Gå til innhold

noen som vil leke doktor...?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinne, 48 år

Sliten, uten å gjøre stort

Trøtt, selv med nok søvn

Hatt det sånn et års tid

 

Siste to uker;

 

Nummen i armen

Nummen i benet

Øynene lever sitt eget liv, flimrer frem og tilbake og synet blir borte når det holder på

Blir utmattet av enkle ting, som feks lage mat.

Alle "normale" blodprøver er fine, kun lett forhøyet senk

 

Tips? Erfaringer?

 

 

 

Anonymous poster hash: f3b95...e68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stress?



Anonymous poster hash: b9603...d39
Skrevet

Gå til fastlege og få en vurdering. Be om henvisning til nevrolog for å utelukke f.eks MS, borreliose, polyneuropati.

 

Anonymous poster hash: adde6...06b

Skrevet

Hjernesvulst. Jeg er hobbylege, ikke ta meg alvorlig



Anonymous poster hash: ba335...a54
Skrevet

Ikke stress...

 

Legen vil foreløpig avvente.

 

Anonymous poster hash: f3b95...e68

Skrevet

Overgangsalderen?

Kan det bli så ille av det??

 

Anonymous poster hash: f3b95...e68

Skrevet

Jeg syns det høres ut som noe nevrologisk. Jeg hadde ikke godtatt å avvente med de symptomene du beskriver. Jeg hadde bedt om en henvisning til en nevrolog og evt mr el for å se at det ikke er noen svulster el (selv om sannsynligheten er liten for det).



Anonymous poster hash: 773fa...7c1
Skrevet

 

Jeg syns det høres ut som noe nevrologisk. Jeg hadde ikke godtatt å avvente med de symptomene du beskriver. Jeg hadde bedt om en henvisning til en nevrolog og evt mr el for å se at det ikke er noen svulster el (selv om sannsynligheten er liten for det).

 

Anonymous poster hash: 773fa...7c1

Det synes jeg og. Ikke meg dette gjelder altså. Legen har visst ikke noe løsning utover sykemelding...

 

Anonymous poster hash: f3b95...e68

Skrevet

Det bør undersøkes, men savner litt opplysninger om bakgrunn og tidligere sykdommer, ev medikamenter, og resultat av fysisk undersøkelse.

 

Anonymous poster hash: adde6...06b

Skrevet

Det bør undersøkes, men savner litt opplysninger om bakgrunn og tidligere sykdommer, ev medikamenter, og resultat av fysisk undersøkelse.

 

Anonymous poster hash: adde6...06b

Ingen tidligere sykdommer, ikke medisinbruk. Ingen fysisk undersøkelse, annet enn å forklare legen hvordan hun føler seg.

 

Anonymous poster hash: f3b95...e68

Skrevet

Hei! Øyeflimring er visstnok karakteristisk for krystallsyke,som opptrer oftest i din alder. Det er ikke farlig, og kan fikses hos fysioterapeut. Be fastlegen din om henvisning:) en jeg kjenner gikk sånn i et år, men så tok det bare seks-syv behandlinger, så var det borte! Google det, kanskje du kjenner igjen noen symptomer?

Skrevet

MS. Ei venninne hadde alle symptomene da hun fikk diagnosen.

 

Anonymous poster hash: 62004...3eb

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Jeg hadde nok ikke latt være å utrede dette videre dersom jeg var fastlege. Det minste legen skal gjøre er en kroppslig undersøkelse. Det fortjener alle pasienter. Dernest, avhengig av funn, vurdere videre henvisning. Øyesymptomene kan minne om nystagmus. Be fastlegen om å konferere med nevrolog på nærmeste sykehus.

 

Høyt Alkoholinntak? Parkinsonisme? MS? Borreliose? Hjernetumor? Morbus meniere?

Skrevet

Bytt fastlege om den du har ikke tar deg alvorlig.

eller skriv ned det du lurer på før du er hos legen, så du ikke glemmer noe.

 

Anonymous poster hash: 7b9b7...139

Skrevet

Kvinne, 48 år

Sliten, uten å gjøre stort

Trøtt, selv med nok søvn

Hatt det sånn et års tid

Siste to uker;

Nummen i armen

Nummen i benet

Øynene lever sitt eget liv, flimrer frem og tilbake og synet blir borte når det holder på

Blir utmattet av enkle ting, som feks lage mat.

Alle "normale" blodprøver er fine, kun lett forhøyet senk

Tips? Erfaringer?Anonymous poster hash: f3b95...e68

Fibromyalgi?

 

Anonymous poster hash: d3588...472

Skrevet

Kvinne, 48 år

Sliten, uten å gjøre stort

Trøtt, selv med nok søvn

Hatt det sånn et års tid

 

Siste to uker;

 

Nummen i armen

Nummen i benet

Øynene lever sitt eget liv, flimrer frem og tilbake og synet blir borte når det holder på

Blir utmattet av enkle ting, som feks lage mat.

Alle "normale" blodprøver er fine, kun lett forhøyet senk

 

Tips? Erfaringer?

 

 

 

Anonymous poster hash: f3b95...e68

 

Nå er jo borreliosesenteret akkurat nedlagt. Men jeg lurer på om det er mulig å få sendt prøver til utlandet og få sjekket det likevel. Kan evt høre hos BM Lab, de er trolig de som vet dette nå. De holder til i Sandvika, men tror de straks er på flyttefot nærmere Oslo, men du finner nr om du googler. Både borreliose og andre parasitter og bakterier kan gi slike symptomer. Kan også lese litt om bartonella-infeksjon. Ikke særlig kjent her i landet, men et universitetssykehus i utlandet greier nå å avdekke mange tilfeller med en ny teknikk.

Enkelte forgiftninger kan også gi slike symptomer som er beskrevet her, bl.a. div tungmetaller osv. Det kan også avdekkes ved en hårmineralanalyse.

 

Ellers ville jeg uansett fått sjekket om det er blitt sjekket kobbernivå hos henne!!!

Kobbermangel regnes å være sjeldent, men mange flere enn tidligere antatt har kobbermangel, og legene sjekker svært sjelden kobbernivå hos pasienter.

Kobbermangel kan bl.a. gi fatigue/veldig slitenhet, øyeproblemer, nevrologiske skader (myelopatier og nevropatier), økt tendens til betennelser i kroppen, oftere forkjølet eller syk (men trenger ikke alltid "slå ut", man kan gå og hangle lenge), redusert glukosetoleranse (ustabilt blodsukker), grått hår, mindre pigment i huden, løsere bindevev (hud, blodårer), uregelmessig hjerterytme, eksem/psoriasis, ødem/væske i kroppen av større eller mindre grad, ofte frossen pga lavere kroppstemperatur, noen kan få lavt stoffskifte eller ligge i grensesone for lavt stoffskifte, for lave nivåer av div. hvite blodlegemer.

Dette er bare noen symptomer, man trenger ikke ha alle! Nevner dette fordi det er noe som dessverre ofte overses, og en del personer får ms-lignende symptomer fordi kobbermangelen ikke blir oppdaget før nerveskjedene har fått skader (da oppstår "ms"-symptomene).

 

Med tanke på nummenhet i ben og arm siste par uker så ville jeg krevd rask tilgang til nevrolog! Dette er å anse som en tydelig forverring av tilstanden og skal tas på alvor og ikke avventes!

Nummenhet er indikasjon på at nevrolog bør konsulteres!

 

Noen kan ha migrene eller epilepsi som kan gi lignende nummenhet og synsbortfall/flimmer som beskrives. Der er vel også en nevrolog riktig person å konsultere.

 

I prioritert rekkefølge ville jeg ha krevd å komme til en nevrolog, og samtidig ville jeg krevd at det ble tatt blodprøve for å sjekke kobbernivåer i kroppen.

Jeg ville nok også kontaktet BM Lab og hørt hvilke prøver de mener er hensiktsmessige.

 

Til slutt vil jeg bare nevne at låsninger i nakken av og til kan gi veldig utmattelse, det kan også i sjeldnere tilfeller gi synsendringer. Om mulig ville jeg ha funnet en kiropraktor med spesialisering i nevrologisk rehabilitering (ikke så mange som har det). Det hender de også jobber med nummenhet i armer og ben.

 

Anonymous poster hash: b3ef0...af8

Skrevet

Det kan også være ME. Men det er litt lite info til å svare da.

Skrevet

Takk for alltid tips! Har ikke noe mer info enn det som er her, desverre. Skal nevne alle disse for henne og be henne ta det med legen. Takk :)

 

Anonymous poster hash: f3b95...e68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...