Gå til innhold

Fødselspermisjon, lærer og ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hypotetisk spørsmål: hvis jeg går ut i permisjon 11. Mai neste år, kan jeg ta de fem ukene ferie fra 2013 og legge til på slutten av permisjonen i 2014?

Jeg ønsker nemlig å ta 80% lønn for å få lengst mulig permisjon, og lurer derfor på om jeg kan ta ut ferie fra 2013 etter endt permisjon i 2014.

Grunnen til at jeg spør er at det er mye rare regler er lærere og kanskje noen har erfaring :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må du nesten avklare med arbeidsgiver.. Det finnes en grense for hvor mye ferie man kan overføre - men det er jo mulig å ta ut ferie inni permisjonen og dermed utsette siste dag i permisjon.... Du kan ta ut 4 uker og 1 dag inni for å utsette permisjonen per kalenderår... 

Anonymous poster hash: 84c27...b8f
Skrevet

I følge ferieloven er det ikke lov å overføre mer enn 2 uker ferie til året etter.

Men du kan jo ta ferie innimellom og på den måten forlenge permisjonen. Trodde det var det som var vanlig?

Anonymous poster hash: d1b9b...604

Skrevet

Men hvis du er lærer, har du ikke da allerede hatt ferie i 2013?

Anonymous poster hash: 05293...538

Skrevet

Tenkte ikke på muligheten for å ta ferie i permisjonen, det går sikkert an. Var hellet ikke klar over at det var vanlig, men takk for tipset :-)

Ser at eg har klønet med årene her, mente 2014 og 15.

Skrevet

Jeg er lærer og går selv ut i permisjon nå. Ferien kunne jeg enten ta etter permisjonen, eller stoppe permisjonen og ta ferie juli 2014.

Anonymous poster hash: 05293...538

Skrevet

Ok. Men hvis man går i permisjon i mai og blir borte til året etter, får man fullt med avspasering da?

Jeg tenker hvis permisjon starter i mai og jeg skal tilbake i jobb i mai året etter, får jeg full avspasering rett etterpå?

Skrevet

Hei! Jeg er lærer og gikk ut i permisjon med 100 % lønn i mai 2011. Etter ca 15 uker med permisjon hadde jeg "pause" i permisjonen og fire uker ferie (fra sommeren -11), deretter hadde jeg lønnet permisjon til midten av februar -12 og ulønnet frem til 21.juni. Hadde da vanlig avspasering/ferie om sommeren med vanlig lønn og begynte å jobbe igjen august 12. For meg fikk jeg over 12 000 mer på å ta 100% og så ulønnet enn om jeg skulle tatt 80%.. Lurt å sjekke det nøye! :)

Anonymous poster hash: 19e70...d54

Skrevet

Jeg er lærer og var hjemme fra mai 2010 til mai 2011. Hadde 100 % lønn før jeg hadde ulønnet permisjon i 10 uker. Fikk beskjed om at hvis jeg var tilbake i arbeid før avspaseringen begynte, så fikk jeg både avspasering og sommerferie sommeren 2011. Jobben godkjente ikke at jeg avsluttet den ulønnede permisjonen akkurat da avspaseringen begynte.

Skrevet

Takk for svar, da ble jeg klokere :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...