Gå til innhold

Trenger hjelp ang. Hjemmelaget vaniljekrem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt fremgangsmåten..skal jeg først koke opp melk, så putte vaniljefrøene og egga og alt det andre og bare røre?

Aldri gjort dette før! På netter står alt så forvirrenede forklart synes jeg :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt eg har skjønt blir melk+vanilje+sukker kokt for så å bli avkjølt litt før samanrørte egg blir piska inn. Heile greia bkir piska over varmen til den tjuknar (må for all del ikkje koke med egga i).

Skrevet

Okei, da skal jeg prøve det! :)

Skrevet

Synes det letteste er å røre maizena/mel ut i melken, og så ta egget i etterpå (mens det er kaldt). Så varmer du dette og lar det koke litt, og smaker til med sukker og vanilje til slutt. Husk å røre hele tiden! 

Og tips om du bruker vaniljestang er å ha kornene opp i litt av sukkeret og gni de inn litt med en skje eller kniv. Da får du skilt frøene fra hverandre :-)

Har aldri klart å få kremen tykk nok uten mel eller maizena.

Anonymous poster hash: a3f59...ed2
Skrevet

Veldig godt med et par dråper mandelessens i også, avhengig av hva kremen skal brukes til :-)

Skrevet

Kremen skal brukes til boller bare :) maizena har jeg ikke..kanskje dumt spørsmål, men kan jeg bruke siktet hvetemel? Det er alt jeg har, har aldri gjort dette før :P

Skrevet

Hvetemel går fint, jeg pleier å bruke det selv, bare husk å koke kremen et par minutter slik at melsmaken forsvinner. Bruker ca 1,5 ss mel til 2,5-3 dl melk og et helt egg. Og så kanskje 2 ss sukker? Hold litt igjen og se hvordan det smaker :-)

Skrevet

Oki! Siste spørsmål, hvor lenge holder kremen i kjøleskap når den er ferdig? :)

Skrevet

Tips: Når du skal kjøle den ned må du sette plastfilm helt ned på kremen, da slipper du hard overflate og kondens :-)

Den holder seg kanskje noen dager tenker jeg? Har som regel laget den mer eller mindre rett før den skulle brukes eller dagen før, så dette er jeg ikke helt klar over, men tipper at det går helt fint. Bare husk at oppbevare bollene kjølig om du har krem i. De kan så klart stå ute i en del timer til en bursdag eller noe, men skal du oppbevare de lengre må de fryses eller i kjøleskap :-)

Skrevet

Takk for svar! :) Den skal brukes om få timer, så da er det ikke noe problem :)

Skrevet

Bra, om du må kjøle den fort kan du sette gryten i kaldt vann, bare dekk med plast så du ikke får snerk på toppen :-) Lykke til, håper det blir bra! :-)

Skrevet

Den ble perfekt! :)

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...