Gå til innhold

Foreldrene i klassen til poden, ung og gammel etc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Interessant innlegg, dog litt generaliserende. Idag skal jeg på mitt første foreldremøte noensinne. Tror neppe jeg kommer til å si såååå mye, men observere og lytte. Føler at amnge har så god greie på alt, de med flere barn, eldre barn osv...at jeg holder kjeft betyr jo ikke at jeg ikke er interessert, vil delta i arrangementer o.l.

Anonymous poster hash: b84ba...f81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tro meg, det er ikke alltid like kult å være ung mor blant de eldre heller, skjønner du..

Jeg fikk min første som 20åring, og i barselgruppa var det bare mødre fra 35-40 år.

De samme barna begynte i klasse sammen. Og som den yngste mora i klassen, akkurat hvor mye stemmerett tror du jeg hadde? Nada! Uansett hva jeg prøvde å foreslå så ble det nedstemt, av samme damene i barsellgruppa, det var de som var pådriverene. De hadde en finger med i spillet uansett hva det gjaldt. Mange av oss andre slapp ikke engang til.

17.mai komiteen; de hadde sett for seg hvordan det skulle arrangeres, så da måtte vi andre bare følge ordre.

Klassetur; disse damene hadde bestemt destinasjon, og da ble det sånn.

Juleavslutning, sommeravslutning; det kom bare invitasjon i postmappa. Vi andre foreldrene ble bare plassert i diverse oppgavegrupper. Vi visste ikke engang at det var under planlegging før invitasjonen kom..

Denne banden på 8 damer var gjerne klassekontakter, satt i FAU og SU. og de andre foreldrene var bare glade til, for da slapp jo de disse vervene....

For all del, godt at noen tar ansvar. Men det er gjerne enkelte sterke personligheter som overstyrer de andre. Så til slutt lar vi de bare holde på også. Vi andre trenerer ;)

Nå går de på u-skolen så nå slipper vi denne problemstillingen :D

Anonymous poster hash: 8ef16...c49

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva du definerer som ung..? Jeg var 23 da jeg fikk første, så er vel blant de yngste foreldrene i klassen til eldstebarnet. Og jeg kjenner meg ikke igjen.. Jeg engasjerer meg! Hjelper alltid til på arrangementer, baker kaker osv (Jeg har for øvrig også fem års høyere utdanning).

I mine øyne blir en del foreldre litt vel opphengt i sitt eget barn (og når du først er i gang med å generalisere, så synes jeg det ofte er de litt eldre med utdanning.) Jeg synes det er en stor forskjell på å engasjere seg, og det å blande seg i alt.. "Hvorfor kan dere ikke gjøre sånn og sånn". "Mitt barn synes ditt, og føler datt". "Dere følger ikke opp mitt barn på riktig måte". - Hvorfor kan ikke foreldre ta opp slike ting i enerom, i stedet for å bruke foreldremøter til det? På foreldremøter sitter jeg ofte og synes synd på lærerne/ de ansatte i bhg, som må høre på så mye meningsløs kritikk fra overivrige foreldre..

Anonymous poster hash: ab338...2ff
Skrevet

jeg er 26 år og har ei i 2 klasse, så er den yngste av alle foreldrene. likevel har jeg høyere utdanning, sitter som foreldrerepresentant og representant i FAU på 2 året. i vår klasse er det ingen forskjell på ung eller "gammel". vi er voksne, foreldre, foresatte alle sammen =)

Gjest meg mamma?
Skrevet

Jeg har temmelig full kontroll på alle i klassen, da vi bor i hjembygda mi. Guttungen forteller jo fra skoledagen, han er jo i denne klassen hver dag, og får jo med seg hvem som er flinkest til å lese, skrive og regne, og forteller jo om dette, han får jo også med seg hvem som kommer for seint og hvem som aldri gjør leksene sine, det er jo også noen som stikker ut fra timen, han får jo ikke denne info fa meg!

Men det med fagligheten til ungene var mer en digresjon. Hovedtema var mangel på engasjement, særlig i forhold til å dra i gang ting som er viktig for barna. Man ser jo hvem som er pådriverne til å starte opp fotball, hvem som er trenere i idrettsskolen, hvem som lager til samholds kvelder, aktivitetskøyper og kosekvelder for klassen og ulike grupper. Man ser jo også hvem som aldri stiller. Man ser hvem som engasjerer seg i forhold til fau, kommune, skole ec i forhold til den farlige skole veien, nytt uteareal, og antimobbe arbeid initiert av rektor.

Det er ikke noen av foreldrene som er under 30! Jeg synest det er påfallende! Jeg sier ikke at de ikke følger opp barna sine, sier bare at de viser null initiativ for fellesskapet.

Anonymous poster hash: d4882...f58

Jeg jobber i barnehage, og opplever ikke det samme som deg. Ser jo selvfølgelig at noen engasjerer seg mer enn andre, men at det ikke kommer an på alder eller utdanning, men på personlighet. Noen er tøffe og frempå, mens andre er litt mer tilbaketrukket og sjenerte. Det betyr jo ikke at de ikke er engasjerte i sine barns hverdag. Det kan foregå mye i kulissene som du ikke ser, noen foreldre bidrar med ting som ikke er så tydelig for de andre.

Skrevet

Det jeg reagere på her er ikke bare innholdet i innlegget, men at de kaller gutten din for "poden" når han har begynt på skolen. Og han går ikke i første klasse, siden kåhan kan fortelle om hvordan de andre i klassen ligger an.

Anonymous poster hash: ac19f...47f

Skrevet

Er da ikke alle voksne som liker å snakke høyt foran masse folk en ikke kjenner!

Det har ikke noe med alder å gjøre men personlighet!

Det betyr ikke at vi ikke er like engasjerte som de som er eldre!

Anonymous poster hash: 32165...5fe
Skrevet

Jeg har temmelig full kontroll på alle i klassen, da vi bor i hjembygda mi. Guttungen forteller jo fra skoledagen, han er jo i denne klassen hver dag, og får jo med seg hvem som er flinkest til å lese, skrive og regne, og forteller jo om dette, han får jo også med seg hvem som kommer for seint og hvem som aldri gjør leksene sine, det er jo også noen som stikker ut fra timen, han får jo ikke denne info fa meg!

Men det med fagligheten til ungene var mer en digresjon. Hovedtema var mangel på engasjement, særlig i forhold til å dra i gang ting som er viktig for barna. Man ser jo hvem som er pådriverne til å starte opp fotball, hvem som er trenere i idrettsskolen, hvem som lager til samholds kvelder, aktivitetskøyper og kosekvelder for klassen og ulike grupper. Man ser jo også hvem som aldri stiller. Man ser hvem som engasjerer seg i forhold til fau, kommune, skole ec i forhold til den farlige skole veien, nytt uteareal, og antimobbe arbeid initiert av rektor.

Det er ikke noen av foreldrene som er under 30! Jeg synest det er påfallende! Jeg sier ikke at de ikke følger opp barna sine, sier bare at de viser null initiativ for fellesskapet.

Anonymous poster hash: d4882...f58

Jeg jobber i barnehage, og opplever ikke det samme som deg. Ser jo selvfølgelig at noen engasjerer seg mer enn andre, men at det ikke kommer an på alder eller utdanning, men på personlighet. Noen er tøffe og frempå, mens andre er litt mer tilbaketrukket og sjenerte. Det betyr jo ikke at de ikke er engasjerte i sine barns hverdag. Det kan foregå mye i kulissene som du ikke ser, noen foreldre bidrar med ting som ikke er så tydelig for de andre.

Er veldig enig med deg her! :)

Har selv en gutt som går i barnehage å på foreldremøtene så er jeg veldig tilbaketrukken og sjenert fordi det er masse folk jeg ikke kjenner der.

Det betyr ikke at jeg ikke er engasjert i barnet sin hverdag,for det er jeg absolutt!

Hadde jeg ikke vært intressert i barnet sin hverdag så hadde jeg nok ikke giddet å sitte flere timer på ett foreldremøte.

Skrevet

IGJEN så må dere huske på at det kan være mange grunner til at noen ikke møter på ting .Psykiske lidelser eller andre helsemessige utfordringer..Slutt å døm andre så hardt.

Anonymous poster hash: e8da2...0aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...