Gå til innhold

Inspirert: Hvordan kan helsepersonell snakke om overvekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er (fremtidig) helsepersonell, og blir alltid nysgjerrig på tråder som den med jordmor som sa (på en ufin måte) at HI var overvektig.

Jeg lurer på hvordan dere ville foretrukket at temaet ble tatt opp? En del av disse tingene er jo sårt for den gravide, og man kan lett trå feil (måten man ordlegger seg på er jo en del av personligheten, og noen ganger blir det feil uansett hvor hardt man prøver). 

Noen som har forslag til gode måter man kan diskutere det på/ta det opp på? (Mammafett er vel kanskje ikke et OK ord uansett hvor overtydelig man er i mimikken på at det er et tulleord :P )

Spør vel mest fordi jeg ganske avslappa på slike diskusjoner selv, og tar det meste i beste mening (og sier ifra hvis jeg synes det er ufint). 

Anonymous poster hash: f50f0...ad5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde latt være å ta det opp i det hele tatt. Overvektige er ikke dumme og de vet at det er viktig med sunt kosthold, og ekstra viktig i graviditeten. Hadde jeg fulgt opp en tjukk dame som hadde lagt på seg i rasende fart hadde jeg tenkt at problemene hennes med mat var så store at jeg bare hadde gjort alt verre ved å ta det opp.

Anonymous poster hash: 240d7...076
Skrevet

Jeg hadde latt være å ta det opp i det hele tatt. Overvektige er ikke dumme og de vet at det er viktig med sunt kosthold, og ekstra viktig i graviditeten. Hadde jeg fulgt opp en tjukk dame som hadde lagt på seg i rasende fart hadde jeg tenkt at problemene hennes med mat var så store at jeg bare hadde gjort alt verre ved å ta det opp.

Anonymous poster hash: 240d7...076

Det blir jo i prinsippet det samme som å la være å si noe til røykere.

Ta det opp på en saklig måte. Men rose alt som er bra. Ikke være nedlatende eller frekk.

Anonymous poster hash: e9305...de5

Skrevet

Ta det opp på en ordentlig måte.

Spør om pasienten har gjort seg noen tanker på dette området f eks. Finne ut om pas. er bevisst på komplikasjoner og div rundt temaet. Evt høre om pas. har satt i gang egne tiltak, eller hvordan hun imøtekommer utfordringene som ligger rundt dette med vekt. Om hun trenger hjelp til noe, både fys.- og psy utfordringer. 

Anonymous poster hash: 6b600...9f5
Skrevet

motivere 

Anonymous poster hash: 6b600...9f5
Skrevet

Jeg er overvektig og har en veldig fastlege. Han tok det opp med vinkling mot mosjon og det å holde seg i form under svangerskapet. Han snakket om det å være i bevegelse, ikke sitte så mye stille osv. og om myten "man skal spise for to".

Han la ikke så mye vekt, hehe, på det, men snakket litt rundt dette med å mosjonere og å spise som normalt. Det varen fin måte å ta det opp på uten at jeg følte meg "stigmatisert" eller som en dårlig person.

Jeg la på meg 8 kilo i svangerskapet og var godt fornøyd med det :)

Anonymous poster hash: 3286b...5c0
Skrevet

Et godt ting, unngå å kalle pasienten feit i en nedtalende tone... 

Anonymous poster hash: 91b46...a28
Skrevet

Jeg synes ikke man skal la være å ta det opp. Det blir nedlatende ovenfor den gravide, og man gjør både henne og barnet i magen en bjørnetjeneste. 

Min tanke er at det må gjøres som en helt naturlig del av utfylling av helsekortet, og da særlig høyde- og vekt-delen, og når man veies. Bare snakke litt om vektoppgang, gi informasjon om hvor mye mer næring man egentlig trenger, spørre om den gravide har tenkt noe over det selv, hva hun synes om hverdagen sin, mosjon, kosthold, osv. Og være tydelig på at registreringene er noe man gjør standardisert, og at BMI er veiledende! 

/HI

Anonymous poster hash: f50f0...ad5
Skrevet

Det forskes på dette akkurat nå, vet jeg. Hvordan leger tar opp problematikken med overvekt med sine pasienter. Det viste seg at de fleste leger gruer seg for å ta opp temaet, både fordi det er et veldig øm punkt for mange, men også fordi legene selv ofte vet for lite om hva som må gjøres ut over veldig generelle retningslinjer. Mye av årsaken var visstnok at de følte det var ubehagelig å ta det opp med pasienten.

Forskningsprosjektet er såvidt jeg vet ikke avsluttet enda. Blir spennende når resultatene blir lagt frem, for jeg tror de også ser på hva som er beste måten å tilnærme seg temaet på overfor pasienten.

Så følg med, regner med at det blir nyheter når resultatene foreligger :)

Anonymous poster hash: fb957...7ee
Skrevet

Nå går jeg ikke til helsesøster under graviditet men holder meg til min fastlege.

Hadde jeg derimot møtt på en helsesøster som maser om overvekt så hadde jeg reist meg takket for oppmerksomheten og gått.

Har vært skikkelig feit når jeg var ung 168cm og 120 kg, er idag litt høyere 176 og 89 kg)

Anonymous poster hash: 9e461...e3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...