Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #1 Skrevet 18. september 2013 Var og besøkte en venninne i helgen som er 4 måneder på vei. Dette er et prøverørsbarn som hun har kjempet litt for å få. Men så opplever jeg at hun røyker. Ikke bare en røyk, men kanskje 10 røyk om dagen. Er det lov å bli provosert? Jeg syntes det er flaut å bli sett sammen med henne på café der hun sitter og damper med kul på magen, men klarte ikke å si noe. Anonymous poster hash: 3ffc3...fe7
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #2 Skrevet 18. september 2013 Huff, er noe av det verste jeg ser. Jeg hater røyk som pesten, har blitt hyperfølsom, begynner å hoste med en gang. Stakkers lille knøttet som er fanget i den kroppen. Anonymous poster hash: 9d046...8bf
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 18. september 2013 #3 Skrevet 18. september 2013 Verste jeg ser er gravide som røyker, eller småbarnsmødre som damper ivei ved barnevognen. Det er egoistisk og grusomt mot det stakkars barnet! Selvfølgelig kan du si noe, men det er jo hennes valg til slutt. Fortell henne at for hver eneste røyk hun tar, så hindrer hun surstofftilførsel til barnet i hele 40 minutt. Det betyr at to røyk i timen, er nok til at barnet har konstant mangel på surstoff. Hun hindrer utviklingen til barnet, kan risikere tidlig fødsel og krybbedød, hun kan risikere at barnet vil leve livet ut med helseplager, og hun gir barnet direkte smerter. Venninnen din er stokk dum, spesielt hvis dette er et prøverørsbarn. Gi henne klar beskjed om hvor dumt det er. Kanskje hun rett og slett ikke vet hvor skadelig det er for det stakkars barnet. Her får du ingrediensene i sigaretter, spør henne om dette er det som skal til for å få et friskt barn: Ammoniak. Et etsende stoff som brukes blant annet i gjødsel. Bryter ned lungene og kan føre til alvorlige lungesykdommer. Arsenikk. Giftstoff som ellers blir brukt i blant annet rottegift. Cyanid. Fargeløs og svært dødelig gass. Det er denne tilsetningen som gir hodepine eller kvalme hos mennesker som røyker for første gang, eller som røyker svært mye over en kort periode. Nikotin. Det viktigste virkningsstoffet i sigaretter, kan både virke beroligende og stimulerende. Nikotin er svært avhengighetsskapende. Undersøkelser viser at unge kan bli avhengige lettere enn voksne, og uten å røyke daglig. Avhengighet vil vise seg ved abstinenssymptomer som kvalme, svimmelhet, søvnforstyrrelser, uro, ubehag, nedstemthet når man slutter. Karbonmonoksid (CO). Usynlig og luktfri gass. CO binder seg lettere til de røde blodcellene enn oksygen gjør og hindrer dermed transporten av oksygen rundt i kroppen. Når man røyker får man redusert oksygentilførsel til alle cellene i kroppen. Dette gjør at man kan føle seg tungpustet og slapp etter å ha røykt en sigarett. I tillegg gjør CO at blodet blir tykkere, noe som øker risikoen for hjerte- og karsykdommer som for eksempel hjerteinfarkt og hjerneslag. Tjære. Et av de andre hovedstoffene i røyken. Satt til for å få nikotinen mer effektivt inn i lungene. Det er tjæren i sigarettene som er hovedårsaken til hjerte- kreft- og lungesykdommer som hvert år dreper 7500 mennesker i Norge. Nikkel og bly. Tungmetaller som øker sjansen for lungeinfeksjoner og kan være skadelige for en rekke indre organer.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #4 Skrevet 18. september 2013 Det er det styggeste jeg kan se. Var selv gravid da jeg møtte en en høygravid mor og datteren sin på fem ca. Da moren dro frem astma sprayen til både seg selv og datteren så klarte jeg ikke å holde kjeft desverre. Men gravid for andre gang, røyker og begge har astma? Der gikk grensen min. Anonymous poster hash: 3eecf...45e
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #5 Skrevet 18. september 2013 Det er det styggeste jeg kan se. Var selv gravid da jeg møtte en en høygravid mor og datteren sin på fem ca. Da moren dro frem astma sprayen til både seg selv og datteren så klarte jeg ikke å holde kjeft desverre. Men gravid for andre gang, røyker og begge har astma? Der gikk grensen min. Anonymous poster hash: 3eecf...45e Kan jeg få lov å spørre hva du sa til henne? Anonymous poster hash: 8372f...f96
kosemamma<3 Skrevet 18. september 2013 #6 Skrevet 18. september 2013 Huff, det er så trasig! Skjønner ikke hvordan den røyken kan være verdt det.. I min verden så setter jeg ungene mine før alt annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå