Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #1 Skrevet 19. september 2013 Kan dere fortelle litt om når, hvor lenge babyen sover på dag og natt? Hvor mye spiser den? Og hva? Sliter med mi da hun ikke finner seg en fin soverutine, så må hjelpe henne. Hun er også veldig med å skal ha kos hele natta, våkner hver/annenhver time og skal ha pupp, er ikke sulten, men vil ha kos og nærhet. Hun sover med meg fra hun våkner første gang, noe som regel er i den tida jeg legger meg. Anonymous poster hash: 5a16d...18b
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #2 Skrevet 19. september 2013 Akkurat sånn er gutten min på 6,5 mnd! Følger tråden så jeg ser eventuelle gode råd du får Anonymous poster hash: 7a27b...6e5
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #3 Skrevet 19. september 2013 Jeg har tvillingjenter på 7 mnd, så jeg vet ikke hvor sammenlignbart dette er med din situasjon. Her er uansett døgnrytmen deres: Får grøt og melk kl 19.30 I seng kl 20.00 Våkner kl 06.30 og får melk Sover videre til kl 08.30 Får melk kl 09.00 Sover fra 10-11 Mat igjen kl tolv Trilletur til kl 15-16 Mat kl 15-16 Leketid til kl 19.30 I seng Dette er bare omtrentlig. Jeg vet ikke hva vi har gjort som får barna så samkjørte og enkle å samarbeide med, men antageligvis er vi bare veldig heldige. Det første som slo meg var om datteren din får nok mat? Fullammes hun fremdeles? Anonymous poster hash: e05f2...cac
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #4 Skrevet 19. september 2013 Glemte å legge til at de får tillegg også, blant annet på kveld og formiddag. De drikker da 170 ml hver. Anonymous poster hash: e05f2...cac
stch85 Skrevet 19. september 2013 #5 Skrevet 19. september 2013 Får grøt ca 18,30, sovner mellom 19 og 19,30. Våkner mellom 5,30 og 6,30 som regel, får grøt og litt mme til frokost, ca 4 timer senere får hun det samme til lunsj, 4 timer senere er det middag, og 18,30 er det tid for grøt igjen. Hun sover som regel 3 dupper på 30-45 min i løpet av dagen.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #6 Skrevet 19. september 2013 Spiser som regel 5 x 200 ml mme. (Blir snart 6 mnd, har ikke fått noe særlig grøt enda.) Sover fra ca. 20,30-6,30. I løpet av dagen sover hun 3 lurer som varierer mye i lengde. Hun sover mye bedre om natten etter at vi flyttet henne inn på eget rom. Hun roer seg ofte raskere med litt babymusikk. (Musikken har hun på en bamse og på babymonitor.) Anonymous poster hash: 1fe42...a58
Vicky 83 Skrevet 19. september 2013 #7 Skrevet 19. september 2013 Imponerende rytme hos deg med tvillinger. Har dere fått noen form for veiledning med tanke på at de er tvillinger? Sånn for å få hverdagen til å gå rundt tenker jeg. Her er det lite rutiner på mat og dagsoving. Noen små dupper og pupp sånn når det passer henne. Grøt ca. Klokken 15.30. Legger seg mellom syv og ni, avhengig av når den siste dagsovingen var. Våkner to-tre ganger i løpet av natten for melk. Våkner av og til på kvelden for smokk. Morgen igjen klokken syv.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #8 Skrevet 19. september 2013 Dagen starter ca kl 7. Ammer litt før hun får grøt + vann. Første dupp fra ca 09:30 - 11:00 Lunsj: amme, frukt eller avokado + vann. Andre dupp: ca 14:00 - 15:15 Får litt smakebiter når vi spiser middag. Litt potet, brokkoli, kylling osv. + vann. Grøt, amming og 120 ml mme mellom ca kl 18 + vann. Natta kl 19. Amming ca kl 22 og 03. Får ca 90 ml mme kl 05. Nattmaten tenkte jeg å kutte ned på nå, men så sliter hun så med frambrudd av tenner nå at jeg ikke har hjerte til å kutte ut. Slet mye med søvnrytmen på dagen. Det er jeg som har "tvunget" soving på disse tidspunktene og nå, etter 3-4 dager med litt jobb, fungerer det glimrende! Anonymous poster hash: 048e8...35e
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. september 2013 #9 Skrevet 19. september 2013 Våkner når storesøster går i bhg i 7-tiden, da får han pupp. Sover videre til ca 9-10, da pupper han littegrann også, men mest for kosens del. Får så grøt til frokost etter vi har stått opp. Sover dupp igjen fra 11-12 og i en time halvannen, han får pupp før han sovner da. Grøt når han våkner igjen. Så sover han igjen fra kl 16-17 og i en times tid, får pupp før duppen. Grøt/middag/frukt (vi prøver litt forskjellig enda) når han våkner, eller litt etterpå, alt ettersom hvor lenge han sover. Så får han kveldsmat ca kl 19-19.30, så er det stelling og natta. Puppes i søvn. Han her er også puppegal, og for ham er ikke puppen bare mat, men også trøst. Han tar hverken flaske eller smokk, så om han våkner fortvilet på kvelden eller natten og bare vil ha trøst, så er det kun mamma og puppen som er godt nok.. Hender han våkner en gang mellom han er lagt og vi legger oss, men da spiser han ikke, da holder det med å få puppen i munnen i noen min, så sover han igjen. Jeg prøver nå om dagen å venne ham til å roe seg uten puppen i slike tilfeller. Men når vi legger oss ca kl 23, så spiser han igjen. Ellers våkner han minst 2 ganger på natten for å faktisk spise enda, mens han også- spesielt om han er syk- kan være urolig og våkne fordi han vil ligge inntil meg. Han er en skikkelig kosegris, så jeg må ta det gradvis dette med å venne han til å roe seg uten pupp, men guuuud som jeg gleder meg til han kan leve uten!
blondie1987 Skrevet 19. september 2013 #10 Skrevet 19. september 2013 hei! Min datter våknet annenhver til hver time og skulle amme i 7 mnd. Da fikk jeg nok av lite søvn og holdt på å bli gal. så fikk god hjelp på helsestasjonen. Fikk tips om en bok som het sov godt som en søvn terapeut hadde skrevet om barn fra 0- 8 år. Fikk beskjed om at etter 6 mnd trengte man ikke nattamme men det ville bli en kamp å få henne til å forstå det, står også godt beskrevet i boka. må også sies at hun hadde ekstremt dårlig matlyst på dagen og var tydelig påvirket av dårlig søvn om natten. var i dårlig humør hele dagen og alt var en kamp. så dette var noe jeg følte var riktig å gjøre for oss begge. kampen er hard og barnet vil våkne og vil ha mat, noe man da ikke må gi, men vann på flaske var en god mellomløsning. etter den kjipe kampen sov hun hele natta, sov mye bedre på dagen, spiste veldig godt og var verdens blideste igjen. vet det er mange som mener man ikke skal slutte med nattamming før senere men når det går så utover oss begge ble det riktig med et super positivt resultat.man kan vente til de skjønner selv at de må sove hele natta men noen bruker veldig lang tid på det og det passer ikke når man skal jobbe igjen uansett. karin naphaug heter terapeuten og hun kan man også få personlig hjelp av.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #11 Skrevet 19. september 2013 Takk for svar Dagene er ca slik; Står opp ca kl 7.30 Får pupp kl 8.30 og sovner da Våkner ca kl 11 (kan også sove til 12-13), får da pupp. Sover igjen fra kl 14 (pupp først), sover da til 15/16/17 (litt forskjellig) Får middag (potet, gulrot, brokkoli) Får grøt til kvelds, og natt kl 21 Pupp "tusen" ganger pr natt føles det som Anonymous poster hash: 5a16d...18b
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #12 Skrevet 19. september 2013 Imponerende rytme hos deg med tvillinger. Har dere fått noen form for veiledning med tanke på at de er tvillinger? Sånn for å få hverdagen til å gå rundt tenker jeg. Her er det lite rutiner på mat og dagsoving. Noen små dupper og pupp sånn når det passer henne. Grøt ca. Klokken 15.30. Legger seg mellom syv og ni, avhengig av når den siste dagsovingen var. Våkner to-tre ganger i løpet av natten for melk. Våkner av og til på kvelden for smokk. Morgen igjen klokken syv. Takk for det! Vi fikk ingen ekstra veiledning, men har bare vært heldige tror jeg. Kan ikke si at vi har jobbet veldig hardt med rutinene heller, det har bare fallt seg sånn. Bedagelige og litt late barn ;-) Anonymous poster hash: e05f2...cac
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 19. september 2013 #13 Skrevet 19. september 2013 6:30 - får mme og sovner til igjen til ca 9. Ca 10 - 1 porsjon grøt og litt vann 11:30-14 -sover ( får tilbud om flaske, men vil som regel ikke ha) 14+. - flaske 15:30 - middagsglass eller hjemmelaget, frukt og litt vann 16-17:30 - sover 17:30 - flaske 19:00 - grøt til kvelds 20+. - flaske på sengekanten før vi legger han 20:30. - sover somregel Mellom her og frokostflaska våkner han 1-2 ganger for melk. Som regel 1.
rytme Skrevet 19. september 2013 #14 Skrevet 19. september 2013 vi sliter også med dagsovingen. det blir liksom litt for mye med 3 hviler på en dag (da må han vekkes for at han skal klare og sovne igjen til kvelden). det blir for lite med to (da må begge være såå lange, og han må trilles for å ikke våkne) Han er 6,5 mnd. Står opp ca 06:30-07:00 Frokost MM+Grøt 07:30-08:00 Sov ca 09-10 Lunsj MM + frukt 11:30-12:00 Sov 12:30-13:30 Middag MM + smakebit av middagsglass ca kl. 15:00 Sov 16:00-16:30 Kveldsmat grøt kl. 18:00 MME kl. 19:00 på soverommet. legges etter dette. Sovner vanligvis før 19:30 MM på natten på et tidspunkt mellom 3:30 og 5:00 Han våkner gjerne et par ganger på natten,men sovner da hvis han får smokken. fra kl. 5:30 ca og til vi står opp er han ofte urolig og våkner flere ganger. Kan det hjelpe å kutte nattamming? han spiser jo en del på dagen men er en matglad gutt, så kan jo være han trenger litt på natten også......? Skulle gjerne lagt han på eget rom, men vi har bare ett soverom.... jeg og samboer har vurdert å sove i stuen, men vi får litt vondt i ryggen av sofaen, dessuten er det jo varmere der.... hm
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #15 Skrevet 19. september 2013 Takk for svar Dagene er ca slik; Står opp ca kl 7.30 Får pupp kl 8.30 og sovner da Våkner ca kl 11 (kan også sove til 12-13), får da pupp. Sover igjen fra kl 14 (pupp først), sover da til 15/16/17 (litt forskjellig) Får middag (potet, gulrot, brokkoli) Får grøt til kvelds, og natt kl 21 Pupp "tusen" ganger pr natt føles det som Anonymous poster hash: 5a16d...18b Prøve å innføre ett måltid ekstra med fast føde kanskje? Grøt til frokost f.eks. Det hjalp ikke her i huset, men har jo hørt at det funker for mange Anonymous poster hash: 7a27b...6e5
svansild Skrevet 27. september 2013 #16 Skrevet 27. september 2013 Gutten min er 6,5 mnd.Han står opp alt fra 07.15-08.Spiser da velling og melkGår tur fra 09.30, sover noen ganger frem til 11 i vogna ute.Spiser fruktmos/banan + 120ml melk kl 11.30-12 tia.Sover fra 12.30 til max 14.Litt middag + 120ml melk i 15 tiden.Prøver å ikke sove etter det, kan bli en dupp på 5-10 min.Kveldstell ca 18.15.Kveldsgrøt + 120ml melk 18.30, så senga.Sovner som regel før 19 Har en veldig snill gutt tror jeg. Han slutta å drikke melk på natta av seg selv i en alder av 9 uker... Og sovet på eget rom siden han var 8 uker.Men han er tydeligvis veldig glad i å sove
Anonym bruker Skrevet 28. september 2013 #17 Skrevet 28. september 2013 Jenta mi på 6 mnd holdt på sånn. Var våken ofte om natta. Tok avvenning om natta (vsr over på 2 dager) og nå våkner hun 2 ganger om natta for pupp. Orker ikke slutte helt siden hun spiser lite fast føde. Våkner 07.00 ca. Får pupp og er våken til ca 08.30. Da er det en lur på 2 timer. Drar ut/på besøk/triller tur osv. Hun har en lur ca 13.00 og ca 15.00. Får en porsjon grøt og en porsjon middag. Har peøvd med grøt til frokost men det er ikke populært. Stelles fra 18.00 og er i seng og sover ca 19.00 Anonymous poster hash: 59868...43d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå