Gå til innhold

Blir sprø av 8 åring som svarer meg frekt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan jeg skal få slutt på den frekke adferden hans. Han sier ikke stygge ord, men er skikkelig kranglete og frekk uansett hva jeg sier. Type: "Det kan du gjøre selv, jeg skal ikke høre på deg.." osv..Har snakket rolig til han og forklart at jeg ikke aksepterer slik, men da bare hysjer han på meg! Jeg blir helt matt og vet ikke helt hvordan jeg skal få slutt på dette?? Har sakt at pga han svarer meg frekt får han ingen tid i dag til tv-spill, men det preller liksom av...og da med en frekk kommentar...sukk..

Anonymous poster hash: ccc38...045
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være konsekvent, og at oppførselen får konsekvenser er stikkordene her. Vi har mye trening i belønningssystemer/pausetid i samarbeid med psykolog. (PMTO modellen)

Gi ham beskjed (en gang han er i "godt humør") om at slik tilsnakk ikke er akseptert, og at når det skjer vil han få en advarsel og deretter pausetid og evt ta fra ham en gode og følg opp videre slik:

- sånt snakk tolereres ikke, slutt med en gang. (Gi ham 10 sek)

Dersom han fortsetter:

- dersom du fortsetter å snakke til meg på den måten må du gå i pausetid i 5 minutter

Dersom det fortsetter:

- dette er ikke akseptabel oppførsel, gå i pausetid i 5 minutter (dette skal være et kjedelig sted, vi bruker gangen.)

Etter 5 minutter henter du ham ut.

Gjør du dette konsekvent hver gang er du på rett spor.

Neste trekk dersom han nekter pausetid i 5 minutter:

Vent 5 sek før du teller oppover "nå er det 6 min, 5 sek venting, nå er det 7 min osv opp til 10 min.

Dersom han ikke da går i pausetid tar du fra ham en gode (du må forberede ham på at dette blir konsekvensen)

Kan være ting som ingen barne-tv, spilling på ds, ikke gå ut og leke e.l.

Dette har som regel effekt :)

Anonymous poster hash: 14760...0ae

Skrevet

Ja, jeg prøver å gjøre det på den måten, men det er jo ingenting som stopper munnen på den karen..Ser for meg han må overnatte i pausekroken:p Han har også et utrolig sinne om ikke ting går hans vei...

HI

Skrevet

Å være konsekvent, og at oppførselen får konsekvenser er stikkordene her. Vi har mye trening i belønningssystemer/pausetid i samarbeid med psykolog. (PMTO modellen)

Gi ham beskjed (en gang han er i "godt humør") om at slik tilsnakk ikke er akseptert, og at når det skjer vil han få en advarsel og deretter pausetid og evt ta fra ham en gode og følg opp videre slik:

- sånt snakk tolereres ikke, slutt med en gang. (Gi ham 10 sek)

Dersom han fortsetter:

- dersom du fortsetter å snakke til meg på den måten må du gå i pausetid i 5 minutter

Dersom det fortsetter:

- dette er ikke akseptabel oppførsel, gå i pausetid i 5 minutter (dette skal være et kjedelig sted, vi bruker gangen.)

Etter 5 minutter henter du ham ut.

Gjør du dette konsekvent hver gang er du på rett spor.

Neste trekk dersom han nekter pausetid i 5 minutter:

Vent 5 sek før du teller oppover "nå er det 6 min, 5 sek venting, nå er det 7 min osv opp til 10 min.

Dersom han ikke da går i pausetid tar du fra ham en gode (du må forberede ham på at dette blir konsekvensen)

Kan være ting som ingen barne-tv, spilling på ds, ikke gå ut og leke e.l.

Dette har som regel effekt :)

Det der funker kjempebra, på de barna som sliter med å forstå "normal oppførsel". Bruker mye av det samme på barna som har diagnoser/store vansker i følelseslivet i jobb.

Men, hvis barnet ditt ikke har noen vansker/diagnoser som tilsier at han ikke har begrep om normal oppførsel HI, så hadde jeg rett og slett satt hardt mot hardt med en gang. Svarer han frekt, så "kjibb" han inn på rommet eller noe, "Sånn snakker du ikke til andre mennesker!" og rett inn på rommet, som selvsagt ikke skal ha TV, data, DS eller noe annet. Så gir du beskjed om at han kan komme ned igjen når han oppfører seg som folk og snakker pent igjen.

Å være pedagogisk er kjempeviktig rundt de barna som sliter, men det er blitt litt for mye "forstå seg på oppførsel" blandt foreldre. Ikke vær for pedagogisk med mindre barnet ditt har vansker, er så dumt å skulle behandle ungen som om den hadde en diagnose når verden rundt vil kreve mer av ham. 

Men dette er min mening da :) Har lagt fra med pedagogisk oppdragelse på den måten her i huset, her er det "gammeldags" oppdragelse med en forklaring på hvorfor ting ikke er greit ved første  glipp, deretter er det forventet oppfrøsel (utifra alder selvsagt) og krav om å ha folkeskikk for å kunne få goder. Hvis du føler at du bør bruke mer pedagogisk opplegg så snakk med fastlegen din HI, kan hende han vet om grupper/instanser du kan bruke for å få råd/tips :)

Anonymous poster hash: 9dedb...0ee

Skrevet

Første anonym her :) barnet mitt har ingen diagnose, dette er et verktøy til bruk for alle foreldre.

Skrevet

Jeg gjør som anonym her, droppet det overpedagogiske og ga klar beskjed om at det der kan han kutte ut, og rett på rommet. Sier fra når han kan komme ut igjen, og blir det mer tull ryker han rett inn igjen.

Han forstår godt hva som er akseptabelt og ikke, ser det på ham når han prøver den eplekjekke tonen. Det fungerer bare ikke her.

Anonymous poster hash: 25097...87d
Skrevet

HI her...Jeg kjørte hardt på pausestolen i ettermiddag..hver gang han hadde sittet der nok kom jeg for å fortelle han hvorfor han satt der og at jeg forventet at han oppførte seg fint mot meg, og sa unnskyld. 3 ganger begynte han å diskutere med meg og ville ikke si unnskyld. Ok, da blir det 5 nye minutt..Jeg var like rolig (utrolig nok..puh), og til slutt fikk pipa en annen lyd:D Han roet seg og sa unnskyld og var jo da så snill og glad i meg igjen;)  Da er det bare å se om det er på an i morgen også:P

Skrevet

Det er ikke så ofte mine to eldste svarer frekt, men det hender 9-åringen prøver seg. Da bare sier jeg at han kan være alene på rommet sitt, for jeg vil ikke være sammen med han når han er sånn.

Skrevet

De gangene barna svarer meg frekt svarer jeg tilbake med samme mynt i noen minutter før jeg spør om de synes det er ok å prate slik til hverandre. Pleier å gå ganske fort over da...

Anonymous poster hash: bc3fe...5f7

Skrevet

HI her...Jeg kjørte hardt på pausestolen i ettermiddag..hver gang han hadde sittet der nok kom jeg for å fortelle han hvorfor han satt der og at jeg forventet at han oppførte seg fint mot meg, og sa unnskyld. 3 ganger begynte han å diskutere med meg og ville ikke si unnskyld. Ok, da blir det 5 nye minutt..Jeg var like rolig (utrolig nok..puh), og til slutt fikk pipa en annen lyd:D Han roet seg og sa unnskyld og var jo da så snill og glad i meg igjen;)  Da er det bare å se om det er på an i morgen også:PAnonymous poster hash: ccc38...045

Så bra!! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...