Gå til innhold

Diskusjon med pedleder i barnehagen,hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har vært på sykehuset pga sykdom men er frisk nå bortsett fra at han er litt tett pga astma. Idag er det dårlig vær på østlandet og spurte om han kunne være inne på formiddagen for å få en rolig start. De deler gruppa i to,noen ute og inne. Fikk et bestemt NEI han skal ut. Han er veldig stille og rolig gutt så forsto ikke dette. Spurte hvorfor??fikk til svar at det går utover hele barnegruppa??! Jeg spør sjelden om sånt og syntes det var rart. Hun sa tilslutt at han kan få være inne etter mye om og men. Ble paff fordi de pleier å være fleksible og jeg er egentlig veldig fornøyd. Gikk å snakket med styrer som skulle snakke med henne pedagogen.

Hva mener dere?ble ganske irritert og det merket de tror jeg.

Anonymous poster hash: e2605...4c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det en klar regel om at hvis barna er for syke til å være ute skal de være hjemme. Den regelen holder de konsekvent på da de har erfaring fra tidligere at om de beggynner å ta slike hensyn er det snart 1/3 av gruppa som ønsker spessielbehandling hver dag. Det blir uholdbart.

Anonymous poster hash: c41d0...5bd
Skrevet

Om noen uansett skulle være inne ser jeg ikke problemet.

Anonymous poster hash: 2ed18...ed4

Skrevet

Hvis barnet ikke kan følge barnehagens aktiviteter bør det være hjemme tenker jeg da. De er ikke alt for mange personale i barnehagen og hvis et barn skal være inne så må en av de ansatte være sammen med det barnet. Dette kan føre til at resten av baregruppa ikke kommer seg på tur f.eks. da det ikke er forsvarlig å dra med for få voksne.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva barn har å gjøre i barnehagen hvis de ikke er friske nok til å følge det opplegget som er satt der. Hvis alle går ut og et barn må være inne må en voksen settes på det barnet. Ikke alltid det passer.

Hold ungen hjemme til han er frisk nok.

Anonymous poster hash: 44cc2...4c8

Skrevet

Leser dere ikke hovedinnlegget før dere svarer? Noen skulle jo være inne uansett! Her synes jeg pedleder var unødvendig vanskelig.

Anonymous poster hash: 93b83...533
Skrevet

Kanskje hun er lei det spørsmålet rett og slett. Da jeg jobbet som per. leder fikk jeg det spørsmålet ofte. Og hvis vi skulle tilfredstilt alle disse ønskene, så hadde det helt klart gått utover barnegruppa. Så jeg og styrer var enige om at barn som ikke kunne følge den vanlige dagsrytmen i barnehagen måtte være hjemme.

Anonymous poster hash: 363ad...942

Skrevet

Jo jeg så det at noen fikk være inne. Syns uansett ikke unger skal leveres i barnehagen om de er for syke til å være ute.

Snu på det...du kobber selv i barnehage. Du føler deg syk og vil ikke være ute...går du på jobb da??

Anonymous poster hash: 44cc2...4c8

Skrevet

Jeg synes dette hørtes veldig lite fleksibelt ut når noen barn likevel skulle være inne. Det hadde vært noe annet om det var et barn som kom «for tidlig» tilbake til barnehagen etter vanlig sykdom, men her høres det ut som en som har mye fravær på grunn av kronisk sykdom og nå sykehusinnleggelse, og som kan fungere fint inne i barnehagen, og da syntes jeg absolutt barnehagen burde gjøre unntak fra reglene så han kan være i barnehagen.

Anonymous poster hash: 3211f...264

Skrevet

Jeg så at noen pleier være inne og noen ute, men uansett blir det vel en skjevhet i fordelingen av ansatte da om det blir flere inne enn opprinnelig planlagt? Jeg ville holdt barnet hjemme hvis det ikke var friskt nok til å være ute.

Skrevet

skjønner hvor du kommer fra mini her har og astma og det været i dag er ikke noe for astma barn, og jeg vet at mini får være inne i bhg på dagen når det er slikt så hun ikke blir mere tett enn nødvendig. jeg syns din bhg kunne være litt fleksible med tanke på og dele gruppa ol, men har de planlagt noe så er jo det vanskelig!

Og til #4 skal man ha astma barn hjemme hver gang været ikke er helt stabilt og tørt så kan man bare si opp bhg plass og være hjemme. selvfølgelig sender man ikke barnet i bhg om det er planlagt langtur og barnet ikke er helt i-form.

Skrevet

Hvis noen av barna uansett skal være inne, mener jeg at barnehagen burde være fleksible og la barnet ditt være inne hele tiden.

Skrevet

I barnehagen hvor jeg jobber, er vi heldigvis såpass oppegående at vi vet at barn som feks nettopp har vært syke, eller feks er tette og snufsete bør unngå å være ute dersom det er høy luftfuktighet. Det er alltid en av oss ansatte som er inne, mens de andre er ute. Den som er inne hjelper feks de som kommer inn for å gå på do, og den personen gjør diverse inne i mens. Er det barn som ikke bør være ute, eller som er blitt våte og kalde etc tar denne personen seg av disse barna. Skjønner ikke at det skal være et problem i ditt barns barnehage.

Anonymous poster hash: 38394...a32

Skrevet

Når de allerede deler gruppa i to med noen inne og noen ute så ser jeg ikke problemmet med at det tas hensyn til at barnet med astma som er tett får være inne. At man får slike spørsmål rundt barn som ikke har astma og faktisk burde være hjemme sånn at man er litt frustrert av slike spørsmål skal ikke gå ut over foreldrene til det barnet som har en "gyldig" grunn til å få være inne.

Om de barna som har astma skulle være hjemme alle de dagene de er for tette til å være lenge ute eller det er for kaldt for dem til å være ute, så hadde det blitt mange irriterte arbeidsgivere der ute og mange foreldre med trekk i lønn for så mange sykt barn dager får man ikke. 

Alle barnehagene jeg har vært vikar i og i praksis i har tatt hensyn til de barna som var friske nok til å komme i barnehagen, men pga diverse ikke burde være ute lenge (eller ute i det hele tatt). Jeg ville bedt om samtale med ped.leder og styrer for å avklare hvordan dere skal gjøre dette fremover. Slik at det er en enighet og forståelse av hva som er best for barnet ditt og barnegruppa generelt.

Skrevet

Takk for svar,ser jo at noen av dere ikke har lest hele innlegget og er like vanskelige som pedleder. Syntes selv hun var vanskelig når de er alle på jobb og at halve gruppa skal være inne.Han er frisk nok til å være i bhg ellers hadde jeg ikke sendt han,men ville at han skulle ha en rolig start inne også fordi han er tett pga astma.

Skrevet

Synes absolutt hun var vanskelig. Har hatt 3 barn med småbarns astma, og de har vert mye tette og syke. Skulle jeg vert hjemme hver gang de var i fin form, men litt tette, måtte jeg sagt opp jobben. For slik har de vert nesten hele høsten og vinteren.

Anonymous poster hash: 8eb23...391
Skrevet

Her er det en klar regel om at hvis barna er for syke til å være ute skal de være hjemme. Den regelen holder de konsekvent på da de har erfaring fra tidligere at om de beggynner å ta slike hensyn er det snart 1/3 av gruppa som ønsker spessielbehandling hver dag. Det blir uholdbart.

Jeg tror foresten de hadde en åpning for spessialbehandling av barn hvis de leverte en legerklæring på at det var nødvendig. Det var aldri aktuelt for mine barn, men synes å huske noe sånt.

Skrevet

Har du tenkt på at om ett ekstra barn skal være inne kan det hende det medfører at en ekstra voksen må være inne? Det er masse regler for slikt. Så da må et annet barn ut, ellers så må 2 andre barn inn. Det er ikke bare å endre slikt for barnehagen. 

Du fremstår i grunn som rimelig vanskelig selv, når du konkluderer med at alle som er enig med ped. leder umulig kan ha lest det du skrev... Det kan faktisk hende at folk rett og slett bare er uenig med deg, og at verden ikke er fullt så sentrert rundt deg som du tror! 

jeg hadde nok spurt ped. leder om hva som gjør at dette var vanskelig å gjennomføre. Om du da fikk et skikkelig måtte du respektere det og heller ha barnet hjemme litt til. Fikk du da inntrykk av at det er vrang vilje fikk du heller presse litt på. Men sier hun nei sier hun nei og det må du faktisk forholde deg til.. 

Anonymous poster hash: 73127...5b9
Skrevet

73127...5b9 [/acronym]

Du har jo tydeligvis IKKE lest innlegget godt nok!!de trenger ikke bruke en voksen pga dette,de deler gruppa i to!!!!les før du svarer.

Skrevet

Har du tenkt på at om ett ekstra barn skal være inne kan det hende det medfører at en ekstra voksen må være inne? Det er masse regler for slikt. Så da må et annet barn ut, ellers så må 2 andre barn inn. Det er ikke bare å endre slikt for barnehagen.

Du fremstår i grunn som rimelig vanskelig selv, når du konkluderer med at alle som er enig med ped. leder umulig kan ha lest det du skrev... Det kan faktisk hende at folk rett og slett bare er uenig med deg, og at verden ikke er fullt så sentrert rundt deg som du tror!

jeg hadde nok spurt ped. leder om hva som gjør at dette var vanskelig å gjennomføre. Om du da fikk et skikkelig måtte du respektere det og heller ha barnet hjemme litt til. Fikk du da inntrykk av at det er vrang vilje fikk du heller presse litt på. Men sier hun nei sier hun nei og det må du faktisk forholde deg til..

Anonymous poster hash: 73127...5b9

Skulle stå her!!!les hovedinnlegget før du svarer!!

Skrevet

Det var å være vanskelig. Han er ikke for syk til å være i barnehagen, men for syk til å delta på alle aktiviterer. Noen barn har plager/sykdommer man bør ta hensyn til. Hadde vi ikke gjort det var det noen barn som aldri kunne gått i barnehage/skole

Skrevet

73127...5b9 [/acronym]

Du har jo tydeligvis IKKE lest innlegget godt nok!!de trenger ikke bruke en voksen pga dette,de deler gruppa i to!!!!les før du svarer.

Men dersom du tar ett barn ut av gruppa som er ute og setter det barnet på gruppa som er inne blir innegruppa ett barn for mye og det utløser faktisk behov for en voksen til... og da blir de en voksen for lite på utegruppa.

Barnehagen må ta hensyn til alle barna, ikke bare de med astma.

Skrevet

73127...5b9 [/acronym]

Men dersom du tar ett barn ut av gruppa som er ute og setter det barnet på gruppa som er inne blir innegruppa ett barn for mye og det utløser faktisk behov for en voksen til... og da blir de en voksen for lite på utegruppa.

Eller der kan hjelpe til med å finne løsninger. Det er ikke sikkert det trenger å være så vanskelig. I barnehagen vår tar de tilog med imot barn med brukket bein med åpne armer. Ja, det krever fleksibilitet fra dem, men har ikke inntrykk av at det går ut over noen av de andre barna.

Anonymous poster hash: 3211f...264

Skrevet

Men barnet er jo ikke syk, det har astma! Barn med astma må da kunne gå i barnehagen de og. Da burde barnehagen kunne være litt fleksibel. Må da kunne gå an å være inne siden noen andre barn likevel skulle være det. Her syns jeg ped.leder var vanskelig.

Anonymous poster hash: 5db52...bd1

Skrevet

73127...5b9 [/acronym]

Reglene er jo ikke så firkantet, det med voksentetthet er ikke engang regler, det er anbefalinger! Og det gjelder for hele avdelingen, ikke for hvor mange som er ute/inne til enhver tid. I vår bhg følger de akkurat anbefalingene, men når de går ut etter frukt så blir f.eks en voksen igjen inne og rydder opp mens resten går ut. Da er de jo en HEL voksen for lite ute! Skrekk og gru!

Anonymous poster hash: 93b83...533

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...