå henter han leker og slik selv. Ligger i sofa og leker. Bøyer seg ikke siden det er vondt.

Nei jeg vet at dette ikke blir det samme som lege, og vet litt om blindtarmen, men på barn er det ofte noe annerledes...

Og som sagt har nå vart i 12timer så vi har også litt tid går jeg ut i fra..

Det skal vel bli være etter 12timer, og det har ikke blitt det.

Hi

Anonymous poster hash: 1e99c...0be

Skrevet

Når det gjelder meg selv er terskelen høy for å gå til lege.

Når det gjelder barn er terskelen min langt lavere. Så lenge barnet har hatt vondt siden i går og det ikke er bedring ville jeg gått.

Skrevet

#2 igjen.

Jeg hadde ringt legen i og med at han har forhøyet temperatur.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: d91a7...612
Skrevet

Jeg ville ringt legen uansett jeg. Man skal alltid ta magesmerter på alvor!
Heller en tur for mye, enn en for lite

Skrevet

Jeg ville ha sjekket om han var 'slippøm'.Klarer han å fortelle hvor i magen det gjør vondt? Dersom det er blindtarmbetennelse, så pleier smerten førstå lokalisere seg i/rundt navelhøyde før den bevegerseg mot blindtarmsområdet.(Nede på siden på guttens høyre side av magen.. Google om du ikke vet hvor den ligger). Du kan da trykke et par fingre ned i magen for så å slippe raskt opp.Om det er MER vondt i magen umiddelbart etter at du slipper (altså IKKE når du trykker),så KAN det bety blindtarmbetennelse. Dette kan være en grei sjekk å ta før du ringer legen.(Men husk å alltid ta det du leser her med en klype salt og sunn fornuft!En ting er å skrive til deg her -en annen ting er å la kompetent personale sjekke pjokken..) Kan også være greit å ta tempen -sjekke om han har litt forhøyet temp. Du skal ikke gi smertestillende (Paracet etc) når noen har vondt i magen,for dette kan kamuflere smertene som jo er en viktig indikator på hva det kan væredersom det er noe mer enn et forbigående ubehag.. Men føler du deg usikker på gutten, så ringer du legen uansett.Heller en gang for mye enn en gang for lite.. God bedring!  Anonymous poster hash: d91a7...612

Jeg må bare påpeke at man ved appendisitt også kan være trykkøm, og at slippømheten kan mangle. Derfor ingen absolutte krav om type ømhet. Typisk er diffuse magesmerter som etterhvert lokaliseres til nedre, høyre kvadrant.

Anonymous poster hash: dd51b...447

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...