Gå til innhold

Kan man lage sin private kirkegård?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stor familiegård, som hele slekta er veldig knyttet til. Vi har ofte diskutert muligheten for å lage en privat gravlund, på en skjermet del av eiendommen. Har man lov til dette, og er det lettere å få gjennom om de døde kremeres? 

Anonymous poster hash: 0c3c1...e06
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke. Men hva om denne eiendommen blir solgt en gang i fremtiden da ?

Ikke så stas å få en gravlund med fremmede mennesker med på kjøpet...

Anonymous poster hash: f1d95...914
Skrevet

Det må søkes særskilt om. Hvorvidt det er enkelt å få gjennom aner jeg ikke, men jeg mistenker at det ikke er det.

Vi har vært inne på tanken selv, men har landet mer på tanken om å lage en minnevegg i en steinklippe.

Skrevet

Har vært i familiens eie i generasjoner, og kommer ikke til å bli solgt til noen uten om slekta. Er en klausul på det. Tenker i et skogholt, som ikke er til sjenanse for andre. Den offentlige kirkegården er det lang vei til, ca en times kjøretur.

Anonymous poster hash: 0c3c1...e06
Gjest Julia1984
Skrevet

Tviler sterkt. Det er strenge regler på sånt i Norge! Heldigvis!

Skrevet

Ja, det kan du. Jeg googlet og leste lovteksten. Det er mulig å søke om privat nedsettelsessted til urner. I utgangspunktet skal en kirkegård være offentlig, eller tilhøre en trosretning. I paragraf 4 fremkommer det at det er mulig å søke om å få asken spredt i naturen, eller å få tillatelse til å sette ned urnen et annet sted. Søk det opp selv og se. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...