Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #1 Skrevet 15. september 2013 Har ei jente som nettopp begynte på skolen. Hun kjente desverre ingen i klassen fra før. De er 13 i klassen hvorav 4 er gutter. Jenta mi er plassert mellom to av disse guttene. Jeg opplever at de andre foreldrene og barna kjenner til hverandre fra før, og at det kanskje er noe vanskelig for min jente å bli en del av "gjengen". Hun er sjenert og jeg tenker læreren har satt et hinder for henne med å bli kjent med jentene ved at hun er plassert mellom to gutter (Av de 4 guttene, hvorfor må hun sitte mellom to liksom..?) Dette har plaget meg siden dag en men har prøvd å være positiv til de valgene læreren har tatt. De siste ukene har jenta mi kommet hjem og sagt den ene av disse guttene plager henne, han dytter, tar tingene og erter.. Læreren har sett disse episodene i følge henne, og "tatt" gutten etterhvert som det har hendt.. Jenta vår har lang buss vei til skolen, og det er kun ei annen jente som tar samme taxi som henne. Hun går i 10 klasse på samme skole.. Jeg har fått inntrykk at hun passer på jenta mi slik at hun kommer med riktig buss/taxi hvor de må bytte. Hun har videre snakket om et par andre jenter i 10ende klasse, som jeg antok var venninnene til hun som også bor her oppe.. Dette viser seg at ikke stemmer, for da jeg spurte henne hvordan de ble kjent sa hun at de kom bort til henne et friminutt hvor hun satt under rutsjebanen og ikke hadde noen å leke med. Jeg tenkte først at det var flott at disse jentene "så" henne og tok seg litt av henne, men nå har jeg inntrykk at de henger sammen hvert friminutt og at hun sjeldent er med noen av de i klassen.. På fredag kom hun hjem og sa at den ene jenta hadde sagt hun skulle få noe de hadde laget i heimkunnskap hvis min jente var snill. Den siste kommentaren til denne 10 klassen har da krysset MIN grense. Hvem er hun til å bestemme om min jente er snill eller ikke ( om dere forstår hva jeg mener) Jeg kjenner at dette ikke er greit og jeg synes det er sløvt av lærer og ikke ha observert min jente (Altså hun kan selvfølgelig ha observert dette men det føles naturlig at hun da burde tatt kontakt med oss, evt satt igang noen tydlige tiltak..? Og med tiltak tenker jeg, satt min jente med andre jenter, friminutts aktiviteter eller noe sånt) Vet dette ble langt men hva tenker dere? Jeg vurderer å ringe lærer til uka..? Anonymous poster hash: 6955e...928
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #2 Skrevet 15. september 2013 ??? Hva er problemet ditt? Tror du bør telle til 20 og tenke gjennom situasjonen og snakke litt med din datter før du løper ned dørene på skolen. Anonymous poster hash: 7cf0d...60a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #3 Skrevet 15. september 2013 Jeg hadde nok ikke hengt meg opp i kommentaren om at jenta di var snill,som den 10.ende klassingen kom med. det er nok bare sånn noen "større barn" snakker til yngre barn. Enough said om det...for.. jeg hadde nok snakket med læreren til jenta mi om dette var mitt barn. Bare det faktum at hun kun henger med de større jentene og ikke med jevnaldrene er jo egentlig grunn til å prate med skolen om tiltak synest jeg da. Første steg er SELVSAGT (i mitt hode iallefall) å sette jenta sammen med en klassevenninne og ikke mellom to gutter,som da i tillegg plager henne. Makan. Anonymous poster hash: cd050...2b6
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #4 Skrevet 15. september 2013 Hadde ikke reagert negativt på den kommentaren. Den kommer fra ei jente i 10 klasse og sikkert sagt i beste mening Anonymous poster hash: 184ba...704
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #5 Skrevet 15. september 2013 Hjelpes hi. Du virker forstyrret!! Anonymous poster hash: 6f87c...edd
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #6 Skrevet 15. september 2013 Forstyrret? Så det er unormalt å synes det er urovekkende at jenta ikke kommer inn i det sosiale miljøet i klassen, og i stedet henger med jenter som er 10 år eldre? ok.. Jeg tenker også at dette med at de sier "hvis du er grei skal du få en bolle" er sagt i beste mening, men jeg synes likevel at dette viser til hvor feil dette "vennskapet" fort kan bli. Og nei ikke det at jeg misstenker at de skal lure henne med skumle saker og ting, men hvor sjevt maktbalansen (sikkert feil ord som får deg til å synes jeg er enda mer forstyrret) er i relasjonen med så eldre jenter. Anonymous poster hash: 6955e...928
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #7 Skrevet 15. september 2013 Hvorfor tar ikke du inititiativ tl å bli kjent med de andre foreldrene/barna? Invitere med barn hjem, ta en tlf til noen på klasselisten, si dere er nye der, jenta de kjenner ikke noen - invitere til lek hjemme hos dere eller at dere kan møtes på en lekeplass/skolegården en lørdag eller søndag. Hvorfor gjør du ingenting, høres som du forventer at alle skal varte opp deg/dere??? DU sitter med en enorm ressurs som kan hjelpe dattra di å bli kjent med de andre i klassen. Hun blir nok kjent med de på SFO også, der er det mye frilek hvor det er mye sosial og mange å leke med. Jeg reagerer på at du sitter og ikke foretar deg noe... Så reagerer jeg på at 10. klasse har samme skolegård som de yngste???? Hos oss er til og med 1 og 2 klasse adskilt fra resten av skolen, nettopp fordi de er små og trenger mer trygghet.... Anonymous poster hash: 730b6...019
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #8 Skrevet 15. september 2013 dette er en liten skole uten SFO.. Hun har vært med noen av jentene etter skoletid, men på skolen er disse jentene med sine "vanlige" venner.. Jeg forventer absolutt ikke å bli vartet opp. Men reagerer på at kanskje læreren ikke har fått med seg at hun alt faller utenfor.. De har alle felles skolegård.. Som sagt liten skole på under 200 elever... Anonymous poster hash: 6955e...928
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #9 Skrevet 15. september 2013 Du må hjelpe datteren din! Det er helt normalt at de andre jentene som kjenner hverandre før henger sammen, det er slik vi mennesker er laget. Da jeg var på foreldremøte i klasserommet til 1.klassingen min forrige onsdag gikk jeg og satte meg sammen med noen av de foreldrene jeg kjente igjen fra barnehagen også, det er helt naturlig. Vi har fra første dag på skolen hatt leke-avtaler med barn i klassen til datteren min, fredagen som var besøkte datteren min ei jente i klassen og i dag hadde hun ei anna ei på besøk. Dette er jenter som har gått i andre barnehagen og som vi overhodet ikke kjente før de begynte på skolen i høst. Det skal ikke så mange slike leke-avtaler til før barna føler de kjenner hverandre så godt at de også søker til hverandre i skolegården. Men du bør helt klart snakke med de på skolen også, selv om det er helt vanlig å sette ungene annenhver jente-gutt for å få mest mulig ro i klassen burde helt klart datteren din sitte med en venninne Anonymous poster hash: 427e6...815
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #10 Skrevet 15. september 2013 Høres ut som datteren din lever veldig isolert. Har hun vært i barnehage før skolestart? Vi bodde også langt ut i ødemarka uten barnehagetilbud, men flyttet mer sentralt av hensyn til barna. De blomstret virkelig opp da de fikk lekekamerater. Synes du i første omgang skal ta en tlf. til læreren. Be om at datteren din flyttes blant jentene, be om at de små skjermes fra de store klassene, og foreslå lekegrupper i friminuttene, og kanskje gruppebord med 4 barn på hvert bord i begynnelsen. Om dere bor øde til, så er det kanskje lettere at du og datteren din tar kontakt med foreldre og foreslår fellesaktiviteter, som f.eks kino. Eller bli-kjent-grupper, hvor klassen kan møtes på fritiden til formingsaktiviteter, dra på tur, ball-lek osv. Lykke til! Flott at du ser at noe må gjøres. Anonymous poster hash: 98980...ceb
Gjest Julia1984 Skrevet 15. september 2013 #11 Skrevet 15. september 2013 Til tross for liten skole.....synes det er feil at barneskole og ungdomsskole har felles skolegård
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #12 Skrevet 15. september 2013 Ingen veldig stor skole barna mine går på heller, ca 600 elever til sammen i 1. til 10. klasse, likevel har de flere skiller. 1.klasse har egen timeplan og ikke friminutt sammen med resten av skolen, de har to lange friminutt istedenfor mange korte (tar litt tid for 1.klassinger å kle seg om vinteren så 10-15 min friminutt er helt meningsløst). 1.klasse har også sitt eget område bak skolen, der får ingen andre elever leke, bare 1.klasse. Dette er for å bygge et godt miljø i 1.klasse. 2. til 7. klasse har sine områder på to sider av skolen. 8. til 10. klasse har den siste siden av skolen som sitt område. Dette fungerer utmerket på vår skole. Anonymous poster hash: 427e6...815
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #13 Skrevet 15. september 2013 1. Har du snakket med læreren?! 2. Har du snakket med noen andre foreldre, avtalt å møtes, bli kjent? 3. Har du invitert noen av barna med hjem? 4. Hva er galt med at hun sitter ved siden av gutter? 5. Tar hun bussen alene, i 1.klasse...? Og du bare TROR det er en der som ser etter henne og passer på henne, men du har faktisk ikke sørget for at det er tilfellet? DET er merkelig det..... Anonymous poster hash: 06dde...036
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #14 Skrevet 15. september 2013 Syns også det med skolegården var rart... Her er det rundt 100 elever, og ungdomsskolen får ikke komme i skolegården til 1-7 klasse.. Ellers er jeg enig med de andre. Avtal besøk etter skoletid! Anonymous poster hash: 6a54f...39a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #15 Skrevet 15. september 2013 Ingen veldig stor skole barna mine går på heller, ca 600 elever til sammen i 1. til 10. klasse, likevel har de flere skiller. 1.klasse har egen timeplan og ikke friminutt sammen med resten av skolen, de har to lange friminutt istedenfor mange korte (tar litt tid for 1.klassinger å kle seg om vinteren så 10-15 min friminutt er helt meningsløst). 1.klasse har også sitt eget område bak skolen, der får ingen andre elever leke, bare 1.klasse. Dette er for å bygge et godt miljø i 1.klasse. 2. til 7. klasse har sine områder på to sider av skolen. 8. til 10. klasse har den siste siden av skolen som sitt område. Dette fungerer utmerket på vår skole. Anonymous poster hash: 427e6...815 600 elever kvalifiserer til stor skole!! Når det er sagt, bra de organiserer det slik! Anonymous poster hash: 730b6...019
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #16 Skrevet 15. september 2013 Her bytter de plasser mange ganger i 1. klasse for at ungene skal bli kjent med hverandre. Det kan det hende de gjør hos dere også. Det er også vanlig at de som kjenner hverandre fra før holder sammen de første ukene, men før jul er som regel de skillene så godt som utvisket. Snakk gjerne med læreren om dette, men sansynlig vis har hun eller han god oversikt over dette. 10. klassingene tror jeg bare du skal takke for at de ser etter jenta. Det er ikke noe venskap sån sett. De blir mer som voksenfigurer å regne for din datter. Anonymous poster hash: 6e020...e22
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #17 Skrevet 15. september 2013 1. Har du snakket med læreren?! 2. Har du snakket med noen andre foreldre, avtalt å møtes, bli kjent? 3. Har du invitert noen av barna med hjem? 4. Hva er galt med at hun sitter ved siden av gutter? 5. Tar hun bussen alene, i 1.klasse...? Og du bare TROR det er en der som ser etter henne og passer på henne, men du har faktisk ikke sørget for at det er tilfellet? DET er merkelig det..... Anonymous poster hash: 06dde...036 1. Nei det er jo det jeg lurer på om jeg skal 2-3. Har snakket med noen av de andre foreldrene og hun har hatt med seg et par hjem 4 Ikke noe galt å sitte vedsidenav gutter med av 4 stk, hvorfor må hun sitte mellom to av dem, hvorav en plager henne og når hun tydligvis har problemer med å komme inne med de andre jentene 5 Ja her tar alle bussen alene i 1 klasse. Jeg kan jo ikke "sørge" for at hun andre passer henne på bussen hver dag, det hender jo at denne jenta ikke skal være med av diverse grunner. Men jeg har bedt henne om å se etter min datter de dagene hun er med.. Mer enn det kan jeg jo ikke gjøre, hvis det ikke skulle vært å kjøre henne selv Anonymous poster hash: 6955e...928
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #18 Skrevet 15. september 2013 Høres ut som datteren din lever veldig isolert. Har hun vært i barnehage før skolestart? Vi bodde også langt ut i ødemarka uten barnehagetilbud, men flyttet mer sentralt av hensyn til barna. De blomstret virkelig opp da de fikk lekekamerater. Synes du i første omgang skal ta en tlf. til læreren. Be om at datteren din flyttes blant jentene, be om at de små skjermes fra de store klassene, og foreslå lekegrupper i friminuttene, og kanskje gruppebord med 4 barn på hvert bord i begynnelsen. Om dere bor øde til, så er det kanskje lettere at du og datteren din tar kontakt med foreldre og foreslår fellesaktiviteter, som f.eks kino. Eller bli-kjent-grupper, hvor klassen kan møtes på fritiden til formingsaktiviteter, dra på tur, ball-lek osv. Lykke til! Flott at du ser at noe må gjøres. Anonymous poster hash: 98980...ceb Lever ikke isolert, men ja langt fra andre folk. Tilbringer jo ettermiddager på fritidsaktiviteter, men tydligvis ikke de samme som de andre i klassen (noe jeg tenker å høre med de andre foreldrene hva deres barn driver med, når det snart skal være klassemøte) Hun har vært i bhg, og tilbringer tid med disse på fritidsaktiviter og noe i helger og ettermiddager. Ellers takk for forslag til ting jeg kan ta opp med lærer Anonymous poster hash: 6955e...928
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #19 Skrevet 15. september 2013 Takk for forslag til alle som ikke mener jeg er helt forstyrret Skal ta enda mer initiativ til å invitere med barn hjem, samt snakke med lærer om det er mulig at hun får byttet plass slik at det hvertfall blir ei jente vedsidenav henne. Kommer samtidig til å gjøre lærer oppmerksom på at hun faller utenfor i friminuttene og dermed kun "leker" med jenter i 10ende. Anonymous poster hash: 6955e...928
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 15. september 2013 #20 Skrevet 15. september 2013 Jeg synes du overreagerer veldig på denne kommentaren fra 10-klasse jenta. Den var antakeligvis helt uskyldig. Saken her er vel mer at datteren din ikke er helt "integrert" i klassemiljøet. Jeg signerer alle andre som sier at du må ta større initiativ til å få jentene samlet. Jeg falt utenfor i mitt klassemiljø som barn, mest fordi jeg var tilflyttet. Min mor inviterte hele gjengen hjem, hvor mine foreldre hadde gjort hele hagen om til en diger lekeplass. Masse aktiviteter vi kunne gjøre sammen En skikkelig lekedag rett og slett. På mandag var jeg endelig synlig i gangene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå