Gå til innhold

Hvilke middagsretter bruker dere ha som barna også liker ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gutten min på snart 2 år er håpløs når det kommer til middag!

Omtrent uansett hva han får til middag så tar han 2-3 bittesmå smaksprøver også nekter han å spise mer.

Favoritten hans er pizza,pølser,pannekaker,pasta med kjøttdeigsaus og jippi sin fiskegrateng.

Jeg har prøvd med hjemmelaget fiskegrateng men det vil han ikke ha.

Får han derimot jippi sin fiskegrateng så spiser han faktisk mye.

Han er også veldig glad i fiskekakene du får kjøpt over ferskvaredisk i butikken,men han vil ikke ha noe tilbehør til :S

Grøt spiser han kun visst han får sånn "babygrøt" som er fra ett år.

Lager jeg vanlig havregrynsgrøt så nekter han å spise.

Endret av me_87
Skrevet

Laks, quinoa, blomkål og brokkoli

Grønnsakssuppe og suppeboller

Seibiff, byggris og gulrøtter

Fiskesuppe

Tacosuppe med rømme, mais og ost

Fiskeboller, hvit saus, poteter og revet gulrot

Ceasarsalat med kylling og bacon

I tillegg liker de alle P'ene:

Pizza

Pasta

Pølser

Nå måtte jeg Google quiona, har ikke hørt om det før. Bruker du det som tilbehør i stedet for f.eks. pasta, poteter eller ris? Hva smaker det?

Skrevet

Barnet her liker og spiser alt. Og alt er sunt. Det er fordi det er det han har fått fra starten av. Kjenner ikke barn til makaroni og pølser til middag hver dag, så lengter de heller ikke etter det.

Alt fra fiskekaker og kålrabistappe, lapskaus, torsk, laks, kjøttdeig/grønnsaksblandinger, kjøttkaker, alle slag grønnsaker, poteter i ulike varianter, grønnsakslasagne, pølser og potetstappe and so on :)

Anonymous poster hash: 3ca4f...c21
Skrevet

Laks, quinoa, blomkål og brokkoli

Grønnsakssuppe og suppeboller

Seibiff, byggris og gulrøtter

Fiskesuppe

Tacosuppe med rømme, mais og ost

Fiskeboller, hvit saus, poteter og revet gulrot

Ceasarsalat med kylling og bacon

I tillegg liker de alle P'ene:

Pizza

Pasta

Pølser

Nå måtte jeg Google quiona, har ikke hørt om det før. Bruker du det som tilbehør i stedet for f.eks. pasta, poteter eller ris? Hva smaker det?

Hei!

Ja, jeg bruker det som erstatning.

Det smaker litt som bulgur eller couscous kanskje.

Dessuten ser de morsomme ut etter å ha blitt kokt så det er også litt derfor.

Forskjellen er at de er glutenfrie og med mer proteiner.

Skrevet

Fiskeboller i hvit saus

Fiskekaker i brun saus

Grove pannekaker

Kylling og ris

Kjøttdeig og spaghetti

Lasagne

Div. gryteretter

Ostesmørbrød, omelett, stekt egg (rask middag)

Risengrynsgrøt

Taco (uten krydder på kjøttdeigen til barna, de spiser da ost, kjøttdeig, rømme, mais og agurk + tortillalefse ved siden av...)

Anonymous poster hash: ca4ec...654
Skrevet

De spiser bestandig det samme som oss, alt fra pizza og pasta til spekemat, supper, indisk eller fårikål. Ingen av dem er glade i koteletter, men det er nok mest fordi jeg altid steker dem så de blir harde. (kan lage det meste annet, men ikke steke koteletter ;))Anonymous poster hash: 53bd7...93b

tips: langsteking i ovn på svak varme:) Da blir de saftige og gode! Anonymous poster hash: 81430...c40

Enda 1 tips til å få knall saftige koteletter som smelter i munnen ;)

Stek dem i stekepose i lag med litt vann ( ca 2/3 dels vann opp til koteletter ), krydder vannet litt ekstra med de samme krydderet som du brukte på koteletter. Er kjøttet helt opptint, stek i 1t på 200gr. ( varierer fra ovn til ovn, men om du vel forglemmelse steke litt lenger så gjør det ingenting siden dem ligger i stekepose ). Om dem er litt opptint må du nok steke i 1t 20 min - 1t 30 min.

Utrolig lettvint, for det første slipper man å vaske stekebretta, og for det andre ferdig laget saus i posen ;)

Ellers hvis du ikke vil steke i stekepose så har jeg enda 1 triks til:

Smør stekebrettet og legg de krydret koteletter i ovnen i 200gr. Når smøret er smeltet, heller du i 2/3 dels vann som er kryddet på plata, og stek så videre i henholdsvis samme tid som nevnt lenger opp.

Naaaaaammmmmmm, har alltid fått skryt for mine stekte koteletter, og alle som har spist dem har spurt hvordan jeg har fått dem så saftige :)

Anonymous poster hash: d8232...0f6

Skrevet

De liker best:

Taco

Kyllingwraps

Kjøttboller

Alt med laks i

Karbonader med tilbehør

Pannekaker

Pizza

Risengrynsgrøt

Skrevet

Fireåringen liker det meste, men best fiskeboller i hvit saus, grøt (havregryn og risengryn), fiskekaker, spaghetti bolognese, tomatsuppe med makaroni, alt av laks, særlig laks på grillspyd og selvfølgelig pannekaker, pasta, pølser. 

Min superkresne seksåring liker veldig godt svin indrefilet (helstekt i ovn på 120 grader, så blir den saftig og god). Rent, sunt kjøtt og ikke så dyr på Rema 1000.

Grønnsaker stekt i litt olje er populært, da er de gode og litt faste (f.eks. sukkererter, bønner, gulrøtter, brokkoli etc.) Serverer ellers mye rå grønnsaker ved siden av maten. Smørdampede gulrøtter er også veldig populært, og "kosemos", potetmos med blomkål, gulrøtter etc. 

Skrevet

Vår gutt på 17 mnd liker best sterk mat.. Thaimat er kjempe populært og godt krydra mexikansk er og populært. Ellers er pasta ein favoritt. 

Passer meg veldig bra, siden det er blant mammaen sine favoritter og.. Er vel dei smakana han har blitt kjent med i magen ;)

Skrevet

De spiser bestandig det samme som oss, alt fra pizza og pasta til spekemat, supper, indisk eller fårikål. Ingen av dem er glade i koteletter, men det er nok mest fordi jeg altid steker dem så de blir harde. (kan lage det meste annet, men ikke steke koteletter ;))Anonymous poster hash: 53bd7...93b

tips: langsteking i ovn på svak varme:) Da blir de saftige og gode! Anonymous poster hash: 81430...c40

Enda 1 tips til å få knall saftige koteletter som smelter i munnen ;)

Stek dem i stekepose i lag med litt vann ( ca 2/3 dels vann opp til koteletter ), krydder vannet litt ekstra med de samme krydderet som du brukte på koteletter. Er kjøttet helt opptint, stek i 1t på 200gr. ( varierer fra ovn til ovn, men om du vel forglemmelse steke litt lenger så gjør det ingenting siden dem ligger i stekepose ). Om dem er litt opptint må du nok steke i 1t 20 min - 1t 30 min.

Utrolig lettvint, for det første slipper man å vaske stekebretta, og for det andre ferdig laget saus i posen ;)

Ellers hvis du ikke vil steke i stekepose så har jeg enda 1 triks til:

Smør stekebrettet og legg de krydret koteletter i ovnen i 200gr. Når smøret er smeltet, heller du i 2/3 dels vann som er kryddet på plata, og stek så videre i henholdsvis samme tid som nevnt lenger opp.

Naaaaaammmmmmm, har alltid fått skryt for mine stekte koteletter, og alle som har spist dem har spurt hvordan jeg har fått dem så saftige :)

Får prøve den fremgangsmåten og se om jeg kan overaske ungene. ( åringen har til og med konstatert at til og med hun er flinkere til å steke koteletter enn meg ;)

Anonymous poster hash: 53bd7...93b

Skrevet

Enda 1 tips til å få knall saftige koteletter som smelter i munnen ;)Stek dem i stekepose i lag med litt vann ( ca 2/3 dels vann opp til koteletter ), krydder vannet litt ekstra med de samme krydderet som du brukte på koteletter. Er kjøttet helt opptint, stek i 1t på 200gr. ( varierer fra ovn til ovn, men om du vel forglemmelse steke litt lenger så gjør det ingenting siden dem ligger i stekepose ). Om dem er litt opptint må du nok steke i 1t 20 min - 1t 30 min.Utrolig lettvint, for det første slipper man å vaske stekebretta, og for det andre ferdig laget saus i posen ;)Ellers hvis du ikke vil steke i stekepose så har jeg enda 1 triks til:Smør stekebrettet og legg de krydret koteletter i ovnen i 200gr. Når smøret er smeltet, heller du i 2/3 dels vann som er kryddet på plata, og stek så videre i henholdsvis samme tid som nevnt lenger opp.Naaaaaammmmmmm, har alltid fått skryt for mine stekte koteletter, og alle som har spist dem har spurt hvordan jeg har fått dem så saftige :)Anonymous poster hash: d8232...0f6

Får prøve den fremgangsmåten og se om jeg kan overaske ungene. ( åringen har til og med konstatert at til og med hun er flinkere til å steke koteletter enn meg ;)Anonymous poster hash: 53bd7...93b

Heh, såpass ja :) Du får overrasker henne i den nærmeste fremtiden med saftige koteletter med fremgangsmåten som nevnt. Forresten så syns jeg nakke koteletter gir best resultat. Lykke til :) :)

Skrevet

Vår 2,5 åring er veeeldig glad i ris (helst dynket i soyasaus) og kunne nok ha levd ene og alene på det. Ellers er mais og brokkoli populært av grønnsaker, litt lei kokte gulrøtter om dagen.

Av middager så foretrekkes:

fiskepinner

stekt laks/ørret/torsk

kjøttkaker - som dynkes i tyttebærsyltetøy før han tar gaffelen i munnen

spagetti/pasta, helst med tomatsaus/ketchup

pizza

Kjøtt og potet er vanskelig å få i han og jeg ler litt av meg selv når jeg "nektet" han å spise mer grønnsaker før han har spist en bit kjøtt eller potet.

Anonymous poster hash: 75800...4d0

Skrevet

Pannekaker

Kyllingvinger (4åringens favoritt, spiser mer enn meg av det:p)

Medisterkake og potet

Ren fisk, uten sånn greie rundt som eks fiskepinner har

Spaghetti og pølser

Men ellers er dem altspisende, men det er vel favorittene;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...