Gå til innhold

HJELP! Hvordan går jeg frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder snart på å gå på veggen.

Jeg sliter så utrolig med NAV + tidligere arbeidsgiver, noe jeg har nevnt her før.

Arbeidsplassen min ble lagt ned under permisjonen, noe jeg visste, men jeg fikk aldri en oppsigelse, heller leverte jeg aldri en oppsigelse før jeg gikk ut i permisjon.
Derfor vil en oppsigelsestid løpe fra endt permisjon, som er i morgen, frem til 01.01.2014, som er 3 mnd oppsigelsestid, som han krevde ved fast ansettelse. Dette står ikke i noen kontrakter, men har 2 kolleger som kan bekrefte dette.

Nettopp på grunn av dette, får jeg avslag på dagpenger.
Tidligere arbeidsgiver nekter å betale meg noe som helst, da han mener jeg selv "Gav uttrykk for at jeg ikke ville fortsette der etter endt permisjon". Han har IKKE NOE skriftlig å vise til.

Jeg nevnte at det ble vanskelig å fortsette, på grunn av arbeidstidene som er til 17 og 18 annenhver dag, men jeg hadde jo fått det til å gå rundt med hjelp fra familie og barnepass i en oppsigelsestid. Jeg ville ALDRI satt meg selv frivillig arbeidsledig etter endt permisjon. Jeg er ikke totalt tett... 

JURK lot meg gå å vente 3 uker på hjelp, for så å fortelle meg at de ikke kunne gjøre noen ting.

Nå står jeg uten inntekt fra og med i morgen, siste utbetaling er den 20, da får jeg foreldrepenger for 8 dager, så er det slutt.. Eneste jeg vil ha i inntekt da, er en overgangsstønad på netto 4500 + barnetrygd. Det er en smule lite når utgiftene er på 12000 i mnd.

Når jeg har så lite inn, har jeg vel krav på fri rettshjelp, og har sendt inn sånn e-søknadsskjema på siden. Nå glemmer jeg jo at jeg har flyttet bittelitt ut av Oslo, og det skjemaet gjelder kun for Oslo...

Men lurer på, hvordan går jeg frem ellers når det kommer til fri rettshjelp? 
Kan jeg bare kontakte hvilket som helst advokatfirma? Hvor søker jeg? Skjønner ikke stort av alt som står på sidene der, så tar gjerne imot tips fra noen som har vært bori dette selv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du organisert tar du kontakt med din fagforening så hjelper de deg.

Anonymous poster hash: 3ac27...865

Skrevet

Er du organisert tar du kontakt med din fagforening så hjelper de deg.

Anonymous poster hash: 3ac27...865

Er ikke det.. 

Skrevet

Kontakt et advokatfirma og spør. Gratis å spørre om sånt vil jeg tro!

Skrevet

Kontakt et advokatfirma og spør. Gratis å spørre om sånt vil jeg tro!

Ja jeg håper det.. vil jo ikke risikere å betale en 1000lapp for en konsultasjon eller noe:P

Skrevet

Spør om det er gratis for sikkerhetsskyld! ;) Lykke til!!

Skrevet

Kanskje du har krav på fri rettshjelp?

Synes også at du skal troppe opp på NAV, jeg. Du kan jo ikke leve av så lite.

Lykke til, kjære deg!

Skrevet

Lykke til, kjære deg!

Ja det er jo det jeg skriver:P 

Jeg har sittet pånav i 3 x 1 time i møter.

I går leverte  jeg en hel bunke med ark. Søknad om å øke overgangsstønad til full, med full forklaring på situasjonen, søknad om stønad til livsopphold, og klage på dagpengesøknaden.

Leser nå at dette med fri rettshjelp, går jo på hva du tjener, og siden inntekten kan forandre seg under saken, kan man miste retten på fri rettshjelp... Det er jo litt dumt.. plutselig må jeg betale tilbake alt alikevel.. Noe så dumt

Skrevet

Advokaten din sender inn papirene om fri rettshjelp, du må bare fylle ut et ark du får tilsendt av advokaten.

Skrevet

Advokaten din sender inn papirene om fri rettshjelp, du må bare fylle ut et ark du får tilsendt av advokaten.

oki..  Men jeg MÅ vite om jeg får det dekt eller ikke. For jeg kan ikke risikere å måtte betale plutselig mer. jeg er alene med et barn og har nøyaktig 20 kr i lomma, det er alt jeg har nå før den 20. 

Jeg er i en krisesituasjon, og jeg er avhengig av de pengene fra min arbeidsgiver. Men jeg gidder ikke kreve de, hvis alt må gå til saksomkostninger.. 

Skrevet

oki..  Men jeg MÅ vite om jeg får det dekt eller ikke. For jeg kan ikke risikere å måtte betale plutselig mer. jeg er alene med et barn og har nøyaktig 20 kr i lomma, det er alt jeg har nå før den 20. 

Jeg er i en krisesituasjon, og jeg er avhengig av de pengene fra min arbeidsgiver. Men jeg gidder ikke kreve de, hvis alt må gå til saksomkostninger.. 

kan jeg bare kontakte hvilken som helst advokat?

Skrevet

http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/fri-rettshjelp/

les det om "fri rettshjelp med behovsprøving og egenandel"

Du kan kontakte hvilken som helst advokat. Jeg ringte min advokat 4-5 ganger for råd før hun sa ifra om at hun måtte ta betalt om jeg trengte flere råd(jeg misforstod og trodde hun skjønte at jeg ville ha henne som advokat).

Med mindre du kontakter en advokat vet du ikke om du har krav på fri rettshjelp eller ikke, du kan jo ringe og høre med en advokat der du kort forteller situasjonen.

Skrevet (endret)

Lykke til, kjære deg!

I går leverte jeg en hel bunke med ark. Søknad om å øke overgangsstønad til full, med full forklaring på situasjonen, søknad om stønad til livsopphold, og klage på dagpengesøknaden.

Leser nå at dette med fri rettshjelp, går jo på hva du tjener, og siden inntekten kan forandre seg under saken, kan man miste retten på fri rettshjelp... Det er jo litt dumt.. plutselig må jeg betale tilbake alt alikevel.. Noe så dumt

Beklager, jeg mente at du bare må mase mer:) Ser ut som at du har prøvd ja.

Utrolig kjipt situasjon er det i hvertfall.

Ang økonomisk stønad så må du bare mase, si at det haster. Mas mas mas!!

20 kr er ikke en tyggispakke engang.

Skjønner ikke hvorfor du ikke skal få fri rettshjelp. Håper det ordner seg:)

BLÆ, jeg så ikke at du spurte om fri rettshjelp heller i HI.

Gravidhjernen min er for tiden avslått. Sorry;)

Endret av meg&mini
Skrevet

Lykke til, kjære deg!

I går leverte jeg en hel bunke med ark. Søknad om å øke overgangsstønad til full, med full forklaring på situasjonen, søknad om stønad til livsopphold, og klage på dagpengesøknaden.

Beklager, jeg mente at du bare må mase mer:) Ser ut som at du har prøvd ja.

Utrolig kjipt situasjon er det i hvertfall.

Har du prøvd å søke om økonomisk stønad da?

Kanskje du kan få øyeblikkelig hjelp der, og så har du noen ekstra kroner plutselig:)

20 kr er ikke en tyggispakke engang.

Skjønner ikke hvorfor du ikke skal få fri rettshjelp. Håper det ordner seg:)

BLÆ, jeg så ikke at du spurte om fri rettshjelp heller i HI.

Gravidhjernen min er for tiden avslått. Sorry;)

Fordi de går på årsinntekt. årsinntekten jeg har hatt nå i permisjon har vel vært på 275.000 tror jeg, noe som er over grensen. Men pr I DAG, er den under 100.-000. Jeg står jo for tiden uten fast inntekt. 

Hvis jeg plutselig får godkjent stønader osv i mellomtiden så jeg får mer enn jeg kan, kan jeg risikere å måtte tibakebetale det jeg har fått i støtte til advokat.. 

I første omgang vil jeg bare snakke med en advokat, så jeg vet 100% sikkert at jeg har krav på det jeg tror, og at det er noe poeng i å søke i det hele tatt.. Men en slik samtale koster jo 1000 kr alene, noe jeg ikke har råd til.

De har 30 min gratis advokat på rådhuset hver tirsdag, men det var ikkenoe ledig før 1. Okt..

Sitter bare å gråter og aner ikke hva jeg skal gjøre :(

Skrevet

Du kan kontakte hvilken som helst advokat. Jeg ringte min advokat 4-5 ganger for råd før hun sa ifra om at hun måtte ta betalt om jeg trengte flere råd(jeg misforstod og trodde hun skjønte at jeg ville ha henne som advokat).

Med mindre du kontakter en advokat vet du ikke om du har krav på fri rettshjelp eller ikke, du kan jo ringe og høre med en advokat der du kort forteller situasjonen.

Prøblemet er jo at jeg har ikke råd til å gå til en advokat for råd en gang, jeg har 20 kr ! =(

Skrevet

Prøblemet er jo at jeg har ikke råd til å gå til en advokat for råd en gang, jeg har 20 kr ! =(

Nei, men du kan ringe! Jeg tror at studenter som utdanner seg til advokater kan være behjelpelig med råd, men om det koster noe vet jeg dessverre ikke.. Det kan jo være en løsning om det finnes et universitet i nærheten av der du bor med utdanning i rettsvitenskap, og de ikke tar betalt.

Men hvilke valg har du egentlig? Det er ikke meningen å virke slem med det spørsmålet..

Skrevet (endret)

Nei, men du kan ringe! Jeg tror at studenter som utdanner seg til advokater kan være behjelpelig med råd, men om det koster noe vet jeg dessverre ikke.. Det kan jo være en løsning om det finnes et universitet i nærheten av der du bor med utdanning i rettsvitenskap, og de ikke tar betalt.

Men hvilke valg har du egentlig? Det er ikke meningen å virke slem med det spørsmålet..

Har prøvd JURK, men de tok informasjonen jeg gav dem helt feil, kom etter 3 uker etter endt behandlingstid og sa at de egentlig ikke drev med arbeidsrett, og at de ikke kunne gjøre mer for meg.

Ringte også en advokat i stad, hun sa jeg skulle prøve rådhuset, der de har 30 mnd advokatrådgivning hver Tirsdag, men det var ikkenoe ledig før 1. okt.. Det er lenge til, men tok selvfølgelig den halvtimen og skrev meg opp.

Endret av Skeptisimo
Skrevet

Kjære deg, har du ingen som kan hjelpe deg økonomisk frem til den 20.? Det går jo ikke an at du bare har 20 kr til deg og barnet ditt? Kan du spørre familie?

Anonymous poster hash: f41e0...26f
Skrevet

Kjære deg, har du ingen som kan hjelpe deg økonomisk frem til den 20.? Det går jo ikke an at du bare har 20 kr til deg og barnet ditt? Kan du spørre familie?

Anonymous poster hash: f41e0...26f

Har det meste vi trenger. Barnet har i alle fall det :)

Siden jeg visste det kom til å bli lite med penger nå, kjøpte jeg inn masse så jeg vet hun har alt hun trenger. Masse grøt, bleier, osv :) Har folk jeg kan spørre, og det ordner seg alltid. Jeg blir bare så stressa..

Jeg er sånn som må vite akkurat når pengene er på konto,  og akkurat hvor mye.

Når ting blir usikkert, blir jeg litt kokko :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...