Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #1 Skrevet 8. september 2013 Hvor langt/lenge kan jeg egentlig være ute med en valp på 2,5 mnd. Det er en fuglehund som nå har myyyye energi og hopper og spretter. Jeg vil gjerne gå ett stykke, og det vil voksen-hunden også, men jeg har lest at valper ikke bør gå særlig tur før de er 4-5 mnd, kun luftes. Vi lufter flere ganger daglig, men er 4-5 km for langt å gå for en sånn liten tass? Når begynte dere å gå ordentlige langturer? Anonymous poster hash: 34f88...4e8
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #2 Skrevet 8. september 2013 Du kan være lenge ute med en valp, men å gå tur har ikke en så liten valp verken behov for eller godt av. Det er mange andre måter enn tur for å få ned energi nivået, det er aldri for tidlig å la hunden få bruke hodet og nesa. Så jeg ville heller satset på slik trening enn en lang tur, og det kan du gjøre både inne og ute. Anonymous poster hash: 7bf4b...41e
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #3 Skrevet 8. september 2013 Jo tidligere du begynner å begi deg ut på langturer jo større behov får hunden etterhvert som den blir større.. Du skal helst ikke gå for lange turer i begynnelsen da skjelettet ikke er godt nok utviklet til f.eks. bånddraging o.l... Men siden det er fuglehund ville jeg ha begynt med litt lett "lydighetstrening". Anonymous poster hash: 829b6...ff6
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #4 Skrevet 8. september 2013 Ja vi har begynt lett lydighetstrening. Og skal være med på valpekurs i oktober. Men hva ER egentlig for lang tur? For meg er 8-9 km en lang tur, mens min daglige runde er på 4-5....det er passe greit for meg, men kanskje for langt for en valp. Men jeg må vel bare smøre meg med tålmodighet noen måneder til. Men gleder meg til masse fjellturer til neste vår og sommer :-) HI Anonymous poster hash: 34f88...4e8
Mars17 Skrevet 8. september 2013 #5 Skrevet 8. september 2013 jeg husker vi ganget med 10.. 2mnd x 10min = 20 min. 5mnd x 10min = 50 min. bare som en veiledning såklart!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #6 Skrevet 8. september 2013 Du risikerer jo skader på muskler og skjelett ved for lange turer. HD feks, kan framprovoseres ved for heftig fysisk aktivitet hos små valper. Husk på at skjelettet deres ikke er ferdig, stort sett mykt som brusk. 4-5 km er altfor langt! Ha valpen løs eller i langt bånd så 'tar' den den aktiviteten den trenger. Anonymous poster hash: 08dcd...fa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå