Gå til innhold

Hva skjer om en melder seg ut av Jehovas Vitner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva som skjer om en melder seg ut av Jehovas Vitner? Blir en forfulgt da av menigheten? Jeg bare lurer på det, for Jehovas Vitner er visst en farlig menighet. Kristi Forsamling er og litt av en menighet.

Anonymous poster hash: 01550...53d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke man blir forfulgt, men man blir utfrosset og ignorert av all familie og tidligere venner. Det kan nok være tøft nok å miste alt sosialt nettverk, de færreste jehovas vitner har særlig nettverk utenom menigheten.

Anonymous poster hash: 65169...723

Skrevet

Faren min er Jehovas vitner å kjenner dermed mange som er Jehovas vitner.

Kjenner flere som har meldt seg ut å de har ikke blitt forfulgt med utfrosset som anonym over her nevnte.

Skrevet

Hele famillien min er Jehovas Vitner. Hvis noen blir ekskludert så kan man ikke ha kontakt med noen Jehovas Vitner i etter tid med mindre man velger og bli gjenopptatt etter en stund. Er derfor de oppfordrer alle til og tenke seg om og bli ordentlig voksen før de døper seg som et Jehovas Vitne.

Skrevet

Hele familien min er Jehovas Vitner. Jeg meldte meg ut da jeg var 19 år og da mistet jeg også hele familien min. Den eneste som kontakter meg i smug er morfar som sender brev 1-2 ganger i året.

Mamma, pappa, søsken og resten av familien har jeg ikke snakket med siden jeg var 19 år. Jeg er 32 år nå.

Anonymous poster hash: a2b47...6a0
Skrevet

Jeg døpte meg aldri men vokste opp i Jehovas vitner. Jeg var kun en udøpt forkynner og valgte å forlate menigheten da jeg var 16 år. Jeg mistet kontakten med alle mine venner, slekt og alle i menigheten som jeg hadde kjent siden jeg ble født. Mine foreldre har lov til å ha kontakt med meg siden jeg ikke døpte meg. Har fortsatt kontakt med de idag. Men mistet resten av familien som tanter, onkler, ,kusiner, ,tremeninger osv. Hadde en stor familie. Er nå 28 år og har verken sett eller snakket med de siden. Jeg har hørt om noen som har blitt forfulgt men det har vært vitner som har vært på vei ut og som de mistenker driver med verdslige handlinger. Aldri hørt om at de som er utstøtt eller gått ut frivillige har blitt forfulgt.

Anonymous poster hash: d1a78...aca

Skrevet

Får vondt langt inn i mammahjertet mitt når jeg leser om barn (nå voksne) som ble ekskludert av sin familie pga ulikheter i tro.

Tenk at troen til enkelte er så sterk at de er villig til å ofre sine barn. Helt ufattelig spør du meg!

Religion kan være skummelt!

Anonymous poster hash: a06b6...f4e

Skrevet

Jeg må bare si til deg siste anonym her. Jeg synes det var verre å vokse opp som barn i et lukket trossamfunn men alikevel måtte forholde seg til samfunnet utenfor. Det å endelig komme seg ut å være fri ble som å puste på nytt. Det var vondt å miste familie, men det verre å være fanget der inne. Nå skulle jeg bare ønske mine foreldre klarte å se like klart som meg. Vondt å se at de er så hjernevasket. Jeg er heldig å har kontakt med de, men jeg blir kvalm av hele opplegget deres og at de setter "vennene" i menigheten høyere enn sine barn og barnebarn. Religion er ikke alltid positivt :(

Anonymous poster hash: d1a78...aca

Skrevet

Nå er vel JV en sekt og ikke en menighet. Og det er vel nok sagt.

Anonymous poster hash: 7a14f...d32

Skrevet

Jeg har til gode å høre noen som er medlemmer av JV si at de praktiserer utestengelse fra sekten hvis noen velger å forlate oss.

Til gjengjeld har jeg møtt mange som har forlatt sekten og alle forteller varianter av samme historie.

De har mistet kontakt med alle eller veldig mange i familien og venner samt at alle forsøk på kontakt har blitt avvist.

Skrevet

Jeg må bare si til deg siste anonym her. Jeg synes det var verre å vokse opp som barn i et lukket trossamfunn men alikevel måtte forholde seg til samfunnet utenfor. Det å endelig komme seg ut å være fri ble som å puste på nytt. Det var vondt å miste familie, men det verre å være fanget der inne. Nå skulle jeg bare ønske mine foreldre klarte å se like klart som meg. Vondt å se at de er så hjernevasket. Jeg er heldig å har kontakt med de, men jeg blir kvalm av hele opplegget deres og at de setter "vennene" i menigheten høyere enn sine barn og barnebarn. Religion er ikke alltid positivt :(Anonymous poster hash: d1a78...aca

Det kan jeg forstå :) veldig sterkt av deg og klare å bryte ut! Det står det virkelig respekt av!!

Anonymous poster hash: a06b6...f4e

Skrevet

Nå er vel JV en sekt og ikke en menighet. Og det er vel nok sagt. Anonymous poster hash: 7a14f...d32

Nei...

Anonymous poster hash: 33544...382

Skrevet

Jeg har en venninne som familen hennes var medlem av JV, familien har ikke hatt det lett det siste 3 årene etter brytingen med JV familien blir sjikanert av JV medlemmer :unsure:

Anonymous poster hash: eb1e4...170
Skrevet

Jeg lurer på hva som skjer om en melder seg ut av Jehovas Vitner? Blir en forfulgt da av menigheten? Jeg bare lurer på det, for Jehovas Vitner er visst en farlig menighet. Kristi Forsamling er og litt av en menighet.

Anonymous poster hash: 01550...53d

Tror ikke man blir forfulgt av menigheten, nei.

Familien min gikk ut av Jehovas Vitner da jeg var rundt 15 år gammel. Vi sluttet bare å gå på møter og stevner. Ingen som har vært etter oss. Men det har hendt noen av medlemmene har ringt oss i etterkant for å invitere oss med på møter igjen.

Men vi har bare droppet alt.

Noen er visst helt ekstreme da. At hvis en person melder seg ut, så blir denne personen utstøtt av hele familien sin. Det er helt sykt. Og jeg er så utrolig takknemlig for at hele familien kom oss ut!!!

Vi har ikke noe kontakt med noen av de andre lenger nå...

Anonymous poster hash: 30a4e...e20

Skrevet

Tro og politikk er roten til mye vondt.

Anonymous poster hash: c326e...f17
Skrevet

Kommer vel litt an på hvilken menighet det er og?

Ungdomskjæresten min var JV. Eller far var det opprinnelig, mor meldte seg inn da de giftet seg. Far meldte seg så ut, og mor ble værende. Barna var en del av menigheten når de følte for det, og var det ikke når de følte for det. De hadde venner og familie som både var JV og ikke. Men mulig at den menigheten var mer liberal?

Hadde flere klassevenninner som var JV og, og de hadde venner og familie både i JV og utenfor. Det var mer levemåte og oppførsel som ble sett på som "verdig eller ikke verdig" JV

Anonymous poster hash: d926e...ce4
Skrevet

Utrolig rart at de er så store, med så strenge regler synes jeg. De har jo et hus i hver lille by.

Virker jo som oppegående folk som er med der og, i allefall de som kommer på døra her.

Lurer på hva som tiltrekker så mange? .

Anonymous poster hash: c0f3c...aa8
Skrevet

Du blir utstøtt og den tidligere menigheten vil kutte kontakten med deg. Man blir ikke forfulgt, hvor har du det fra? Om du har familie som er vitner kan du oppleve en kjøligere front (mindre kontakt) fra disse om de ikke kutter kontakten helt, det er individuelt.

Skrevet

Utrolig rart at de er så store, med så strenge regler synes jeg. De har jo et hus i hver lille by.

Virker jo som oppegående folk som er med der og, i allefall de som kommer på døra her.

Et håp om evig liv og fred på jord samt gjenforenelse med sine nære avdøde som får oppstandelse etter harmageddon kanskje?

Skrevet

De hjernevasker folk til å tro at man kommer til paradis. Sekter er skumle greier.

Anonymous poster hash: 7a14f...d32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...