Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #1 Skrevet 6. september 2013 Venter nr 2 når som helst og har bakt litt men ikke så mye som med første. Var en del som hadde med seg bakst da de kom. Dette satte jeg veldig stor pris på da i hovedsak de som var 50-60 årene. Jeg bruker ikke å ha med bakst selv men gave til baby og noen en ganger en liten ting til mor. Men er dette vanlig andre plasser? Anonymous poster hash: 08611...856
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #3 Skrevet 6. september 2013 Jeg er 32 og har med litt søt bakst på besøk og gjerne litt god kaffe. I tillegg lager jeg en stor lasagne som de nybakte kan varme opp senere, og fylte horn som kan fryses og tines 30 sek i mikro når mamma'n er sulten og egentlig ikke har tid til å spise. Har fått mange koselige tilbakemeldinger på det. Anonymous poster hash: a3373...54b
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #4 Skrevet 6. september 2013 Hadde ikke sagt nei til å få bakst på barselbesøk! Men her (i hvert fall ikke i min familie) er det ikke vanlig med barselbesøk utenom besteforeldre, så har ikke vært på barselbesøk selv før. Om jeg noen gang skal på barselbesøk, skal jeg bake! Det var en super idè. Anonymous poster hash: 94c40...8ff
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #6 Skrevet 6. september 2013 Hos oss er det den som har treffet som lager noe Anonymous poster hash: 93c1a...f6d
☆☆☆ Skrevet 6. september 2013 #7 Skrevet 6. september 2013 Hos oss er det den som har treffet som lager noe Anonymous poster hash: 93c1a...f6d Slik eg forstod det gjaldt ikkje spørsmålet barselgruppe/treff, men å kome i barselbesøk (sjå den nyfødde). Her er det gamal tradisjon at ein har med mat, for å ikkje vere til byrde for mammaen. Dei på 60+ kallar det ofte sengjamat/sengjagraut (utan at grauten treng å vere graut, oftast er det heimebakst eller noko enkelt frå kakehylla i butikken om ein ikkje bakar). Namnet heng att frå den tida ein ikkje stod opp dei første 14 dagar etter fødsel.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 6. september 2013 #8 Skrevet 6. september 2013 Jeg er 32 og har med litt søt bakst på besøk og gjerne litt god kaffe. I tillegg lager jeg en stor lasagne som de nybakte kan varme opp senere, og fylte horn som kan fryses og tines 30 sek i mikro når mamma'n er sulten og egentlig ikke har tid til å spise. Har fått mange koselige tilbakemeldinger på det. Anonymous poster hash: a3373...54b Vi fikk en stor lasagne levert fea min venninne noen dager etter vi kom hjem fra sykehuset. Det var helt fantastisk, og i min hormonelle tilværelse satte jeg i å stortute;) Mammaen min kom men hjemmebakt brød, rundstykker og en ostekake jeg kunne servere til evt gjester. Det er vanlig i andre land å komme med mat (spes. middag) til nybakte foreldre. Kanskje vi burde vært flinkere til slikt her også?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #9 Skrevet 6. september 2013 Ja, det synes jeg. Da vi fikk tvillinger kom mamma med middag flere dager i uka. Det var det jeg satt mest pris på i barseltiden. Derfor har jeg også begynt med det. Meg med lasagnen. Anonymous poster hash: a3373...54b
Gjest Nerdens'mus Skrevet 6. september 2013 #10 Skrevet 6. september 2013 Er vist vanlig I min manns familie han er fra Trøndelag. Men ikke der jeg kommer fra Satte stor pris på de som hadde med kaffemat
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #11 Skrevet 6. september 2013 Er selv fra Trøndelag. Ble kjempeglad når de ha med kaffemat:) tror jammen jeg skal begynne med det selv! HI Anonymous poster hash: 08611...856
NotACupcakeMom Skrevet 6. september 2013 #12 Skrevet 6. september 2013 Genialt å gi lasagne! Gir du den ferdig stekt slik at den kan varmes opp igjen?:-)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #13 Skrevet 6. september 2013 Går du på besøk til en med en nyfødt, sørger du for å ha med noe å sette på bordet. Du spør også om du kan få hjelpe til med å dekke på, sette inn i maskinen osv. Toppen av lykke er om noen har med noe du kan putte i fryseren i tillegg. Den største "presangen" jeg fikk var at min mor og svigermor hadde fylt opp fryseren med passelige porsjoner av deilig hjemmelaget middagsmat! Anonymous poster hash: ca589...323
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #14 Skrevet 6. september 2013 Jeg har aldri tatt med noe mer enn en gave og blomster og skillingsboller. Er redd for at foreldrene skal tro at jeg mener at de ikke klarer å lage mat/at jeg er flinkere å lage mat enn dem. Samme grunn til at jeg ikke tilbyr å gjøre noe, er redd de skal tro at jeg mener de ikke klarer det selv, at jeg innsunierer at de trenger hjelp. Anonymous poster hash: a5d0d...5cd
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #15 Skrevet 7. september 2013 Har 3 barn. Kun 1 hadde med bakst, og det satte jeg umåtelig stor pris på. Anonymous poster hash: 931af...568
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #16 Skrevet 7. september 2013 Jeg vurderte å ha med noe men så kom jeg på alt de som ammer kanskje ikke kan spise... Da ble det veldig vanskelig. Det meste som er hjemmelaget inneholder jo ofte løk eller hvitløk, og skulle jeg da lage uten? Men det ble også litt rart kåret gentlemen hører med. Kake vurderte jeg også men visste ikke om vedkommende skulle spise sunt etter fødsel så ville ikke ta med en hel kake. Dessuten følte jeg at det kanskje kunne bli som en fornærmelse, akkurat som de trenger minnhjelp til bakstreversk eller matlaging. Men jeg forventet absolutt ikke servering på barselbesøk, jeg kom for å hilse på og levere gave, uten å bli lenge. Anonymous poster hash: a82c7...513
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #17 Skrevet 7. september 2013 Kåret gentlemen skulle selvsagt være "siden det egentlig" Anonymous poster hash: a82c7...513
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå