Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #1 Skrevet 17. september 2013 Jeg har en bekjent som opprinnelig er fra Brasil, og som har spansk mor. Denne bekjente, en kvinne på 34 år, har lenge bodd i Spania sammen med sin mor. I Spania møtte hun en norsk fyr, som hun etterhvert fikk et barn med. De to startet en cafe sammen og hadde det greit, helt til fyrens stoffproblemer kom ut av kontroll. Han hadde vel røykt litt hasj og putta i seg litt forskjellig nå og da, men plutselig ble det altså for mye. Dette resulterte i utallige episoder hvor han kom hjem påvirka og lagde bråk, utsatte kjæresten for vold og trusler om vold, stjal penger fra kassa på cafeen sov. Han var overhodet ikke tilstede for datteren, og ei heller for kjæresten. Hun gjorde det slutt, og fant ut at de ikke kunne drive cafeen lengre, da den var åpen 7-24, og hun ikke hadde noen til å passe datteren når hun ikke var i barnehagen. Med harde tider i Spania ble det en vanskelig situasjon. Eksen hadde noe samvær med datteren, men etter at han kom kjørende med henne i bil, påvirket, sa min bekjente stopp. I kjølvannet av dette meldte hun en voldsepisode til politiet, og han fikk besøkelsesforbud mot henne. Hun flyttet til en annen by i Spania, og han fant henne, overholdt altså ikke besøkelsesforbudet og ble arrestert, men sluppet ut igjen. Hun var kjemperedd både for seg selv og datteren. Så fikk hun et iOS om å flytte til Norge, siden datteren er norsk statsborger. Nå har hun bodd her ca 1 år, men hva skjer, faren klarer å spore henne opp, og har nå flyttet til Norge. Samme greiene med dop, dårlige folk og trusler. Også i Norge har han fått besøksforbud mot min bekjente. Barnevernet anbefaler at det eneste muligheten han har til samvær med datteren, er hvis han leverer rene doptester. Min bekjente sier at hun ikke ønsker å holde datteren borte fra faren, men hn vil vite at han er ren hvis han skal ha henne. I går møttes de i retten. Han har en god og dyr advokat, hun har dårlig råd, og har kun brukt en advokat som hun har fått oppnevnt. Faren klarte å få gjennomslag for at han skal møte datteren under tilsyn tre helger på rad, og etterpå kan han ha henne alene annenhver helg. Til tross for barnevernets anbefaling, behøver han ikke å levere doptester, han sier bare at moren til barnet lyver, alt er bra med meg, hun har kjøpt beviser mot meg i Spania (beviser på anmeldelser, opphold på rehabiliteringsklinikker oss) fordi Spania er så korrupt osv. Så der sitter min bekjente og er kjempefortvilt. Hun er livredd for å sende 4- åringen sin til faren, men har ikke noe valg. Hva kan hun gjøre her, folkens? Noen som har forslag? Anonymous poster hash: b62e5...3da
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #2 Skrevet 17. september 2013 Hm, vanskelig situasjon. Jeg vet ikke hva hun kan gjøre og ikke gjøre. Men det jeg har fått vite er at så lenge jeg oppriktig er bekymret for min datters samvær med far, så kan jeg kreve samvær med tilsyn. Men hvordan jeg eventuelt gjør det, vet jeg ikke. Her er det ingen samvær og ingen kontakt, og sånn har jeg tenkt til å ha det så lenge den mannen ikke klarer å ta vare på seg selv. Det er nå gått 5 år uten noen som helst kontakt der. Håper det ordner seg for venninnen din. Anonymous poster hash: fc5a4...a43
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #3 Skrevet 17. september 2013 Hm, vanskelig situasjon. Jeg vet ikke hva hun kan gjøre og ikke gjøre. Men det jeg har fått vite er at så lenge jeg oppriktig er bekymret for min datters samvær med far, så kan jeg kreve samvær med tilsyn. Men hvordan jeg eventuelt gjør det, vet jeg ikke. Her er det ingen samvær og ingen kontakt, og sånn har jeg tenkt til å ha det så lenge den mannen ikke klarer å ta vare på seg selv. Det er nå gått 5 år uten noen som helst kontakt der. Håper det ordner seg for venninnen din. Anonymous poster hash: fc5a4...a43
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #4 Skrevet 17. september 2013 Tja..... Til at dette bare er en bekjent av deg, har du sannelig mye infrmasjon å komme med.... Hva gjør hun i Norge? Selv om datteren er norsk og hun EØS-borger, kan hun ikke komme og oppholde seg her på ubestemt tid. Er dommen rettskraftig, er det ikke så mye hun kan gjøre bortsett fra å anke. Anonymous poster hash: 0369d...212
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #5 Skrevet 17. september 2013 Jøss! Skulle jeg ha behov for å dikte opp at dette er en bekjent? Ikke vær så spydig og ekkel da! Ikke at jeg behøver å forklare dette, men jenta jeg snakker om her er en venninne av en spansk venninne av meg (jeg har bodd i Spania). Min venninne tok kontakt med meg i går og spurte om jeg kunne prøve å hjelpe denne jenta, siden jeg er norsk og bor i Norge. Jeg har bare møtt henne en gang, for mange år siden, men jeg vil definere henne som en bekjent. Dessverre viser det seg at jeg ikke kjenner det norske systemet så godt som jeg trodde, for jeg ville aldri tro at noe slikt kunne forekomme her. Men det gjør det, tydeligvis. Hva jenta "gjør " her er vel ikke sånn skrekkelig relevant, hun har spansk pass og oppholds-/arbeidstillatelse i Norge. Skulle ønske jeg kunne hjelpe henne på noe vis! Hilsen HI Anonymous poster hash: b62e5...3da
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #6 Skrevet 17. september 2013 Han har fått gjennsomslag? Jeg vil tro at de har inngått et forlik og det må hun bare føye seg etter eller så må hun kjøre ny sak og vente på at en dommer avsir en dom på hvordan samværet skal være. Å inngå forlik var svært dumt av henne. Anonymous poster hash: 97a6e...d47
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #7 Skrevet 17. september 2013 Saken skal visst opp igjen i desember. Hun må jo helt klart skaffe en bedre advokat asap. Inntil da må vel ting bare gå sin gang, og hun må sende datteren til faren annenhver helg. Kjipe saker... Hi Anonymous poster hash: b62e5...3da
Bustetroll Skrevet 17. september 2013 #8 Skrevet 17. september 2013 En rusmisbruker, som har vært voldelig og truende, skal få ha et barn annenhver helg?Ja med det rettsystemet som er i Norge forundrer det meg ikke...ÆSJ sier jeg bare. Velger man dop fremfor barnet sitt, har man ingenting rundt det barnet å gjøre !!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #9 Skrevet 17. september 2013 Så lenge han ikke har blitt tatt for å ruse seg i ungens nærvær eller har skadet ungen fysisk, så har han faktisk all rett på sin side til samvær. Hva barnevernet sier, har lite å si. MEN.. blir han tatt ruset under samvær, så er det din venninne som faktisk får problemer med barnevernet, siden hun har hovedansvaret for barnet. De vil da vite hvorfor hun i alle dager sender barnet til et menneske hun vet ruser seg, mens lovverket sier at "barnet har rett til å kjenne og å være med begge foreldrene". Hun sitter mellom den barken og veden som faktisk mange andre i Norge har sitt levesett og bekymringer...... Anonymous poster hash: e3fe4...db0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå