Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #1 Skrevet 21. september 2013 Begge barna mine spiller både fotball og håndball! Det betyr mye dugnadsarbeid for iss foreldre, både via ting som skal selges og annen dugnad. Opplever mye sutring fra foreldre. Hva er alternativet? At barna slutter å være aktive og heller blir mye mer passive?? Vi har hvertfall funnet ut at det er verdt hver time vi bruker på dugnad fordi barna våre er aktive med en idretter de elsker, fysisk aktivitet og masse sosialt. Foreldre, slutt og syt. Anonymous poster hash: 0b1d7...c39
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. september 2013 #3 Skrevet 21. september 2013 Alternativet er at kommunene gir mer penger til skolen, og får en ordning på dette slik at det inngår i skoletiden, slik de har i feks usa. Det må være så mye bedre å få alle i aktivitet?? Samt at en time etter skoletiden er det som trengs, istedenfor at man er hjemme fra jobb kl 16 og må avgårde på trening 1630. På den måten kan flere komme ut i arbeid, flere unger kan være i aktivitet, og foreldre slipper tidsklemma vinn vinn! Og, alle de pengene vi bruker gjennom året på å kjøre hit og dit, kan vi godt betale ekstra i kontingent ;-)
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #4 Skrevet 21. september 2013 Alternativet er at kommunene gir mer penger til skolen, og får en ordning på dette slik at det inngår i skoletiden, slik de har i feks usa. Det må være så mye bedre å få alle i aktivitet?? Samt at en time etter skoletiden er det som trengs, istedenfor at man er hjemme fra jobb kl 16 og må avgårde på trening 1630. På den måten kan flere komme ut i arbeid, flere unger kan være i aktivitet, og foreldre slipper tidsklemma vinn vinn! Og, alle de pengene vi bruker gjennom året på å kjøre hit og dit, kan vi godt betale ekstra i kontingent ;-) Ikke enig! Det er altfor mange foreldre som allerede deltar så lite på fritidsarenaene. Anonymous poster hash: ca225...d8e
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. september 2013 #5 Skrevet 21. september 2013 Alternativet er at kommunene gir mer penger til skolen, og får en ordning på dette slik at det inngår i skoletiden, slik de har i feks usa. Det må være så mye bedre å få alle i aktivitet?? Samt at en time etter skoletiden er det som trengs, istedenfor at man er hjemme fra jobb kl 16 og må avgårde på trening 1630. På den måten kan flere komme ut i arbeid, flere unger kan være i aktivitet, og foreldre slipper tidsklemma vinn vinn! Og, alle de pengene vi bruker gjennom året på å kjøre hit og dit, kan vi godt betale ekstra i kontingent ;-)Ikke enig! Det er altfor mange foreldre som allerede deltar så lite på fritidsarenaene. Anonymous poster hash: ca225...d8e Det er sant. Men, det gir muligheter til de som aldri får være med og, av ulike grunner Vi stiller alltid opp, men å bruke 40 timer på en uke er faktisk for mye. Og mange har ikke mulighet til det, av ulike grunner... Vi hadde totalt 3 ulike aktiviteter å følge opp, men nå har vi bare én (enn så lenge) og det er faktisk skrekkelig mye å være med på.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #6 Skrevet 21. september 2013 Vi er to stk som jobber full turnus. Mannen er borte i 7 uker hvert år ifbm jobb. Han går 30 timers vakter når han går vakter på sykehuset. Til sammen jobber vi ca 34 av årets helger. Så det er ikke vrangvilje fra vår side. For å unngå å hisse på oss overivrige fotball/håndball/korps foreldre som ikke har noen forståelse for at vi har forskjellig livssituasjon, nekter vi ungene våre å delta i disse idrettene. Vi har funnet alternative idretter. Og ungene våre er slettes ikke passive, vi hopper rundt i skog og mark stadig vekk. Anonymous poster hash: 27987...a55
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #7 Skrevet 21. september 2013 er til tider dritt lei dugnadene...men stiller opp og gjør det,dette er jo med på at jenta mi får trening,cuper og masse sosiale opplevelser,,eks super weekend i larvik osv Anonymous poster hash: a2131...195
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #8 Skrevet 21. september 2013 Ikke dra alle over en kam. Jeg hadde en periode av livet mitt hvor min mann var psykotisk, hoppet ut fra andre etasje i en blokk og ble innlagt. Samtidig lå min far i respirator og vi fikk beskjed om at han ikke ville overleve helgen. Venninnen min ble skambanket av sin samboer og oppga meg som sin nærmeste på sykehuset. Dessverre var det også loppemarked i min sønns skolekorps. Jeg hadde ikke sjans i havet til å delta. Ga selvfølgelig beskjed, og ble møtt på en ganske uhyggelig måte... Anonymous poster hash: 0cc9a...187
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #9 Skrevet 21. september 2013 Ikke dra alle over en kam. Jeg hadde en periode av livet mitt hvor min mann var psykotisk, hoppet ut fra andre etasje i en blokk og ble innlagt. Samtidig lå min far i respirator og vi fikk beskjed om at han ikke ville overleve helgen. Venninnen min ble skambanket av sin samboer og oppga meg som sin nærmeste på sykehuset. Dessverre var det også loppemarked i min sønns skolekorps. Jeg hadde ikke sjans i havet til å delta. Ga selvfølgelig beskjed, og ble møtt på en ganske uhyggelig måte... Anonymous poster hash: 0cc9a...187 Kan høres ut som om vi har barn i samme korps... Så grusomt at alt det skulle skje deg Anonymous poster hash: 3f692...6fb
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #10 Skrevet 21. september 2013 Barna mine har ikke begynt med aktiviteter enda men jeg ser jo hva foreldre rundt meg bruker helgene til. Kjøring til cup og kamper fylket rundt, stå i kafe, selge egg, være trenere, osv... Selv spiller jeg i korps og har mer enn nok med de få dugnadene vi har der. Dette er morsomt og sosialt en gang i blant men om det skal skje noe hver helg så blir det faktisk mye. Jeg betaler gjerne høyere kontingent for å slippe, men all norsk barneidrett er jo bygd på innsats fra foreldre så om alle tenker sånn så blir det jo ikke noe av noe. Synes også dette kunne vært mer inkludert i skoledagen slik det ofte gjøres med kulturskole (timene legges rett ett skoletid) slik at barna kunne bruke kveldene sine på uorganisert aktivitet med venner, lekser og familie. Anonymous poster hash: 3e498...b1e
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #11 Skrevet 21. september 2013 På turn fikk vi valget mellom lav pris og dugnad eller høyere pris og null dugnad (400 eller 700). Valgte med glede å betale 700, og kommer ikke til å sutre. Anonymous poster hash: 71dde...d08
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #12 Skrevet 21. september 2013 Her velger vi fritidsaktiviteter som ikke baseres på foreldrene. Der våre barn deltar er det ledere som driver dette av egen vilje, og det kreves ikke mer av oss foreldre enn at vi henter og bringer, samt heier når vi har anledning. Heldigvis ikke noe tvang. Fritidsaktiviteter som baseres på veldig mye dugnadsarbeid for foreldre er jeg skeptisk til. Får en følelse av at den klubben/organisasjonen ikke er et så godt tilbud. (Ettersom den ikke lykkes uten dugnad fra foreldre). Anonymous poster hash: 454d8...a2f
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #13 Skrevet 21. september 2013 Har snart 5 barn og flere fotballspillere. Vi har jo ikke helger uten kamper og treninger, opplegg hele tiden. I tillegg til ukedagene. Mannen jobber turnus og det kan være at det kræsjer med aktivitetene til ungene. Det er ikke alle som skjønner at det er forskjell på ett barn og mange. Men vi kan ikke holde ungene borte fra idrett selv om vi får mer en en fotballgutt og kanskje en ballettjente i tillegg. I 7. Trinn har de trening 7 ganger i uka, lange turer til kamper, cuper i inn og utland. Det er mye noen ganger. Men noe skal man stille opp på, selvsagt Anonymous poster hash: af2b8...851
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #14 Skrevet 21. september 2013 Vi foreldrene har faktisk nok å gjøre om vi ikke skal bruke den lille fritiden vi har på dugnader. Så da har vi valgt andre aktiviteter for ungnene våre der vi heller betaler litt mer. Anonymous poster hash: 91791...f9c
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #15 Skrevet 21. september 2013 Har spilt håndball hele livet og her husker jeg foreldre rullerte med å kjøre på bortekamper trening kom vi oss på selv. Syns heller det er viktig at foreldre stiller opp på litt kamper i ny og ne mem hvorfor et det så viktig åvære med på treninger. Sykler ikke unger lenger eller går? Anonymous poster hash: b52d3...12b
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #16 Skrevet 22. september 2013 Vel vi foreldre bidrar til at voksenfotballen eksisterer her i området. Vi må stille til dugnad på cuper hvor kun voksne spiller. Det er en del av avtalen. Det synes jeg er dårlig. 20 timer i året per barn man har som spiller fotball og under halvparten av timene går direkte til barna. Vi får en regning på 140 kr per time vi ikke har stilt opp på tiltross for at det ved noen anledninger ikke har vært ledige plasser. Anonymous poster hash: 339d5...4ad
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #17 Skrevet 22. september 2013 Fritidsaktiviteter er ikke et udelt gode. Jeg er fornøyd når ungene ikke vil være med. Er selv lagleder for en aktivitet og mannen er trener for en aktivitet. Det er mye styr med aktiviteter, og det er ekstremt tidkrevende. Det går ut over tid som kan brukes til andre ting, og det kan bli for lite tid til ro for barna. Tenker det er et super gode med alle aktiviteter som blir unnagjort i sfo tiden, eller tida mellom skoleslutt og halv fem. Vi jobber begge to, ungene er med på aktiviteter som ikke bare spiser opp ettermiddager, men også helger. Vi har et hsu som er under oppussing, og interesser vi voksne også ønsker å føkge opp for oss selv. Ungene får jo fysisk aktivitet under vanlig ute lek, trenger ikke gå på fotball eller håndball for å få i gang blodsirkulasjonen. Ser ikke problemene med at ting skal bli nnagjort i vanlig arbeidstid. Foreldre trenger jo ikke være med på øvinger og trening. Anonymous poster hash: 01527...8a8
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #18 Skrevet 22. september 2013 Jeg synes prisen for at barna er med i idrett (fotball og håndball som mine to går på) er verdt hver time jeg gjør dugndsarbeid. Sosial er det og og en fin måte å bli kjent med forelrene til de andre på laget. Anonymous poster hash: 0b1d7...c39
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #19 Skrevet 22. september 2013 Blir forbanna over slike som over ser når du gir beskjed om at det er totalt vanskligt for meg og gubben. Vedr arbeid og stille opp på dugnad. Har sakt at jeg kan bake 2 til 3 kaker til dugnad men blir oppsatt på dugnad. Vi får ikkje altid reise på turneer, trening og etc pga av jobben. Anonymous poster hash: e57f7...12e
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #20 Skrevet 22. september 2013 Jeg syns det krever FOR mye av foreldrene. Og om man da har fire barn på håndball/fotball, så blir det rett og slett for mye. Og det ender med at barna blir tatt ut av idretten, eller at man blir stemplet som late foreldre. Jeg synes komunene skal bidra litt mere! Anonymous poster hash: fc1e2...f08
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #21 Skrevet 22. september 2013 Jeg syns det krever FOR mye av foreldrene. Og om man da har fire barn på håndball/fotball, så blir det rett og slett for mye. Og det ender med at barna blir tatt ut av idretten, eller at man blir stemplet som late foreldre. Jeg synes komunene skal bidra litt mere! Anonymous poster hash: fc1e2...f08 Er enig for jeg har 5 barn og få detta til å gå rundt er vanskligt pga jobben og tiden. Anonymous poster hash: e57f7...12e
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #22 Skrevet 22. september 2013 Så lenge de spør om en har mulighet og lyst til å hjelpe til på dugnad, er det ok. Da har man et valg. Men dersom det er et KRAV, setter jeg meg på bakbeina. Det blir feil synes jeg. De fleste har jo ikke bare det ene barnet å følge opp, men som regel har en flere barn en skal følge opp også. I tillegg til arbeidet ens. Anonymous poster hash: 454d8...a2f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #23 Skrevet 22. september 2013 Synes det er viktig at man tar hensyn til livssitvasjonen til folk. Har 5 barn, der de tre yngste er ganske tett. Har ikke alltid like lett å stille opp da. Nå er yngste snart 3 år, og dugnader er ikke et ork lenger. Har tatt på meg flere verv. Og nå er det jeg som irriterer meg over late og sutrete foreldre. Vel og merke foreldre med store barn, og som absolutt har tid. Anonymous poster hash: a55f9...165
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #24 Skrevet 22. september 2013 Det er egentlig ganske enkelt og greit. Klubben må ha inn penger dersom barna våre skal kunne drive med idrett. Det må alle bidra til, har man liten tid får man heller få mulighet til å betale i steden. De fleste foreldre har det hektisk og man kan ikke forvente at barnet ditt skal gå på en aktivitet uten at foreldrene bidrar så det går rundt økonomisk Anonymous poster hash: 4a80d...423
klg,2 boys now:) Skrevet 22. september 2013 #25 Skrevet 22. september 2013 Når jeg drev med idrett var d vi som utøvere som gikk rundt og solgte lodd og kaker og hva d måtte være.foreldrene deltok ikke.og vi syklet til og fra treninger og kamper,veldig skjeldent d var foreldre med.var liksom vår greie.stor koste oss vi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå