Gå til innhold

Når begynte barna deres å spise selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig normalt? Har en gutt på 10 mnd som spiser brød og frukt selv, når han gidder.. Stort sett er maten såvidt innom munnen før det havner på gulvet, men det er vel kanskje vanlig?

Men når begynner de å spise godt selv, altså spiser seg selv mett, uten å bare prøvesmake? Hvis dere skjønner hva jeg mener :P

Anonymous poster hash: c8586...e37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca 11-12 mnd her. Men alle er forskjellige...

Skrevet

Ho var vel 14-15 mnd. Prøvde iherdig, men ho syntes ikkje det var hennar oppgåve å få maten i munnen. Derimot kunne ho godt mate mamma, eller hive på golvet.

Skrevet

Rundt 11 mnd.

Anonymous poster hash: cae54...bee
Skrevet

ca 1 år da hun spiste alt selv.. brød, middag og grøt.. 

Skrevet

Førstemann var vel ca ett år. Tvillingene mine begynte å spise alt selv fra de var 7 mnd. Mye gris, men vi fikk endelig spise i fred. :)

Anonymous poster hash: a197a...f67

Skrevet

Fem mnd.

Anonymous poster hash: 774b5...c0a

Skrevet

Hva er egentlig normalt? Har en gutt på 10 mnd som spiser brød og frukt selv, når han gidder.. Stort sett er maten såvidt innom munnen før det havner på gulvet, men det er vel kanskje vanlig?

Men når begynner de å spise godt selv, altså spiser seg selv mett, uten å bare prøvesmake? Hvis dere skjønner hva jeg mener :P

Anonymous poster hash: c8586...e37

Brødskiver spiste begge selv fra de var ca 6-7  mnd og kunne sitte i spisestolen sin. Flytende middag trenger fortsatt minste hjelp til, han er 1 1/2 år gammel. Husker ikke når eldste begynte  spise helt selv. Det skjedde gradvis. Øving gjør mester :)

Anonymous poster hash: 0b4d3...dce

Skrevet

Mine har fått spise selv fra de begynner å spise sittende med bordet. Dvs, at de er delaktig i spisingen fra de er 6-7 måneder gamle. Da får de egen skje til måltidet, men behøver selvfølgelig hjelp til å få i seg mesteparten.

Bladde gjennom noen bilder nå og fant et av yngste når hun var 9 måneder og hadde spist en hel skål med middag (spaghetti med kjøttsaus) selv. Litt med skje, og mest med hendene. Både unge, bord og gulv måtte vaskes etterpå, men 85-90 % hadde gått i munnen på ene eller andre måten, og ungen var mett.

Fra rundt 12 måneder så har det sjelden vært nødvendig med noe særlig hjelp, utover å minne på å spise fint innimellom, de glemmer seg jo fort litt bort. Jeg har stor tro på at de er såpass selvstendig så tidlig fordi de har fått lov til å øve seg fra veldig tidlig. Og ungene blir jo veldig stolte, samt at det er deilig å kunne konsentrere seg mer om egen mat ved middagsbordet :-)

Mine har spist yoghurt og grøt selv når de har begynt i barnehagen 15-16 måneder gamle, og da uten særlig behov for smekke. Brød har de i grunn nesten alltid spist selv, med litt supplering fra meg ved behov.

Nå høres det ut som om jeg bare er ute etter å skryte av ungene mine, men poenget mitt er altså at det lønner seg å la de prøve seg. Utrolig hva de får til når man lar de få muligheten. Mange undervurderer ungene sine veldig.

Anonymous poster hash: 77262...d31
Skrevet

Fem mnd.

Fra fem mnd satt babyen og spiste grøt med skje alene? Right....

Anonymous poster hash: 2c29c...5c7

Skrevet

Fem mnd.

Fra fem mnd satt babyen og spiste grøt med skje alene? Right....

Anonymous poster hash: 2c29c...5c7

Hehe, jeg tenkte det samme! Ungen min er 6 mnd, og kan ikke engang få en en bit skive i munnen! Vel, etter at halvparten av bitene er suttet på og spyttet ut igjen/mistet/kastet på gulvet, og de resterende bitene ligger overalt rundt skålen, får h*n kanskje inn et par biter, maks. Skje er h*n flink med, men kun til å putte i munnen. Får overhodet ikke til å ta grøt ol på skjeen, og så inn i munnen.

Anonymous poster hash: 8e5a5...b3b

Skrevet (endret)

Han begynte vel og spise brød og slikt selv når han var rundt 11-12mnd :)

Og med slikt mener jeg også yoghurt, og noen skjeer med grøt :P
har den filosofien om at hvis de ikke får prøvd seg ut så lærer de aldri :P
så om de søler og griser bryr jeg meg fint lite om det :)

Endret av super-anonymius

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...