Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #1 Skrevet 21. september 2013 Har en stor familiegård, som hele slekta er veldig knyttet til. Vi har ofte diskutert muligheten for å lage en privat gravlund, på en skjermet del av eiendommen. Har man lov til dette, og er det lettere å få gjennom om de døde kremeres? Anonymous poster hash: 0c3c1...e06
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #2 Skrevet 21. september 2013 Aner ikke. Men hva om denne eiendommen blir solgt en gang i fremtiden da ? Ikke så stas å få en gravlund med fremmede mennesker med på kjøpet... Anonymous poster hash: f1d95...914
ms.Pond Skrevet 21. september 2013 #3 Skrevet 21. september 2013 Det må søkes særskilt om. Hvorvidt det er enkelt å få gjennom aner jeg ikke, men jeg mistenker at det ikke er det. Vi har vært inne på tanken selv, men har landet mer på tanken om å lage en minnevegg i en steinklippe.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #4 Skrevet 21. september 2013 Har vært i familiens eie i generasjoner, og kommer ikke til å bli solgt til noen uten om slekta. Er en klausul på det. Tenker i et skogholt, som ikke er til sjenanse for andre. Den offentlige kirkegården er det lang vei til, ca en times kjøretur. Anonymous poster hash: 0c3c1...e06
Gjest Julia1984 Skrevet 21. september 2013 #5 Skrevet 21. september 2013 Tviler sterkt. Det er strenge regler på sånt i Norge! Heldigvis!
Musemorbr / Skrevet 21. september 2013 #6 Skrevet 21. september 2013 Ja, det kan du. Jeg googlet og leste lovteksten. Det er mulig å søke om privat nedsettelsessted til urner. I utgangspunktet skal en kirkegård være offentlig, eller tilhøre en trosretning. I paragraf 4 fremkommer det at det er mulig å søke om å få asken spredt i naturen, eller å få tillatelse til å sette ned urnen et annet sted. Søk det opp selv og se.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå