Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #1 Skrevet 6. september 2013 Har noen av dere opplevd en så lang fødsel? Leste på en blogg om ei som hadde en 3 døgn lang fødsel første gang hun fødte... Men får ikke dette til å stemme, kan ihvertfall ikke ha vært aktiv fødsel for da burde jo barnet vært tatt med keisersnitt forlengst? Anonymous poster hash: 5f071...d5b
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #2 Skrevet 6. september 2013 Har noen av dere opplevd en så lang fødsel? Leste på en blogg om ei som hadde en 3 døgn lang fødsel første gang hun fødte... Men får ikke dette til å stemme, kan ihvertfall ikke ha vært aktiv fødsel for da burde jo barnet vært tatt med keisersnitt forlengst? Anonymous poster hash: 5f071...d5b Nei det kan ikke være aktiv fødsel nei, men mange regner seg som i fødsel fra vannavgang eller modningsrier... Anonymous poster hash: 6ba34...234
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #3 Skrevet 6. september 2013 Jeg fødte så lenge. Endte med keisersnitt. Fødselen startet med at vannet gikk og riene kom rett etterpå. Å si at de hadde tatt keisersnitt for lengst er helt feil, de ønsker jo å unngå det. Anonymous poster hash: 2b727...3b2
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #4 Skrevet 6. september 2013 Man er ikke i fødsel før man har 3-4 cm åpning og effektive rier, selv om man har fått litt rier etter vannavgang! Anonymous poster hash: 6ba34...234
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #5 Skrevet 6. september 2013 Man er ikke i fødsel før man har 3-4 cm åpning og effektive rier, selv om man har fått litt rier etter vannavgang! Anonymous poster hash: 6ba34...234 Det vet jeg da. Anonymous poster hash: 2b727...3b2
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #6 Skrevet 6. september 2013 Jeg hadde 58 timer med første og 11,5 timer med andre. De sa at min andre fødsel var lik en normal førstegangsfødsel. Anonymous poster hash: 45b28...9fa
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #7 Skrevet 6. september 2013 Man er ikke i fødsel før man har 3-4 cm åpning og effektive rier, selv om man har fått litt rier etter vannavgang! Anonymous poster hash: 6ba34...234 I dagligtale regner man gjerne det å være i fødsel så lenge man har regelmessige rier. De første cm kan ta leng tid og for hun som skal føde er det omtrent det samme hvor stor åpningen har blitt. Denne første fasen kalles latensfasen. Mange regner ikke med denne fasen når de regner på lengden av fødselen. Men det er ikke mer riktig å si at den ikke skal være med enn at den skal være med. Man må bare vite hva man snakker om. Anonymous poster hash: 112b7...aa7
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #8 Skrevet 6. september 2013 En bekjent av meg hadde en slik fødsel, pga dårlige avgjørelser fra jordmor ble det ikke keisersnitt. Barnet ble til slutt tatt med tang og var i svært dårlig fatning når det endelig kom ut, det var bare et under at det ikke fikk noen hjerneskader pga oksygenmangel. I teorien skal vell ikke slike feil skje, men de skjer allikevel siden helsevesenet ikke alltid tar de beste avgjørelser. I stedet for å betvile de som opplever slike ting burde vi heller støtte de... Anonymous poster hash: 94198...da7
Monajenten Skrevet 6. september 2013 #9 Skrevet 6. september 2013 (endret) Min siste fødsel varte i nesten tre døgn til tross for at jeg hadde to cm i over to av døgnene. Vannet gikk, jeg hadde masse koagulert blod og ble satt i gang. De satte epidural på meg og kjørte på med drypp så jeg hadde sammenhengende topprier i timer i strekk. Var så jævlig at jeg trodde jeg skulle dø. Det viste seg at epiduralen var satt feil og jeg hadde ikke fått noe som helst smertelindring. Jeg fikk heller ingen mat og drikke på to døgn i tilfelle keisersnitt og på et tidspunkt hadde jeg blodtrykk 60/40 og jeg hørte såvidt mannen spurte sykepleierne om jeg fortsatt levde.. Så ja, jeg hadde en lang og heftig fødsel til tross for at jeg ikke hadde mer enn et par cm i starten, men mye av grunnen er nok at han ble født seks uker for tidlig og selv om vannet gikk så strittet kroppen imot. Endret 6. september 2013 av Monajenten
Mimosen Skrevet 6. september 2013 #10 Skrevet 6. september 2013 Med min første begynte riene natt til Mandag, og han var ikke ute før Torsdags formiddag. Fra Mandags kveld kom riene jevnlig med 2-3 minutters mellomrom.. Akkurat der og da kjentes det ut som en 3 døgn lang fødsel, men det kan vel kanskje ikke regnes på den måten Spent på hvordan det utarter seg denne gangen..
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #11 Skrevet 6. september 2013 Mamma hadde så lang fødsel med meg. Det er jo 23 år siden, men likevel...... Anonymous poster hash: 1919e...4e7
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #12 Skrevet 6. september 2013 Min siste fødsel varte i nesten tre døgn til tross for at jeg hadde to cm i over to av døgnene. Vannet gikk, jeg hadde masse koagulert blod og ble satt i gang. De satte epidural på meg og kjørte på med drypp så jeg hadde sammenhengende topprier i timer i strekk. Var så jævlig at jeg trodde jeg skulle dø. Det viste seg at epiduralen var satt feil og jeg hadde ikke fått noe som helst smertelindring. Jeg fikk heller ingen mat og drikke på to døgn i tilfelle keisersnitt og på et tidspunkt hadde jeg blodtrykk 60/40 og jeg hørte såvidt mannen spurte sykepleierne om jeg fortsatt levde.. Så ja, jeg hadde en lang og heftig fødsel til tross for at jeg ikke hadde mer enn et par cm i starten, men mye av grunnen er nok at han ble født seks uker for tidlig og selv om vannet gikk så strittet kroppen imot. Tja, jeg er tilbøyelig til å tro at det går an. Min første fødsel varte i 48 timer. To epiduraler, drypp og var helt overbevist om at jeg kom til å dø opptil flere ganger. Men barnet kom ut til slutt, på naturlig vis. Andre fødsel tok 5 timer. Piece of cake! Tredje begynte en mandag med at vannet gikk og barnet kom på onsdagen. Men aktivt var det vel 'bare' ca 10 timer. Anonymous poster hash: fd1a7...2f6
Gjest yrild Skrevet 6. september 2013 #13 Skrevet 6. september 2013 Har noen av dere opplevd en så lang fødsel? Leste på en blogg om ei som hadde en 3 døgn lang fødsel første gang hun fødte... Men får ikke dette til å stemme, kan ihvertfall ikke ha vært aktiv fødsel for da burde jo barnet vært tatt med keisersnitt forlengst? Anonymous poster hash: 5f071...d5b Jeg hadde fire dager med første, men det var som de over her sier ikke det de regner som aktiv føsdsel, men fra vannet gikk til babyen var ute.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #14 Skrevet 6. september 2013 Kjenner flere som har holdt på så lenge første gangen. Selv holdt jeg på i 2 dager. Så første gang tar ting tid som regel... Var igangsatt og selv om jeg pr.def ikke var i aktiv fødsel, hadde jeg rier hvert minutt og hadde 2 cm åpning frem til jeg fikk epidural. Tok da bare 3 timer før jenta vår kom. Vil ikke ha en slik fødsel denne gangen! Anonymous poster hash: 35eda...267
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #15 Skrevet 6. september 2013 Kjenner flere som har holdt på så lenge første gangen. Selv holdt jeg på i 2 dager. Så første gang tar ting tid som regel... Var igangsatt og selv om jeg pr.def ikke var i aktiv fødsel, hadde jeg rier hvert minutt og hadde 2 cm åpning frem til jeg fikk epidural. Tok da bare 3 timer før jenta vår kom. Vil ikke ha en slik fødsel denne gangen! Anonymous poster hash: 35eda...267
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #16 Skrevet 6. september 2013 Tror det kommer litt an på hvordan man regner. Hos meg gikk vannet på lørdag og ungen ble født på mandag, jeg hadde rier hele den tiden, men det var jo ikke veldig vondt første døgnet. Første døgnet etter vannavgang hadde jeg rier hvert 10.-15. minutt men de var ikke mye vondere enn de vonde kynnerne jeg hadde på slutten. Fra jeg hadde 4-5 cm åpning og skikkelig vonde rier hver femte minutt gikk det 23 timer til barnet ble født, med riestimulerende drypp og drahjelp fra en sugekopp. Jeg sov jo ikke på over 2,5 døgn, hadde ingen smertelindring, mistet mye blod, revnet fra A til Å og hadde definitivt en ganske tøff fødsel, men jeg sier som regel at den varte i 23 timer, for det er vel det som regnes som aktiv fødsel. Anonymous poster hash: dd37c...75f
Gjest yrild Skrevet 6. september 2013 #17 Skrevet 6. september 2013 Har noen av dere opplevd en så lang fødsel? Leste på en blogg om ei som hadde en 3 døgn lang fødsel første gang hun fødte... Men får ikke dette til å stemme, kan ihvertfall ikke ha vært aktiv fødsel for da burde jo barnet vært tatt med keisersnitt forlengst? Anonymous poster hash: 5f071...d5b Jeg hadde fire dager med første, men det var som de over her sier ikke det de regner som aktiv føsdsel, men fra vannet gikk til babyen var ute. Bare for å ha sagt det så er du jo i fødsel hele tiden, men hos meg var riene så lite effektive (selvom de var grusomt vonde) og jeg fikk en infeksjon 24 timer etter vannavgangen og ble da satt igang... etter det tok det nesten tre døgn før han var ute.. og ja det var dramatisk og legene sto klare til hastekeisersnitt, men på siste forsøket fikk de dratt ham ut med sugekopp!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #18 Skrevet 6. september 2013 Man er ikke i fødsel før man har 3-4 cm åpning og effektive rier, selv om man har fått litt rier etter vannavgang! Anonymous poster hash: 6ba34...234 Er det jeg har lært også. Også er det vel vanlig å vite dette om man er helsepersonell selv? HI Anonymous poster hash: 5f071...d5b
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #19 Skrevet 6. september 2013 Man er ikke i aktiv fødsel før man har 3-4 cm åpning og regelmessige rier. Men mange liker jo å kalle seg i fødsel helt fra vannet har gått. Men om man klarer å hvile og sove uten å ha fått medikamentell hjelp, da er man neppe i aktiv fødsel. Anonymous poster hash: 4e6fc...f5e
Monajenten Skrevet 6. september 2013 #20 Skrevet 6. september 2013 Man er ikke i aktiv fødsel før man har 3-4 cm åpning og regelmessige rier. Men mange liker jo å kalle seg i fødsel helt fra vannet har gått. Men om man klarer å hvile og sove uten å ha fått medikamentell hjelp, da er man neppe i aktiv fødsel. Anonymous poster hash: 4e6fc...f5e Det kunne ikke jeg til tross for kun 2 cm. Trodde ikke det var mulig å være så tom for energi, så da de tok med seg gutten på Barneklinikken fordi han trengte pustehjelp så kjente jeg bare en lettelse over at jeg endelig kunne sove.
mamma'n til 2 :) Skrevet 6. september 2013 #21 Skrevet 6. september 2013 Jeg gikk i 8 dager med 4cmåpning og regelmessige rier. Barnet kom seg ikke nedover pga jeg hadde forstoppelse, og forstoppelsen var et slit fordibabyen gjorde det trangt. Drville ikke ta vannet fordi hodet ikke var langt nok ned. Fikk alt mulig for å komme meg på do, og på dag 8 klarte jeg altså det. Da gikk det bare 50min fra 4cm til barnet var ute. Men pressriene kom aldri, så jeg presset ut babyen på vanlige rier (fikk spinalbedøvelsr). Så jo, så lang fødsel erfullt mulig.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #22 Skrevet 6. september 2013 Vannet mitt gikk uke 33+5 og jeg hadde rier hvert 5. Minutt i 3 døgn før hun ble tatt med KS. Ved KS hadde jeg bare 3 cm åpning. Jenta satt i seteleie. Guuuud så sliten jeg var!! Anonymous poster hash: 4e7ef...9fb
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #23 Skrevet 6. september 2013 Man er jo i fødsel, men kanskje ikke i AKTIV fødsel som det kalles.. Vannet gikk søndags morgen og onsdags morgen kom hun ut med hastesnitt.. Anonymous poster hash: 3c2be...2e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå