Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #1 Skrevet 20. september 2013 Sønnen våres er akkurat blitt to år nå. Fra han var 6 mnder så begynte faren å ha fast samvær med sønnen,å vi er der nå annenhver helg. Jeg er alltid med for barnefaren vil/tør ikke ha han alene. Barnefaren har per dags dato aldri skiftet en eneste bleie,aldri gitt han mat,aldri legget han,aldri badet han,eller aldri stått opp med han om morgenen. Det er jeg som må gjøre alt selv om det er egentlig hans helg med barnet. Han har aldri heller vært alene med barnet mer en maks en halvtime mens jeg har dusjet å da setter han alltid på en dvd så han får det enkelt. Etter en krangel i dag så vil han at jeg skal skrive under på delt foreldreansvar noe jeg overhodet ikke vil! Skal vvi ha delt foreldreansvar så bør han begynne å ta med ansvar for sønnen sin. Så kan han virkelig kreve delt foreldreansvar? Han truer med å ta det til rettsak på onsdag om jeg ikke skifter mening. Anonymous poster hash: 1a097...ac2
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #2 Skrevet 20. september 2013 Ja han kan kreve delt foreldreansvar og så lenge det ikke er noe veldig galt med han vil han få det. Anonymous poster hash: 7ba3f...003
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #3 Skrevet 20. september 2013 Ja han kan kreve delt foreldreansvar og så lenge det ikke er noe veldig galt med han vil han få det. Anonymous poster hash: 7ba3f...003 Det stemmer som nr.2 skriver. Om du ikke frivillig går med på det så vil han, dersom han ikke er rusmisbruker, ikke utøver vold mot barnet og han er ved sine fulle fem, få tildelt foreldreansvar i retten Anonymous poster hash: 9c2a9...2b9
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #4 Skrevet 20. september 2013 Å da kommer jeg til å fremstille veldig dårlig? Anonymous poster hash: 1a097...ac2
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #5 Skrevet 20. september 2013 Å da kommer jeg til å fremstille veldig dårlig? Anonymous poster hash: 1a097...ac2 En god løsning kan være at du er litt på tilbudsiden og kommer med et forslag til ham. Feks. at når han har hatt jevnlig samvær i 1 år og viser at han kan ta ansvar for sønnen sin alene så vil du signere papirene på delt foreldreansvar. Og så lager dere en avtale på det. Anonymous poster hash: 9c2a9...2b9
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #6 Skrevet 20. september 2013 Han snakker også om å søke 50/50! Han får vel ikke det når han aldri har tatt noe ansvar for sønnen sin?? Anonymous poster hash: 1a097...ac2
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #7 Skrevet 20. september 2013 Han snakker også om å søke 50/50! Han får vel ikke det når han aldri har tatt noe ansvar for sønnen sin?? Anonymous poster hash: 1a097...ac2 Meget lite sannsynlig. Anonymous poster hash: 7ba3f...003
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #8 Skrevet 20. september 2013 Han snakker også om å søke 50/50! Han får vel ikke det når han aldri har tatt noe ansvar for sønnen sin?? Anonymous poster hash: 1a097...ac2 Nei, det får han ikke. Og det er han vel strengt tatt ikke interessert i heller, sier det nok bare for å skremme deg. Jeg ville ikke ha skrevet under på delt foreldreansvar sånn helt uten videre... Anonymous poster hash: 33268...3c3
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #9 Skrevet 20. september 2013 Gud hjelpe meg for noen svar. Så lenge du ikke signerer for noe må han gå rettens vei for å ha mulighet til å få delt. Dere må betale deres egne saksomkostninger ifm denne rettssaken. Og dette uavhengig av utfallet. Men, iom at barnet er bare to år og far aldri har hatt barnet på overnatting så vil ikke retten dømme til delt. Så hadde jeg vært deg, så hadde jeg latt være å signere. Oppretthold samværsavtalen som den er og la han ta initiativet hvis han ønsker endring. For å få rettsgang i en slik sak så må det og foreligge en meglingsraport og samværsavtalen må være minimum seks mnd. Du får ikke det opp i retten hvis ikke. Men, dette hadde jeg overlatt til eksen å finne ut selv. Det er ikke din jobb Anonymous poster hash: b4926...93e
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #10 Skrevet 20. september 2013 Gud hjelpe meg for noen svar. Så lenge du ikke signerer for noe må han gå rettens vei for å ha mulighet til å få delt. Dere må betale deres egne saksomkostninger ifm denne rettssaken. Og dette uavhengig av utfallet. Men, iom at barnet er bare to år og far aldri har hatt barnet på overnatting så vil ikke retten dømme til delt. Så hadde jeg vært deg, så hadde jeg latt være å signere. Oppretthold samværsavtalen som den er og la han ta initiativet hvis han ønsker endring. For å få rettsgang i en slik sak så må det og foreligge en meglingsraport og samværsavtalen må være minimum seks mnd. Du får ikke det opp i retten hvis ikke. Men, dette hadde jeg overlatt til eksen å finne ut selv. Det er ikke din jobb Anonymous poster hash: b4926...93e Har nå sagt til faren at her etter så får han ha sønnen alene visst han skal ha samvær med barnet,så får vi se hvor intresser han er da. Jeg saboterer selvsagt ikke noe samvær,han får ha han annenhver helg. Jeg står tross alt som alenemamma,så mer enn annenhver helg får han ikke av meg på dette tidspunktet hvertfall. Jeg tror heller ikke at han søker 50/50 av de rette grunnene hvertfall,han er bare fryktelig sint på meg fordi jeg har fått meg ny type. Likevel tviler jeg dessverre ikke på at han går videre til rettssak så derfor jeg lurer på hvilke konsekvenser det vil få for meg,visst det skulle gå videre til rettsak. Han bor også ca en time unna barnehagen hver vei,så det det kan vel også være en fordel for meg. Anonymous poster hash: 1a097...ac2
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #11 Skrevet 20. september 2013 Gud hjelpe meg for noen svar. Så lenge du ikke signerer for noe må han gå rettens vei for å ha mulighet til å få delt. Dere må betale deres egne saksomkostninger ifm denne rettssaken. Og dette uavhengig av utfallet. Men, iom at barnet er bare to år og far aldri har hatt barnet på overnatting så vil ikke retten dømme til delt. Så hadde jeg vært deg, så hadde jeg latt være å signere. Oppretthold samværsavtalen som den er og la han ta initiativet hvis han ønsker endring. For å få rettsgang i en slik sak så må det og foreligge en meglingsraport og samværsavtalen må være minimum seks mnd. Du får ikke det opp i retten hvis ikke. Men, dette hadde jeg overlatt til eksen å finne ut selv. Det er ikke din jobb Anonymous poster hash: b4926...93e Har nå sagt til faren at her etter så får han ha sønnen alene visst han skal ha samvær med barnet,så får vi se hvor intresser han er da. Jeg saboterer selvsagt ikke noe samvær,han får ha han annenhver helg. Jeg står tross alt som alenemamma,så mer enn annenhver helg får han ikke av meg på dette tidspunktet hvertfall. Jeg tror heller ikke at han søker 50/50 av de rette grunnene hvertfall,han er bare fryktelig sint på meg fordi jeg har fått meg ny type. Likevel tviler jeg dessverre ikke på at han går videre til rettssak så derfor jeg lurer på hvilke konsekvenser det vil få for meg,visst det skulle gå videre til rettsak. Han bor også ca en time unna barnehagen hver vei,så det det kan vel også være en fordel for meg. Anonymous poster hash: 1a097...ac2 Det koster rundt 1000kr for konsultasjon hos en advokat. Ta med papirene dine og saken din til en som holder på med familierett. Da får du reelle svar. Det kan være vel verdt pengene om ikke annet en at du får ro i "sjæla" Men, så lenge du forholder deg til samværsavtalen så vil ikke det få noen konsekvenser for deg. Då dette hadde jeg tatt med knusendes ro Anonymous poster hash: b4926...93e
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #12 Skrevet 20. september 2013 Dere må skille mellom to viktige ting her! Delt foreldreansvar: delta i oppdragelse til barnet og vært med å ta beslutninger. Som feks barnehage og pass. Dette er noe far lett får hvis han tar det til retten, og det letteste er bare å skrive under med en gang. Tar han det til retten, vil du bli sett på som lite samarbeidsvillig, og det vil evt se dårlig ut hvis han skulle ta en annen sak videre senere (feks delt omsorg). Delt foreldreomsorg: med andre ord prosentvis hvor mye man har barnet. Det skal mye til for at far får 50/50 i denne saken. Dette er noe som foreldre for det meste enes om ved samlivsbrudd når barnet er stort nok til det, og hvis ikke så kan det dømmes i retten av og til. Da skal man bo i nærheten, ha godt samarbeid, osv. Som sagt, hvis det er dette du mener HI, skal du ikke bekymre deg, han må gjerne ta det til retten når barnet er så lite, han vil tape. Anonymous poster hash: f0b38...adc
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #13 Skrevet 21. september 2013 Du kan si det nå er slutt på at du skal være med på samvær, og han kan begynne med og lære å bytte bleier. Han kan jo begynne med å ha barnet noen timer alene og så heller øke til annenhver helg når dere ser det går greit. Er du hjemme hos eksen din annenhver helg og overnatter? Anonymous poster hash: fb1a3...a03
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #14 Skrevet 21. september 2013 Dere må skille mellom to viktige ting her! Delt foreldreansvar: delta i oppdragelse til barnet og vært med å ta beslutninger. Som feks barnehage og pass. Dette er noe far lett får hvis han tar det til retten, og det letteste er bare å skrive under med en gang. Tar han det til retten, vil du bli sett på som lite samarbeidsvillig, og det vil evt se dårlig ut hvis han skulle ta en annen sak videre senere (feks delt omsorg). Delt foreldreomsorg: med andre ord prosentvis hvor mye man har barnet. Det skal mye til for at far får 50/50 i denne saken. Dette er noe som foreldre for det meste enes om ved samlivsbrudd når barnet er stort nok til det, og hvis ikke så kan det dømmes i retten av og til. Da skal man bo i nærheten, ha godt samarbeid, osv. Som sagt, hvis det er dette du mener HI, skal du ikke bekymre deg, han må gjerne ta det til retten når barnet er så lite, han vil tape. Anonymous poster hash: f0b38...adc jada har skjønt forskjellen men jeg er overhodet ikke interessert i at han for eksempel kan nekte å skrive ut på pass når jeg,kjæresten min og sønnen min skal på utlandsreise. Jeg har tatt alle avgjørelser når det gjelder sønnen vår siden han ble født,også nå skal jeg plutselig ikke få bestemme noe selv lengre bare fordi barnefaren vil hevne seg! Latterlige regler! Anonymous poster hash: 1a097...ac2
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #15 Skrevet 21. september 2013 Du kan si det nå er slutt på at du skal være med på samvær, og han kan begynne med og lære å bytte bleier. Han kan jo begynne med å ha barnet noen timer alene og så heller øke til annenhver helg når dere ser det går greit. Er du hjemme hos eksen din annenhver helg og overnatter? Anonymous poster hash: fb1a3...a03 Ja det har jeg allerede sagt men han vil ha han hele helgen han nekter å gradvis tilvenne han situasjonen :S Ja jeg er hjemme hos eksen og overnatter annenhver helg så han har fått vært med sønnen sin. Men når han truer med rettsak så gidder faen ikke jeg å forsette med det! Nå er det på tide at han tar ansvar å vise at han klarer å ta seg av barnet uten at jeg er der å gjør alt for han. Anonymous poster hash: 1a097...ac2
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #16 Skrevet 21. september 2013 Dere må skille mellom to viktige ting her! Delt foreldreansvar: delta i oppdragelse til barnet og vært med å ta beslutninger. Som feks barnehage og pass. Dette er noe far lett får hvis han tar det til retten, og det letteste er bare å skrive under med en gang. Tar han det til retten, vil du bli sett på som lite samarbeidsvillig, og det vil evt se dårlig ut hvis han skulle ta en annen sak videre senere (feks delt omsorg). Delt foreldreomsorg: med andre ord prosentvis hvor mye man har barnet. Det skal mye til for at far får 50/50 i denne saken. Dette er noe som foreldre for det meste enes om ved samlivsbrudd når barnet er stort nok til det, og hvis ikke så kan det dømmes i retten av og til. Da skal man bo i nærheten, ha godt samarbeid, osv. Som sagt, hvis det er dette du mener HI, skal du ikke bekymre deg, han må gjerne ta det til retten når barnet er så lite, han vil tape. Anonymous poster hash: f0b38...adc jada har skjønt forskjellen men jeg er overhodet ikke interessert i at han for eksempel kan nekte å skrive ut på pass når jeg,kjæresten min og sønnen min skal på utlandsreise.Jeg har tatt alle avgjørelser når det gjelder sønnen vår siden han ble født,også nå skal jeg plutselig ikke få bestemme noe selv lengre bare fordi barnefaren vil hevne seg! Latterlige regler! Anonymous poster hash: 1a097...ac2 Da skaffer du pass til ingen nå da, før dere signerer. Om to år (når passet må fornyes) vet du mer om hvordan han er som pappa. Anonymous poster hash: f0ea0...c58
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #17 Skrevet 21. september 2013 Men når jeg først har fått pass uten at han har skrevet under,kan jeg ikke fornye det også uten at han må skrive under? Anonymous poster hash: 1a097...ac2
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #18 Skrevet 21. september 2013 Men når jeg først har fått pass uten at han har skrevet under,kan jeg ikke fornye det også uten at han må skrive under? Anonymous poster hash: 1a097...ac2 Jeg tror faktisk det må godkjennes hver gang. Men litt usikker på det. Uansett, han kommer seg ingen steder med barnet han heller uten pass;) og du har jo pass i to år iallfall;) Anonymous poster hash: f0ea0...c58
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #19 Skrevet 21. september 2013 Dere må skille mellom to viktige ting her! Delt foreldreansvar: delta i oppdragelse til barnet og vært med å ta beslutninger. Som feks barnehage og pass. Dette er noe far lett får hvis han tar det til retten, og det letteste er bare å skrive under med en gang. Tar han det til retten, vil du bli sett på som lite samarbeidsvillig, og det vil evt se dårlig ut hvis han skulle ta en annen sak videre senere (feks delt omsorg). Delt foreldreomsorg: med andre ord prosentvis hvor mye man har barnet. Det skal mye til for at far får 50/50 i denne saken. Dette er noe som foreldre for det meste enes om ved samlivsbrudd når barnet er stort nok til det, og hvis ikke så kan det dømmes i retten av og til. Da skal man bo i nærheten, ha godt samarbeid, osv. Som sagt, hvis det er dette du mener HI, skal du ikke bekymre deg, han må gjerne ta det til retten når barnet er så lite, han vil tape. Anonymous poster hash: f0b38...adc jada har skjønt forskjellen men jeg er overhodet ikke interessert i at han for eksempel kan nekte å skrive ut på pass når jeg,kjæresten min og sønnen min skal på utlandsreise. Jeg har tatt alle avgjørelser når det gjelder sønnen vår siden han ble født,også nå skal jeg plutselig ikke få bestemme noe selv lengre bare fordi barnefaren vil hevne seg! Latterlige regler! Anonymous poster hash: 1a097...ac2 Som sagt, det stiller deg i et dårlig lys når du ikke skriver under og han tar det videre. Jeg ble "tvunget" til å skrive under, og ringte advokaten rett etterpå og fortalte det og spurte om jeg hadde gjort noe dumt. Advokaten sa at det var det beste jeg kunne gjøre, for da hadde han ingenting å si på det senere. SÅ hvis du vil gjøre det vanskelig for deg selv, så kjør på. Ang pass, hvis han nekter å skrive under, så kontakter til slutt politiet han for begrunnelse om hvorfor han ikke vil skrive under. Ikke gjør ting vanskeligere enn de er. Anonymous poster hash: f0b38...adc
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #20 Skrevet 21. september 2013 Dere må skille mellom to viktige ting her! Delt foreldreansvar: delta i oppdragelse til barnet og vært med å ta beslutninger. Som feks barnehage og pass. Dette er noe far lett får hvis han tar det til retten, og det letteste er bare å skrive under med en gang. Tar han det til retten, vil du bli sett på som lite samarbeidsvillig, og det vil evt se dårlig ut hvis han skulle ta en annen sak videre senere (feks delt omsorg). Delt foreldreomsorg: med andre ord prosentvis hvor mye man har barnet. Det skal mye til for at far får 50/50 i denne saken. Dette er noe som foreldre for det meste enes om ved samlivsbrudd når barnet er stort nok til det, og hvis ikke så kan det dømmes i retten av og til. Da skal man bo i nærheten, ha godt samarbeid, osv. Som sagt, hvis det er dette du mener HI, skal du ikke bekymre deg, han må gjerne ta det til retten når barnet er så lite, han vil tape. Anonymous poster hash: f0b38...adc jada har skjønt forskjellen men jeg er overhodet ikke interessert i at han for eksempel kan nekte å skrive ut på pass når jeg,kjæresten min og sønnen min skal på utlandsreise. Jeg har tatt alle avgjørelser når det gjelder sønnen vår siden han ble født,også nå skal jeg plutselig ikke få bestemme noe selv lengre bare fordi barnefaren vil hevne seg! Latterlige regler! Anonymous poster hash: 1a097...ac2 Som sagt, det stiller deg i et dårlig lys når du ikke skriver under og han tar det videre. Jeg ble "tvunget" til å skrive under, og ringte advokaten rett etterpå og fortalte det og spurte om jeg hadde gjort noe dumt. Advokaten sa at det var det beste jeg kunne gjøre, for da hadde han ingenting å si på det senere. SÅ hvis du vil gjøre det vanskelig for deg selv, så kjør på. Ang pass, hvis han nekter å skrive under, så kontakter til slutt politiet han for begrunnelse om hvorfor han ikke vil skrive under. Ikke gjør ting vanskeligere enn de er. Anonymous poster hash: f0b38...adc Også kommer han til å si at han er redd for at jeg skal rømme med sønnen vår,også får jeg ikke pass. Da er jeg like langt. Søsteren min sin unge er nå 10 år å enda har ikke moren fått pass til barnet fordi barnefaren nekter å skrive under på det. Hun har også kontaktet politiet for å få hjelp,men da kom barefaren bare med en "god grunn" så hun ble nektet pass til datteren. Anonymous poster hash: 1a097...ac2
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #21 Skrevet 21. september 2013 Dere må skille mellom to viktige ting her! Delt foreldreansvar: delta i oppdragelse til barnet og vært med å ta beslutninger. Som feks barnehage og pass. Dette er noe far lett får hvis han tar det til retten, og det letteste er bare å skrive under med en gang. Tar han det til retten, vil du bli sett på som lite samarbeidsvillig, og det vil evt se dårlig ut hvis han skulle ta en annen sak videre senere (feks delt omsorg). Delt foreldreomsorg: med andre ord prosentvis hvor mye man har barnet. Det skal mye til for at far får 50/50 i denne saken. Dette er noe som foreldre for det meste enes om ved samlivsbrudd når barnet er stort nok til det, og hvis ikke så kan det dømmes i retten av og til. Da skal man bo i nærheten, ha godt samarbeid, osv. Som sagt, hvis det er dette du mener HI, skal du ikke bekymre deg, han må gjerne ta det til retten når barnet er så lite, han vil tape. Anonymous poster hash: f0b38...adc jada har skjønt forskjellen men jeg er overhodet ikke interessert i at han for eksempel kan nekte å skrive ut på pass når jeg,kjæresten min og sønnen min skal på utlandsreise.Jeg har tatt alle avgjørelser når det gjelder sønnen vår siden han ble født,også nå skal jeg plutselig ikke få bestemme noe selv lengre bare fordi barnefaren vil hevne seg! Latterlige regler! Anonymous poster hash: 1a097...ac2 Enig med deg HI, reglene er helt på tryne. Her kan barnefar (om vi har delt foreldreansvar) flytte utenlands om han selv vil, til USA omså. Og det uten min "godkjennelse". Men om jeg vil flytte så mye som til Sverige, så må han godkjenne det først. Uten hans godkjennelse kan jeg ikke flytte utenfor Norges grenser. Og dette til tross for at det knapt gjennomføres samvær med barnet. Anonymous poster hash: 1cf9c...257
prekæs Skrevet 21. september 2013 #22 Skrevet 21. september 2013 Det med pass til barnet er ikke noe stort problem, tror jeg. Har lest ett eller annet sted at hvis den ene foreldren nekter, må vedkommende begrunne hvorfor. Har ikke vedkommende gode grunner (fare for kidnapping etc) så får man pass uansett, tar bare litt lenger tid. Så la han nekte, og oppleve nederlaget med at ungen får pass uansett. (har ingen link, men prøv å Google:))
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #23 Skrevet 21. september 2013 Jeg gjentar; IKKE skriv under på delt foreldreansvar!! Noen sier at å nekte kan bli brukt mot deg i en eventuell sak om samvær, men du stiller uansett betraktelig sterkere enn den dusten som ikke har hatt barnet alene, og heller aldri skiftet bleie. Jeg ville heller ikke latt han hatt barnet en hel helg første gangene, vet du at han takler det? Ser han barnet sine behov? Du skal først og fremst tenke på barnet, så du kan kreve at det blir noen timer første gangene (evt en overnatting dersom du er komfortabel med det). La deg i hvert fall ikke presse av fyren, det er ikke til barnets beste. En liten ting til; dersom han får delt foreldreansvar, kan han likevel ikke nekte å skaffe pass uten god grunn. Du søker bare i god tid, og oppgir at far ikke vil signere. Da tar politiet kontakt med han og spør hvorfor. Dersom han ikke har noen god grunn, vil du få pass til ungen. Ulempen er jo at dette nok gjelder andre veien også... Anonymous poster hash: 33268...3c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå