Gå til innhold

Når stemor eller stefar kaller seg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er for meg så galt som det kan bli og jeg hadde slått kraftig ned på det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som nevnt over så kommer det jo veldig an på situasjonen. Om barnet er 10 da foreldrene går fra hverandre så vil det jo føles veldig unaturlig å skulle kalle mors nye kjæreste for pappa-noe. Men sånn som i mitt tilfelle, hvor min biologiske far ikke ville være en del av livet mitt lenger da jeg var 1 år - mamma ble sammen med min stefar da jeg var 2, og det er i praksis han som har oppdratt meg så han kaller jeg for pappa, og han har alltid sett på meg som sin egen. Min biologiske far kom inn i bildet igjen da jeg var 7, og vi har et godt forhold nå, han kaller jeg også for pappa, så jeg har to pappaer :-) Men min bio-fars kone ville jeg aldri kalt for verken mamma eller stemor, da hun ikke har tatt noen del i min oppvekst.

Dette ble rotete, men dere skjønner vel poenget ;-)

Skrevet

Det er for meg så galt som det kan bli og jeg hadde slått kraftig ned på det!

Også dersom det var barnet selv som hadde kommet på dette, dersom det hadde vært som i eksempelet over her, hvor barnet selv begynner med det? Hadde du da også slått hardt ned på det?

Jeg tenker at når barna kommer på det selv, er det greit. Men jeg hadde heller ikke syns det var greit dersom det er "stemor"/"stefar" som hadde kommet på det og begynt med det.

Anonymous poster hash: d8882...c65

Skrevet

Her har vi mine barn og våre barn.

Faren til de eldste bor i samme skolekrets som oss, og de velger selv hvor de vil være.

Hender at de eldste glemmer seg og sier pappa til ste-faren, men de presentere han stort sett som ste-far.

De kaller sin fars kjæreste ved navn.

Kan komme av at far har hatt mange forskjellige kjærester oppigjennom årene imenst jeg kun har hatt min mann slik at de vet at han er en stabil person i livet deres.

De kaller ikke søsknene sine for ste-... men sier at de er småsøskene deres.

Skrevet

Jeg syns folk bruker disse uttrykkene helt feil uansett jeg! En stefar er en stedfortredende far, altså en mann som skal ta over rollen som far siden biologiske far er død eller ute av bildet. Hater å høre barn og voksne bruke dette navnet på mamma eller pappa sin kjæreste! Så lenge foreldrene fortsatt er i bildet, så er det ingen stemor eller stefar.... Og nei, de skal ikke kalle seg pappa-Nils eller mamma-Kari -.- herrefred! Her går min samboer under sitt navn, mens kun jeg og eksen er mamma og pappa, alt annet er feil i mine ører!

Anonymous poster hash: dda0c...e05

Er vi to de eneste gjenlevende som mener dette? Er helt enig :)

Anonymous poster hash: 0ae41...43a

Er helt enig! :)

Skrevet

Jeg er stemor og  stetante . Har mange flotte barn som ser opp til meg og har hatt glede av meg i mange år. alle "tante" barn, uavhengig slektsforhold sier tante :) Stebarnet mitt sier navnet mitt stort sett hele tiden, men er vi ute blant f.eks fremmede som spør hvem jeg er så svarer ofte barnet, og det er jo bare mora mi, da hun ikke gidder å forklare. Og det er helt greit........ men mammaen hennes vil jeg aldri bli, men mamma rollen har jeg hatt så lenge at det er jeg sammen med far som har oppdratt barnet som nå har blitt ungdom. Men dessverre føler innimellom at det er en  utakknemlig "jobb" men jeg har kost meg i alle disse årene. Nå er det mammaen som for første gang skal prøve å ha den daglige omsorgen... Hvordan skal dette gå.. Hilsen fars bekymrete forlovede.  

Anonymous poster hash: 83695...e57
Skrevet

Jeg syns folk bruker disse uttrykkene helt feil uansett jeg! En stefar er en stedfortredende far, altså en mann som skal ta over rollen som far siden biologiske far er død eller ute av bildet. Hater å høre barn og voksne bruke dette navnet på mamma eller pappa sin kjæreste! Så lenge foreldrene fortsatt er i bildet, så er det ingen stemor eller stefar.... Og nei, de skal ikke kalle seg pappa-Nils eller mamma-Kari -.- herrefred! Her går min samboer under sitt navn, mens kun jeg og eksen er mamma og pappa, alt annet er feil i mine ører!Anonymous poster hash: dda0c...e05

Er vi to de eneste gjenlevende som mener dette? Er helt enig :)Anonymous poster hash: 0ae41...43a

Ja det tror jeg jammen dere er! Resten av verden bruker stemor/stefar på den vanlige måten, om mors ellers fars nye partner. Slik som det defineres på Wikipedia.

Anonymous poster hash: c6bec...c68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...