Gå til innhold

Hjelp. Arbeidsavklaringspenger, ny jobb, og gravid


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

37 år og nettopp funnet ut at jeg er gravid. Dette var ikke planlagt, men barnet er selvsagt velkommen. 

Saken er at jeg har gått på arbeidsavklaringspenger og omskollering. Jeg er ferdig i vedtaket 31.01.14. Jeg er usikker på når jeg ble gravid men tror at min termin er 12-14 mai. 

 

Er regelen fortsatt slik at man skal ha vært i jobb / og jeg vet aap regnes de 6 av de siste 10 mnd før fødsel for å få foreldrepenger? Det kan virke som om jeg henger midt i mellom to stoler.

 

Jeg har hatt muligheten til nylig å starte et firma gjennom nav hjelp, og er i oppstartfasen uten lønn. Når vedtaket går ut i jan, og jeg lønner meg selv, vil alt dette regne slik at man får permisjon med foreldrepenger? 

 

Noen som har vært i samme situasjon?



Anonymous poster hash: df36b...7c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er det veldig dårlig ut for deg.

 

 

Er du selvstendig næringsdrivende eller frilanser, beregnes foreldrepengene som hovedregel på grunnlag av gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten for de tre siste årene. NAV vil alltid gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak.



Anonymous poster hash: 68656...476
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er jeg på aap tiltak til 31/1/14. 

Mitt firma er et AS og jeg kan lønne meg selv fra 31/1/14 til permisjon.

Vil dette være med på å gi rett til foreldrepenger?

 

Jeg vet jeg ikke kan være sykemld. 

Og jeg lurer fortsatt på om regelen er jobbe av 6-av de siste 10 mnd?

 

Regnes det fra permisjons tid eller fødsels dato?

 

 



Anonymous poster hash: df36b...7c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som sagt er jeg på aap tiltak til 31/1/14. 

Mitt firma er et AS og jeg kan lønne meg selv fra 31/1/14 til permisjon.

Vil dette være med på å gi rett til foreldrepenger?

 

Jeg vet jeg ikke kan være sykemld. 

Og jeg lurer fortsatt på om regelen er jobbe av 6-av de siste 10 mnd?

 

Regnes det fra permisjons tid eller fødsels dato?

 

 

 

Anonymous poster hash: df36b...7c0

 

 

Du må ha jobbet i minst 6 av de siste 10 mnd før permisjonen starter - den starter senest 3 uker før termin men du kan velge å starte den opptil 12 uker før.

Du har termin 12.mai og permisjonen starter da 21. april. Så teller du 10 mnd tilbake og om du har mottatt aap/jobbet i 6 mnd får du foreldrepenger. Du mottar jo aap frem til slutten av mai og oppfyller dermed kravet om 6 mnd opptjening.

Hvordan det blir beregnet er en annen sak - som arbeidstaker er hovedregelen at den inntekten man har når permisjonen starter legges til grunn, mens som selvstendig næringsdrivende tar de utgangspunkt i de siste 3 ferdiglignede år. Men nav foretar alltid en skjønnsmessig vurdering og det må de nok gjøre i ditt tilfelle... 

 

Anonymous poster hash: 503c4...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg mottar aap kun ut januar, ikke ut mai.

Min erfaring med Nav hvor jeg bor er grusom, så dette plager meg veldig.

Jeg er fortsatt i sjokk over graviditeten.



Anonymous poster hash: df36b...7c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Anbefaler deg å ta kontakt, omså med et annet NAV-kontor eller kontaktsenteret på tlf 55.55.33.33

 

Jeg mener du skal ha foreldrepenger 6 av de 10 siste månedene før fødsel, dvs noe lønn regnet fra AAP`en, noe fra ditt AS. Anbefaler deg en time med saksbehandler som sitter med erfaring fra akkurat området svangerskap. Det er liksom at du da har hatt 2 arbeidsforhold hvis du tenker sånn! Da har man jo rettigheter, så joda du fell ikke utenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg er også i aap-knipa hvor stønaden min tar slutt i januar, men jeg har ingen arbeidsforhold etter dette. Sitter på både hus, bil og lån. Håper de er behjelpelige på NAV her i byen. Jeg antar at jeg har termin i juni. Har akkurat funnet ut at jeg er gravid og har bestilt legetime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i aap-knipa hvor stønaden min tar slutt i januar, men jeg har ingen arbeidsforhold etter dette. Sitter på både hus, bil og lån. Håper de er behjelpelige på NAV her i byen. Jeg antar at jeg har termin i juni. Har akkurat funnet ut at jeg er gravid og har bestilt legetime.

 

 

Reglene er helt klare, du må ha jobbet eller mottatt aap i minst 6 av de 10 siste månedene... Mangler du denne opptjeningen vil du kun ha rett på engangsstønad... Så da vet jeg ikke helt med at du håper de er behjelpelige på Nav, det er uansett ikke ditt lokalkontor som behandler saken... Du bør ordne deg noe jobb i løpet av våren sånn at du opparbeider deg rett til foreldrepenger.... 

 

Anonymous poster hash: 503c4...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...