Gå til innhold

Er det greit å bare bruke pute i bilen til 7-åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er ca 132 cm.

Jeg føler at hun har vokst ut av setet sitt..

Anonymous poster hash: fe115...973
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lov, om det er det du spør om. Men ikkje anbefalt.

Skrevet

Barn bør sitte i stol til de er 135 cm. Pute har ingenting for seg og har ingen effekt ved en kollisjon. Da kan man likegodt sitte uten.

Anonymous poster hash: 21f59...d99
Skrevet

Barn bør sitte i stol til de er 135 cm. Pute har ingenting for seg og har ingen effekt ved en kollisjon. Da kan man likegodt sitte uten. Anonymous poster hash: 21f59...d99

Det vil vel ha noe å si om beltet ligger over halsen eller om det ligger slik det skal gjøre? Det er jo det som er poenget med pute, at de skal komme høyt nok til at beltet ligger rett.

Anonymous poster hash: 0911b...1d1

Skrevet

Nei pute er ikke godt nok om du bryr deg om barnet. Sett det i pute med rygg så lenge det er mulig. Etter det er det ikke behov for noe å sitte på, men muligens sånn til å holde selen på plass over skulderen.

Skrevet

Nei pute er ikke godt nok om du bryr deg om barnet. Sett det i pute med rygg så lenge det er mulig. Etter det er det ikke behov for noe å sitte på, men muligens sånn til å holde selen på plass over skulderen.

Hun sitter i sete nå,men hodet stikker halvveis over kanten..

Og jeg bryr meg da virkelig om barnet mitt,ellers hadde jeg ikke spurt.

Skrevet

Da kjøper du en større beltestol.

Anonymous poster hash: 72ad0...b58

Skrevet

Ja unnskyld var ikke sånn ment :)  Selvfølgelig gjør du det!

Skrevet

Trodde det var påbudt med bilstol med sidebeskyttelse til barnet er 12 eller en viss høyde

Anonymous poster hash: 3c84c...d1d
Skrevet

Trodde det var påbudt med bilstol med sidebeskyttelse til barnet er 12 eller en viss høyde

Anonymous poster hash: 3c84c...d1d

Nei det er kun anbefalt siden det er det sikreste. Det er fortsatt lov til å bruke pute selv om det ikke er så sikkert.

Anonymous poster hash: 780ba...87c

Skrevet

Barn bør sitte i stol til de er 135 cm. Pute har ingenting for seg og har ingen effekt ved en kollisjon. Da kan man likegodt sitte uten. Anonymous poster hash: 21f59...d99

Det vil vel ha noe å si om beltet ligger over halsen eller om det ligger slik det skal gjøre? Det er jo det som er poenget med pute, at de skal komme høyt nok til at beltet ligger rett.

Anonymous poster hash: 0911b...1d1

Jo, pute har da bedre effekt enn ingen pute. Disse to tingene er det ingen sammenliknende studier på som jeg vet om, men når en tenker nærmere over det så ser en at: Sitter de helt uten bilpute så kan de bli kvalt ved kollisjon fordi beltet strammer til over halsen, eller få nakkeslengskader siden ikke de har skulderbeltet plassert i riktig høyde slik at det bremser overkroppen og hodets kast forover ved kollisjon.

Det er ikke mer enn 5- 6 år siden Trygg Trafikk produserte og delte ut sekker med innebygget bilpute i til skolebarn, slik at de skulle ha pute å sitte på dersom de spontant skulle bli med noen barn som ble hentet i bil hjem etter skolen.

Barnesete med nakkestøtte er naturligvis aller best, men pute et bedre alternativ enn ingen pute.

Anonymous poster hash: ae559...84d

Skrevet

Pute er dessuten foreløpig lovlig sikring, mens manglende sikring er ulovlig.

Anonymous poster hash: ae559...84d
Skrevet

Da kan du jo like gjerne si at man ikke bør kjøre bil om man bryr seg om barnet. Sjansen er mye mindre for å havne i en alvorlig ulykke om man kjører buss, tog eller går!!

Anonymous poster hash: edaac...1f2

Skrevet

Da kan du jo like gjerne si at man ikke bør kjøre bil om man bryr seg om barnet. Sjansen er mye mindre for å havne i en alvorlig ulykke om man kjører buss, tog eller går!!

Anonymous poster hash: edaac...1f2

Sjansene for at barnet sitter trygt om noe skjer øker i alle fall om man sikrer barna skikkelig!

Skrevet

Er du sikker på at setet dere har er dratt helt ut. Vårt sete kan forlenges i takt med at barnet vokser. Man justerer på naksiden. Min sjuåring er nesten like stor som din og har ikke hodet over kanten.

Anonymous poster hash: f38af...0f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...